Gå til innhold

Så billig er nye Model 3 sammenlignet med konkurrentene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så skal det sies at Tesla ikke når en eneste av konkurrentene til knærne en gang når det gjelder byggekvalitet. En flott iPad montert i en skranglekasse.

 

Men hadde det ikke vært for at Tesla satser så hardt, så hadde ikke disse konkurrentene nå satset på elbil. Det er mye man kan si om Tesla, både negativt og positivt, men at de fikk snøballen til å rulle - det må selv den mest kristiske Tesla-hateren innrømme 

Det var vel Nissan satte liv i elbilene igjen, var det ikke?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var vel Nissan satte liv i elbilene igjen, var det ikke?

 

Om du tenker på den første Leafen, så nei - Roadster kom i 2008. Det var uansett ikke poenget, Tesla har laget en enorm "hype" (på godt og vondt) rundt elbiler som ingen andre har gjort hittil. Og det tror jeg har vært positivt på hele elbil-bransjen - for Nissan også. Og nå i senere tid så har de satt standarden for hva andre må strekke seg etter. Og det kommer de nok til å gjøre, ingen tvil om det, og det er win-win i mine øyne. Jeg jeg tror ikke VAG hadde satset såpass på elbiler om det ikke hadde vært for ekspanderingen til Tesla mtp fabrikker :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hyundai Kona er et veldig bra kjøp (hvis man ser på oversikten). Problemet er jo at de ikke klarer å produsere nok av den. Det gjelder jo de fleste.

 

At noen gidder å kjøpe skraphaugen e-Golf er meg en gåte. Dyr og dårlig. Siden det er en VW får man gratis rust med på kjøpet.

 

 

 

Så skal det sies at Tesla ikke når en eneste av konkurrentene til knærne en gang når det gjelder byggekvalitet. En flott iPad montert i en skranglekasse.

Jeg har sittet i et par Model 3, og det er ikke noe skranglekasse der nei. Tvert imot.

 

 

 

Det var vel Nissan satte liv i elbilene igjen, var det ikke?

Nei, Nissan har jo holdt på lenge uten at det "løsnet". Det var først da Tesla kom på banen at det ble "hot" med elbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bare jeg som får en "fanboy" vibe av denne artikkelen? Spesielt siste avsnittet.

 

Bare overskriften "så billig er tesla" har jo slagside... Det er ingenting med prisen av tesla som gjør den særlig billig i forhold til de andre.

 

Tror det bare er deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du tenker på den første Leafen, så nei - Roadster kom i 2008. Det var uansett ikke poenget, Tesla har laget en enorm "hype" (på godt og vondt) rundt elbiler som ingen andre har gjort hittil. Og det tror jeg har vært positivt på hele elbil-bransjen - for Nissan også. Og nå i senere tid så har de satt standarden for hva andre må strekke seg etter. Og det kommer de nok til å gjøre, ingen tvil om det, og det er win-win i mine øyne. Jeg jeg tror ikke VAG hadde satset såpass på elbiler om det ikke hadde vært for ekspanderingen til Tesla mtp fabrikker :)

Litt usikker på hvorfor du drar inn Tesla Roadster her.....

 

Nissan Leaf var vel den første elbilen som fikk folkemengden til å akseptere at elbiler faktisk virker.

De gav en bil som alle burde eie, liten på utsiden, "stor" på innsiden, rekkevidde som holder for det meste, og en pris som de fleste har råd til.

De gav folkemassen ett fungerende alternativ.

 

Det var Nissan som fikk snøballen til å rulle, men Tesla gav den fart!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvorfor du drar inn Tesla Roadster her.....

 

Nissan Leaf var vel den første elbilen som fikk folkemengden til å akseptere at elbiler faktisk virker.

De gav en bil som alle burde eie, liten på utsiden, "stor" på innsiden, rekkevidde som holder for det meste, og en pris som de fleste har råd til.

De gav folkemassen ett fungerende alternativ.

 

Det var Nissan som fikk snøballen til å rulle, men Tesla gav den fart!

 

Det var nok en kombinasjon. Roadstere'en var levert og viste at el-bil var noe annet en Think og Buddy lignende kjøretøy. Tesla slap den første pressemeldingen om Model S i 30. juni 2008, og prototypen ble første gang vist 26. mars 2009. Første leveranse i USA var i juni 2012.

 

At Nissan får alt for lite cred er jeg helt enig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott oversikt over elbiler i midt-segmentet! :thumbup:

 

Enig i at BMW i3 burde vært med i oversikten.

 

e-Golf trenger tydeligvis en batterioppgradering for å henge med. (pluss mer hurtigladeeffekt, motoreffekt mm)

 

Merk at dette er nybiler. Jeg tror mange vurderer disse opp mot en brukt Tesla model S som både har rundt 400 km rekkevidde og kan være litt rimeligere, naturlig nok ettersom de er brukte.

Lenke til kommentar

Om du tenker på den første Leafen, så nei - Roadster kom i 2008. Det var uansett ikke poenget, Tesla har laget en enorm "hype" (på godt og vondt) rundt elbiler som ingen andre har gjort hittil. Og det tror jeg har vært positivt på hele elbil-bransjen - for Nissan også. Og nå i senere tid så har de satt standarden for hva andre må strekke seg etter. Og det kommer de nok til å gjøre, ingen tvil om det, og det er win-win i mine øyne. Jeg jeg tror ikke VAG hadde satset såpass på elbiler om det ikke hadde vært for ekspanderingen til Tesla mtp fabrikker :)

Jeg kjøper ikke at høy hype faktor er så viktig i lengden. Av produkter som er lansert tror jeg nok nissan er hakket viktigere enn tesla, men produktene er etter mitt syn lite viktige for en diskusjon om hva som driver elektrifisering av bilparken. Produktene er bare en konsekvens av teknologi. Det som driver utviklingen er etter mitt syn hva teknologiutviklingen gjør mulig. Bedrifter som nissan og tesla bare fyller nisjer teknologien gjør mulig. Hadde ikke akkurat disse selskapene gjort det ville noen andre fyllt de rollene. Ikke nødvendigvis til akkurat samme tid men noen år fra eller til i en oppstartsfase betyr ikke nødvendigvis allverden for når man kommer til et sted hvor elbiler er mer enn en liten nisje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje litt mye forlangt å legge inn reell mulighet for hengerfeste og takstativ i tabellen, når vinklingen er hvor mye mer du kan få med tesla sml billige mellomklasse elbiler.

 

Merk at dette er nybiler. Jeg tror mange vurderer disse opp mot en brukt Tesla model S som både har rundt 400 km rekkevidde og kan være litt rimeligere, naturlig nok ettersom de er brukte.

 

Har forsøkt å finne en brukt mod s som lønner seg sml ny. Risiko med at garanti (snart) er utløpt og at delene er svært dyre (kamerat reparerte skjerm til 60k rett før utløp av garanti) gjør at jeg holder meg unna- prisfallet sml ny forsvarer ikke risiko.

 

Som nevnte kamerat sier: har du råd til å la bilen stå noen måneder og vente på en del, er tesla et godt valg. Trenger du den i det daglige, eller på et gitt tidspunkt, velger du noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...