Gå til innhold

Tesla introduserer «billigmodellen» av Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Om en ser på tallene i Norge så selger bilen veldig bra, langt mer enn de andre populære modellene i Norge denne måneden. Blir nok ny rekordmåned og model 3 inntar nok både 1 og 2 plass for mest "omsatte" bil pr måned i Norge etter juni. Model 3 er fortsatt svært poppis og det ryktes jo at det går mot kjempe kvartal for Tesla nå, men det gjenstår jo å se.

 

Det er ingenting som tyder på ny rekordmåned. I så fall må leveransen per dag kraftig opp. Noe det ikke ser ut som om skjer. Men nå har tesla ut denne uken å få tempoet opp til latterlige høyder, så kan det hende en klarer å tangere mars måned. Videre så var april og mai langt udner hva tesla trenger for å tjene penger. Samme tyder det på at juni vil vær. Det er ikke noe problem å selge kronestykker for 80 øre per stykk, men du blir ikke rik av det.

 

Hvis du graver frem alle verifiserbar tall, og ikke bare hører på Musk sine sedvanlige løgner, så tyder Q2 på å bli atter et kvartal langt under der tesla må være. Så er spørsmålet hvor mange kvartal tesla skal fortsette å blø penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra fjerde kvartal i 2018 til første kvartal i 2019 så stoppet veksten jo og det var det jeg refererte til. Men igjen, så driver du med stråmannsargumentasjon og vrir på hva folk skriver. 

 

Det var ikke det du sa.. Og ett kvartal med liten/ingen vekst er ikke ensbetydende med at salg stopper opp. Som en sannsynligvis ser nå. Men du får sutre videre. 

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på ny rekordmåned. I så fall må leveransen per dag kraftig opp. Noe det ikke ser ut som om skjer. Men nå har tesla ut denne uken å få tempoet opp til latterlige høyder, så kan det hende en klarer å tangere mars måned. Videre så var april og mai langt udner hva tesla trenger for å tjene penger. Samme tyder det på at juni vil vær. Det er ikke noe problem å selge kronestykker for 80 øre per stykk, men du blir ikke rik av det.

 

Hvis du graver frem alle verifiserbar tall, og ikke bare hører på Musk sine sedvanlige løgner, så tyder Q2 på å bli atter et kvartal langt under der tesla må være. Så er spørsmålet hvor mange kvartal tesla skal fortsette å blø penger.

 

Interne skriv tyder på det. 

Lenke til kommentar

Det var ikke det du sa.. Og ett kvartal med liten/ingen vekst er ikke ensbetydende med at salg stopper opp. Som en sannsynligvis ser nå. Men du får sutre videre. 

Det var definitivt det jeg hevdet jo og kommer også ganske tydelig frem i konteksten da jeg skriver vi ikke vet hva som vil skje fremover. Man må forholde seg til hva man faktisk vet. På kort sikt er det ensbetydende med stopp i veksten jo. Og det er ikke bra for et selskap hvor man trodde pilene bare vil peke oppover og blant annet hadde enorme reservasjoner.

 

Igjen, prøv og forhold til hva som faktisk skrives og konteksten. Det er første budet hvis man skal ha en saklig diskusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det er ikke bra for et selskap hvor man trodde pilene bare vil peke oppover og blant annet hadde enorme reservasjoner.

Q1 er ca aldri et bra kvartal for Tesla. Sånt sett var det ikke uventet at veksten stoppet opp.

 

Q2 2019 ser ut til å mer eller mindre tangere Q4 2018, og så får vi vekst igjen i Q3. Dette er i tråd med hvordan salget til Tesla normalt sett varierer over et år.

Lenke til kommentar

Det var definitivt det jeg hevdet jo og kommer også ganske tydelig frem i konteksten da jeg skriver vi ikke vet hva som vil skje fremover. Man må forholde seg til hva man faktisk vet. På kort sikt er det ensbetydende med stopp i veksten jo. Og det er ikke bra for et selskap hvor man trodde pilene bare vil peke oppover og blant annet hadde enorme reservasjoner.

 

Igjen, prøv og forhold til hva som faktisk skrives og konteksten. Det er første budet hvis man skal ha en saklig diskusjon.

 

Tydelig frem? Du skriver 1500 model 3 og noen S og X. Hvor du tar tallene fra kommer ikke frem engang. At du mener det er tydelig er ikke ensbetydende med at andre gjør det. 

Lenke til kommentar

Tydelig frem? Du skriver 1500 model 3 og noen S og X. Hvor du tar tallene fra kommer ikke frem engang. At du mener det er tydelig er ikke ensbetydende med at andre gjør det. 

Hvis du er usikker på hva folk mener, så er det vel enda større grunn til og ikke trekke ut en setning og kommentere det på en nedsettende måte?  Da er det normalt å spørre hva man mener og blir egentlig enda med usaklig og kommentere slik du gjør.

 

Det var en diskusjon frem og tilbake. Har du lest den og giddet og sette deg inn i konteksten, så hadde du kanskje fått det med deg. Håper du tenker litt over hvordan du stadig turer frem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på hva folk mener, så er det vel enda større grunn til og ikke trekke ut en setning og kommentere det på en nedsettende måte?  Da er det normalt å spørre hva man mener og blir egentlig enda med usaklig og kommentere slik du gjør.

 

Det var en diskusjon frem og tilbake. Har du lest den og giddet og sette deg inn i konteksten, så hadde du kanskje fått det med deg. Håper du tenker litt over hvordan du stadig turer frem. 

 

Beklager at du føler deg støtt. 

Lenke til kommentar

Q1 er ca aldri et bra kvartal for Tesla. Sånt sett var det ikke uventet at veksten stoppet opp.

 

Q2 2019 ser ut til å mer eller mindre tangere Q4 2018, og så får vi vekst igjen i Q3. Dette er i tråd med hvordan salget til Tesla normalt sett varierer over et år.

 

Du får til å høres så åpenbart ut, det er liksom slik det er med Tesla, de har noen dårlige måneder, så noen gode måneder, og selger av en eller annen grunn alle bilene på høsten, det er helt naturlig at de taper milliarder, det er nesten slik det må være.

 

Det er jo ingen selskaper som kan drive slik i lengden, hvor de taper en milliard det første halvåret, og trikser seg til noen millioner i overskudd andre halvåret.

 

Selskapets øverste leder har lovet aksjonærene, og alle andre, overskudd i hvert eneste kvartal.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du prater deg bort fra det faktum at selskapet ikke hadde overlevd med den cash burn som de hadde. Et utsagn som "de kan hente penger når som helst" er irrelevant så lenge du ikke nevner størrelsesorden eller noen av de andre punktene jeg skrev om i mitt forrige innlegg. Det handler om praksis, ikke teori. Som sagt gidder jeg ikke å diskutere semantikk.

 

Jo det er den absolutt. Dette er bekreftet blant annet gjennom gjentatte priskutt.

Nei, etterspørselen er ikke lav. Det bekreftes ikke av det du påstår i det hele tatt. Hvorfor dikter du hele tiden opp løgner?

 

Og denne tenkte "cash burn" er bare tull å basere seg på. Det var ETT kvartal der det både var ekstra store engangsutgifter, pluss start på internasjonale leveranser, samt at første kvartal generelt er et dårlig kvartal for bilsalg.

 

Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Hvordan går det med den der $35 000 utgaven av Model 3? Den som skulle nå massene og revolusjonere bilkjøpet til folk. Kommer den snart? Eller er det sånn at etterspørselen etter Model 3 er så lav at Tesla ikke klarer å tjene penger på den?

Hva har dette med det du siterte å gjøre? Er det noen spesiell grunn til at du prøver å avspore?

 

35K-varianten har vært tilgjengelig lenge nå.

Lenke til kommentar

Q1 er ca aldri et bra kvartal for Tesla. Sånt sett var det ikke uventet at veksten stoppet opp.

 

Q2 2019 ser ut til å mer eller mindre tangere Q4 2018, og så får vi vekst igjen i Q3. Dette er i tråd med hvordan salget til Tesla normalt sett varierer over et år.

Som vanlig. Vage runde påstander og ingen konkrete tall. Med like mye virkelig som hvilken som helst enhjørning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra fjerde kvartal i 2018 til første kvartal i 2019 så stoppet veksten jo og det var det jeg refererte til. Men igjen, så driver du med stråmannsargumentasjon og vrir på hva folk skriver.

Nå sammenligner man gjerne ikke med kvartalet før, men samme kvartal året før. Og da ser man at veksten er formidabel. Dette til tross for at de startet internasjonale leveranser.

 

Igjen, hva skyldes denne uredeligheten fra guttaboys?

 

Det var definitivt det jeg hevdet jo og kommer også ganske tydelig frem i konteksten da jeg skriver vi ikke vet hva som vil skje fremover. Man må forholde seg til hva man faktisk vet. På kort sikt er det ensbetydende med stopp i veksten jo.

For guttaboys er over 100% vekst fra et kvartal til samme kvartal året etter "stopp i veksten". Fantastisk.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Vi får se hva som skjer fremover, men veldig mye tyder på at pilene peker nedover for Tesla fremover. Selv om det skulle evt. blir noe økning i fra kvartal 2. 

 

Man hadde sett for seg noe helt annet med salg av en rimelig versjon og nå begynner det å nærme seg at flere insentiver fjernes og batteriproduksjon ser ut til å bli en større flaskehals. I tillegg må de fortsatt låne mye kapital, noe helt annet enn flere Tesla fans har spådd. Men klart: De spår mer hva de ønsker enn hva som reelt.

 

Vi ser allerede at semi traileren blir kraftig forsinket. Eller kanskje den aldri vil se dagens lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye er usikkert og kan slå flere veier framover med Tesla, nevner noen punkter under:

- Fabrikken i Kina, hvor fort kommer den opp i god produksjon? 

- Tesla har også ordna seg gode fremtidige inntektskilder gjennom avtalen med Fiat\Chrysler, men inntjening avhenger av hvor forurensende biler Fiat selger.

- Implementeringen av Maxwell teknologi i batterier som kan gjøre at problemene med tilgang til råvarer forsvinner da den batterikjemien åpner opp for å bruke en rekke stoffer som i dag ikke kan brukes med flytende eletrolytt pga sikkerhet etc, når teknologien blir implementert og hvordan den hevder seg på pris pr kWh mot bl.a Toyota som har gjort sjumilssteg med SSB vites ikke.

- Når selvkjørende biler får tillatelse til å drive persontransport uten sjåfør, teknologisk ligger Tesla langt fremme der og om dette blir mulig innen få år kan det bli en gullgruve for selskaper som satser på dette, men det kan og ta lang tid før det skjer noe og mange gode konkurrenter kan ha dukket opp i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Selskapets øverste leder har lovet aksjonærene, og alle andre, overskudd i hvert eneste kvartal.

Nei, det er ikke lovet noe som helst. Selskapet har informert om sine forventninger for fremtiden, men forventninger vil alltid endre seg når de møter virkeligheten.

 

Man kan så klart kritisere Tesla og Musk for å ikke ha forutsett utfordringene rundt kostnadskutt, internasjonale leveranser av Model 3, behovet for oppdateringer på Model S/X, osv, men å si at de har lovet noe som helst blir veldig feil.

 

Men nå ser det ut som de nødvendige justeringene er gjennomført. I verste fall vil Tesla komme seg i en posisjon med varige overskudd når fabrikken i Kina kommer skikkelig i gang, eller når produksjonen av Model Y kommer skikkelig i gang. (Vanskelig å si hva som skjer først.)

Lenke til kommentar

Man hadde sett for seg noe helt annet med salg av en rimelig versjon og nå begynner det å nærme seg at flere insentiver fjernes og batteriproduksjon ser ut til å bli en større flaskehals. I tillegg må de fortsatt låne mye kapital, noe helt annet enn flere Tesla fans har spådd. Men klart: De spår mer hva de ønsker enn hva som reelt.

Hvilke lån refererer du til? I Q1 betalte de ned omkring $600 mill i gjeld. I Q2 har de trolig også betalt ned mer gjeld, ettersom de gjennomførte en emisjon, noe som fylte opp pengebingen.

 

Vi ser allerede at semi traileren blir kraftig forsinket. Eller kanskje den aldri vil se dagens lys.

Det virker som den har sklidd fra 2019 til 2020. Sånt skjer.
Lenke til kommentar

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jepp og nyhetene om at Starlink kommer til og gi oss mindre ping til fra Europa til USA. Noe som har vanvittige økonomiske fordeler.

 

De bygget en privat kabel over atlanter havet for bedre ping til transaksjoner og slik. Kostet 300 millioner dollar og ga dem noen få millisekunder fordel. Musk sin Starlink kommer til og gi ca 15ms mindre ping. Noe som er enormt. Forskjellen i ping blir bare større jo lengre avstanden er.

 

Så nyhet til haterne. Musk sine selskaper er i ferd med og ta av :p Han kommer til og tjene så mye på starlink.

 

Overføre data i glassfiber via lys går mye senere enn og sende det via laser i rommet. Fotonene kan gå med sin topphastighet der, og ikke bare litt av sin hastighet som i glass.

 

Så Musk emperiet blir nok bare større og større.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...