Gå til innhold

Tesla introduserer «billigmodellen» av Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Hva snakker du om, de leverer jo som hakka møkk om dagen. Blir mest solgte bil denne måneden og sannsynligvis for hele kvartalet. De leverte vell ut godt over 200 biler bare i dag.

Ingenting av det du sier gir mening.

Tesla har levert 1407 Model 3 i Norge i juni. La oss si at de leverer 250 hver eneste dag resten av måneden. Da blir totalen 3907. Pluss 1400 fra april og mai, så har vi 5300 sånn omtrent, og vi er tusen ned i Q2 i forhold til Q1. Der Q1 skulle være tradisjonelt treeeegt, mens Q2 skulle være kjapt marked. I sum, kraftig redusert etterspørsel.

 

De som vil ha Norge, Nederland og Spania i en og samme sammenligning kan sjekke her:

 

https://eu-evs.com/

 

Når en henter tall fra den virkelige verden så ser Q2 ikke direkte sprekt ut.

Endret av missi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla har levert 1407 Model 3 i Norge i juni. La oss si at de leverer 250 hver eneste dag resten av måneden. Da blir totalen 3907. Pluss 1400 fra april og mai, så har vi 5300 sånn omtrent, og vi er tusen ned i Q2 i forhold til Q1. Der Q1 skulle være tradisjonelt treeeegt, mens Q2 skulle være kjapt marked. I sum, kraftig redusert etterspørsel.

Wow, du kødder nå? De pushet jo hardt i q1 for å levere til de som hadde ventet lengst. I følge tesla skadet det resultatet pga det stoppet opp leveranser på grunn av båtene over og logistikken. Nå flyter bilene over "jevnt" og de åpner nye markeder, som Uk som var sist ut om jeg ikke husker feil. Å forvente at tesla skal selge model 3 i mars tempo for å tjene penger er ganske håpløst og viser hvor off du er. De gruste alle resultater en har hatt innenfor bil her i landet og andre plasser. Men det var ikke en normal situasjon.

 

Vi får uansett svar om ikke alt for lenge, så vi kan heller avvente i steden for å drive med denne spekulasjonen.

 

Jeg tror det blir ett bra resultat, både ift salg og utgifter i q2.

Lenke til kommentar

Wow, du kødder nå? De pushet jo hardt i q1 for å levere til de som hadde ventet lengst. I følge tesla skadet det resultatet pga det stoppet opp leveranser på grunn av båtene over og logistikken. Nå flyter bilene over "jevnt" og de åpner nye markeder, som Uk som var sist ut om jeg ikke husker feil. Å forvente at tesla skal selge model 3 i mars tempo for å tjene penger er ganske håpløst og viser hvor off du er. De gruste alle resultater en har hatt innenfor bil her i landet og andre plasser. Men det var ikke en normal situasjon.

Vi får uansett svar om ikke alt for lenge, så vi kan heller avvente i steden for å drive med denne spekulasjonen.

Jeg tror det blir ett bra resultat, både ift salg og utgifter i q2.

Jeg redigerte innlegget mitt mens du svarte, men her ar du det viktige:

 

https://eu-evs.com/

 

Ut fra det du skriver så var unnskyldningen til Tesla&Co om at Q1 normalt er tregt helt feil?

Endret av missi
Lenke til kommentar

Ut fra det du skriver så var unnskyldningen til Tesla&Co om at Q1 normalt er tregt helt feil?

Det er vel ingen som sier at salget/leveransene i alle markeder vil oppføre seg likt. Ting tyder på at det har blitt sendt mer biler til Kina, og at salget i USA har vært høyere i Q2 enn i Q1, men neppe så høyt som i Q4. Selv om de leverer færre biler i USA i Q2 enn de gjorde i Q4, kan totalen bli høyere enn Q4, ettersom det ikke var noen leveranser av Model 3 i Kina eller Europa i Q4.

 

Tesla har snakket om å jevne ut leveransene i Europa, slik at man ikke får sinnsyke topper som skaper masse krøll. Jeg hadde håpet at det betydde at de ville fokusere på å få levert flere biler i første og andre måned av kvartalet, men i første omgang ser det ut til at løsningen er å redusere leveransene i siste måned av kvartalet.

