Xzarts Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 (endret) Jeg tenkte å bygge pc selv. har lest meg opp litt, men fortsatt ikke sikker på hva som er lurt å putte mer penger i eller eventuelt hva som er overkill. og når jeg kjøper del for del, er alt av kabler medfølgende som regel ? har lagd en liste som passer midt budsjett, rundt 17k pluss minushttps://www.komplett.no/wishlist/shared/4f13d33e-cddf-4a8c-94f2-679fabee52fa sikter for gaming i 1440p og en som er godt belagt til oppgradering senere noen som har noe å legge til her? Endret 13. april 2019 av Xzarts Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Jeg ville ikke kastet vekk penger på en RTX 2080 med en Intel i5 CPU, det blir trolig flaskehals på den kombinasjonen. Jeg ville i utgangspunktet valgt å bruke mer penger på CPU som har en litt mer stabil og stødig pris, og vesentlig mindre på skjermkortet.. Kanskje mer i retning RTX 2060 eller kanskje ett rimeligere GTX 1070 på restsalg. RTX 2060 er tilnærmet 1070 orginalt og tilnærmet 1080 i overklokket tilstand) Skjermkortmarkedet er rimelig nytt så jeg tipper man vil få større svigninger der, hvor man kan høste inn ett ganske rimeligere tilbud der i nær fremtid.. Jeg personlig har RTX 2060 og kjører alle spill jeg har på Ultra uten problemer i 1080p Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Jeg tenkte å bygge pc selv. har lest meg opp litt, men fortsatt ikke sikker på hva som er lurt å putte mer penger i eller eventuelt hva som er overkill. og når jeg kjøper del for del, er alt av kabler medfølgende som regel ? har lagd en liste som passer midt budsjett, rundt 17k pluss minus https://www.komplett.no/wishlist/shared/4f13d33e-cddf-4a8c-94f2-679fabee52fa sikter for gaming i 1440p og en som er godt belagt til oppgradering senere noen som har noe å legge til her? Vel, "belagt til oppgradering senere" utgår jo med denne plattformen. Det vil aldri komme nye CPU'er som vil være oppgraderinger til dette chipsettet... Som ikke allerede er på markedet. Det eneste du kan oppgradere til på CPU siden er altså 8700K, 9700K eller 9900K. Og da burde du rett og slett ta den kostnaden med en gang. Når det er sagt er både CPU du har valgt og 9700K søppel. Hyper Threading er en sikkerhets sårbarhet for Intel i datasentre, men til gaming er det noe man vil ha. Så alternativt, om det må være Intel CPU, ville jeg heller tatt en 8700K enn 9600K/9700K. Den er uansett en bedre CPU enn 9900K når man tar pris i betraktning. Om du vil gjøre noe som er litt tyngre for CPU enn bare gaming, så trenger alle 9000 serie "K" CPU'ene en dugelig CPU kjøler. Disse CPU'ene er nemlig lagd med et svært tykt substrat og Thermal Interface Materiale. Altså, selv om 9600K ikke genererer så mye termisk energi som 9900K, så må den likevel ha en like god kjøler, fordi selve CPU'en er satt sammen slik at varmen bremses på vei ut av chip'en. Det hjelper ikke mye om en CPU hadde trukket selv bare 10W, om den blir 120C varm fordi man ikke klarer fjerne varmen fort nok... Hele 9000 serien er sånn sett ganske håpløs. Uansett, så burde du virkelig vente til slutten av mai med å ta en avgjørelse om hvilken plattform du vil ha. Da kommer Computex, og AMDs CEO Dr. Lisa Su skal holde Keynote. AMD fyller 50 år 1. mai, og det er derfor mulig at man får noen nyheter allerede da. Det vi uansett vet med 100% sikkerhet, som allerede er bekreftet, er at AMDs neste desktop CPU'er vil støtte PCIe 4.0. Det vil åpne muligheten for vesentlig raskere SSD'er i fremtiden enn hva du kan få på Z390. Dagens NVMe SSD'er er faktisk allerede begrenset i hastighet av PCIe 3.0 båndbredden til 4 baner i M.2. slot'en. PCIe 4.0 vil også gjøre at man kan klare seg med 8 baner til skjermkort, da selv 2080Ti vil få mere enn nok båndbredde med det (eller ville fått, 2080Ti støtter jo ikke PCIe 4.0). Og dette