Gå til innhold

Oppgradere halve pc. Budsjett ~10k

Anbefalte innlegg

Har i en lengre tid vært på utkikk etter oppgradering av min gamle og trofaste 4790k. Sitter på en 2080 med en ultrawide 120 hz skjerm som cpu'en ikke alltid strekker til. 

Har tittet på intel sine produkter i all hovedsak, og for det meste 8700k og 9700k, men ser nå at prishoppet opp til 9900k er så liten at det kunne kanskje være verdt investeringen. Ser at netonnet har kjørt ned prisen på 9900k til 4990,- nylig (en rabatt på ~500kroner), mens de to andre prosessorene har ligget relativt stabil i pris de siste månedene.

Har tittet på denne pakken på komplett. Her kan jeg få bruk for alt bortsett fra CPU-kjøleren som jeg allerede har fra før av. Kan vel få solgt denne for en tusenlapp hvis jeg er heldig. Noen formeninger om hvor bra dette tilbudet er og om jeg heller burde satse på annet hovedkort og/eller ram enn det som er tilbudt i pakken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips, da dropper jeg pakken. Sitter da med dette:

kCpo1Io.png

edit: minne er 2x8 gb

Forslag til hovedkort? Jeg har ikke så mange kriterier, men her er noen få jeg kommer på:

- Må ha 1x M 2

- PC skal brukes til VR spilling

- 1151-2 socket

- ddr4

- brukervennlig bios

- RAM brikkene kan ikke være høyere opp enn på mitt nåværende hovedkort da det vil krasje med x52 kjøleren min. (dette kan jeg sjekke selv)

Oppgraderer fra "GA-Z97X-Gaming 3"

Har forøvrig ingen særlig kunnskap om hva forskjellen på et hovedkort til 1k og ett til 5k er, bortsett fra kapasitet på komponenter og evnt wifi (som jeg ikke trenger)

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Du vil ikke vente å se hva Ryzen 3000 bringer til bordet da? Det er jo ikke lenge til vi vet en del mer. Siden du sitter på en 5 år gammel plattform nå, så tenkte jeg kanskje at en mnd eller to ikke gjorde noe :) Men vil du handle nå så går du bare 9900K og f.eks et Aorus Z390 Master hovedkort med 2*8 eller 2*16 GB G.skill 4000+ mhz samsung bdie RAM. :dribble:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

For en 2080 kort ville jeg heller gått for et 9700K, 9900K et bedre skikket til 2080Ti kort.

Ellers ville jeg ha ventet og se hva 3000 serien kan by på.

Edit:

Ved nærmere ettertanke, 1000 kroner mer for et 9900K er vel å foretrekke?

I det minste ville jeg mulighetens ventet på 3000 serien og da kanskje går 9900K litt ned i pris? i dunno.

Endret av koford
Lenke til kommentar

Har i en lengre tid vært på utkikk etter oppgradering av min gamle og trofaste 4790k. Sitter på en 2080 med en ultrawide 120 hz skjerm som cpu'en ikke alltid strekker til. 

Har tittet på intel sine produkter i all hovedsak, og for det meste 8700k og 9700k, men ser nå at prishoppet opp til 9900k er så liten at det kunne kanskje være verdt investeringen. Ser at netonnet har kjørt ned prisen på 9900k til 4990,- nylig (en rabatt på ~500kroner), mens de to andre prosessorene har ligget relativt stabil i pris de siste månedene.

Har tittet på denne pakken på komplett. Her kan jeg få bruk for alt bortsett fra CPU-kjøleren som jeg allerede har fra før av. Kan vel få solgt denne for en tusenlapp hvis jeg er heldig. Noen formeninger om hvor bra dette tilbudet er og om jeg heller burde satse på annet hovedkort og/eller ram enn det som er tilbudt i pakken?

Vill du merke forskjell mellom den du har og 8700k/9700k som er verd prisen forskjellen :hmm:

Lenke til kommentar

Synes 1000 kroner mer for en så stor oppgradering som 9900k er vil være verdt det, ser jo for meg at den kanskje da vil klare å kjøre det meste i noen år ekstra?

Skal være tålmodig, vi får se om jeg venter så lenge som til 3000 serien kommer. Vil se pris først.

Lenke til kommentar

På hvilken måte strekker ikke CPUen til? Vil tro det er mer grafikkortet som ikke strekker til. Uansett er i9 skrytefaktor, er vel ingen spill som er optimalisert for så mange threads. Er vel sånn ca. 0.000001% gamere som kjører i9. 

Ville gått for 9700k og satset på heftig overklokking hvis du ønsker å se noen ytelsesforskjell. Ellers er nok å oppgradere til 2080ti bede for max FPS. 

https://www.tek.no/artikler/test-intel-core-i9-9900k/449589/3

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ha cpuen lenge, så har det til nå alltid lønnet seg å gå for modellen med hyperthreading. Dette ser vi for dem som har kjøpt 4 kjerner cpuer oppigjennom, og sett hvor bra de har holdt seg i gaming.

Cpuer med HT holder seg godt i pris brukt også, så man vil ofte få igjen det meste av det forskjellen er mellom cpu med og uten ht, om man selger den.

Kjøp så god som mulig cpu, så oppgraderer man kun gpu etter behov. Det er mitt tips.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...