Gå til innhold

Så billig er nye Model 3 sammenlignet med konkurrentene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Bare jeg som får en "fanboy" vibe av denne artikkelen? Spesielt siste avsnittet.

 

Bare overskriften "så billig er tesla" har jo slagside... Det er ingenting med prisen av tesla som gjør den særlig billig i forhold til de andre.

 

Hei, vi valgte å vinkle på Tesla siden deres "billig"-modell er den nye utfordreren blant de bilene som er listet opp. Det er dessuten liten tvil om at Tesla har hatt modeller som har vært svært dyre, og utenfor vanlige lommebøkers rekkevidde. Likevel har det vært en populær bil.

 

Vi har for øvrig rettet lenken i det siste avsnittet, som er til en nyhetssak fra tidligere denne uka om Teslas leveringsproblemer, som det kan virke som om de har langt mer av enn andre bilmerker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så skal det sies at Tesla ikke når en eneste av konkurrentene til knærne en gang når det gjelder byggekvalitet. En flott iPad montert i en skranglekasse.

 

Men hadde det ikke vært for at Tesla satser så hardt, så hadde ikke disse konkurrentene nå satset på elbil. Det er mye man kan si om Tesla, både negativt og positivt, men at de fikk snøballen til å rulle - det må selv den mest kristiske Tesla-hateren innrømme 

Å være kritiker er ikke det samme som å hate. Men det kan kanhende være ekstremt vanskelig for noen å forstå når all kritikk umiddelbart føles som om noen tråkker en på tærne med piggsko.

 

Elbil var i kjømda FØR tesla, Som nevnt før kom Tesla inn på ett gunstig tidspunkt og de satset på ett segment, luksus segmentet, som ofte gir mye god omtale. og de traff både publikum og behov for å handle flotte biler til stor pris. Og det var kult å snakke Tesla, men i bakgrunnen var det en annen bil som gjorde jobben. og både Toyota og Honda, samt andre aktører hadde allerede en satsing på elektrisk fremdrift. Toyota gjorde noen feilsatsinger og vurderinger, såvisst men deres satsing den gang gjorde noe med folk slik at de var bevisst teknologien. Når Tesla kom så var de viktige, og da var også folk in upper clas klar for å handle. De traff med andre ord tidsmessig sitt publikum som da av andre aktører var forberedt den nye teknologien.

 

Men de som for alvor satte fart på elbil salget var Nissan. Det er bare å se på salgstallene det fra denne perioden så kan enhver som har noe mellom øra se hvem som fikk fart på elbilsalget. Riktignok hadde ikke Nissan en bil som gjorde at eieren gikk rundt å trudde at alle og en hver var misunnelig på ham, !!!, men de traff massene med en rimelig bil med billige spesifikasjoner. Dette skjedde parallelt med Tesla. Nissan traff low cost markedet som er det store markedet som in the bitter end er hva som betyr noe. At Tesla nå kravler ned på ett lavere prisnivå er nok mer fordi de vet at det er her de store salgstallene ligger samt at luksusmarkedet etterhvert vil snevres inn. Men samtidig med Nissan og Tesla så fantes fortsatt Honda og Prius, og andre aktører var også godt i gang.

 

Tesla kan jo takke Nissan for å ha etablert det store viktige low cost markedet, helt uavhengig av Tesla. Men mulig det faller noen for hardt for brystet å innrømme nettopp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Billig bil» er SR+ kanskje i Norge.

I Sverige koster en SR+ SEK 531 000,- u/vinterdekk .

Til samme sum SEK (535 000,-) får man på bmw.se bygd en 2019 BMW 330i M-Sport med avhuket alle utstyrspakker.

Tesla Model 3 Performance ligger på SEK 750 000,-

Setter tingene litt i perspektiv.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Billig bil» er SR+ kanskje i Norge.

I Sverige koster en SR+ SEK 531 000,- u/vinterdekk .

Til samme sum SEK (535 000,-) får man på bmw.se bygd en 2019 BMW 330i M-Sport med avhuket alle utstyrspakker.

Performance ligger på SEK 750 000,-

Setter tingene litt i perspektiv.

Hadde fortsatt ikke valgt bmw'en

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke superimponert. Det er tre modeller her jeg hadde sterkt vurdert i stedet for Tesla. Hyundai og Nissan har veldig spennende biler, og Tesla har ikke verksted i nærheten av meg

For f.eks. karosseri så trenger du ikke dra til Tesla. De har samarbeidspartnere rundt omkring. Men mulig de ikke har noen i nærheten av deg.

Lenke til kommentar

Å være kritiker er ikke det samme som å hate. Men det kan kanhende være ekstremt vanskelig for noen å forstå når all kritikk umiddelbart føles som om noen tråkker en på tærne med piggsko.

All kritikk er ikke hat, men det er veldig lite saklig, konstruktiv kritikk mot Tesla her og mye hat. Hadde man holdt seg til saklig kritikk så hadde situasjonen vært en annen, men her er det enkelte som bruker utrolig mye tid på å rett og slett rakke ned på Tesla med stadige usakligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For f.eks. karosseri så trenger du ikke dra til Tesla. De har samarbeidspartnere rundt omkring. Men mulig de ikke har noen i nærheten av deg.

I følge Tesla.com er det oppdal ca 2 timer unna eller Trondheim som er litt over det. Nissan er 10km unna og sjefen er en god venn av meg. Det vil nok ha vert en faktor i valget.

Lenke til kommentar

Tesla M3 har to store trumf-kort; rask lading og god tilgang til raske ladere. For meg duger rekkevidde på 40 mil mer enn bra nok, forutsatt tilgang til Teslas ladenettverk. I dag har jeg kjørt 80 mil, men jeg gadd ikke fullade bilen i natt. Det går uansett så fort på Tesla sine ladere at jeg ikke syntes det var verdt den lille jobben det var å stille opp ladegrensen i går. Og laderne er samlet i ladeparker i stedet for å være spredd utover. Det gjør at faren for kø reduseres. Men jeg kunne tenkt med en e-Niro om de kommer med hengefeste, men de leverer jo så lite at nå er ventelistene så lange at de nå er stengt. Jeg tror 2019 og 2020 blir spennende år for personbilmarkedet.

Lenke til kommentar

Det er ganske prektig det som skjer egentlig. Markedet for privatbiler i Norge er i en så stor omveltning at man mister litt oversikten.

 

De aller fleste av Norges bensinstasjoner leverer ikke drivstoff til 60% av nysalget innen bil. Wow. Bare tenk på den

 

Det er nisselandet sitt det

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Det er ganske prektig det som skjer egentlig. Markedet for privatbiler i Norge er i en så stor omveltning at man mister litt oversikten.

 

De aller fleste av Norges bensinstasjoner leverer ikke drivstoff til 60% av nysalget innen bil. Wow. Bare tenk på den

 

Det er nisselandet sitt det

Inntektene til drivstoff på stasjonene er jo minimale. Så lenge de får kundene inn for å kjøpe pølse, boller å brus så er de happy de.

Lenke til kommentar

 

Om du tenker på den første Leafen, så nei - Roadster kom i 2008. Det var uansett ikke poenget, Tesla har laget en enorm "hype" (på godt og vondt) rundt elbiler som ingen andre har gjort hittil. Og det tror jeg har vært positivt på hele elbil-bransjen - for Nissan også. Og nå i senere tid så har de satt standarden for hva andre må strekke seg etter. Og det kommer de nok til å gjøre, ingen tvil om det, og det er win-win i mine øyne. Jeg jeg tror ikke VAG hadde satset såpass på elbiler om det ikke hadde vært for ekspanderingen til Tesla mtp fabrikker :)

Litt usikker på hvorfor du drar inn Tesla Roadster her.....

 

Nissan Leaf var vel den første elbilen som fikk folkemengden til å akseptere at elbiler faktisk virker.

De gav en bil som alle burde eie, liten på utsiden, "stor" på innsiden, rekkevidde som holder for det meste, og en pris som de fleste har råd til.

De gav folkemassen ett fungerende alternativ.

 

Det var Nissan som fikk snøballen til å rulle, men Tesla gav den fart!

Uenig.

 

Nissen Leaf kom tidlig på banen forsåvidt (var de i 2010?), men de overbeviste ikke verden om at biler kunne drives elektrisk. Leaf leverte det samme som alle andre: en annerledes småbil med dårlig rekkevidde - og egentlig kun fungerende/tiltenkt spesielt interesserte.

 

Folk flest så ikke på EL som en fullverdig drivlinje før Tesla.

 

Hadde ikke Tesla levert sporty biler, og som i tillegg hadde lang rekkevidde, hadde ikke Nissan klart å selge så mange Leafer. Folk hadde aldri vurderer strøm, engang ...

 

Så selv om Leaf er "folkebilen", og utvilsomt en av de mest solgte elbiler på denne kloden, så hadde de aldri lykkes uten E. Musk.

 

... Og dette innlegget er skrevet av en lykkelig Leaf-eier. Jeg ble overbevist av Tesla om at elbil fungerer. Hadde dessverre ikke penger nok, og begynte derfor å tråle markedet for rimeligere biler. (Nissan Leaf ble et trygt og godt valg for meg.)

 

Men uten Tesla ville ingen hevet øyenbrynene over elbil - og jeg hadde sikkert kjørt rundt med dinosaurer på tanken selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lol, du får gjerne kjøre min å påpeke skrangel..

 

Har nylig kjøpt meg Kona, og er foreløpig veldig fornøyd med den. Men hadde gjerne tatt en sammenligning med prøvekjøring av hverandres biler om du eller noen andre vil stille opp. Selv holder jeg til i Oslo. Er det interessant og du holder til i samme område, send meg en PM så avtaler vi.

 

Om det er noen med nye i3s med oppgradert batteripakke eller Kia E-Niro eller andre modeller (e-tron, i-Pace, TMS/TMX 2018/2019) som vil hive seg med, så hadde det vært kult.

 

Crazy idé, kanskje er det interesse for at vi vil "go bigger" med et uformelt elbil-treff der man prøver å samle alt som er levert av elbil-modeller,så er selvsagt en mulighet. Men kanskje det er noe Elbilforeningen allerede gjennomfører eller planlegger?

 

:-)

Lenke til kommentar

Så skal det sies at Tesla ikke når en eneste av konkurrentene til knærne en gang når det gjelder byggekvalitet. En flott iPad montert i en skranglekasse.

 

Vel, å har jeg hatt både BMW 5 serie og XC90. Model S har mye bedre seter en 5serien, og 5 serien lakk vann inn bakdøra, ekstremt mye tørstere enn oppgitt og vindusvisker på bakdøra gikk i stykker. XC90’n hadde masse ulyder i innredning sårbart understell, altså lett å slå forhjulene ute av stilling med kostbar dekkslitsje. Knapper til stereoanlegget sluttet plutselig å fungere. Kjent problem som ikke lar seg løse.

 

Min er erfaring, er at andre premium produsenter ikke er bedre, og mye tørstere enn oppgitte tall fra produsenten. Altså ett pengesluk for eierne. Tesla blir en fraksjon til sammenlikning å eie. Batteriene er forventet vare mist 800k km eller 20-år. Når den tid kommer er byttebatterier blir langt billigere. Da kan man også oppgradere ril større batteri om man vil.

 

Å kjøpe premium bil fra tradisjonelle bilprodusenter i dag er galematias økonomisk.

 

Model S hadde dørhendlene, som er utbedret på garanti. Noe knirk i interiøret i overgang vår sommer, ellers knyst, p brems hengt seg opp, men dette er 3dje part system, så denne feilen kunne skjedd alle bilprodusenter som bruker elektronisk P-brems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...