fristiller da 8 baner ekstra, i motsetning til dagens PCIe 3.0, der 8 baner er akkurat bittelitt for lite til 2080Ti, så man "må" nesten gi det alle 16 PCIe banene om man vil ha maks ut av det. Altså; fremtidige skjermkort med tilsvarende 2080Ti eller høyere ytelse, vil støtte PCIe 4.0, og samtidig klare seg fint med bare 8 PCIe baner, slik at man får 8 til overs (vel, 12 med AMD om designet demmes på Zen 2 blir identisk med i dag, da AMD har 4 baner ekstra direkte fra CPU til en M.2. slot). Denne neste generasjonen med AMD CPU'er blir siste som AMD allerede har garantert støtte for til deres AM4 socket. Men det ser ut som den vil overleve minst en generasjon til, slik road maps ser ut. AMDs CPU'er er faktisk SoC'er, og har altså så og si alt "on chip". Mange vet nok ikke at dagens Ryzen CPU'er faktisk har innebygd lydkort til og med! Det er bare ingen hovedkort produsenter som tok det i bruk. Sannsynligvis er det billigere å bare kjøpe tredjeparts chiper med det på, enn å øke kompleksiteten til hovedkortet for å trekke lyd fra CPU. Uansett er ikke dette noe annet enn en interessant "sidenote". Poenget var at AMD CPU'ene er fullstendige systemer i seg selv, og er derfor slett ikke umulig å tenke seg at vil kunne fortsette på samme sokkel en god stund til. Bedre oppgraderings mulighet enn med Intel blir det altså uansett garantert. De nye CPU'ene i 3000 serien til AMD vil også bli svært rimelige i forhold til ytelsen. Vel, ihvertfall i forhold til Intel. Og på dette punktet vil nok ikke Intel tørre å sette igang noen priskrig. For der Intel bare klarer å få ut kanskje 70 - 80 fungerende 8 kjerners CPU'er av en wafer, får AMD ~400! Som igjen får chip kostnaden ned i ~17 USD. I ren regne kraft har AMD demonstrert på CES i januar at deres neste 8 kjerners CPU matcher 9900K, selv bare på 65W, mens 9900K er en "95W" SKU. Anførselstegn fordi den ikke kjører i nærheten av oppgitte frekvenser om du begrenser den til 95W, da yter den faktisk mer som en av AMDs CPU'er i dag: 2700X... Phew... Vel, om du "må" handle med en gang, og "må" ha Intel, så kan jeg jo tipse om at det denne generasjonen (Z390, ikke Z370) kun er Gigabyte som har lagd hovedkort som gir noe særlig for pengene. Hvilken som helst modell fra deres Auros serie vil være vesentlig bedre enn alt annet til samme pris. RAM hastigheten du har valgt er også en potensiell flaskehals. For gaming i dag (vel, siste året ihvertfall) har man som regel anbefalt minst 3200MT/s. Og avhengig av pris har man gjerne funnet at ~3600MT/s kan være svært fornuftig. Det burde ihvertfall holde en stund. 9000 serien "K" CPU'er trenger som sagt god kjøler, og jeg ville nok da for AIO heller gått for en minst 280mm sak. Om du vurderer NZXT's H500i, så har den en lyd modul som justerer lydprofilen til maskinen gjennom deres utskjelte CAT software. Om så passer det jo greit å vurdere deres X62 kraken kjøler som bruker samme programvare, og som forøvrig er en svært god kjøler. Til en 9600K ville jeg kanskje vurdert D15 luftkjøler fra Noctua i stedet, eller no så vilt som TT's store. Husker ikke hva den heter i farten, noe teit noe som "El Macho Grande" eller noe slikt. Et beist er den uansett, og kjøler minst like bra som en H60, men stillere. Når det gjelder PSU, så nei, bare nei! Minst 80+ Gold av bedre kvalitet, og helst rundt 750W, gjerne til og med større. Disse kommer gjerne med 10 års garanti i tillegg. Og til slutt, når det gjelder SSD til OS, så ville jeg nok heller gått for en NVMe SSD til hovedkortets M.2. slot. Det blir "snappy" og fint, og det finnes faktisk et par spill i dag som Crackdown 3, der det ikke er dumt med noe raskere enn S-ATA interfacet på 2,5" diskene. Om det kommer til å bli en trend fremover er ikke sikkert, men det er ikke dumt å være forberedt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå