Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rar lukt i et rom, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Kjøpte leilighet for 1 1/2 år siden.

Det ene soverommet er ikke i bruk og er ganske tomt. Av ukjente grunner så er det en ekstra lukt på rommet, som litt sur lukt kanskje. Så jeg valgte å male veggene med sperregrunn fordi det ble sagt at sperregrunn kunne også ta lukt fra vegger.

Nå ett år senere når jeg ikke lufter så er fremdeles det en ekstra lukt der som ikke er ellers i boligen. Hva i all verden kan det være for noe?

Syns dette er veldig rart jeg! Klarter ikke å finne noen forklaring. Veggen har malt tapet. Og jeg har malt over den og taket med sperregrunn, som sagt..

Dette er en blokk leilighet i 1 etg. Som ble bygget i 1986.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det samme problemet her i leilighet jeg flyttet inn i for ca 8 måneder siden, det var verre noen dager enn andre. Lurte lenge på hva det var. Så viste det seg at det faktisk bare var lufta utenfor, og kun når vinden blåste fra et industrianlegg som ligger noen kilometer unna. Lufteluka stod åpen hele tiden, og jeg brukte rommet som soverom. Flytta til et annet soverom, uten lufteluker, men med dør på gløtt, ingen lukt.

Trodde lenge det var varmeovnen ved veggen som varmet opp limet bak tapeten og lagde lukt, eller kanskje varmet opp selve tapeten og lagde lukt av den, uten at jeg forstod hvordan. Men dét var det ikke.

Prøvde å fjerne alle eiendeler fra rommet uten senga også, uten hell.

Kanskje noen av disse grunnene kan være til hjelp.

Om ikke noe hjelper, og om ikke du har mulighet til å flytte soverom til annet rom, så kan det være en fordél å sjekke luftfuktigheten i rommet, kanskje den er høy og skaper usunt klima. Da kan du kjøpe en avfukter. Enda en løsning angående luft er å kjøpe en luftrenser, kjøre den hardt om dagen, og slå den av om natten. Kan ha på stille-modus, men det vil likevel forstyrre. Du kan sove med ørepropper, men det vil likevel være en forstyrrelse.

Lenke til kommentar

Jeg bruker soverommet vegg i vegg med dette. Der er det anneledes.

Jeg vet at forrige eier som er død brukte det andre sove rommet jeg ikke bruker.

Det er ikke noe luft tilførsel og det er da lukta kommer.

Jeg får sjekke opp med noen som tilbyr å sjekke sopp kanskje. Som sagt det er kun på det soverommet jeg ikke bruker den lukten er.

Lenke til kommentar

Du kan lufte ut rommet skikkelig, og deretter gå langs veggene og lukte, prøve å finne ut om lukta kommer fra et spesielt sted.

Utover dét er det vel vanskelig å finne ut uten å 1) La et firma finne ut av det eller 2) Rive av tak, gulv og vegger for å se hva som er bak, lokalisere kilden 100%. For noe er det.

Hvis det spøker, spis grønnsaks/løk/ertesuppe 1-2 timer før leggetid så du kan gasse dem ihjel. Fight fire with fire ^^,

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hva er det på gulvet i dette rommet?

Om det er vegg - til - vegg teppe, så kan det «bevare» dårlig lukt ganske lenge. En skikkelig rens eller best av alt fjerne det vil nok være det beste.

Om du har løse skap der inne og noe annet på gulvet enn teppe, så kan det også ha blitt sølt noe som kan ha rent under og tørket under skapet.

Lykke til :)  

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant angivelig ut hva det kunne være med besøk fra inneklima - firma, var visst gulv belegget som avga en gass fordi at det ikke var noe imellom det og laminat. Takk for svar :)

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...