Gå til innhold

Tesla introduserer «billigmodellen» av Model 3 i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjesp. Du prater deg bort fra det faktum at Tesla når som helst kan hente inn penger.

Du prater deg bort fra det faktum at selskapet ikke hadde overlevd med den cash burn som de hadde. Et utsagn som "de kan hente penger når som helst" er irrelevant så lenge du ikke nevner størrelsesorden eller noen av de andre punktene jeg skrev om i mitt forrige innlegg. Det handler om praksis, ikke teori. Som sagt gidder jeg ikke å diskutere semantikk.

Og etterspørselen er slett ikke lav. 

Jo det er den absolutt. Dette er bekreftet blant annet gjennom gjentatte priskutt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med samme logikk har de ikke problemer med etterspørsel på Model 3. Siste prisendring var *opp* $400.

Hvordan går det med den der $35 000 utgaven av Model 3? Den som skulle nå massene og revolusjonere bilkjøpet til folk. Kommer den snart? Eller er det sånn at etterspørselen etter Model 3 er så lav at Tesla ikke klarer å tjene penger på den?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan går det med den der $35 000 utgaven av Model 3? Den som skulle nå massene og revolusjonere bilkjøpet til folk. Kommer den snart? Eller er det sånn at etterspørselen etter Model 3 er så lav at Tesla ikke klarer å tjene penger på den?

Den kan man kjøpe ja, bare til å dra til din nærmeste Tesla forhandler. 

Lenke til kommentar

Det er rart at de skal gjøre det så vanskelig å kjøpe denne varianten av bilen.

Å dra til en butikk for å kjøpe noe er ikke veldig vanskelig? Stort sett normalen? 

Men du vet det nok, det er nok ikke noe inntjening på denne modellen i særlig grad. Om noe som helst. 

Lenke til kommentar

Musk er den best betalte CEO-en i USA. Kompensasjonen står ikke i stil med prestasjonen, gitt. Musk indikerte et lite overskudd i Q1-19. Kvartalet endte med 702 mill. USD i tap.

Musk fikk $0 i 2018, og det ser ut til at han vil få $0 i 2019, om ikke aksjekursen nærmere tredobler seg. Tesla må oppnå en markedsverdi på over $100 mrd før han utløser bonus. Han har ingen grunnlønn. (Teknisk sett har han minimumslønnen i California, fordi det er ulovlig at han ikke får det - men det står bare på en konto hos Tesla.) Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Den kan man kjøpe ja, bare til å dra til din nærmeste Tesla forhandler.

SR utgaven får du ikke kjøpt i Norge, men i USA kan du bestille den i butikk. I Norge er det bare LR RWD du får kjøpt i butikk og ikke på nett. En må vell være så ærlig å si at du idag får kjøpt 37 000 usd bilen i Norge, men ikke 35k. Nå har heldigvis 37k bilen litt lengre rekkevidde, mer utstyr og bedre ytelser enn 35k da, men 35k utgaven kom bare til USA.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Musk fikk $0 i 2018, og det ser ut til at han vil få $0 i 2019, om ikke aksjekursen nærmere tredobler seg. Tesla må oppnå en markedsverdi på over $100 mrd før han utløser bonus. Han har ingen grunnlønn. (Teknisk sett har han minimumslønnen i California, fordi det er ulovlig at han ikke får det - men det står bare på en konto hos Tesla.)

Hva betyr "option awards" egentlig? Han fikk tross alt mer enn en halv milliard dollar i fjor, så det er ikke akkurat som om han trenger lønn på topp av det.

Lenke til kommentar

SR utgaven får du ikke kjøpt i Norge, men i USA kan du bestille den i butikk. I Norge er det bare LR RWD du får kjøpt i butikk og ikke på nett. En må vell være så ærlig å si at du idag får kjøpt 37 000 usd bilen i Norge, men ikke 35k. Nå har heldigvis 37k bilen litt lengre rekkevidde, mer utstyr og bedre ytelser enn 35k da, men 35k utgaven kom bare til USA.

Har du spurt? Mener jeg har sett flere som påstår de har bestilt den i butikk her hjemme nå. Men jeg har ikke sjekket selv. 

Får gjøre det om til nærmeste butikk i USA. Poenget var bare at den selges og er tilgjengelig for kjøp. Som spørsmålet til personen var:)

35k utgaven er vell det beste kjøpet, all den tid den leveres med premium "gratis" 

Lenke til kommentar

Planen er klar. Produsere og selge mer og mer biler. Oppnå fullt selvkjørende biler og starte taxi-tjeneste med disse.

Men tror du på det Musk sier? At de har L4/5 selvkjøring klar til neste år og en taxi-service med hundretusenvis av sjåførløse biler?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva betyr "option awards" egentlig? Han fikk tross alt mer enn en halv milliard dollar i fjor, så det er ikke akkurat som om han trenger lønn på topp av det.

Som sagt, han fikk ingenting i fjor. Bloomberg tar feil, noe artikkelen påpeker at Tesla har informert om.

Musk vil få 1,69 millioner aksjer i Tesla når Tesla oppnår en markedsverdi på $100 mrd, og deretter ytterligere 1,69 mill aksjer for hver $50 mrd markedsverdien øker opp til $650 mrd. Markedsverdien har aldri vært oppe i $100 mrd, altså har han per i dag aldri mottatt noen opsjoner fra kompensasjonspakken som ble vedtatt i fjor. Du kan lese mer om dette her: https://ir.tesla.com/index.php/news-releases/news-release-details/tesla-announces-new-long-term-performance-award-elon-musk

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Har du spurt? Mener jeg har sett flere som påstår de har bestilt den i butikk her hjemme nå. Men jeg har ikke sjekket selv.

Får gjøre det om til nærmeste butikk i USA. Poenget var bare at den selges og er tilgjengelig for kjøp. Som spørsmålet til personen var:)

35k utgaven er vell det beste kjøpet, all den tid den leveres med premium "gratis"

Flere på elbilforum rapporterer at de har vært innom forhandler og spurt, fått nei. Kun LR RWD kan bestilles offline.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Som sagt, han fikk ingenting i fjor. Bloomberg tar feil, noe artikkelen påpeker at Tesla har informert om.

Musk vil få 1,69 millioner aksjer i Tesla når Tesla oppnår en markedsverdi på $100 mrd, og deretter ytterligere 1,69 mill aksjer for hver $50 mrd markedsverdien øker opp til $650 mrd. Markedsverdien har aldri vært oppe i $100 mrd, altså har han per i dag aldri mottatt noen opsjoner fra kompensasjonspakken som ble vedtatt i fjor. Du kan lese mer om dette her: https://ir.tesla.com/index.php/news-releases/news-release-details/tesla-announces-new-long-term-performance-award-elon-musk

Ja, jeg skjønner. Det handler om urealisert potensiell gevinst. Om selskapet går bra får han masse penger. Blomberg tar ikke feil, men det er riktig å forklare den faktiske avtalen. Jeg så ikke dette når jeg skummet artikkelen.

Lenke til kommentar

Med samme logikk har de ikke problemer med etterspørsel på Model 3. Siste prisendring var *opp* $400.

Summen av prisjusteringer er negativ selv om du legger til den prisøkningen der. Bare så det er helt klart, prisene skal videre ned etter Q2 når de amerikanske intensivene halveres til $1875. Det samme skal marginene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...