Gå til innhold

Forbrukertilsynet mener Teslas markedsføring av Autopilot er villedende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynnelse på slutt for dette så kalte «autopilot» fra Tesla? Når ikke et passasjer fly til 1,5 milliarder kr. ikke fungerer optimalt med «autopilot». Så hvordan skal enn bil til 1 million kr. fungere?

 

Hva mener du "Autopilot" i et fly skal gjøre? Eller i en bil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaggu på tide at myndighetene manner seg opp og tar tak i denne galskapen. Den tilfeldige kjøper får tutet ørene fulle med uttrykket "full selvkjøring" kontinuerlig, Elon Musk demonstrerer systemet med hendene av rattet og engasjert i helt andre ting enn å følge med på veien og reklamen sier at det eneste som mangler for full selvkjøring er myndighetenes godkjennelse.

 

Samtidig blir det fullstendig underkommunisert at systemet har alvorlige feil som gjør at bilen aksellererer inn i brannbiler, semitrailere og betongvegger.

 

Hadde produsenten av min bil ønsket å bruke meg som forsøkskanin i et utviklingsprosjekt for selvkjøring så skulle jeg ikke bare hatt betalt for jobben, jeg skulle hatt en vanntett avtale som dekket konsekvensen av en ulykke. Tesla er i den heldige situasjon at brukerne ikke bare godtar å ta på seg all skyld om systemet skulle finne på å vrenge bilen inn i autovernet, men de er også villig til å betale titusenvis av kroner for privilegiumet å være "crash test dummy".

Siste rapport fra Tesla er fortsatt at Autopilot er tryggere enn når man styrer selv: https://electrek.co/2019/04/09/tesla-autopilot-safety-report-q1-2019/

 

Fullstendig frivillig å bruke Autopilot. Den skal i følge brukermanualen kun brukes på motorvei. 

 

Utover det så farer du med ren løgn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Her er dokumenterte tall:

 

In the 1st quarter, we registered one accident for every 2.87 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot, we registered one accident for every 1.76 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 436,000 miles.[/size]

Disse sterkt misvisende tallene er debunket flere steder. For det første så sammenlignes det med kreti og pleti av biler på veien, inkludert eldgamle drittbiler som kjøres av 20-åringer. Selve utregningen er også sterkt kritisert. Sannheten er at dødsraten for disse bilene er langt høyere enn for tilsvarende biler(luksusbiler i $100k-klassen).

 

I tillegg så brukes autopilot på oversiklige veier hvor ulykkesraten allerede er lav.

 

https://www.greencarreports.com/news/1119936_tesla-fatal-crash-rate-with-autopilot-still-no-better-than-with-human-drivers

 

https://arstechnica.com/cars/2019/02/in-2017-the-feds-said-tesla-autopilot-cut-crashes-40-that-was-bogus/

Endret av uname -l
  • Liker 9
Lenke til kommentar

# Oppgradert Autopilot

Gjør det mulig for Teslaen å styre, akselerere og bremse automatisk for andre kjøretøy og fotgjengere i kjørebanen.

 

Likevel, den autopiloten skal fremdeles betraktes som førerassistanse, hvor føreren til enhver tid er ansvarlig for å ha kontroll over kjøretøyet. Programvaren for Teslas autopilot har begynt og sendes ut, og funksjoner vil bli introdusert på løpende basis ved fullført validering, betinget av myndighetsgodkjennelse.

 

 

# Evnen til å kjøre helt på egen hånd

...

De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke kjøretøyet autonomt. Aktiveringen og bruken av disse egenskapene avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene.

 

Dette er det som er kommunisert når man velger ekstra utstyr på en Tesla.

Har man forventninger utover dette, så kan man egentlig takke seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

- Musk og Tesla's drøm om et "Knight Riders United"-samfunn er langt unna til å bli en realitet.

 

De gjør fremgang, ja...

Men funksjonaliteten viser seg å fortsatt være begrenset og det skaper naturligvis skepsis.

Spesielt når Tesla selv i utgangspunket viser til målet med teknologien og ikke det faktiske produktets egenskaper.

 

Paradoksalt nok så prøver Tesla å vri det til slik at det er kundene det faller på.

Tesla mener selv at de har gjort rett i måten dem har presenter teknologien på.

Og at om kundene er av den oppfatning at dem får seg en "KITT"-klone ved kjøp av en Tesla så er det ikke Tesla's feil, men kundene som har misoppfattet.

Lenke til kommentar

Disse sterkt misvisende tallene er debunket flere steder. For det første så sammenlignes det med kreti og pleti av biler på veien, inkludert eldgamle drittbiler som kjøres av 20-åringer. Selve utregningen er også sterkt kritisert. Sannheten er at dødsraten for disse bilene er langt høyere enn for tilsvarende biler(luksusbiler i $100k-klassen).

 

I tillegg så brukes autopilot på oversiklige veier hvor ulykkesraten allerede er lav.

 

https://www.greencarreports.com/news/1119936_tesla-fatal-crash-rate-with-autopilot-still-no-better-than-with-human-drivers

 

https://arstechnica.com/cars/2019/02/in-2017-the-feds-said-tesla-autopilot-cut-crashes-40-that-was-bogus/

Hva snakker du om, se sammenligner jo med Tesla på autopilot og tesla uten?

 

 

Forøvrig omhandler jo ikke denne saken om sikkerheten til systemet. Men at folk ikke gidder å lese manualer.

 

Hvorfor tar de ikke tak i de andre systemene? De er langt verre. Vw, Mercedes, volvo osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilene er desverre ikke idiotsikre, det er det de skal frem til her. Det at man kjøper en Tesla betyr desverre ikke at man har mer mellom ørene enn andre folk, så det vil alltid være en eller annen dust som trekker strikken for langt eller forventer langt mer enn det som er rimelig å forvente. Noen av sjåførene fortjener jo rett og slett Darwin awards. Tviler ikke på at de er like trygge eller mer trygge enn vanlige biler, men det er jo selvsagt verre når noe skjer i en Tesla...

Lenke til kommentar

Jaggu på tide at myndighetene manner seg opp og tar tak i denne galskapen. Den tilfeldige kjøper får tutet ørene fulle med uttrykket "full selvkjøring" kontinuerlig, Elon Musk demonstrerer systemet med hendene av rattet og engasjert i helt andre ting enn å følge med på veien og reklamen sier at det eneste som mangler for full selvkjøring er myndighetenes godkjennelse.

 

Samtidig blir det fullstendig underkommunisert at systemet har alvorlige feil som gjør at bilen aksellererer inn i brannbiler, semitrailere og betongvegger.

 

Hadde produsenten av min bil ønsket å bruke meg som forsøkskanin i et utviklingsprosjekt for selvkjøring så skulle jeg ikke bare hatt betalt for jobben, jeg skulle hatt en vanntett avtale som dekket konsekvensen av en ulykke. Tesla er i den heldige situasjon at brukerne ikke bare godtar å ta på seg all skyld om systemet skulle finne på å vrenge bilen inn i autovernet, men de er også villig til å betale titusenvis av kroner for privilegiumet å være "crash test dummy".

 

Nå er det betydelig fler som har omkommet i en Toyota pga deres gasspedalfeil og enda fler pga airbagfeil i flere bilmerker. Menneskelige feil i trafikken er hovedårsaken til at mennesker dør og blir skadet for livet i trafikken i dag.

Lenke til kommentar

 

Jaggu på tide at myndighetene manner seg opp og tar tak i denne galskapen. Den tilfeldige kjøper får tutet ørene fulle med uttrykket "full selvkjøring" kontinuerlig, Elon Musk demonstrerer systemet med hendene av rattet og engasjert i helt andre ting enn å følge med på veien og reklamen sier at det eneste som mangler for full selvkjøring er myndighetenes godkjennelse.

 

Samtidig blir det fullstendig underkommunisert at systemet har alvorlige feil som gjør at bilen aksellererer inn i brannbiler, semitrailere og betongvegger.

 

Hadde produsenten av min bil ønsket å bruke meg som forsøkskanin i et utviklingsprosjekt for selvkjøring så skulle jeg ikke bare hatt betalt for jobben, jeg skulle hatt en vanntett avtale som dekket konsekvensen av en ulykke. Tesla er i den heldige situasjon at brukerne ikke bare godtar å ta på seg all skyld om systemet skulle finne på å vrenge bilen inn i autovernet, men de er også villig til å betale titusenvis av kroner for privilegiumet å være "crash test dummy".

Siste rapport fra Tesla er fortsatt at Autopilot er tryggere enn når man styrer selv: https://electrek.co/2019/04/09/tesla-autopilot-safety-report-q1-2019/

 

Fullstendig frivillig å bruke Autopilot. Den skal i følge brukermanualen kun brukes på motorvei. 

 

Utover det så farer du med ren løgn. 

Rapporten fra Tesla er jo pisspreik?

 

Ellers er det han skriver faktisk helt riktig

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Begynnelse på slutt for dette så kalte «autopilot» fra Tesla? Når ikke et passasjer fly til 1,5 milliarder kr. ikke fungerer optimalt med «autopilot». Så hvordan skal enn bil til 1 million kr. fungere?

Hva mener du med "fungere optimalt"? Autopilot på et fly er bare en assistent. Piloten må fortsatt ha kontroll over flyet.

 

Og på samme side som man bestiller autopilot og full selvkjøring står det:

 

"De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke kjøretøyet autonomt. Aktiveringen og bruken av disse egenskapene avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene."

 

Så kan man si at dette burde kommet tydeligere frem, og det skal jeg ikke si noe på.

 

Men du driver jo bare med hets og uredeligheter.

 

Model 3 med autopilot kommer forresten på under 500.000.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her i norge har det da kome fram at el-biler har høgare ulykkesrisiko enn resten av bilparken. At nokre da eventuellt misforstår reklamen for tesla's autonome muligheter samt trur at di kan gjere som Musk og gjere alt mulig anna når di engentlig burde bry seg med bilkjøringa er som forventa.

 

Tesla sin rapport om kor trygt det autonome systemet er vs resten av bilparken(usa) er ikkje verdt ei sur sild.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i norge har det da kome fram at el-biler har høgare ulykkesrisiko enn resten av bilparken. At nokre da eventuellt misforstår reklamen for tesla's autonome muligheter samt trur at di kan gjere som Musk og gjere alt mulig anna når di engentlig burde bry seg med bilkjøringa er som forventa.

 

Tesla sin rapport om kor trygt det autonome systemet er vs resten av bilparken(usa) er ikkje verdt ei sur sild.

Akkurat det har vel mest med at folk ikke takler 0-100km/t på 2,7 sekunder. La alle andre kjøre Lamborghini og statistikken vil snu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...