 

Så vidt jeg vet er det fortsatt ikke kommet noen refresh S/X til Europa, og heller ingen Model 3 SR til Norge. Man kan nok forvente at disse kommer i Q3. Så det er gode sjanser for at Tesla salget er høyere i Norge i Q3 enn i Q2. Kanskje også høyere enn Q1. Men vi får se.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke med omsetning når en hele tiden taper penger. «Overskuddene» fra 2018 er jo allerede radert ut.

Situasjonen er bedre enn den har vært før. Frem til Q3 2018 hadde de to kvartaler med overskudd, over ca 10 år. Så klarte de to kvartaler på rad med overskudd i 2018. Klarer Tesla å gjennomføre i henhold til plan vil 2019 ligne på 2018. To kvartaler med tap og to kvartaler med overskudd. (Og trolig mindre tap enn 2018, om ikke overskudd totalt sett.) Kanskje i 2020 klarer de fire kvartaler med overskudd. De holder på å snu skuta, men det tar tid og hardt arbeid.

 

Når de da tjener penger og har enorm omsetning, så er det ganske overkommelig for et lite overskudd til å bli et stort overskudd. Det krever da ikke store forandringer i profittmarginen.

Lenke til kommentar

"Last week, Tesla announced it had lost $702m in the first three months of the year and had sold 31% fewer vehicles in the first quarter than in the fourth quarter of 2018. The company had $2.2bn of cash at the end of the quarter, down 40% from the $3.7bn it had the previous quarter. Tesla ended the quarter with about $10bn in debts."

 https://www.theguardian.com/technology/2019/may/02/tesla-elon-musk-raise-money-stocks-bonds

Dette er misvisende. For det første er første kvartal alltid et dårlig kvartal for bilsalg. For det andre vokste salget med over 100% sammenlignet med asmme kvartl året før (som er standardmåten å sammenligne på). For det tredje måtte Tesla ut med større engangsbetalinger i Q1 som de ikke må gjenta i de neste kvartalene.

 

Det er uærlig å utelate viktig informasjon som dette.

Lenke til kommentar

Den er like tilgjengelig som Model S 40kWt versjonen. en finnes rett og slett ikke. Det ble levert ut en eller to til den prisen, så ble prisen satt opp med $400. Så nei, $35k varianten finnes ikke, og i den edruelige verdenen har den haller aldri eksistert. Det var noen dyrerer biler som ble solgt for $35k bare for kunne si ÆddaBæddaJoHoooooDenFinnesSåhDehSåh.

Kan du ikke heller svare på hva dette har med innlegget du svarte på å gjøre? Det er jo ikke annet enn spam og oppgulp.

Lenke til kommentar

Situasjonen er bedre enn den har vært før. Frem til Q3 2018 hadde de to kvartaler med overskudd, over ca 10 år. Så klarte de to kvartaler på rad med overskudd i 2018. Klarer Tesla å gjennomføre i henhold til plan vil 2019 ligne på 2018. To kvartaler med tap og to kvartaler med overskudd. (Og trolig mindre tap enn 2018, om ikke overskudd totalt sett.) Kanskje i 2020 klarer de fire kvartaler med overskudd. De holder på å snu skuta, men det tar tid og hardt arbeid.

 

Når de da tjener penger og har enorm omsetning, så er det ganske overkommelig for et lite overskudd til å bli et stort overskudd. Det krever da ikke store forandringer i profittmarginen.

Jeg hostet opp konkrete etterprøvbare tall. Du kommer med «Hvis bare A gir B så vil nok solen skinne, lytt til erfarne fjellfolk når det kommer en lys eller mørk dame inn i livet ditt». Altså uverifiserbare og runde lyserosa utsagn som ikke har noe som helst av kjøtt på beinet.

 

Kom igjen, gi oss de harde tallene som viser at Tesla vil tjene penger med dagens kostnadsstruktur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehm hva? De poengterte at oppstarten av leveringer til europa førte til problemer, dette går nå på det jevne.

Nei, det som Tesla-tilhengerne gjentar til det kjedsommelige er at Q1 tradisjonelt et svakt kvartal for bilsalg og at derfor vil Q2 bli bedre. Mye tyder på at Q2 blir på par med Q1 eller dårligere. Da har Tesla et problem og Tesla-tilhengerne enda et forklaringsproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det som Tesla-tilhengerne gjentar til det kjedsommelige er at Q1 tradisjonelt et svakt kvartal for bilsalg og at derfor vil Q2 bli bedre. Mye tyder på at Q2 blir på par med Q1 eller dårligere. Da har Tesla et problem og Tesla-tilhengerne enda et forklaringsproblem.

 

"nei", godt forklart! Men jo, det var ett av problemene. "mye tyder på", ser du til stadighet sier det, men du klarer ikke til å vise til mye. 

 

Ikke mange dagene igjen nå, vi får heller ta det opp da så slipper du å stresse sånn med den kula de som du ser inn i.

Lenke til kommentar

"nei", godt forklart! Men jo, det var ett av problemene. "mye tyder på", ser du til stadighet sier det, men du klarer ikke til å vise til mye.

 

Ikke mange dagene igjen nå, vi får heller ta det opp da så slipper du å stresse sånn med den kula de som du ser inn i.

Jeg gav DG faktisk tall lenger oppe her. Da var målet 3907 med 250 hver dag resten av måneden. Nå vil 250 hver dag resten av måneden gi 3803. Over hundre færre, og et kvartal som ligger enda lenger bak foregående kvartal.

 

Det er ikke en glasskule jeg ser inn i, jeg henter verifiserbare tall fra alle tilgjengelige kilder som finnes. Og når en ser på disse tallene så ligger Q2 an til å bli like dårlig som Q1. Det eneste som kan redde Q2 eer et latterlig godt salg i USA, men det er det ingenting som tyder på at det er.

 

Men la oss leke at Tesla klarer 90k i kvartalet. Det er 360k i året og er den nederste verdien i Tesla (ikke Elon) sin offisielle guiding. Med andre ord, Tesla sliter med å nå det med pessimistiske guidingtallet de har. Legg til at Tesla faktisk ikke når 90k i kvartalet så Sr det virkelig mørkt ut for at Tesla ikke ender opp i en CH11.

Endret av missi
Lenke til kommentar

Jeg gav DG faktisk tall lenger oppe her. Da var målet 3907 med 250 hver dag resten av måneden. Nå vil 250 hver dag resten av måneden gi 3803. Over hundre færre, og et kvartal som ligger enda lenger bak foregående kvartal.

 

Det er ikke en glasskule jeg ser inn i, jeg henter verifiserbare tall fra alle tilgjengelige kilder som finnes. Og når en ser på disse tallene så ligger Q2 an til å bli like dårlig som Q1. Det eneste som kan redde Q2 eer et latterlig godt salg i USA, men det er det ingenting som tyder på at det er.

 

Men la oss leke at Tesla klarer 90k i kvartalet. Det er 360k i året og er den nederste verdien i Tesla (ikke Elon) sin offisielle guiding. Med andre ord, Tesla sliter med å nå det med pessimistiske guidingtallet de har. Legg til at Tesla faktisk ikke når 90k i kvartalet så Sr det virkelig mørkt ut for at Tesla ikke ender opp i en CH11.

 

Problemet er at dette er tall du finner på selv og mener ikke er godt nok, du definerer ikke hvorfor og begrunner det. 3907 eller 3803 vill være den ant beste salgsmåneden for en bil i Norge, kun slått av seg selv. Å prøve å påstå at dette er dårlige tall er relativt søkt, men ikke overraskende. Men de sier uansett veldig lite, om de selger 100 ekstra biler her i Norge har liten til ingen effekt på ett helt kvartal for en bedrift i den størrelsen uansett. 

 

Fortsett med glasskulen du, det går nok bra. 

Lenke til kommentar

Problemet er at dette er tall du finner på selv og mener ikke er godt nok, du definerer ikke hvorfor og begrunner det. 3907 eller 3803 vill være den ant beste salgsmåneden for en bil i Norge, kun slått av seg selv. Å prøve å påstå at dette er dårlige tall er relativt søkt, men ikke overraskende. Men de sier uansett veldig lite, om de selger 100 ekstra biler her i Norge har liten til ingen effekt på ett helt kvartal for en bedrift i den størrelsen uansett. 

 

Fortsett med glasskulen du, det går nok bra.

 

Når tallene er langt under det Tesla har guidet som minstemål, OG langt under det elon har sagt må til for at Tesla skal tjene penger så hjelper det ikke Tesla at de selger mye i en måned. Tesla må selge mye hver eneste uke, noe de ikke gjør. Dette er ikke tall jeg finner på, dette er faktiske tall. Kombinert med relativt optimistiske gjennomsnittstall for resten av måneden. Og selv da ser ting negativt ut.

Lenke til kommentar

Vi vet alle at Norge er en veldig viktig indikator for hvordan salget går i resten av verden. Når Norge og Nederland ligger langt bak med offisielle tall, og Kina indikerer dårlig og California begynner å stagnere, da vet vi at inntjeningen til Tesla blir negativ.

 

Og her er jo poenget mitt, aller verifiserbare tall peker nedover. Da hjelper det ikke hva Elon «et lite overskudd i Q1» Musk kaster rundt seg med tall.

Lenke til kommentar

Når tallene er langt under det Tesla har guidet som minstemål, OG langt under det elon har sagt må til for at Tesla skal tjene penger så hjelper det ikke Tesla at de selger mye i en måned. Tesla må selge mye hver eneste uke, noe de ikke gjør. Dette er ikke tall jeg finner på, dette er faktiske tall. Kombinert med relativt optimistiske gjennomsnittstall for resten av måneden. Og selv da ser ting negativt ut.

Tallene på salg er ikke noe du finner på nei, men minstemålene viser du ikke til. Hva er minstemålet for Norge i Juni?

Lenke til kommentar

Vi vet alle at Norge er en veldig viktig indikator for hvordan salget går i resten av verden. Når Norge og Nederland ligger langt bak med offisielle tall, og Kina indikerer dårlig og California begynner å stagnere, da vet vi at inntjeningen til Tesla blir negativ.

 

Og her er jo poenget mitt, aller verifiserbare tall peker nedover. Da hjelper det ikke hva Elon «et lite overskudd i Q1» Musk kaster rundt seg med tall.

Langt bak hva? Dette er jo bare fjas.

Lenke til kommentar

Vi vet alle at Norge er en veldig viktig indikator for hvordan salget går i resten av verden. Når Norge og Nederland ligger langt bak med offisielle tall, og Kina indikerer dårlig og California begynner å stagnere, da vet vi at inntjeningen til Tesla blir negativ.

 

Og her er jo poenget mitt, aller verifiserbare tall peker nedover. Da hjelper det ikke hva Elon «et lite overskudd i Q1» Musk kaster rundt seg med tall.

Indikasjonen i USA er at salget er betydelig høyere enn Q1, men lavere enn Q4. https://insideevs.com/news/352626/ev-sales-scorecard-may-2019/

 

Indikasjonen i Kina er høyere enn i Q1.

 

Kan også nevne UK og Japan, der leveransene av Model 3 nettopp har startet opp. Så klart betydelig høyere enn null, som i Q1.

 

Totalen komme mye an på hvor mye biler de klarer å levere i USA og Canada i juni. (Salget i Canada har vært spektakulært etter at Model 3 plutselig fikk tilgang til insentiver.)

 

En del analyser viser at Tesla trolig er over 90k for Q2. Det er ganske bra. En god base å bygge videre fra.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Indikasjonen i USA er at salget er betydelig høyere enn Q1, men lavere enn Q4. https://insideevs.com/news/352626/ev-sales-scorecard-may-2019/Indikasjonen i Kina er høyere enn i Q1.Kan også nevne UK og Japan, der leveransene av Model 3 nettopp har startet opp. Så klart betydelig høyere enn null, som i Q1. https://twitter.com/MickPaul4/status/1141641356487667713Totalen komme mye an på hvor mye biler de klarer å levere i USA og Canada i juni. (Salget i Canada har vært spektakulært etter at Model 3 plutselig fikk tilgang til insentiver.)En del analyser viser at Tesla trolig er over 90k for Q2. Det er ganske bra. En god base å bygge videre fra.

Masse påstander, ingen tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...