Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor sterkt håndhever politi elsparkesykler med for høy hastighet?


Taurean

Anbefalte innlegg

Har forstått at fartsgrense for slike elsparkesykler er 20 km/t pluss 10% slingringsmonn, altså 22 km/t.

 

Jeg ser de fleste produsenter tilbyr å selge visse modeller med hastighetssperre stilt til 20 km/t, for å gjøre den "lovlig" å kjøre med.

 

Men hva ligger i dét? Hvis jeg kjøper en som er innstilt på 30 km/t, og som kan kjøres i både 10, 20 og 30 km/t eller raskere:

 

1) Kommer politi til å stoppe meg midt i byen for å sjekke den innstilte hastigheten, selv om jeg kjører pent? Hvor høy er sannsynligheten, har noen opplevd det?

 

2) Hva er konsekvensen? Tar de den fra deg og krever at du sender den tilbake for å få den sperret til lovlig fartsgrense, eller får du bare en bot? Evt hvor stor bot?

 

3) Hvis jeg kjører jevnlig i 30 km/t på fortau langs byveier, men er våken og ser etter onkel, og hvis jeg ser dem, skrur ned hastighet til 20 km/t, hvor stor er sannsynlighet for at de stopper langs veien og sjekker maks innstilt hastighetsnivå?

 

4) Vet jeg spør knotete, men jeg synes det er et knotete regelverk: Jeg skjønner ikke hvorfor de selger sparkesykler med over tillatt maksimum hastighet hvis det ikke er lov å kjøre med? Og hvorfor de i det hele tatt får lov til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok i hovudsak vegvesenet som tek stikkontrollar på om køyretøy med begrensning på fart eller motorytelse faktisk ligg under grensa.

 

Eg tviler på at politiet vil prioritere dette, men det kan være at ein i forbindelse med ein eller anna aksjon setter opp kontrollpunkt midt i byen for å kontrollere slike køyretøy.

 

Det er nok som å køyre bil utan førarkort, dersom du køyrer forsvarleg og skikkeleg så skal det mykje til at du blir vinka inn til tilfeldig kontroll, men så fort du har eit uhell der politiet blir kontakta så må du rekne med at både bil og førar bil sjekka grundig.

 

Dersom du køyrer mistenkeleg fort så vil nok politiet vinke deg inn sjølv om dei ikkje har ei fartsmåling på deg. Kva som skjer vidare vil nok då variere alt etter som, men det er ikkje umogleg at politiet vil kontrollere makshastigheita på sparkesykkelen. At slike køyretøy har ein politi-brytar er nok godt kjent, så den brytaren må være godt skjult om politiet ikkje skal finne den.

 

 

Grunnen til at ein selg el-sparkesyklar som går raskare en det som er lov, er enkelt og greit at folk vil kjøpe slike sparkesyklar. For butikken speler det liten rolle då det er føraren som er ansvarleg for bruken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Avatar: Takk for svar, men hvorfor kan man ikke starte butikk som selger alt mulig av egenproduserte narkotiske midler, hvis logikken er så enkel at folk vil ha det, selv om det er ulovlig? Det er vel ikke bare så enkelt som at det er lov å selge noe som ikke er lov å bruke?

Lenke til kommentar

Avatar: Takk for svar, men hvorfor kan man ikke starte butikk som selger alt mulig av egenproduserte narkotiske midler, hvis logikken er så enkel at folk vil ha det, selv om det er ulovlig? Det er vel ikke bare så enkelt som at det er lov å selge noe som ikke er lov å bruke?

Forskjellig regelverk regulerer forskjellige ting.

Narkotika er sterkt regulert der det er regulert både kva som kan selgast, kven som kan selge, og kven som kan kjøpe.

Andre varer har anna regulering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellig regelverk regulerer forskjellige ting.

Narkotika er sterkt regulert der det er regulert både kva som kan selgast, kven som kan selge, og kven som kan kjøpe.

Andre varer har anna regulering.

 

Hvorfor? ^^ Det er jo ikke vanskelig å forestille seg hvor mye problemer det kan bli hvis alle skal måke rundt i 50-70 km/t med sånne elsparkesykler, både for seg selv og andre. Blir nesten likt som med narkotika. Så hvorfor er det ikke strengere med tanke på salg?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

de tar det like seriøst som trimming av mopeder, og alle vet jo at det er noe av det farligste og mest kriminelle du kan gjøre i Norge , bar sne-skuter kjøring utenfor løype uten lyve er mer farlig for den alemene sikkerheten 

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/politiet-kontrollerte-el-sykler-22-av-28-var-ulovlig-trimmet/3423484717.html

 

fra spøk til alvor , de tar det seriøst og har kontroller ved skoler der de kan stoppe mange på en gang , akkurat som de sjekker mopeder og lett sykler ved skoler. hold deg unna skoler, og typiske "henge" plasser 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

de tar det like seriøst som trimming av mopeder, og alle vet jo at det er noe av det farligste og mest kriminelle du kan gjøre i Norge , bar sne-skuter kjøring utenfor løype uten lyve er mer farlig for den alemene sikkerheten 

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/politiet-kontrollerte-el-sykler-22-av-28-var-ulovlig-trimmet/3423484717.html

 

fra spøk til alvor , de tar det seriøst og har kontroller ved skoler der de kan stoppe mange på en gang , akkurat som de sjekker mopeder og lett sykler ved skoler. hold deg unna skoler, og typiske "henge" plasser

 

Takk, det var en bra artikkel. Den handler vel mer om el-mopeder og sykler, men jeg undevurderer ikke at det ikke gjelder elsparkesykler også. Så det gjør meg betenkt.

 

Selv om man kjører pent, men noen løper rundt et hjørne, og du kjører på dem i 10-12 km/t, og de knekker et par tenner eller en brukket arm, så kan man altså ende opp med å måtte betale for alt. Og dét selv om elsparkesykkelen er kun programmert til å gå til 30 km/t i stedet for 22. Temmelig strengt.

 

Man får bare ta sine valg, holde seg på gangstier og fortau, være på utkikk. Eller bestille med lovlig hastighetsbegrensning.

 

Blir spennende å følge med på det neste året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, det var en bra artikkel. Den handler vel mer om el-mopeder og sykler, men jeg undevurderer ikke at det ikke gjelder elsparkesykler også. Så det gjør meg betenkt.

 

Selv om man kjører pent, men noen løper rundt et hjørne, og du kjører på dem i 10-12 km/t, og de knekker et par tenner eller en brukket arm, så kan man altså ende opp med å måtte betale for alt. Og dét selv om elsparkesykkelen er kun programmert til å gå til 30 km/t i stedet for 22. Temmelig strengt.

 

Man får bare ta sine valg, holde seg på gangstier og fortau, være på utkikk. Eller bestille med lovlig hastighetsbegrensning.

 

Blir spennende å følge med på det neste året.

elsparkesykler var vell ikke helt like hot akkurat når den artikelen ble skrevet, men som jeg sier , politiet tar trim meget alvorlig og bruker uproposjonalt mye resusjer på og stoppe og straffe det. kjører du trimmet hold deg unna områder hvor mye ungdom ferdes og ikke bli overasket om de tilfeldig stopper deg på gata for og teste. politiet har jo en tendens og stoppe mopeder og lett mc uten grunn for og så pålegge de tekniks kontroll hos svv , det virker som de altids har tid til sånt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bare lure. Hvis eg kjøre fint med hjelm, refleks på buksa og kjøre i 19 km/t forbi politiet. vil di då stoppa meg? hvis eg kjøre forbi vegvesenet og? eg har ein så kjøre 60 men har gir som e godt skjult kind of du må ha bruksanvisning for å skjønne koss en gire, og om eg då har den i 1 som ikje når øve 22 vil di finna ut då at den går i 60. å siste spørsmål ka straff får eg

Lenke til kommentar
Kebfj skrev (1 time siden):

Bare lure. Hvis eg kjøre fint med hjelm, refleks på buksa og kjøre i 19 km/t forbi politiet. vil di då stoppa meg? hvis eg kjøre forbi vegvesenet og? eg har ein så kjøre 60 men har gir som e godt skjult kind of du må ha bruksanvisning for å skjønne koss en gire, og om eg då har den i 1 som ikje når øve 22 vil di finna ut då at den går i 60. å siste spørsmål ka straff får eg

Så langt jeg har fått med meg, så er politiet ganske  lempelige med å stoppe folk, særlig hvis man kjører pent og sakte. Men jeg har vel lest om noen tilfeller der de stopper tilfeldige, særlig med større elsparkesykler, og sjekker. Men har ikke lest nok tilfeller til å bekrefte éne eller andre veien. Min teori er at hvis man kjører pent og i hvert fall ikke blir sett når man kjører bajas, så skal det mye til før de stopper en.

Lenke til kommentar

Er vel omtrent som i bil. Jeg har kjørt bil i snart 20 år, og tror jeg kanskje har blitt stoppet (av mer eller mindre legitime grunner) under 5 ganger. Og flere av disse gangene hadde de en grunn til å stoppe meg, pga kjøretøyets lydnivå, fart, etc. Men jeg vet jo om folk som stadig har blitt stoppet, med trimmede mopeder, sladding i rundkjøringer, uvettig kjøring osv. Tror ikke de er mer uheldige enn meg, men at kjøringen tiltrekker mer oppmerksomhet.

Statistikken hos meg er at det er svært liten sannsynlighet for å bli stoppet dersom du kjører fint og ikke gir de noen grunn til å ta deg. Er mye høyere sjans for å bli tatt hvis du driver med uvøren kjøring eller åpenbare regelbrudd. 

Lenke til kommentar
Kebfj skrev (5 timer siden):

Bare lure. Hvis eg kjøre fint med hjelm, refleks på buksa og kjøre i 19 km/t forbi politiet. vil di då stoppa meg? hvis eg kjøre forbi vegvesenet og? eg har ein så kjøre 60 men har gir som e godt skjult kind of du må ha bruksanvisning for å skjønne koss en gire, og om eg då har den i 1 som ikje når øve 22 vil di finna ut då at den går i 60. å siste spørsmål ka straff får eg

Det kjem ann på. Det er ikkje slik at politiet har instruks om å alltid stoppe, evt. aldri stoppe sparkesykkel i 19 km/t. 

I dei aller fleste tilfeller så vil ikkje politiet gjennomføre fartsmåling av sparkesyklar, så det blir ei subjektiv vurdering der og då på om politiet synes det gikk litt fort og derfor vil sjekke opp nøyare. 

Denne kontrollen kan innebære kontrollmåling av makshastigheit. Normen for straff av bruk av ulovleg motorvogn ser ut til å være 5000 kr i bot og inndraging av køyretøyet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kebfj skrev (1 time siden):

Ok hvis eg kjøre to stykk på en el scooter så ser greit stor ut (ser sje ut som di i byen så bare kjøre 20) begge har på hjelm, stoppe di meg? hahah

Det kan du risikere ja, men som sagt så er det ikkje slik at politiet verken må stoppe deg eller ikkje har lov til å stoppe deg. Det blir ei vurderingssak frå gong til gong om politiet skal prioritere å stoppe deg eller ikkje. Jo farlegare eller meir alvorleg handlinga framstår, jo større sannsynlegheit for at saka blir prioritert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ey eg har sånn parameterinnstilling på displaye mitt kor eg kan setta ned motorkraftå t motoren t rundt 30% som gjør at i 3 gir går den ikje øve 20km/t. D e jo ganske stress å setta d på så vett vegvesenet elle polti om dette? eg har sje sparkesykkel fra stayclassy men samme display og funksjoner. for stayclassy har lagd en video på youtube av koss du tar av sperra på elsparkesykler og då stilte di motorkrafta opp t 100% fra 20%. Dette e jo då måten di plombere elsparkesykler på. hvis eg då gir en god grunn t eg har så kraftig og stor sparkesykkel så bare går 20kmt og vise denne går ikje øve 20% (med nedsatt motorkraft). tror du dei vett noge om d. har nogen her liksom blitt tatt for d?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...