Gå til innhold

Stat og kommune stiller for svake klimakrav i anbudene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Energiforbruket i verden må reduseres med 56% innen 2030 for og klare klimamålene, så da må stat og kommuner gå foran som gode forbilder og slutte med å bygge nytt, slutte med å oppgradere og minimalisere antall innkjøp samt avslutte alt som har store CO2 utslipp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå som salget av elbiler passerer 50% markedsandel, så har Troms Fylkeskommune nettopp bestilt ny bussflåte til Tromsø for den kommende 4-årsperioden bussanbudene legges ut. De gikk for 100% dieselbusser! DIESEL! Med ankomst høsten 2019 og kontraktsperiode fram til høsten 2023!  :realmad:

Lenke til kommentar

Nå som salget av elbiler passerer 50% markedsandel, så har Troms Fylkeskommune nettopp bestilt ny bussflåte til Tromsø for den kommende 4-årsperioden bussanbudene legges ut. De gikk for 100% dieselbusser! DIESEL! Med ankomst høsten 2019 og kontraktsperiode fram til høsten 2023!  :realmad:

Diesel buss er vel mye mere miljøvennlig enn en el bil. Virkningsgrad på en buss kan nok komme over 60% på kalde dager.

 

Bruker den 3 liter på mil og har 30 passasjerer frakter den 30 stk 100km for 300kwh. Det blir 10kwh PR 100km.

 

Hvor mye en el buss bruker på samme transportjobb og ikke minst varme i kabinen aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CO2

NOx

Partikler

Motorstøy

 

(Jeg venter som vanlig ingen forståelse fra fossilindustrien)

Nox fjerner SCR systemer. Partikler fjerner partikkelfiltre.

 

Motorstøy kan isoleres

 

CO2. Globalt blir det omtrent det samme om man kjører diesel med høy virkningsgrad. Når verdens elektriske energiproduksjon blir fossilfri har el busser lavere utslipp. Da er ikke produksjon av batteri eller fossilt brennstoff tatt med.

 

Økonomi. Busser som kjører hele døgnet får gjerne lavere kapital kostnader enn busser som må lades deler av døgnet.

 

Generelt er gevinst ved elektrifisering av kjøretøy med høy virkningsgrad mindre effektivt enn personbiler.

 

Da snakker man om kjøretøy hvor varmebehovet er stort og spillvarme fra motoren brukes til oppvarming av kjøretøy.

 

Å elektrifisere lastebiler er ofte bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som salget av elbiler passerer 50% markedsandel, så har Troms Fylkeskommune nettopp bestilt ny bussflåte til Tromsø for den kommende 4-årsperioden bussanbudene legges ut. De gikk for 100% dieselbusser! DIESEL! Med ankomst høsten 2019 og kontraktsperiode fram til høsten 2023!  :realmad:

Hadde det ikke vært for at dere fryser ræva av dere hver vinter ville nok det blitt gassbusser på dere :p

 

Og en dieselbuss kan forresten også gå på bio-diesel.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nox fjerner SCR systemer. Partikler fjerner partikkelfiltre.

 

Motorstøy kan isoleres

 

CO2. Globalt blir det omtrent det samme om man kjører diesel med høy virkningsgrad. Når verdens elektriske energiproduksjon blir fossilfri har el busser lavere utslipp. Da er ikke produksjon av batteri eller fossilt brennstoff tatt med.

 

Økonomi. Busser som kjører hele døgnet får gjerne lavere kapital kostnader enn busser som må lades deler av døgnet.

 

Generelt er gevinst ved elektrifisering av kjøretøy med høy virkningsgrad mindre effektivt enn personbiler.

 

Da snakker man om kjøretøy hvor varmebehovet er stort og spillvarme fra motoren brukes til oppvarming av kjøretøy.

 

Å elektrifisere lastebiler er ofte bedre.

Selv med EURO6 er ikke bussene NOx-frie. Ei heller CO2-frie eller partikkelfrie.

 

De nye bussene som kommer til Tromsø skal ikke kjøres globalt. De er kun ment for lokal kjøring.

 

Oppvarming kan også skje elektrisk, ofte med virkningsgrad på over 300%.

 

Hadde det ikke vært for at dere fryser ræva av dere hver vinter ville nok det blitt gassbusser på dere :p

 

Og en dieselbuss kan forresten også gå på bio-diesel.

Tromsø er ikke spesielt kaldt, men vinteren er relativt lang og snørik. Kulderekorden er -18,4 grader.

 

Potato - poteito. Diesel er diesel samme om de prøver å sminke grisen med BS-ord som "bio" "grønn" "biodynamisk" "øko" "blue wave" og hva nå enn de finner på. En sminket gris er fortsatt bare en gris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv med EURO6 er ikke bussene NOx-frie. Ei heller CO2-frie eller partikkelfrie.

 

De nye bussene som kommer til Tromsø skal ikke kjøres globalt. De er kun ment for lokal kjøring.

 

Oppvarming kan også skje elektrisk, ofte med virkningsgrad på over 300%.

 

 

Tromsø er ikke spesielt kaldt, men vinteren er relativt lang og snørik. Kulderekorden er -18,4 grader.

 

Potato - poteito. Diesel er diesel samme om de prøver å sminke grisen med BS-ord som "bio" "grønn" "biodynamisk" "øko" "blue wave" og hva nå enn de finner på. En sminket gris er fortsatt bare en gris.

 

Nå er vel Tromsø ikke så langt borte at det ikke regnes som et sted på kloden. CO2 må sees på globalt. Gassen fordeles utover atmosfæren uansett hvor du sender den ut. Batteri er ingen energikilde. Når batteriet lades må verdens strømnett tilføres denne energien. Generelt gir dette CO2 utslipp.

 

Når det gjelder nox er dette mye enklere å redusere på busser og lastebiler. Dette fordi eksosen er mye varmere.

 

Når det gjelder partikler er slike filter effektive. Både el busser og diesel busser har utslipp fra dekk og ev piggdekk/kjettinger.

 

Busser som kjøres i byer burde hatt batteri for regenerering av kinetisk energi og enda bedre utnyttelse av motoren.

 

Det er viktig å tenke på at batterier kommer til å bli en begrenset ressurs og det er viktig å elektrifisere der man kan redusere utslipp mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...