Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny ovn i gammel teglesten pipe med stålrør

Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp huset, og har nylig hatt murer inne som hentet inn feier. 

Huset er fra 1950. I 1997 ble det lagt et stålrør (150mm) med lecca kuler rundt. Det går dessverre ikke helt ned. 

Nå sier feier med murer at enten må vi fjerne hele pipa (Går over 2 etasjeskillere og taket). 

Legge inn nytt rør på 125mm (Begrenser ekstremt mye på ovnsutvalg)

Evt. Kan man prøve å slå ut i kjelleren for å stikke opp nye rør. 

Noen som kan dette og har noen gode innspill? Både feier og murer virker litt usikker på hva som egentlig er en god løsning her. 

post-16151-0-71234500-1555015480_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det betyr at dagens rør ender i friluft og er åpent i enden?

Synes ikke det er noe dumt forslag å slå ut i kjeller og tre nye rør, er nok ikke så mye jobb som det kanskje kan høres ut som. Lag deg et "støvtett" kammer der du skal jobbe og lei f.eks betongsag e.l., eller vinkelsliper med stor diameter på bladet og la det stå til. Oppmuring etterpå burde også gå greit.

Et annet alternativ jeg kom på, som jeg ikke aner om er godkjent eller om det finnes ferdige løsninger på, er å plugge igjen dagens rør i bunnen. Da kan du lage litt større tilgang i dagens eksisterende uttak (grønn på skissa), tre inn en bunnplugg som går utenpå dagens rørdimensjon og lime fast med en egnet guffe. Da må du sikkert eventuelt mure igjen alt av uttak på undersiden slik at det ikke går/er lov å bruke pipa under dette punktet. Som sagt, aner ikke om dette er lovlig hvis det finnes en løsning på det.

Prøv deg på forumet byggebolig.no, mulig du får mer svar der.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med det betyr at dagens rør ender i friluft og er åpent i enden?

Synes ikke det er noe dumt forslag å slå ut i kjeller og tre nye rør, er nok ikke så mye jobb som det kanskje kan høres ut som. Lag deg et "støvtett" kammer der du skal jobbe og lei f.eks betongsag e.l., eller vinkelsliper med stor diameter på bladet og la det stå til. Oppmuring etterpå burde også gå greit.

Et annet alternativ jeg kom på, som jeg ikke aner om er godkjent eller om det finnes ferdige løsninger på, er å plugge igjen dagens rør i bunnen. Da kan du lage litt større tilgang i dagens eksisterende uttak (grønn på skissa), tre inn en bunnplugg som går utenpå dagens rørdimensjon og lime fast med en egnet guffe. Da må du sikkert eventuelt mure igjen alt av uttak på undersiden slik at det ikke går/er lov å bruke pipa under dette punktet. Som sagt, aner ikke om dette er lovlig hvis det finnes en løsning på det.

Prøv deg på forumet byggebolig.no, mulig du får mer svar der.

Helt riktig, fra stålpipa til teglstein er det åpent. 

Har i mellomtiden kommet på et annet "smart" forslag. Hva med å legge inn et 125mm rør fra kjelleren opp til 150mm røret, og få til en overgang. Feieren klarte ikke å svare meg på om dette gjør det lovlig. 

Hva er problemet? Er det at (løs-?) lecaen vil renne ut dersom man åpner for nytt uttak? Hva vil da evt. skje om man åpner langt nede fot å stikke opp rør?

Jeg sliter faktisk med å forstå det, men det svaret jeg får er at det ikke er forskriftsmessig. Det var snakk om noe gnist og brannfare, uten at jeg kan forstå at en gnist som faller ned i teglstein pipa er noe farlig. Lecaen er ikke løs, har åpnet opp den gule åpningenm røret sitter godt. 

Problemet med å åpne nede er bare at det blir en voldsom jobb + at jeg ikke er helt komfortabel med å rive ned deler av ei 70 år gammel pipe

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar

Gnistfaren må nok være at det over tid vil samle seg sot i botnen av skorsteinen, både ved vanlig fyring og sjølvsagt etter feiing. Dette er sot som kan bli antent av gnist, og som kan føre til husbrann dersom teglskorsteinen utan stålrør er for dårleg.

Min umiddelbare tanke er å fylle opp skorsteinen, med f.eks lecakuler eller betong opp til stålrøret, slik at skorsteinen effektivt sett startar der. Så må ein sjølvsagt også etterflytte eventuell sotluke og liknande oppover.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sliter faktisk med å forstå det, men det svaret jeg får er at det ikke er forskriftsmessig. Det var snakk om noe gnist og brannfare, uten at jeg kan forstå at en gnist som faller ned i teglstein pipa er noe farlig. Lecaen er ikke løs, har åpnet opp den gule åpningenm røret sitter godt.

Det blir vanskelig å si noe når man ikke vet hva problemet egentlig går ut på. At det ikke er "forskriftsmessig" er ikke nok, det vil være nødvendig med en god beskrivelse av hva det er som gjør at det ikke er forskriftsmessig.

Det vil sannsynligvis være best å rive hele pipa dersom du kan gjøre det selv. Kanskje også dersom du må leie inn noen til å rive den.

Lenke til kommentar

Gnistfaren må nok være at det over tid vil samle seg sot i botnen av skorsteinen, både ved vanlig fyring og sjølvsagt etter feiing. Dette er sot som kan bli antent av gnist, og som kan føre til husbrann dersom teglskorsteinen utan stålrør er for dårleg.

Min umiddelbare tanke er å fylle opp skorsteinen, med f.eks lecakuler eller betong opp til stålrøret, slik at skorsteinen effektivt sett startar der. Så må ein sjølvsagt også etterflytte eventuell sotluke og liknande oppover.

Det ga jo faktisk litt mening. Det er en bra mengde som må til for å fylle opp. Anslagsvis 30x30x500, altså nesten en halv kubikk. + sotluke er ikke akkurat noe frøkna vil ha inn. Men uansett, et godt forslag som er notert ned!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...