MillaJ Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 Ba kjørelærer skrive opp det jeg bør tenke på før oppkjøring, og et av punktene var landeveiskjøring: plassering ved god/dårlig sikt. Noen som skjønner hva som menes med det? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 Spør læreren? Usikker på hva han mener, så det vil kun bli tipping, som f.eks at om du ikke ser rundt svingen så avpasser du farten og legger deg ut mot midten, sånn i tilfelle det går noen på veien, men ikke over midten, i tilfelle det kommer bil imot Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 (endret) ikke egentlig... Jeg antar at han mener f.eks en smal kurvet vei hvor man har relativt dårlig sikt fremover og hvor man da plasserer kjøretøyet noe mer mot veiskulderen enn normalt for å være bedre posisjonert i tilfelle noen kommer raskt på i motsatt kjøreretning. Det er iallefall hva jeg klarer å tolke ut av det. I min mening ville det være mer naturlig å tilpasse farten dersom det er spaserende i eget felt man er bekymret for og ikke plassering. Motgående trafikk kan man derimot ikke selv styre så da er vel beste strategi å gi rom for en psyko. Endret 14. april 2019 av Invader Zim Lenke til kommentar
MillaJ Skrevet 14. april 2019 Forfatter Del Skrevet 14. april 2019 Han har påskeferie, så får ikke spurt Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 Vedkommende mener kanskje hensynet til fotjengere som kan være vanskelig å se. Les uansett igjennom boken din, se igjennom notatene dine og evt oppgaver du har løst, så stiller du bra på teoretisk og praktisk prøve. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 15. april 2019 Del Skrevet 15. april 2019 Nå er det over 10 år siden jeg tok førerkortet til bil, så det er mulig jeg ikke husker helt hva min kjørelærer sa.. På smale landeveier kjører du på en måte som gir deg best mulig sikt gjennom svingene, og du må kunne kjøre bilen langt til høyre på veien når du får biler i mot. Inn mot høyresvinger betyr det at du skal kjøre litt lengre mot midten av veien før svingen, slik at du får sikt lengre inn i svingen. (og du kjører selvfølgelig kurven helt til høyre i ditt eget kjørefelt). I venstresving betyr det at du legger deg så langt ut til høyre som du kan før svingen, og holder posisjonen gjennom svingen. Når du kjører på denne måten, blir også svingene mindre, og du får en rettere linje gjennom dem, som gjør de mer behagelig for f.eks. passasjerer. I tillegg kan du i større grad opprettholde fart gjennom svingen fordi du har kontroll over strekningen du skal kjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå