Gå til innhold

Innolith hevder at det nye batteriet deres gir elbiler rekkevidde på 1000 kilometer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Med et hengerfeste på bilen er det ikke 300km på batteriet ditt lengre.

Har du 300km rekkevidde med henger og last, da er det noe annet.

Tror det er alt for tidlig å si nei takk til mere rekkevidde, om bilen skal utføre annet tyngre arbeid, og ikke bare frakte

"matpakker".

Korrekt, tar gjerne imot mer rekkevidde, det er ikke det, men jeg drar ikke rundt på hengeren i tide og utide heller, kun i tide. Det jeg mente med at 300 er OK er at det er OK som ett minstemål ved normal kjøring (uten henger) for at det i det hele tatt skal være av interesse. Alt annet vil kun kunne være en sekundær bil og bortkastet produksjons energi og miljøforsøpling som ikke kan konkurrere med Diesel Teslaen.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt om dette og problemet er materialet som skiller elektrolyttplatene. Som i en kondensator der tinnfolie er surret rundt og rundt isolert med ett matriale. Jo fastere form dette matrialet er jo bedre ladeegenskaper osv. I blybatterier er jo jo dette bare vann. Riktig?

Har aldri hørt om kondensatorer med grunnstoffet tinn. Det vanlige er aluminium fordi det både leder mye bedre og er lettere å produsere tynne folier av.

Lenke til kommentar

Har lest litt om dette og problemet er materialet som skiller elektrolyttplatene. Som i en kondensator der tinnfolie er surret rundt og rundt isolert med ett matriale. Jo fastere form dette matrialet er jo bedre ladeegenskaper osv. I blybatterier er jo jo dette bare vann. Riktig?

Nå er kondensatorer og batterier fundamentalt forskjellige i virkemåte. Batterier har en elektrolytt som skiller anode og katode. Denne elektrolytten må transportere ioner mellom katoden og anoden, uten å la frie elektroner (eller uladet mteriale) passere. Denne strømmen av ioner balanseres av strømmen av elektroner som går i den eksterne kretsen.

 

En kondensator har to plater som skilles av et dielektrikum. Et dielektrikum skal simpelten ikke la ladning passere. En kondensator lades opp ved å flytte en ladning fra den ene platen til den andre. Den utlades når platene får utligne seg selv igjen. I begge tilfeller går all ladning gjennom den eksterne kretsen og ingenting går gjennom dielektrikummet til forskjell fra hva som skjer i batteriets elektrolytt.

 

Begge deler kan lagre energi og begge kan karakteriseres med begreper som spesifikk energi og spesifikk effekt (Selv om det ofte ikke er så nyttig for kondensatorer)

 

Hvilke egenskaper som gir et godt dielektrikum for kondensatorer er ikke det samme som gir gode egenskaper for et batteris elektrolytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har selv en fusjonsreaktor som produserer 10^12 MW pr gram hydrogen på gang. Liten nok til å ha i en bil eller et fly. Har planer om pilotanlegg. Trenger bare noen milliarder fra investorer og 3-5 år så kan den kommersialiseres. Nevner noen navn så dere skjønner at dette er veldig seriøst: NASA, Lochheed, Iter, Tesla og Boeing.

Send meg en PM om noen er interessert da!

Om det er så seriøst, hvorfor spør du etter interesse på diskusjon.no? Blir ikke mer åpenbart enn det her..

Send meg en PM så får du kontonummer. Merkes med parodi, sarkasme og humor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det tilsvarer rundt regnet fire ganger mer i forhold til dagens beste litium-ionbatterier."

 

Da er vi der at batteriene har like bra energitetthet som TNT? Skeptisk. 

 

"Han var tidligere tilknyttet batteribedriften Alevo, som gikk i konkurs 2017. Også Innoliths direktør har bakgrunn fra denne bedriften."

 

Og der er vell skeptissen begrunnet. Gjermund Cappelen var tydeligvis involvert der sist gang de gutta var oppe og gikk. :p 

 

Bare 1/10 av energitettheten til diesel. Fortsatt skeptisk?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...