Rune1234 Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Hei, har i en del år nå jobbet i en butikkjede. Har jobbet i denne kjeden i omtrent 3 år, før jeg flyttet til en annen by for å studere. Jeg fikk meg da jobb i samme kjeden bare i byen jeg flyttet til. Spørsmålet er om jeg fortsatt har krav på arbeid i butikken i hjembyen, selv om jeg er ansatt i byen jeg bor i nå. Fikk ikke noe informasjon om at arbeidskontrakt var ferdig når jeg flyttet, så er litt usikker på om jeg har krav på noe arbeid der i sommer. Når jeg har spurt om sommerarbeid har sjefen i hjembyen sagt at det ikke var nødvendig med flere, men har jeg krav på å få arbeid der siden jeg teknisk sett fortsatt er ansatt der? Hvordan kan jeg gå frem for å få sommerarbeid der? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Er vel ingen som har "krav" på å få jobbe i den avdelingen man vil. Man kan ofte søke seg over i en ny avdelig og da ha større sannsynlighet for å fylle en ledig stilling enn en annen ukjent, men slik jeg tolker ditt innlegg så har du jobbet i en avdeling, sluttet pga flytting, fått ny jobb i ny butikk men samme kjede og flytter nå igjen. To avdelinger/butikker på forskjellige lokasjoner i samme kjede er fortsatt to forskjellige arbeidsgivere mhht hva du har "krav" på, mener jeg. 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Hei, har i en del år nå jobbet i en butikkjede. Har jobbet i denne kjeden i omtrent 3 år, før jeg flyttet til en annen by for å studere. Jeg fikk meg da jobb i samme kjeden bare i byen jeg flyttet til. Spørsmålet er om jeg fortsatt har krav på arbeid i butikken i hjembyen, selv om jeg er ansatt i byen jeg bor i nå. Fikk ikke noe informasjon om at arbeidskontrakt var ferdig når jeg flyttet, så er litt usikker på om jeg har krav på noe arbeid der i sommer. Når jeg har spurt om sommerarbeid har sjefen i hjembyen sagt at det ikke var nødvendig med flere, men har jeg krav på å få arbeid der siden jeg teknisk sett fortsatt er ansatt der? Hvordan kan jeg gå frem for å få sommerarbeid der? rent teknisk hva gjorde du når du flyttet ? Søke om ny jobb , sa opp den gamle , søket om forflytting ? du skulle vell hatt en ny kontrakt med den nye plasse eller en oppdatert kontrakt med den gamle ? jeg kan ikke helt se hvordan du tror du skal ha krav på timer i en butikk du ikke har jobbet i på mange år, du har enten sluttet eller blitt flyttet og din nye kontrakt burde vise dette. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Kva er avtalt, og kva form for avtale hadde du med fyrste butikken du jobbar i? Sidan du sjølv er usikker på kva arbeidsavtale du hadde med den fyrste butikken, så er det nærliggande å tru at eit av to tilfeller er sant: -Enten har du hatt ein form for 0% kontrakt der du på grunn av flyttinga ikkje har takka ja til tilbudte vakter, og derfor formelt fortsatt er tilsett i butikken men utan krav om å jobbe. -Eller så har du rett og slett fantegått ved å forlate arbeidsplassen utan å formelt seie opp stillinga som du har hatt. Dette blir av sjefen enklast rydda opp i ved å gi deg avskjed frå stillinga (begrunna vesentleg mislighold av arbeidsavtalen) slik at arbeidsavtalen effektivt sett blir annullert. Konsekvesen for deg er at du då ikkje har rett til attest på arbeidsforholdet. Om dei to butikkane er same arbeidsgiver eller ikkje vil være avhengig av kven du har inngått arbeidsavtale med. Det vanlegaste i butikkar er at ein lokal butikkinnehaver driv butikken som franchise på vegne av ei større skjede. Då vil alt av personalhåndtering, lønn og arbeidsforhold være butikkinnehavaren sitt ansvar som eigen arbeidsgiver. Dersom du har inngått arbeidsavtale direkte med butikkjeda så kan det være at du har same arbeidsforholdet berre med ny oppmøteplass. Typisk for slike arbeidsavtalar er at det står ei formulering i arbeidsavtalen om at du for tiden har oppmøte plass ved ein bestemt butikk, eller ei linje om at du må pårekne å ta vakter i andre butikkar, eller liknande. Eit slikt arbeidsforhold er nok ikkje særleg vanleg. Så kan det være greit å skyte inn at det ikkje er alle butikkinnehavarar som er like profesjonelle eller nøye på ting, så det er mulig at du har eit aktivt arbeidsforhold i heimbyen som begge partar berre har latt stå i ro. Men her ville eg trødd svært forsiktig. I utgangspunktet burde du ha sagt opp stillinga di, eller på anna måte gjort avtale om korleis ein eventuelle fortsettelse av arbeidsforholdet skal fungere. Frå din gamle sjef sitt synspunkt så har du berre flytta vekk frå jobben utan å gi skikkelig beskjed om at du ikkje lenger er tilgjengeleg til å jobbe. Du bør derfor være svært forsiktig med å rette krav om å få jobbe i sommar, i verste fall blir du møtt med eit krav om erstatning for å ha fantegått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå