Gå til innhold

Nærmer seg slutten: Politiet gjør nye avhør av de involverte etter gjenskaping av fregattulykken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er vedkommende ombord på Sola TS mistenkt? Her er det jo tydelig at forsvaret har seilet i blinde og uten sjødyktig mannskap på broen.

Vil vel tro at når to slike skip kolliderer så er det naturlig å tro at begge parter kan være skyldige, i mer eller mindre grad.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At denne "ulykken" i det hele tatt skjedde er mer enn utrolig.

På båten jeg er med på av og til er det radar ombord, og på denne radaren ser vi terrenget rundt oss, samt andre båter på havet.

At "Helge Ingstad" ikke visste hvor de var og heller ikke slakket opp etter at de fikk beskjed om å vike til styrbord vitner om arroganse og overtro på seg selv som sjødyktige folk.

Samtaleloggen er noe av det mest vanvittige jeg har hørt på, der det var total taushet i lange perioder mens katastrofen nærmet seg i full fart.

Jeg kan ikke tenke meg at ikke noen stilles for ansvar og får en lang fengselsstraff for uvetttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at ikke noen stilles for ansvar og får en lang fengselsstraff for uvetttet.

Hah. Forsvaret kommer til å fortsette å klandre alle andre enn seg selv, og det som kommer til å skje er at ingen offentlig stilles til ansvar. Muligens blir det noe intern selvjustis der enkeltpersoner overflyttes til ny jobb eller noe. Ukulturen som har kommer frem der forsvaret tydeligvis har for vane å peise på i 20-30 knop inne i fjorder og "leke kylling" med sivile båter kommer ikke til å bli gjort noe med.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Hvorfor er vedkommende ombord på Sola TS mistenkt? Her er det jo tydelig at forsvaret har seilet i blinde og uten sjødyktig mannskap på broen.

 

På havet er det ikke vikeplikt men hold kurs og hold unna. Men begge skip har et ansvar for å unngå kollisjon. Tankskipet var lite bevegelig og tregt manøvrerbart, hadde vanskelig a overholde alle sine forpliktelser og skulle derfor tatt ekstra forholdsregler. TS Sola kunne ventet med å legge fra land inntil de 3 skipene som kom sørfra hadde passert, og ville derved ha hatt mer spillerom og kunne gått lenger ut i fjorden. Man kan ikke bare legge ut og tro at siden man er stor og treg vil alle andre holde seg unna. Kommunikasjonen mellom losen og trafikksentralen kunne også vært bedre.

Likedan på land. Hvis man tror alle andre trafikanter er tullinger og handler deretter ved å kjøre defensivt, unngår man å havne i mange ulykker som ikke er ens egen skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er vedkommende ombord på Sola TS mistenkt? Her er det jo tydelig at forsvaret har seilet i blinde og uten sjødyktig mannskap på broen.

 

Ja det er helt merkelig at den eneste som forutså ulykken, fortalte motparten om det, og ga klare beskjeder gjentatte ganger om hvordan fregatten måtte styre for å unngå kollisjon (fordi tankskipet ikke ville rekke unnamanøver), er mistenkt i denne saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På havet er det ikke vikeplikt men hold kurs og hold unna. Men begge skip har et ansvar for å unngå kollisjon. Tankskipet var lite bevegelig og tregt manøvrerbart, hadde vanskelig a overholde alle sine forpliktelser og skulle derfor tatt ekstra forholdsregler. TS Sola kunne ventet med å legge fra land inntil de 3 skipene som kom sørfra hadde passert, og ville derved ha hatt mer spillerom og kunne gått lenger ut i fjorden. Man kan ikke bare legge ut og tro at siden man er stor og treg vil alle andre holde seg unna. Kommunikasjonen mellom losen og trafikksentralen kunne også vært bedre.

Likedan på land. Hvis man tror alle andre trafikanter er tullinger og handler deretter ved å kjøre defensivt, unngår man å havne i mange ulykker som ikke er ens egen skyld.

For noe vas.

Klart det er vikepliktregler på sjø!

Tror du det er fritt frem, og det satses på at alt går bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo hende att ulykken skyldes mekaniske feil på skipet ?

Nei, det har ikkje blitt rapportert om at nokon av skipa har hatt problem med manøvreringa. Det har heile tida vært snakk om manglande situasjonsforståelse.

 

Forsvaret har lagt noke av skulda på svakheita i ein hul aksel, men det har ingenting med ulykkesårsaken å gjere. Det har nok hatt betydning for konsekvensen etter ulykka som førte til at fregatten sank såpass fort, men kollisjonen har sitt utspring i feilnavigering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For staten er det vel business as usual. Altså at om de kan legge skylden, gjerne urettmessig over på den andre parten så er det helt etisk / moralsk innenfor hos dem. Er det kun befolkningen som innser galskapen som vanlig?

 

Her skal vel staten forsøke å få forsikringspenger er mine første tanker om denne saken.

Lenke til kommentar

Her skal vel staten forsøke å få forsikringspenger er mine første tanker om denne saken.

Tviler på at skipet er forsikra. Forsvaret og staten forøvrig er som hovudregel sjølvassurandør for eigne verdiar.

Men om skulda kan leggast på eit sivilt skip så kan sjølvsagt forsvaret kreve erstatning for sine tap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at ikke noen stilles for ansvar og får en lang fengselsstraff for uvetttet.

 

Om man ser til våre allierte i USA og Assange/Manning, så er det vel den som lekket lydopptakene som får fengselsstraff.

Endret av frohmage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tviler på at skipet er forsikra. Forsvaret og staten forøvrig er som hovudregel sjølvassurandør for eigne verdiar.

Men om skulda kan leggast på eit sivilt skip så kan sjølvsagt forsvaret kreve erstatning for sine tap.

 

Jo men jeg tenker på TS Sola sin forsikring som staten ønsker kloa i. Altså gjøre motpart skyldig.

Lenke til kommentar

Ingen andre enn vaktsjefen som burde være siktet her.

Mannskapet på broen på fregatten gjorde en horribelt dårlig jobb.

Lydloggen forklarer det meste vedrørende lite kompetanse.

 

At vts karen kanskje er dårlig i jobben sin for så være

 

Uten å ta stilling til skyld så kan der være greit å vite at lydloggen som VG la ut har flere feil i transkripsjonen... https://youtu.be/g3P0x7FR1lE

Lenke til kommentar

Tviler på at skipet er forsikra. Forsvaret og staten forøvrig er som hovudregel sjølvassurandør for eigne verdiar.

Men om skulda kan leggast på eit sivilt skip så kan sjølvsagt forsvaret kreve erstatning for sine tap.

Det er ikke kun fysiske skader på tankeren som er skadene her. Lasten ble ikke levert til mottager på forventet tidspunkt, og i disse JIT tider KAN det ha forårsaket tap hos mottager. Skipets reder og befraktere har hatt tap som følge av at skipet er utilgjengelig osv. Slike avvik er regulert av CP osv som b.la kan si noe om de økonomiske konsekvensen. Det være mange varianter mht klausler i CP. Men at det eksisterer et økonomisk tap for reder/befraktere/mottager utover de fysiske skadene på tankeren er sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...