Gå til innhold

Tesla introduserer «billigmodellen» av Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Vi får se hva som skjer fremover, men veldig mye tyder på at pilene peker nedover for Tesla fremover. Selv om det skulle evt. blir noe økning i fra kvartal 2. 

 

Man hadde sett for seg noe helt annet med salg av en rimelig versjon og nå begynner det å nærme seg at flere insentiver fjernes og batteriproduksjon ser ut til å bli en større flaskehals. I tillegg må de fortsatt låne mye kapital, noe helt annet enn flere Tesla fans har spådd. Men klart: De spår mer hva de ønsker enn hva som reelt.

 

Vi ser allerede at semi traileren blir kraftig forsinket. Eller kanskje den aldri vil se dagens lys.

Det er lite som tyder på at pilene peker nedover. Snart er Gigafactory i Kina også operativ, og da blir det bare enda bedre.

 

Hvis batteriproduksjon er en flaskehals så må jo det bety at etterspørselen fortsatt er stor.

 

Hvor har du det fra at de "fortsatt må låne mye kapital"? De har hentet inn det de trenger alt. Dvs. de trenger det sannsynligvis ikke, men det er et ekstra buffer.

 

Semi kommer, og det gjør pickupen også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke lån refererer du til? I Q1 betalte de ned omkring $600 mill i gjeld. I Q2 har de trolig også betalt ned mer gjeld, ettersom de gjennomførte en emisjon, noe som fylte opp pengebingen.

 

"Tesla’s decision to raise $2.3bn earlier this month was therefore a tyre-squealing change of direction from his confidence only months earlier."

https://www.ft.com/content/6b4d6dc2-7d9a-11e9-81d2-f785092ab560

 

"Last week, Tesla announced it had lost $702m in the first three months of the year and had sold 31% fewer vehicles in the first quarter than in the fourth quarter of 2018. The company had $2.2bn of cash at the end of the quarter, down 40% from the $3.7bn it had the previous quarter. Tesla ended the quarter with about $10bn in debts."

 https://www.theguardian.com/technology/2019/may/02/tesla-elon-musk-raise-money-stocks-bonds

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Tesla’s decision to raise $2.3bn earlier this month was therefore a tyre-squealing change of direction from his confidence only months earlier."

https://www.ft.com/content/6b4d6dc2-7d9a-11e9-81d2-f785092ab560

 

"Last week, Tesla announced it had lost $702m in the first three months of the year and had sold 31% fewer vehicles in the first quarter than in the fourth quarter of 2018. The company had $2.2bn of cash at the end of the quarter, down 40% from the $3.7bn it had the previous quarter. Tesla ended the quarter with about $10bn in debts."

 https://www.theguardian.com/technology/2019/may/02/tesla-elon-musk-raise-money-stocks-bonds

En emisjon er ikke et lån. Det skal aldri betales tilbake.
Lenke til kommentar

- Tesla har også ordna seg gode fremtidige inntektskilder gjennom avtalen med Fiat\Chrysler, men inntjening avhenger av hvor forurensende biler Fiat selger.

Det er også avhengig av hvor mye tesla selger og i hvilke markeder.

 

 

- Implementeringen av Maxwell teknologi i batterier som kan gjøre at problemene med tilgang til råvarer forsvinner da den batterikjemien åpner opp for å bruke en rekke stoffer som i dag ikke kan brukes med flytende eletrolytt pga sikkerhet etc, når teknologien blir implementert og hvordan den hevder seg på pris pr kWh mot bl.a Toyota som har gjort sjumilssteg med SSB vites ikke.

Dette blir fryktelig spekulativt. Her later du til å hoppe på en antagelse at ikke bare skal Tesla begynne å lage egne celler men at disse skal være solid state, og at disse ikke skal ha tilsvarende materialbegrensinger som dagens celler, alt basert på at de har kjøpt et selskap som lager supercaps, og som har en coatingprosess som noen har spekulert i at kan være utnyttbar i celleproduksjon. Pr. i dag lager meg bekjent ikke Tesla celler overhode. De kjøper celler av Panasonic. Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir fryktelig spekulativt. Her later du til å hoppe på en antagelse at ikke bare skal Tesla begynne å lage egne celler men at disse skal være solid state, og at disse ikke skal ha tilsvarende materialbegrensinger som dagens celler, alt basert på at de har kjøpt et selskap som lager supercaps, og som har en coatingprosess som noen har spekulert i at kan være utnyttbar i celleproduksjon.

Enig at det Cowboystrekk sa er noe spekulativt. Men en del ting er kjent rundt teknologien til Maxwell. Og Tesla har samarbeidet med Jeff Dahn i en årrekke. Og Tesla ansetter nå en haug folk med kompetanse på battericeller. Ting er i gjære.

 

Akkurat hva som er i gjære får man se fram til "Batteri and Powertrain Investor Day" for å finne ut. Denne eventen skal gjennomføres før slutten av sommeren, slik jeg skjønte det.

Lenke til kommentar

Greit nok. Men disse obligasjonene kan veksles inn i aksjer på en ganske lav kurs. Det er usannsynlig Tesla noensinne vil måtte betale det tilbake.

De har alt betalt ca 300 millioner av lånet for å hedge mot å bli uttynnet av den eventualiteten.

Se en gjennomgang av hele transaksjonen her: https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2019/05/09/teslas-capital-raise-offered-no-real-benefit-to-the-company-or-its-suffering-shareholders/#50d8136222c6

Hvorfor kjøpe en opsjon du ikke har tenkt å bruke?

 

De måtte forøvrig betale sitt konvertible lån i vinter i cash selv om aksjekursen for store deler av fjoråret lå over strike prisen. Jeg ville vært forsikting med å komme med sannsynligheter her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De har alt betalt ca 300 millioner av lånet for å hedge mot å bli uttynnet av den eventualiteten.

Se en gjennomgang av hele transaksjonen her: https://www.forbes.com/sites/jimcollins/2019/05/09/teslas-capital-raise-offered-no-real-benefit-to-the-company-or-its-suffering-shareholders/#50d8136222c6

Hvorfor kjøpe en opsjon du ikke har tenkt å bruke?

 

De måtte forøvrig betale sitt konvertible lån i vinter i cash selv om aksjekursen for store deler av fjoråret lå over strike prisen. Jeg ville vært forsikting med å komme med sannsynligheter her.

Vi snakker om en aksjekurs på bare $310, om hele fem år. For å si det slik, ingen som eier aksjer i Tesla forventer under $310 om fem år. Så lav kurs ville være skuffende.
Lenke til kommentar

Vi snakker om en aksjekurs på bare $310, om hele fem år. For å si det slik, ingen som eier aksjer i Tesla forventer under $310 om fem år. Så lav kurs ville være skuffende.

For fem år siden var tesla aksjen på $230, så og si det samme som i dag. Skuffelser skjer hele tiden. NASDAQ composite har i samme periode gått opp ca 80% De som har sittet i tesla aksjer de siste 5 årene har gått glipp av en hel del.

 

Dette er forøvrig lite relevant. Tesla har som nevnt kjøpt opsjoner på å kjøpe tilbake samme antall aksjer som de må issue om kursen kulle gå over strike, så de har tenkt å betale lånet i cash uansett. Dette er selvfølgelig en opsjon, så de kan la det være, men som sagt, hvorfor kjøpe opsjoner for netto $300M om man ikke har tenkt å bruke de?

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For fem år siden var tesla aksjen på $230, så og si det samme som i dag. Skuffelser skjer hele tiden.

Omsteningen til Tesla har vokst med 631% fra Q1 2014 til Q1 2019, uten at aksjekursen har økt, så ja, det er skuffende.

 

Men aksjekursen vil ganske sikkert øke ettersom selskapet vokser ytterligere. Tesla er nå ganske nært en tradisjonell verdivurdering utifra omsetning, så noen hundre prosent vekst vil kunne slå ut brukbart på aksjekursen.

Lenke til kommentar

Det er også avhengig av hvor mye tesla selger og i hvilke markeder.

 

 

Dette blir fryktelig spekulativt. Her later du til å hoppe på en antagelse at ikke bare skal Tesla begynne å lage egne celler men at disse skal være solid state, og at disse ikke skal ha tilsvarende materialbegrensinger som dagens celler, alt basert på at de har kjøpt et selskap som lager supercaps, og som har en coatingprosess som noen har spekulert i at kan være utnyttbar i celleproduksjon. Pr. i dag lager meg bekjent ikke Tesla celler overhode. De kjøper celler av Panasonic.

Som sagt som vil mye avhenge av OM de får til en slik implementering. Greier de det innen rimelig tid kan det løse mange utfordringer, hvilken rolle panasonic får videre er og spennende.
Lenke til kommentar

Omsteningen til Tesla har vokst med 631% fra Q1 2014 til Q1 2019, uten at aksjekursen har økt, så ja, det er skuffende.Men aksjekursen vil ganske sikkert øke ettersom selskapet vokser ytterligere. Tesla er nå ganske nært en tradisjonell verdivurdering utifra omsetning, så noen hundre prosent vekst vil kunne slå ut brukbart på aksjekursen.

Det hjelper ikke med omsetning når en hele tiden taper penger. «Overskuddene» fra 2018 er jo allerede radert ut.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har dette med det du siterte å gjøre? Er det noen spesiell grunn til at du prøver å avspore?35K-varianten har vært tilgjengelig lenge nå.

Den er like tilgjengelig som Model S 40kWt versjonen. en finnes rett og slett ikke. Det ble levert ut en eller to til den prisen, så ble prisen satt opp med $400. Så nei, $35k varianten finnes ikke, og i den edruelige verdenen har den haller aldri eksistert. Det var noen dyrerer biler som ble solgt for $35k bare for kunne si ÆddaBæddaJoHoooooDenFinnesSåhDehSåh.
Lenke til kommentar

Nå sammenligner man gjerne ikke med kvartalet før, men samme kvartal året før. Og da ser man at veksten er formidabel. Dette til tross for at de startet internasjonale leveranser.Igjen, hva skyldes denne uredeligheten fra guttaboys?For guttaboys er over 100% vekst fra et kvartal til samme kvartal året etter "stopp i veksten". Fantastisk.

Sist kvartal solgte vi en, dette kvartalet tre! Herregud for en vekst! Vi dominerer snart markedet!

 

Mye peker på at Q2 (som kommer etter et angivelig veldig svakt kvartal) havner på omtrent det samme som Q1. Tjener ikke penger på sånn.

Lenke til kommentar

En har verifiserbar tall fra Norge, Nederland, Sverige og en del andre land. En har masse indikatorer fra april og mai. Ingen av de viktige markedene ligger på eller over der de skal være.

Hva snakker du om, de leverer jo som hakka møkk om dagen. Blir mest solgte bil denne måneden og sannsynligvis for hele kvartalet. De leverte vell ut godt over 200 biler bare i dag.

 

Ingenting av det du sier gir mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...