Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Importere kaffe og te

tav1984

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bodd i Asia for noen år siden og har derfor en del asiatiske venner. En av vennene har både kaffe og teplantasjer i familien og har startet opp med salg nå. Har fått se kaffeposene og det er veldig bra design på den, og kaffen er god. Tenker at dette kanskje hadde slått an i Norge. Hun gir ganske mye av overskuddet til en veldedig organisasjon som driver med mor-barn- senter. Jeg kan få kjøpt en slik kaffepose for under 50 NOK, men så kommer jo porto og mva. osv. Må nok da selge en pose for 120 NOK eller noe slik her i Norge, og da tjener jeg noen kroner pr. pose. Tenker at jeg ønsker å donere halvparten av overskuddet til samme gode formål, samt ta halvparten av fortjenesten selv. Det blir jo ikke så myr pr. pose, men jeg har en del kaffedrikkende bekjente, så tror jeg kan få solgt litt:) I tillegg har merket et kult navn som klinger bra her i vesten (skriver ikke navnet her nå).

Hvordan er reglene rundt import? La oss si at hvis jeg kjøper 100 pakker fra vennen der nede. Da betaler jeg 5000 NOK. Da blir det jo en del porto å betale. I tillegg er det mva. Hvor mye blir det på 5000 NOK? Jeg regner jeg må ha firma... Hvordan er reglene for å donere litt av overskuddet til en organisasjon? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke kreve inn/betale mva før du har en omsetning som overstiger 50.000 pr 12 mnd. Overstiger du det beløpet er det vel 15% mva på matvarer. Da får du til gjengjeld fradrag for de mva-utgifter firmaet ditt måtte ha.

Gaver til godkjente frivillige organisasjoner er fradragsberettiget opp til 50.000 pr år, se https://www.skatteetaten.no/satser/gaver-til-frivillige-organisasjoner/ Dersom organisasjonen din ikke er godkjent må du betale skatt av gaven også (22% hvis du er et AS, inntektsskatt hvis du er ENK).

Lenke til kommentar

Husk at du antagelig må registrere deg som importør av næringsmidler hos Mattilsynet. 

Ellers er det 15% mva på matvarer. Mulig toll, litt usikker på akkurat det. Mulig det kan være importrestriksjoner på kaffe og te, det må du sjekke ut. 

Det er etter hva jeg har fått med meg ulovlig å importere ubrent kaffe til Norge, da det kan inneholde biologiske småkryp vi ikke vil ha hit. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...