Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen med erfaring fra Stryers Prosedyre? Stramme leggmuskler.

MrLuni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min erfaring begrenser seg til en pasient postoperativt og det som litteraturen beskriver.

Det som du har fått info om, kommer det fra ortopedspesialist eller fra fastlegen?

Hvis det kommer fra ortopeden, har du fått veldig dårlig info, og da skjønner jeg hvorfor du spør her.

Hvis du ikke har hatt møte med ortopeden, vil du få en mer inngående info fra vedkommende. Du må bare overøse vedkommende med spørsmål. De fleste kirurger er litt inneslutta (de trives best med pasienter som sover), så du blir ikke forklart noe veldig inngående uten at du ber om det selv.

I praksis er det ikke en veldig komplisert operasjon. Man har drevet på med dette veldig lenge, så det har vært mye prøve-feile før teknikken er forfinet til det den er idag.

Det man ofte glemmer å fortelle ved de fleste ortopediske inngrepene, er behovet for opptrening, smertene underveis, og forventet resultat. Til det kan jeg si rent generelt at; du har mye å hente på å være så godt trent du kan i forkant av inngrepet. Det bør legges til at overvekt ved denne type inngrep medfører betraktelig økt fare for dårlig resultat.

Dette inngrepet betyr også en god del smerter, ikke bare direkte etter operasjonen, men i mange uker etterpå, spesielt ved trening. Det forventede resultatet varierer. I beste fall når du 95% av tidligere styrke etter 1 år. Normal sykemeldingstid er 6 uker ved fysisk arbeid.

Lenke til kommentar

Det er fra ortopedisk kirurg. 

Jeg har hatt en liten operasjon før. Den hjalp STORT, meeeen smertene bynte å komme tilbake etter noen mnd.

Jeg var veldig flink med tøying osv.

Ifølge denne ortopeden så var det en quickfix, siden det var en så enkel og kjapp operasjon. Han vil gjøre "den skikkelige" operasjonen.

Nå har jeg hatt smerte i så mange år at jeg ikke gidder mer. Jeg tar operasjonen.

Det jeg lurte på er hvor mye smerte det blir etter operasjonen. Har 2 kids.. Blir det så mye pain at jeg blir sengeliggende og grine, eller kan jeg sitte på stua med kidsa på fanget, ut i været med krykker osv 

Og den gipsen.. Er det en liten gips slik at jeg kan hoppe rundt i krykker? Eller en sånn svær jævel som går opp til låra?

Ang Fysio. Jeg har ikke telling på hvor mange forskjellige fysior jeg har prøvd. + leger + kiropraktorer osv. Eneste som har lindret smerte var den første operasjonen.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Det jeg lurte på er hvor mye smerte det blir etter operasjonen.

Blir det så mye pain at jeg blir sengeliggende og grine, eller kan jeg sitte på stua med kidsa på fanget, ut i været med krykker osv 

Og den gipsen.. Er det en liten gips slik at jeg kan hoppe rundt i krykker? Eller en sånn svær jævel som går opp til låra?

Etter de fleste ortopediske bløtvevsinngrepene, er den verste smerten over etter 1 uke, men du vil jo tilbud om smertestillende. Det er selvfølgelig helt individuelt hvordan man opplever smerter. Men smertene er ikke lammende. Du kan leve som vanlig med de begrensningene i belastning og bevegelse som legen ordinerer.

Gipsen er jeg usikker på, men mener å huske at det er en slik: https://nhi.no/illustrasjoner/muskelskjelett/video/dorsal-gipslaske/, men ta meg absolutt ikke på ordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...