Redaksjonen. Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Her kommer de nye hurtigladerne i Finnmark Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? 3 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? Kan man ikke bare kutte ut bensin på bensinstasjonene? De fleste kjører på diesel? 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? Leveres fortsatt nye biler med Chademo kontakt. Men det skulle i tillegg til den ene CCS laderen på 50KW også være en CCS lader på 150KW så da blir det i allefall likt antall med begge deler. Endret 18. september 2019 av perpyro Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? Det er sikkert greit om det settes opp endel kombinerte CCS/Chademo ladere. I tillegg til at endel biler fortsatt leveres med Chademo, så leverer Tesla Chademo adaptere, og mange har kjøpt de. Dette er et område uten superladere, så det øker jo antall Teslaer som vil bruke stasjonene. Men Tesla går også over til CCS etterhvert. Model 3 lader allerede på CCS. Endret 10. april 2019 av J-Å 2 Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Bak mål: "50 kilowatt hurtigladere med med minst to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Burde være omvendt da CCS standarden som EU har vedtatt og selv Tesla har bestemt at europeiske biler skal ha det i fremtiden slik jeg har forstått det. Model 3 har CCS allerede (fra lanseringen). Å ha noe støtte for CHAdeMO er forståelig, men det burde være overvekt av CCS uttak! 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Å ha noe støtte for CHAdeMO er forståelig, men det burde være overvekt av CCS uttak!Er jo det når det settes opp 100KW (50+50) kapasitet til chademo og 200KW (50+150)til CCS. Dessuten har nyere biler lengere rekkevidde en de som fremdeles leveres med chademo slik at ladebehovet pr. kjørte kilometer er lavere. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? 150.000 biler kan bruke Chademo.. kanskje vi kan vente litt. vi skal jo uansett bygge 5000 hurtiglade stasjoner til. Alle skal få :-) 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Gleder meg som en unge! Kona og e-Niro pluss disse ladestasjonene så kan også Finnmarkingen få oppleve gleden med elbil. Lurer på hvordan en skal løse problemstillingen med el-snøscooter. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Håper dette blir bygd og at Tesla får ut fingeren de også. De 14 Teslaeierne i Kirkenes og Vadsø må være rimelig frustrerte for å ikke kunne dra på langtur uten å måtte ta en gigantisk ladepause for å komme seg videre til nærmeste hurtiglader. Fra Vadsø til nærmeste hurtiglader er det 604 km og fra Kirkenes til nærmeste superlader er det 679 km. Man kan jo selvsagt hypermile og gamble på godt sommerføre, men det må være utrolig frustrerende. Avstandene 604 og 679 km inkluderer ikke bare Teslas superladere, men også CCS/Chademo. Jeg teller ikke med den i Kirkenes (Finnmarks første hurtiglader) fordi jeg tar utgangspunkt i at man starter med 100% SoC der. Endret 12. april 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? Kan man ikke bare kutte ut bensin på bensinstasjonene? De fleste kjører på diesel? Man kan jo bate kutte disel også, vi kjøper jo elbiler 4 Lenke til kommentar
ahnilsen Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? Kan man ikke bare kutte ut bensin på bensinstasjonene? De fleste kjører på diesel? altså.. litt feil sammenligning. det som faktisk skjer at at 98 bensin kuttes mer og mer ut slik at det kun er 95 igjen... 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 "to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt." Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS? Kan man ikke bare kutte ut bensin på bensinstasjonene? De fleste kjører på diesel? altså.. litt feil sammenligning. det som faktisk skjer at at 98 bensin kuttes mer og mer ut slik at det kun er 95 igjen...Kanskje ikkje so rart. Bensinsalet har falle i meir enn ti år på rad, og då er det ikkje rart at den typen bensin det går minst av er den fyrste som forsvinn. Stasjonane vil ikkje risikere at bensinen på tankane går ut på dato. (Ja, bensin er datostempla.) Endeleg statistikk for petrolemssal i 2018 kom forresten ut i dag. Salet av bilbensin gjekk ned med 3 nye prosent i 2018. Sal av autodiesel gjekk ned med 1,5%. