Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol og Ibux

FMSKUTV

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal jobbe fra 10.00 til 19.00 på lørdag og skal rett på fest etterpå. På jobb pleier jeg å ta en Ibux eller paret i rundt 17.00 på grunn av hodepine og jeg kommer ikke til å drikke alkohol før 20.00, Kommer dette til å gå fint, med tanke på at man egentlig ikke skal kombinere smertestillende og alkohol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både ibux og paracet har visse risikoer ved å kombinere med alkohol. Det skjer sjelden alvorlige ting hos friske, men det kan skje om man overdriver mengden alkohol og/eller pille.

Paracet og alkohol kan være en skadelig kombo - alkohol gjør at leveren i større grad omdanner paracet til et giftig mellomstoff. Dette kan skade levercellene. Har man leverproblemer fra før av, er det en spesielt dårlig idé.

Ibux øker i seg selv risikoen for magesår, og alkohol likeså. Har man hatt magesår før eller økt risiko for magesår er det en ekstra dårlig idé.

Det beste hadde vært om du forsøkte å unngå hodepine på annen måte - nok søvn, tøye nakkemuskler (hvis spenningshodepime), (selv)massasje (for å slappe av i musllene), nok vann og unngå stress. En ting du kan prøve er en kopp kaffe eller tilsvarende mengde koffein i annen form - det kan hjelpe.

Hvis du likevel må ta smertestillende mot hodepine, så ta lavest mulig dose tidligere på dagen. Og drikk minst mulig hvis du må drikke den kvelden.

Anonymous poster hash: b30ec...c95

Lenke til kommentar

Paracet er nok det dårlegaste valget i kombinasjon med alkohol, då både paracet og alkohol blir brutt ned i lever og nyrer. Særleg ved høgt forbruk eller jamnleg bruk så vil ein være i faresona for å få nyre eller leversjukdom.

Ibux tærer også på nyrene, men i mindre grad.

Ved moderat inntak av både svake smertestillande og alkohol så går det greit nok for dei aller fleste sjølv om det ikkje er bra. Den store faren er ved høgt inntak der ein risikerer å lettare få alkoholforgiftning når ein er nedsløva av smertestillande i tillegg.

Lenke til kommentar

TS:

Ibux er best kombinert med alkohol. 

Jeg kan ikke dy meg for å gi deg noen råd her:

Ibux er en av hovedårsakene til magesår, og halvparten av de som har magesår, tar fast Ibux (eller lignende preparater). Ibux er også skadelig for nyrer. Du gjør deg selv en god tjeneste ved å slutte å ta dette fast. Paracet har færre skadevirkninger og er relativt harmløst, men vi vet ikke helt sikkert langtidseffekten av paracet.

Hvis du har så hyppig hodepine, så ville jeg undersøkt hvorfor. Kanskje du selv kan forklare dette med stress, lite mat, lite drikke eller lite søvn. Kanskje du ikke kan forklare dette, så kan legen gi deg noen gode råd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...