Gå til innhold

Start up/gründer

Anbefalte innlegg

Hei Godfolks! 

For en stund tilbake kom jeg på et startup idé (får ofte innovative idéer) som jeg mener er den beste jeg har kommet på hittil og har stor tro på at det vil fungere. 
Jeg har sparret med en annen bekjent om idéen, og vedrørende lurte da på hvorfor tjenesten ikke finnes allerede. Det er alltid et godt tegn. Det er en reelt digitalt løsning som garantert kommer til å være etterspurt. Konseptet treffer absolutt det internasjonale markedet. 

Som sagt, det er en digital løsning/digital tjeneste. Ikke et produkt som en kan ta patent på å beskytte. 
Lurer på om det er noen her som har erfaring med startup av et digitalt konsept?
Ønsker å høre noen erfaringer.

Har lest om NDA avtaler, men er generelt skeptisk til at det garderer idéen helt - da en som bryter avtalen kan alltids videreformidle idéen til en tredjepart. 
Hvor burde veien videre gå? 

Endret av TxT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må for all del beskytte ideen din, men prøv å ikke la deg bli hemmet dette. I 99% av tilfellene så er ideen kun din og om noen hadde giddet å stjele den så hadde de neppe hatt det fulle bildet. Det er vanskelig å få rådgivning om man bare skal snakke i vage ord.

Jeg sier ikke at du skal annonsere ideen din her, men om du f.eks. tar en telefon til Innovasjon Norge og snakker åpent om ideen din så kan dette være en inngangsport for både rådgivning og finansiering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye av ideen greier du og realisere selv? Eller har du bare ideen? Er det ett produkt som er beskyttbart? Penger til og realisere ideen? Gode ideer er bare gode ideer, det er veien mellom ide til kunde som er fryktelig vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvor mye av ideen greier du og realisere selv? Eller har du bare ideen? Er det ett produkt som er beskyttbart? Penger til og realisere ideen? Gode ideer er bare gode ideer, det er veien mellom ide til kunde som er fryktelig vanskelig.

Jeg har én idé som jeg ønsker å realisere, derfor tyr jeg til diskusjon.no og forhører meg med andres erfaringer. Spesifiserte at det ikke er et produkt, dermed kan den ikke beskyttes. 

Tanken er er å starte opp et selskap og så skaffe investorer. 

Er fullt klar over at veien fra idé til kunde er langt og vanskelig, men det var ikke det jeg ønsket å bli påpekt. Jeg er ute etter å høre andres erfaringer og svar på løsninger, ikke at du påpeker at det er vanskelig og liten sjans til å lykkes. 

Lenke til kommentar

Gjerne verdt å søke råd i en inkubator. Der finner man ofte folk som er på samme reisen, og kan rådgi om veien videre.

Siden dette er en digital tjeneste, bør du se om det finnes restriksjoner i lovverk, og alliere deg med en programmerer som kan skrive koden som trengs. Når en prototype er på plass, og utført markedstesting, kan dere bygge opp en pitch for å selge inn hos investorer.

Lenke til kommentar

Gjerne verdt å søke råd i en inkubator. Der finner man ofte folk som er på samme reisen, og kan rådgi om veien videre.

Siden dette er en digital tjeneste, bør du se om det finnes restriksjoner i lovverk, og alliere deg med en programmerer som kan skrive koden som trengs. Når en prototype er på plass, og utført markedstesting, kan dere bygge opp en pitch for å selge inn hos investorer.

Takk, dette var et veldig godt råd. Skal starte med å oppsøke en inkubator og den slags  :) 

"Restriksjoner i lovverk", jeg kjenner bare til det som er fremlagt av patentstyret. Er det andre lovverker som jeg bør se nærmere på?

Lenke til kommentar

Som nevnt før så en NDA og andre dokumenter som beskytter deg noe og tenke på, kanskje en prat med en advokat bør være første valget før du legger frem ideen din for andre. Unngå alt av udokumenterte avtaler, alt av gentleman agreements går i dass så fort det begynner og komme penger på bordet. Har sett mye problemer rundt at man ikke holder alt detaljert og skriftlig. Hvor store summer trenger du for og komme i gang? Offentlige penger kommer gjerne med mye byråkrati og kan være lite produktivt og bruke tid på.

Lenke til kommentar

Takk, dette var et veldig godt råd. Skal starte med å oppsøke en inkubator og den slags  :) 

"Restriksjoner i lovverk", jeg kjenner bare til det som er fremlagt av patentstyret. Er det andre lovverker som jeg bør se nærmere på?

Jeg tenker mer på om ideen er en tjeneste hvor dere må samarbeide med staten. F.eks hvis det hadde vært snakk om digital legitimasjon.

Lenke til kommentar

NDA-avtalar er nok vegen å gå for å beskytte idéen din, problemet er at det blir mykje vanskelegare å knytte til deg den kompetansen du trenger.

Dei fleste programmerarar er mildt sagt skeptiske til å signere ein NDA-avtale blindt. Dersom idéen din er svært enkel, så vil NDA-avtalen i praksis være eit yrkesforbod for programmeraren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer på om ideen er en tjeneste hvor dere må samarbeide med staten. F.eks hvis det hadde vært snakk om digital legitimasjon.

Tjenesten er i førsteomgang tiltenkt mot private kunder, men man kunne absolutt ha tweaket det for å samarbeide med staten og dermed tilby de noe av det samme tjenesten tilslutt. Er dog litt usikker på hvor stort behov det egentlig er, men det kan godt hende at de ser mer nyttighet fra deres perspektiv enn meg nå. Om vi kunne ha fått støtte til å utvikle det her for staten, så kunne vi senere ha brukt noe av koden til det tiltenkte konseptet. 

Har de en egen opplegg for dette? Hva eksakt søker man for å lese mer om det?  

Lenke til kommentar

Som nevnt før så en NDA og andre dokumenter som beskytter deg noe og tenke på, kanskje en prat med en advokat bør være første valget før du legger frem ideen din for andre. Unngå alt av udokumenterte avtaler, alt av gentleman agreements går i dass så fort det begynner og komme penger på bordet. Har sett mye problemer rundt at man ikke holder alt detaljert og skriftlig. Hvor store summer trenger du for og komme i gang? Offentlige penger kommer gjerne med mye byråkrati og kan være lite produktivt og bruke tid på.

Har en godt bekjent som er jurist, men personen spesialiserer seg i shipping. Kjenner du til noen advokatfirma som spesialiserer på startup og den slags i Oslo omegn? 

Lenke til kommentar

NDA-avtalar er nok vegen å gå for å beskytte idéen din, problemet er at det blir mykje vanskelegare å knytte til deg den kompetansen du trenger.

Dei fleste programmerarar er mildt sagt skeptiske til å signere ein NDA-avtale blindt. Dersom idéen din er svært enkel, så vil NDA-avtalen i praksis være eit yrkesforbod for programmeraren.

Veldig gode poenger der. Hva om jeg allierer meg med noen utviklerer ved å starte opp selskapet sammen, ville det vært vanskelig å knytte koden til selskapet? 

Lenke til kommentar

Og starte ett felles AS for og utvikle ett produkt er jo vanlig, dog må du jo finne noen seriøse medeiere som har skikkelig kompetanse.

Sånn utover ideen, har du selv noen nyttig kompetanse i ett slikt firma? Man kommer fort over på ide vs arbeid for og realisere ideen og dette kan fort bli ett tema og bør tenkes igjennom i ett slikt scenario.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...