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Fra artikkelen: Det settes krav om minst 97 prosent oppetid. Det vil si inntil 262,8 timer nedetid i året.. Er ikke det litt slapt krav? 1 Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Helt utrolig at ikke alle stasjonene planlegges med minst 150 kilowatt. Norsk infrastruktur-utbygging i et nøtteskall. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Helt utrolig at det tillates et fortsatt fragmentert ladeapp- og brikke-kaos! 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 Severin Suveren skrev (1 time siden): Helt utrolig at ikke alle stasjonene planlegges med minst 150 kilowatt. Norsk infrastruktur-utbygging i et nøtteskall. NAF sin anbefaling for ladeinfrastruktur er at man bygger ut nesten bare 150 kW-ladere fra og med 2020. De anbefaler også at jekker det opp til 350 kW fra 2023. Sånn rent strategisk mener jeg det er lurt å ha en kombinasjon på hver plass. F.eks at et ladested som i dag har 4x50kW oppgraderes med 4x150kW neste år og får ytterligere 4x350kw fra 2023, slik at det blir totalt 12 ladeplasser der fra 2023. Prismodellen må være sånn at 50kW-bilister ikke gidder å kaste bort penger på å okkupere en kraftigere lader enn nødvendig. Kahuna skrev (55 minutter siden): Helt utrolig at det tillates et fortsatt fragmentert ladeapp- og brikke-kaos! Enig, men her er det vel ingen som har klart å lage noe helhetlig ennå? Bilen bør identifisere seg ovenfor laderen ved hjelp av sikker kommunikasjon via ladekabelen så man slipper brikke i det hele tatt. Uansett hvilket ladenettverk man velger å bruke. Fysisk nøkkel er jo såå 90-tallet og RFID er jo såå 2010-tallet. Nå har vi 2020 like om hjørnet og da bør det være nøkkelfritt/brikkefritt plug and play. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Sturle S skrev (På 12.4.2019 den 11.02): Endeleg statistikk for petrolemssal i 2018 kom forresten ut i dag. Salet av bilbensin gjekk ned med 3 nye prosent i 2018. Sal av autodiesel gjekk ned med 1,5%. Hæ? Trenger bensinstasjonbransjen nesten ETT ÅR på å få oversikt over salget sitt??? ? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Simen1 skrev (20 timer siden): Enig, men her er det vel ingen som har klart å lage noe helhetlig ennå? Bilen bør identifisere seg ovenfor laderen ved hjelp av sikker kommunikasjon via ladekabelen så man slipper brikke i det hele tatt. Uansett hvilket ladenettverk man velger å bruke. Fysisk nøkkel er jo såå 90-tallet og RFID er jo såå 2010-tallet. Nå har vi 2020 like om hjørnet og da bør det være nøkkelfritt/brikkefritt plug and play. Selv om brikke er 2010 talls så fungferer det utmerket godt og sist men ikke minst sømmløst der det benyttes slik som i landets bomringer. Du kan med en og samme bombrikke i frontruta passere alle landets bomstasjoner uten å foreta deg noe annet en å betale regningen når den kommer og sånn burde det også være med lading. Brikke eller skiltgjennkjenning når man lader og da gjerne med en brikke som sitter i bilen. Bilgjennkjenning gjennom kabelen høres også bra ut bortsett fra at ikke alle biler har dette i dag og derfor vil være et problem om man skulle bestemme seg for bare en standar. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Bompengebrikken er et godt forbilde ja. I tillegg til 'roaming' på betalingsløsningen så burde det være pålagt å ha tilstand og detaljert informasjon om det enkelte ladepunkt tilgjengelig i sanntid, på et format som gjorde at konkurrerende apper kan vise den samme informasjonen. Snart på tide å legge planer for 'Nasjonalt Hurtigladenett'? Jeg lekte litt med tall og kom til en kost per bil på NOK 600 for å dekke landet med hurtigladere nok til å ta unna det meste unntatt 2.påskedag. Da snakker vi 200 biler per ladepunkt, Tesla ligger på 50 biler per superchargerpunkt så det er bare å gange opp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå