steffenpuz Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Hei, skal nå endelig etter 6 år endelig kjøpe ny data. Men er ganske rusten på hvordan deler jeg skal velge. Forrige gang ble det kjøpt en Alienware så er ganske så lenge siden jeg satt i sammen en pc i deler selv. vil ha en ganske overkill pc uten skjermkort da jeg har dette. prøvde å sette sammen en liste men siden jeg er så rusten så tenkte jeg at å spørre dere eksperter var det lureste! er ikke knyttet til noe på listen så alt kan endres. helst intel basert data med masse kjøling/lufting. helt deler som ikke er en evighet til de kommer inn på lager da jeg er ganske keen på å rive ut ny nå! pcen kommer til å bli brukt til kun gaming. dette er listen jeg satt i hop: https://www.komplett.no/wishlist/shared/51e6ea40-043c-4a09-8685-7df381c11e68 som sagt så er jeg ganske rusten så all hjelp er takknemlig! budsjettet kan overstige 20k men ikke med mye. har alt annet av tilbehør (skjerm, mus, tastatur osv) Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Det jeg hadde gjort om det var mine penger: Bytt hk til ASUS MAXIMUS XI GENE siden det er helt sjef på cpu og minne oc. Bytt ram til 16Gb G.skill 3600cl15 fra proshop (wrongsair ram er rimelig dass å 32Gb er helt unødvendig til all form for gaming) å bytt cpu til 9700k siden HT bare skaper ekstra latency å ikke gir deg en dritt til gaming. Så hadde jeg byttet SSD til denne 1 Lenke til kommentar
steffenpuz Skrevet 10. april 2019 Forfatter Del Skrevet 10. april 2019 Hei! takk for svar! det hovedkortet jeg hadde puttet inn og det du linket er det mye forskjell på de utenom OC mulighetene? skulle vel skrevet men jeg blir neppe å OC så veldig mye, har ingen erfaringer med dette. og er det "bedre" med 1 stor ssd en 1 til os og 1 til spill ? og HT på cpu? hva står det for? hva med vifter? kan du anbefale ekstra vifter? og kabinettet, ville du valgt et annet ? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Hei! takk for svar! det hovedkortet jeg hadde puttet inn og det du linket er det mye forskjell på de utenom OC mulighetene? skulle vel skrevet men jeg blir neppe å OC så veldig mye, har ingen erfaringer med dette. og er det "bedre" med 1 stor ssd en 1 til os og 1 til spill ? og HT på cpu? hva står det for? hva med vifter? kan du anbefale ekstra vifter? og kabinettet, ville du valgt et annet ? Utenom OC mulighetene? Neppe. Med den "store" SSDen kan du partisjonere så du ender opp med 250gb ekstra til en billigere pris HT(Hyper-threading) er noe i9en har som gjør den dyrere Neida, det gir deg 8 ekstra virtuelle tråder i tillegg til de 8 kjernene som kan være hensiktsmessig til rendring og en hel del andre ting, men til gaming så gir det nada sålende du har en 8 kjerner cpu(som 9700k) Kabinettet er supert det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Du trenger ikke å kjøpe kjølepasta. Det er allerede inkludert med H100i, og det er av topp kvalitet! Endret 10. april 2019 av Kron Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Du trenger ikke å kjøpe kjølepasta. Det er allerede inkludert med H100i, og det er av topp kvalitet! Topp kvailitet...vel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Topp kvailitet...vel. ???? Det er mange kilder som viser at kjølepastaen som er stock på Corsairs hydra serie, er like bra som ettermarkedskjølepastaer. Så jeg vet ikke helt hvorfor du stiller spørsmål om kvaliteten. Kanskje du forvirrer kjølepastaen på hydra serien med intel sine stockkjølere? Corsair bruker kjølepasta fra Dow Corning som regnes som noe av det bedre du får... https://www.youtube.com/watch?v=MXb-by1nGKc Endret 10. april 2019 av Kron Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Det jeg hadde gjort om det var mine penger: Bytt hk til ASUS MAXIMUS XI GENE siden det er helt sjef på cpu og minne oc. Bytt ram til 16Gb G.skill 3600cl15 fra proshop (wrongsair ram er rimelig dass å 32Gb er helt unødvendig til all form for gaming) å bytt cpu til 9700k siden HT bare skaper ekstra latency å ikke gir deg en dritt til gaming. Så hadde jeg byttet SSD til denne Beste svar +1 Mere ytelse til gaming går ikkje pdd. Det er langt ifra sikkert AMD klarer å slå dette med 3000 serien til høsten heller, når det gjelder gaming. Endret 10. april 2019 av Nizzen Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Jeg har h100i selv på en 9700k. Jeg har måtte tweake den selv med litt undervoltet for å kjøre den full pupp uten at den overstiger 85 grader på de hardeste (syntetiske) oppgavene. Vet ikke hvordan det er med Gene, men på mitt gaming edge måtte jeg øke power limit for at den i det hele tatt skulle kjøre 4.9ghz på alle kjerner. Hvis du har plass i kabinettet gå for en større kjøler, de er uansett priset nokså likt. Lenke til kommentar
steffenpuz Skrevet 10. april 2019 Forfatter Del Skrevet 10. april 2019 Jeg har h100i selv på en 9700k. Jeg har måtte tweake den selv med litt undervoltet for å kjøre den full pupp uten at den overstiger 85 grader på de hardeste (syntetiske) oppgavene. Vet ikke hvordan det er med Gene, men på mitt gaming edge måtte jeg øke power limit for at den i det hele tatt skulle kjøre 4.9ghz på alle kjerner. Hvis du har plass i kabinettet gå for en større kjøler, de er uansett priset nokså likt. Type H115 eller H150 du tenker på da eller ? eller ville du valgt en annen kjøler en de? Lenke til kommentar
steffenpuz Skrevet 10. april 2019 Forfatter Del Skrevet 10. april 2019 Det jeg hadde gjort om det var mine penger: Bytt hk til ASUS MAXIMUS XI GENE siden det er helt sjef på cpu og minne oc. Bytt ram til 16Gb G.skill 3600cl15 fra proshop (wrongsair ram er rimelig dass å 32Gb er helt unødvendig til all form for gaming) å bytt cpu til 9700k siden HT bare skaper ekstra latency å ikke gir deg en dritt til gaming. Så hadde jeg byttet SSD til denne Beste svar +1 Mere ytelse til gaming går ikkje pdd. Det er langt ifra sikkert AMD klarer å slå dette med 3000 serien til høsten heller, når det gjelder gaming. blir det vel mest sannsynlig det du sa Mumriken! er vel greit å ha den OC tilgjengelig tenker jeg, spesielt med tanke på når dette begynner å gå litt ut på dato å få det enkelt pumpet opp! med alt så ligger jeg ca på 18277kr , har da ca 2k igjen å gå på. hvordan ekstra vifter til kabinettet ville dere kjøpt? og\eller noe annet snax dere anbefaler å skaffe? Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Du vil ikke vurdere å kjøpe et kit fra EK for kjøling? Da har du muligheten til å skaffe vannblokk til skjermkortet også hvis det bråker eller throttler pga varme. Vet ikke helt hvor mye radiator du har plass til i det kabinettet, men jeg ville nok gått den veien. F.eks dette til 3699,- Eller dette til 2490,- Endret 10. april 2019 av VegardBS Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Type H115 eller H150 du tenker på da eller ? eller ville du valgt en annen kjøler en de? Ja tenker I den størrelsen der ja, heller mot h150 hvis du får plass til det. Lenke til kommentar
steffenpuz Skrevet 10. april 2019 Forfatter Del Skrevet 10. april 2019 Ja tenker I den størrelsen der ja, heller mot h150 hvis du får plass til det. ser ut som det er god plass til h150 så da tar jeg den istedet Lenke til kommentar
steffenpuz Skrevet 10. april 2019 Forfatter Del Skrevet 10. april 2019 Du vil ikke vurdere å kjøpe et kit fra EK for kjøling? Da har du muligheten til å skaffe vannblokk til skjermkortet også hvis det bråker eller throttler pga varme. Vet ikke helt hvor mye radiator du har plass til i det kabinettet, men jeg ville nok gått den veien. F.eks dette til 3699,- Eller dette til 2490,- ingen aning om det er plass til en sånn og har ingen kunnskap med vannblokk og diverse så blir nok ikke en sånn, men takk for tipset ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) ser ut som det er god plass til h150 så da tar jeg den istedet280mm radiatorer er generelt å foretrekke fordi 140mm vifter er overlegne 120mm vifter. Mellom Corsair h115 og h150 er det liten forskjell i ytelse. H150 kjøler ørlite grann bedre, men h115 støyer litt mindre. Ingen grunn til å gå for h150 over h115 etter min mening, spesielt når sistnevnte er rimeligere. https://techreport.com/review/33035/corsair-h115i-pro-and-h150i-pro-cpu-coolers-reviewed/3 En forskjell på 2,5 desibel ved full throttle høres kanskje ikke så mye ut. Men det betyr faktisk at h150 støyer 25% mer enn h115 ved full pupp slik man kalkulerer desibel. Som blir en betydelig forskjell. Temperaturen de klarer å holde skiller ikke mer enn 2 grader. Så hva går du for? Endret 11. april 2019 av Kron Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Kraken x62 går jo ann å vurdere Bruker en slik på 10 core 7900x. Endret 11. april 2019 av Nizzen Lenke til kommentar
steffenpuz Skrevet 11. april 2019 Forfatter Del Skrevet 11. april 2019 280mm radiatorer er generelt å foretrekke fordi 140mm vifter er overlegne 120mm vifter. Mellom Corsair h115 og h150 er det liten forskjell i ytelse. H150 kjøler ørlite grann bedre, men h115 støyer litt mindre. Ingen grunn til å gå for h150 over h115 etter min mening, spesielt når sistnevnte er rimeligere. https://techreport.com/review/33035/corsair-h115i-pro-and-h150i-pro-cpu-coolers-reviewed/3 En forskjell på 2,5 desibel ved full throttle høres kanskje ikke så mye ut. Men det betyr faktisk at h150 støyer 25% mer enn h115 ved full pupp slik man kalkulerer desibel. Som blir en betydelig forskjell. Temperaturen de klarer å holde skiller ikke mer enn 2 grader. Så hva går du for? ganske interessant den artikkelen, utifra den blir det jo easy h115. Kraken x62 går jo ann å vurdere Bruker en slik på 10 core 7900x. ajajaj, dere gjør det sletts ikkje så veldig enkelt her ass må ikkje gjøre sånn her da, blir så usikker på hva jeg skal velge. har du hatt noe problemer med CAM programmet til Kraken? leste at noen har hatt problemer med det. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Stemmer også på x62. Brukte cam til en digital viftekontroller tidligere uten noe klatt hvertfall Lenke til kommentar
steffenpuz Skrevet 11. april 2019 Forfatter Del Skrevet 11. april 2019 Stemmer også på x62. Brukte cam til en digital viftekontroller tidligere uten noe klatt hvertfall men da blir det den. har du hatt noe erfaring med kundeservice på proshop? ser de har mer inne enn komplett har, men har aldri brukt de før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå