Ktm duke Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Hei! Jeg har en Ktm duke 125 (2018) som jeg kjøpte helt ny på Ride Bergen. Denne har jeg hatt svært mye problemer med, dette er alt fra batteriveksleren, kamkjede-strammeren, lambade-sensoren, for å neven noe. Jeg har blitt hentet 7 ganger av Viking, da jeg ikke har kunnet kjøre videre med den. Den har ofte stått på verksted i over 2 uker i strekk vær gang den har vært inne. Har ikke fått noe form for låne sykkel, så har måtte komme meg hjem på egen hånd vær gang den har blitt hentet av Viking. Nå har jeg fått problemer med at den bruker olje, dette har vært et stort problem lenge men Ride har sagt at dette er helt normalt, noe som jeg vet det ikke er, nå har den brukt over 500ml olje på 1000km. Den pottesmeller å det kommer flammer ut av eksos, nå er jeg dritt lei! De tar meg heller ikke seriøst på Ride, jeg spurte hva de hadde gjort med den, da fikk jeg i svar at de hadde sparket i dekket å drikket kaffe. Nå er det nok! Jeg ønsker å hevet kjøpet på min 125 duke, hva tenker dere? Har jeg rettighetene på min side? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 (endret) Kjedelig situasjon og uproffe ansatte hos selgeren virker det som. Jeg har ikke peiling på KTM, men 0.5L olje på 100 mil høres mye ut. Og pottesmell samt flammer tyder jo på at ting ikke er i orden. For å svare på spørsmålet ditt: Du har ikke rett på heving enda. Mangelen må være vesentlig (noe den nok er). I tillegg må selger ha hatt to forsøk på å rette den. Les gjerne om reklamasjon på NAF sine sider (som også har maler!) eller forbrukerkjøpslovens kap. 4 og kap 6. Her gjøres det klart at selger må gis anledning til å yte avhjelp (forbrkjl. §§ 29 og 30) når man gjør en mangel gjeldende (dvs. reklamerer: § 27) så lenge dette ikke betyr mye bryderi for deg som kjøper (se første og andre avsnitt her). Endret 13. april 2019 av nightowl 2 Lenke til kommentar
Ktm duke Skrevet 13. april 2019 Forfatter Del Skrevet 13. april 2019 Kjedelig situasjon og uproffe ansatte hos selgeren virker det som. Jeg har ikke peiling på KTM, men 0.5L olje på 100 mil høres mye ut. Og pottesmell samt flammer tyder jo på at ting ikke er i orden. For å svare på spørsmålet ditt: Du har ikke rett på heving enda. Mangelen må være vesentlig (noe den nok er). I tillegg må selger ha hatt to forsøk på å rette den. Les gjerne om reklamasjon på NAF sine sider (som også har maler!) eller forbrukerkjøpslovens kap. 4 og kap 6. Her gjøres det klart at selger må gis anledning til å yte avhjelp (forbrkjl. §§ 29 og 30) når man gjør en mangel gjeldende (dvs. reklamerer: § 27) så lenge dette ikke betyr mye bryderi for deg som kjøper (se første og andre avsnitt her). Lenke til kommentar
Ktm duke Skrevet 13. april 2019 Forfatter Del Skrevet 13. april 2019 Hei takk for svar, Ride Bergen har nå hatt muligheten 3 ganger å rett opp dette med oljen, jeg har også nevnte dette med pottesmell 4 ganger, men det blir aldrig gjort noe tiltak, så bli ikke bedring. Når det gjelder dette med olje , så får jeg kun i svar at dette er helt normalt. Men den har vært på verksted 3 ganger kun for olje! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Jeg var så uheldig å kjøpe samme sykkel da de var helt nye, var vel 2011 tror jeg. Skulle ha en billig helårssykkel så, godsykkelen kunne stå i garasjen når det var salt på veiene. Klarte 1 vintersesong, da orket jeg ikke mer. Listen over feil var ekstremt lang, men det største problemet var at så mange ting sluttet å fungere på sykkelen straks det ble en kuldegrad eller 2. Alle disse Duke, fra 125 og opp til 4-500cc som ligner på hverandre, er alle laget i India med kopideler. F.eks bremsene ser helt lik Brembo, men er laget av den indiske kvalitetsfabrikken Bybre, dels eid av KTM SVJV. Felgene er produsert i Kina, med enda dårligere kvalitetskrav enn hva India har. Mine ble urunde og tålte ikke helt ordinær kjøring på vei. Når dekk skulle byttes løsnet store deler av lakken på felgen. Jeg hadde lekkaser av alle væsker. Olje, kjølevæske og bremsevæske, og plutselig og uten forvarsel så begynte den å bruke enormt med olje, min var godt over 1l/1000KM.Innehaver av Ride Bergen er en som så gjerne lyver til deg for å slippe unna, dessverre. Han gjorde i mitt tilfelle alt han kunne for å sno seg unna å reparere åpenbare reklamasjonsfeil. Jeg endte tilslutt opp med å selge sykkelen, etter at Ride hadde gjort seg ferdig med sykkelen for syvende eller åttende gang på under 1 år. Jeg opplyste kjøper av sykkelen at jeg hadde hatt tildels mye feil, men at Ride nå mente å ha reparert alt, samt at sykkelen fremdeles hadde over 4 år igjen på reklamasjonsretten.Søker du litt på nettet etter KTM Duke 125 har jeg skrevet og lagt ut endel bilder av hva jeg sleit med på den sykkelen.Årsaken til at jeg kjøpte KTM var at jeg har hatt både 125 og større KTM-er tidligere, og kvaliteten har vært suveren. Ikke feilfri, men i det minste med en så bra kvalitet at det lar seg gjøre å rett feil eller sågar forbedre feil. Disse India-syklene burde i mine øyne aldri vært solgt i Europa, de tåler rett og slett ikke klimaet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Når det gjelder dette med olje , så får jeg kun i svar at dette er helt normalt. Men den har vært på verksted 3 ganger kun for olje! Få det dokumentert. For BMW f.eks. så er det oppgitt fra fabrikat (BMW themselves) at oljeforbruk ikke skal overstige så så mange liter pér 10.000km. For min bil er det da oppgitt til maksimalt 1 liter pér 10.000km. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå