Taurean Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 La oss si at jeg og en person til skal til Barcelona i starten av Juli. Driver og sjekker på Restplass.no, men det er enten dyre eller kompliserte billetter med mange stopp og lang ventetid.. 1) Er greia å søke konstant, type så ofte man kan hver dag, og være klar til å betale, for å være heldig og finne avbestilte turer? Hvor lenge er vanligvis slike restplassbilletter tilgjengelig, og hvor ofte skjer det? 2) Kan det være en idé å kjøpe flyreise til full pris, kjøpe avbestillingsbeskyttelse (pris?), fortsette å se etter restplasser, og hvis man finner veldig billig restplass, kjøpe den, og avbestille de dyrere billettene? 3) Kan man lage bruker noe sted og få nyhetsbrev for avbestilte turer man søker etter? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 1. Ønsker du virkelig å reist til Barcelona midt i fellesferien? Det er stappet med folk der, det er for varmt for byferie, du må gå i kø de fleste steder og fly og hotell er mye dyrere. 2. Om du likevel ønsker dra dit midt i fellesferien så kjøp billetter i september og dra dit neste fellesferie. Du kan ikke regne med at prisen til fellesferien går nedover fremover. "Restplass" er idag noe som kun fungerer for charterturer utenom sesong. 2 Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Du får ikke restplass til Barcelona i fellesferien. Restplass er for ruter de sliter med å selge, og Barcelona i juli er ekstremt populært. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. april 2019 Forfatter Del Skrevet 14. april 2019 1. Ønsker du virkelig å reist til Barcelona midt i fellesferien? Det er stappet med folk der, det er for varmt for byferie, du må gå i kø de fleste steder og fly og hotell er mye dyrere. 2. Om du likevel ønsker dra dit midt i fellesferien så kjøp billetter i september og dra dit neste fellesferie. Du kan ikke regne med at prisen til fellesferien går nedover fremover. "Restplass" er idag noe som kun fungerer for charterturer utenom sesong. 1) Skal kanskje på cruise. Kanskje litt seint å bestemme seg. Flybillettene koster bortimot 10 000 kr for 2 stk tur/retur. Crazy dyrt. Du får ikke restplass til Barcelona i fellesferien. Restplass er for ruter de sliter med å selge, og Barcelona i juli er ekstremt populært. Det er jo logisk. Trist. Det skulle gått maglev-tog mellom alle de største byene i verden. Eller over hele. Takk for svar! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 Det skulle gått maglev-tog mellom alle de største byene i verden. Eller over hele. Har reist med Maglev og det er veldig dyrt å bygge ut og noe som ikke passer for steder med vintervær. Fra Norge til Barcelona hadde det heller ikke nødvendigvis blitt billigere enn med fly.... og det ville tatt mye mere tid. Det største problemet med Barcelona er rett og slett at for mange reiser dit om sommeren, det er rett og slett fullt og det er stadig flere av lokalbefolkningen som nå protesterer mot turister. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. april 2019 Forfatter Del Skrevet 14. april 2019 Har reist med Maglev og det er veldig dyrt å bygge ut og noe som ikke passer for steder med vintervær. Fra Norge til Barcelona hadde det heller ikke nødvendigvis blitt billigere enn med fly.... og det ville tatt mye mere tid. Det største problemet med Barcelona er rett og slett at for mange reiser dit om sommeren, det er rett og slett fullt og det er stadig flere av lokalbefolkningen som nå protesterer mot turister. Dét det bygges mye av og blir generell trend, blir billig ^^ Mye mer tid? 600 km/t er vel omtrent det samme som et fly gjør? Kanskje litt mindre. La oss si 6 timer, mot 3.5 t med fly. Dét er fremdeles raskt nok for meg. Samtidig slipper man blodtrykkproblemer og forhåpentligvis dårlig mat. Hmm, er det trykk-kabin i maglevtog? Siden man kjører så helsikes fort, må det jo bli en del gravitasjonskrefter? Er det noen tydelige problemer forbundet med helse? Nå var det snakk om cruise. Skal bare til flyplassen og en tur bort til kaia. Skal ikke rave rundt møkings i gatene og plage folk ^^ Dét gjør jeg på båten ;D Neida. Målet er ikke fyll, men opplevelse. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 10 000 for to stk. hørtes likevel ekstraordinært dyrt ut. Hvor fant du disse billettene? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 (endret) Dét det bygges mye av og blir generell trend, blir billig ^^ Mye mer tid? 600 km/t er vel omtrent det samme som et fly gjør? Kanskje litt mindre. La oss si 6 timer, mot 3.5 t med fly. Dét er fremdeles raskt nok for meg. Samtidig slipper man blodtrykkproblemer og forhåpentligvis dårlig mat. Hastighetsrekorden for en eksperimentell maglev er 603 km/t mens hastighetsrekorden for en konvensjonell TGV er 575 km/t. Vanlig topphastighet med passasjerer er imidlertid noe helt annet. Marsjfart for fly er rundt 900 km/t og de går rett frem uten stopp. Ikke bare må tog ha en rekke stopp, man må også skifte tog mange ganger underveis og slikt tar tid. Man åpnet den første testbanen for maglev for 35 år siden, men siden dengang er 30 km fra flyplassen i Shanghai alt som er tilgjengelig for vanlige folk og det er fordi skinner for maglev er veldig dyrt og man må sørge for at banen er helt ren, det må ikke komme sne, is eller kvister/blader på banen. Å ha maglev i Norge er derfor helt urealistisk. I Norge har man nå en rekortstor satsning på jernbane og håper man skal få dobbeltspor fra Oslo til svenskegrensen ferdig til 2027 som betyr at det har tatt nesten 150 år å få bygget dette, men det er bare om politikerne ikke ombestemmer seg slik de ofte gjør. En mye dyrere maglev på denne strekningen kan du bare glemme. Man har faktisk TGV fra Paris til Barcelona. Det er dyrere enn vanlig tog og koster typisk rundt 2000 kr én vei i lavsesong og tar ca. 7 timer. Manglev vil selvsagt bli enda dyrere her, men kan kanskje kutte reisetiden til under 6 timer Men husk at dette er jo kun litt over 1/3 av reisen fra Oslo. Nå var det snakk om cruise. Skal bare til flyplassen og en tur bort til kaia. Skal ikke rave rundt møkings i gatene og plage folk ^^ Dét gjør jeg på båten ;D Neida. Målet er ikke fyll, men opplevelse. Problemet folk i Barcelona har med turisme er ikke rølping, men ar det rett og slett er for mange turister: -Lokal transport er fulle av turister, de har med masse bagasje, de skjønner ikke hvordan de skal betale og de skal spørre sjåførene om alt mulig rart på engelsk og slikt tar tid. -Flyturer til og fra Barcelona blir dyrt for lokalbefolkningen da turister fyller alle fly. -Resturanter og barer blir fulle og dyre da de fylles av turister, selv små lokale bortgjemte steder fylles av turister som i hopetall skal oppleve "noen genuint" som de har lest om. -strendene blir fulle av turister og mange steder inne i byen går man i kø og risikerer å få selfiestenger i hodet. -rike og dumme turister tiltrekker seg mange internasjonale tyver og svindlere. -lokale severdigheter er det lang kø å se på også for lokalbefolkningen og de har kanskje ikke lyst til å se enda flere turister som de ofte har fått nok av allerede. -en rekke leiligheter utleies gjennom Airbnb og slikt overalt og da risikerer folk å få flere nye naboer hver uke og trillekofferter som bråker inn og ut når som helst på døgnet. Og leilighetsprisene skyter også i været grunnet dette. Når dette er situasjonen, ikke bare noen uker i høysesongen, men stort sett hele året er det ikke rart at lokalbefolkningen klager og protesterer. Endret 14. april 2019 av robertaas 2 Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 Når jeg sjekker på Norwegian sine hjemmesider, er de absolutt dyreste billettene til Barcelona i juli 7 000 for to pers, men det er mulig å få det mye billigere hvis man er litt fleksibel på dagene, under 5 000. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. april 2019 Del Skrevet 15. april 2019 Hmm, er det trykk-kabin i maglevtog? Siden man kjører så helsikes fort, må det jo bli en del gravitasjonskrefter? Er det noen tydelige problemer forbundet med helse? Trykkabin på tog? Sikker på at du har skjønt hvorfor fly har trykkabin? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. april 2019 Forfatter Del Skrevet 15. april 2019 Trykkabin på tog? Sikker på at du har skjønt hvorfor fly har trykkabin? Hva vet vel jeg om gravitasjonskrefter og isolert trykk? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 15. april 2019 Del Skrevet 15. april 2019 Du skriver ikke hvilke datoer du ønsker å reise, eller fra hvilken flyplass, men det er mulig å få det en god del billigere enn 10 000. Sjekk for eksempel Momondo.no Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Du skriver ikke hvilke datoer du ønsker å reise, eller fra hvilken flyplass, men det er mulig å få det en god del billigere enn 10 000. Sjekk for eksempel Momondo.no Jeg glemte helt at det finnes andre steder i Norge å reise fra enn Gardermoen. Haha! Men ja, kan nok likevel få det til billigere enn 10 000. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. april 2019 Forfatter Del Skrevet 17. april 2019 (endret) Takk for svar. Bruker restplass.no som søkemotor. Jeg har faktisk begynt å finne noe billigere, ca 5000-6000 for 2 pers tur retur. Da med 1 mellomstopp. Direktefly tur retur blir opp mot 7800. Hvorvidt vi er villige til å spare et par tre tusenlapper for en mellomstopp, og dermed å øke risikoen for forsinket og/eller kansellert fly, vet jeg ikke. Det er i hvert fall litt mer overkommelig. Det er bestemt at vi må reise fra Gardermoen. Men det er altså vanskelig eller umulig å finne restplassbilletter med direktefly til Barcelona for noen hundrelapper? ^^ Endret 17. april 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Men det er altså vanskelig eller umulig å finne restplassbilletter med direktefly til Barcelona for noen hundrelapper? ^^ Du er nesten et år for sent ute for billige billetter til Barca på sommeren. Sist jeg var der med familien, bestilte jeg sommeren før jeg dro, og betalte ca 750 t/r direktefly OSL-BCN. Prøv mange søkemotorer, ikke alle som finner alt. Jeg søker med momondo, skyscanner, finn.no, hotwire.com og flere andre. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Men det er altså vanskelig eller umulig å finne restplassbilletter med direktefly til Barcelona for noen hundrelapper?Det ser ut som at det er mange som tror dette er noe som plutselig kan dukke opp, men restplass fungerer som sagt kun for charter og da kun i lavsesong. For rutefly i høysesong er det vanlige å overbooke, det vil si å selge flere billetter enn det man har plass til på flyet. Da det alltid er et par passasjerer som av forskjellige grunner ikke dukker opp på flyplassen bruker dette som oftest å gå greit, men av av til må de betale noen for å ta neste fly. Jeg har kanskje litt over snittet erfaring og interesse av å finne lave flypriser og for meg virker det som om man skal finne gode priser til populære destinasjoner i juleferien så bør man bestille før folk får feriepenger i juni. Likeledes bør man bestille før folk får julelønn om man skal til en populær destinasjon i fellesferien. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Takker igjen for gode tips. Jeg finner faktisk bedre priser nå, igjen på restplass.no. Ser ut som jeg begynner å bli flinkere til å bruke søkemotoren. Lørdag 29 Juni ser det ut som jeg finner en reise med én mellomlanding i Stansted til ca 850 kr per person. Hvis jeg vil ha direktefly enten den lørdagen eller søndag, blir det omtrent 2500 kr per person. Mandag etter ankomst ser det ut som jeg finner direktefly for kun ca 500 kr per person. Det er jo mye bedre. Så her er det jo noen avgjørelser å ta. Skal jeg booke hotell ett døgn før, for å være mer sikker på å rekke cruiset, men som jo sikkert vil koste differansen det ville kostet å tatt flyet på søndag? Litt av problemet er at det virker som at det er helt umulig å få forsikret båtturen mot økonomisk tap hvis flyet blir kansellert eller forsinket. Da blir det 20 000 ut av vinduet, ja, og resten av reiseprisen også. Men vil jo ikke bo på hotell 5 dager før heller. Ett problemet til, som nevnt i tidligere post, er at én ekstra flyreise betyr én ekstra risiko for at en flyavgang blir kansellert eller forsinket. Men er det verdt å betale 3500 kr mer for å slippe den risikoen? Hvis vi vil slippe den risikoen ved å reise direkte dagen før, må vi likevel bestille et hotell til dagen etter, og betale 1500-2000 kr ekstra for hotell. Reiser vi direkte dagen etter, slipper vi -den- utgiften igjen, men igjen med økt risiko for å miste 20 000. Skulle hatt en risikoanalytiker til å vurdere alt det her ^^ MEN forsikringsselskapet mitt sa at hvis vi booker fly dagen før, og hvis flyet blir kansellert eller flyttet så sent at vi ikke rekker vårt neste reisetidspunkt, så vil de dekke enhver reisemulighet tilgjengelig så vi rekker vår neste reiseavgang. Spurte ikke om det gjaldt taxi om fly ikke var tilgjengelig, men det hadde jo vært noe ^^ Kjøre med taxi i 24 timer og sende regning på 50 000 kr til forsikringsselskapet ^^ Vi var innom et reisebyrå, hvor vi fikk høre at det vanlige er å planlegge cruisereise minst ett år i fortiden, og totalprisen de kunne gi til reisen jeg planlegger nå er ca 32 000 kr. Tror ikke det innebar hotell fra Lørdag til Søndag. Jeg får til ca 25 000, -hvis- jeg velger dyreste flyløsning, velger jeg den billigste, er prisen ca 22 000, før hotell Lørdag til Søndag. De sa også at prisen ikke innebar refusjon hvis vi ikke skulle rekke cruiset. Er det verdt å la de arrangere alt og slippe å tenke mer på det for noen ekstra potensielt 5 000 - 10 000 kr? Har jo allerede lagt ned mye timer, så to ekstra timer til bestillinger er vel verdt den prisen. Vet det blir klabb og babb her, takker for alle som gidder å lese og kommer med konstruktive råd. Skriver mest for meg selv også. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Takker igjen for gode tips. Jeg finner faktisk bedre priser nå, igjen på restplass.no. Ser ut som jeg begynner å bli flinkere til å bruke søkemotoren. Lørdag 29 Juni ser det ut som jeg finner en reise med én mellomlanding i Stansted til ca 850 kr per person. Hvis jeg vil ha direktefly enten den lørdagen eller søndag, blir det omtrent 2500 kr per person. Mandag etter ankomst ser det ut som jeg finner direktefly for kun ca 500 kr per person. Det er jo mye bedre. Om du skal på cruise ønsker du kanskje ha med litt bagasje. I prisene du har fått oppgitt av søkemotorene er antagelig ingen innsjekket bagasje inkludert. Du bør sjekke rett fra flyselskapene hvor mye dette koster i tillegg. For flere som har mellomlanding så må du passe på at du sjekker prisen for innsjekket bagasje hele veien og ikke bare for én flight. Om du skal reise via Stansted så må du også sjekke hvor mye ekstra du må betale om du skal ha med håndbagasje. Du må også sjekke hvilken flyplass du faktisk kommer til. Det er flere flyplasser i regionen som omtales som "Barcelona". Ankommer du sent må du regne med at du ikke kan bruke kollektiv transport, men må ta taxi til hotellet. Man vet ikke eksakt når flyet lander eller når bagasjen er tilgjengelig så man vet ikke nøyaktivg når man er klar til å ta taxi. Dette gjør det vanskelig å bruker Uber da det i Barcelona ikke er lov å bestille Uber mindre enn 1 time før man skal reise fra flyplassen. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. april 2019 Forfatter Del Skrevet 30. april 2019 Da er alt booket. Etter å ha brukt så lang tid på å sjekke priser og prøve å få det billigere enn reiseselskapet, så endte det søren meg med nesten lik pris. Et par små forskjeller er muligens at vi får én ekstra dag i havnebyen båten går fra, og vi reiser direkte (uten mellomstopp) og på dagen, så vi slipper å stå opp midt på natten. Kunne spart kanskje 1000-1500 kr på å ta en mellomstopp, men da tenkte jeg at i disse streiketider, så øker man jo bare risikoen for at noe går galt ved å ta to reiser. Hadde jeg kunne spart 3000 kr eller mer, så hadde jeg gjort det. Men da får vi en lettere start på reisen også, enn å kåle med kofferter og sjekkpunkter hundre ganger. En stor oppdagelse var at å bruke Google som søkemotor til flyreiser og også hotell var overraskende effektivt. Restplass.no oppga -ikke- alle reiser. Jeg liker å tro at Google er mest mulig nøytral, men har lest at de også kan vri og vende på søk for å tjene penger. Så man må bare ta en totalvurdering. Jeg synes dessverre at mange av de andre søkemotorer var ineffektive eller uten mange søkekriterier. Men det er bare min erfaring. Det er riktig som du skriver, robertaas, at prisene som oppgis på slike søkemotorer oftest, om ikke aldri, ikke inkluderer bagasje. Så man må sjekke dette nøye ved hver reise. På noen reiser var det opp mot 1200 (!) kr per person. På andre igjen helt ned i 150 kr. Så man må bruke kalkulatoren flittig. Det blir i hvert fall tur! Takker for alle råd! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) Restplass.no oppga -ikke- alle reiser. Jeg liker å tro at Google er mest mulig nøytral, men har lest at de også kan vri og vende på søk for å tjene penger. Så man må bare ta en totalvurdering. Restplass.no viser mange charterturer fra forskjellige selskaper og også pakker de har satt sammen selv, men hvert enkelt av charterselskapene vil på sine egne websiter vise flere varianter enn hva restplass.no viser fra deres utvalg. Fordelen med restplass.no er at man ikke trenger finne og så søke hos flere forskjellige charterselskaper. Og for selve flyreisen så får man et langt større utvalg på helt andre søkemotorer. Endret 30. april 2019 av robertaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå