oophus Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Jeg mener det er en feil tilnærming å ha så mange store klumpete sensorer på taket, man gir seg selv veldig mye slack når man utvikler. Så kommer det en veldig hard reality check når dette skal gjøres til et produkt som ikke ser helt idiotisk ut. Tesla går rett på, og slipper dette ekstra steget. Under slike tester, så er det mye bedre å ha systemet på taket i en "rack", slik at alt kan byttes bort, vinkles, stilles inn, osv enklere. Det å produsere en bil med slikt integrert der formålet er å generere erfaring er tull. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Tesla har tatt den støyten allerede. Det var ikke helt vellykket. Tatt støyten for hva? Tesla har ikke selvkjøring. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Er mange merker som har "autosteer", og som holder fila helt fint på motorvei. Hvilke da? Lenke til kommentar
SprengeMobil Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hvilke da? Tesla, selvfølgelig! Kanskje ikke det er mange merker som har autosteer. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hvilke da? Er nesten enklere å nevne elbiler som ikke har dette, da de fleste har det. Ta en tur over på TeslaBjørn's YT side, og sjekke testene av de forskjellige bilene der. Majoriteten av dem har en eller annen form for "autosteer". Selv eGolfen har det. 2 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Under slike tester, så er det mye bedre å ha systemet på taket i en "rack", slik at alt kan byttes bort, vinkles, stilles inn, osv enklere. Det å produsere en bil med slikt integrert der formålet er å generere erfaring er tull. Uenig. Du kan generere så mye erfaring du vil med en haug av sensorer som du ikke får likt i produksjon og du vil da få data og en modell som ikke vil samsvare med produksjon. Og de ser også ut til at de har gjort seg veldig avhengige av lidar. Det er som å sitte i rullestol før du lærer å gå. Se på hvilken approach de langt mer erfarne movileye har, du. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 (endret) Uenig. Du kan generere så mye erfaring du vil med en haug av sensorer som du ikke får likt i produksjon og du vil da få data og en modell som ikke vil samsvare med produksjon. Og de ser også ut til at de har gjort seg veldig avhengige av lidar. Det er som å sitte i rullestol før du lærer å gå. Se på hvilken approach de langt mer erfarne movileye har, du. Vi får være enige om å være uenige. Hadde jeg skulle bygge et system rundt dette, så hadde jeg garantert brukt ei rack, på lik linje som 99% av de som gjør dette allerede har gjort. Det er som sagt mye enklere å bruke ei rack for å finne kombinasjonen av sensorer man trenger for systemet man skal bygge. Det å bare "tippe" og kaste alt inn i en bil for så å lage et system tvunget til å bruke de antall kameraer og sensorer disse bilene har i ettertid er som å bake ei kake fra toppen og ned. Endret 16. april 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Er nesten enklere å nevne elbiler som ikke har dette, da de fleste har det. Ta en tur over på TeslaBjørn's YT side, og sjekke testene av de forskjellige bilene der. Majoriteten av dem har en eller annen form for "autosteer". Selv eGolfen har det. Tja, noen har vel bare alarm. I e-Golf så prøver den å holde fila hvis man først ser ut til å havne utenfor, men det er jo litt sent da er det ikke? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Tja, noen har vel bare alarm. I e-Golf så prøver den å holde fila hvis man først ser ut til å havne utenfor, men det er jo litt sent da er det ikke? Setninga di gir ikke mening. Prøv igjen. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Setninga di gir ikke mening. Prøv igjen. Det er forskjell på en bil som holder seg selv i aktuell fil, og en bil som kun prøver å justere hvis føreren ikke holder seg i fila. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Det er forskjell på en bil som holder seg selv i aktuell fil, og en bil som kun prøver å justere hvis føreren ikke holder seg i fila. Hva mener du? eGolf holder seg da fint i fila på motorvei? Som sagt, sjekk ut TeslaBjørn angående tester på dette. De fleste nyere elbiler har "autosteer" funksjonalitet. Om du trudde Tesla var alene der, så viser du jo hvor farget du er mot kun Tesla. Det kan være greit å lese om andre merker og modeller også, for å holde seg litt oppdatert. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Det er ikke mange ukene siden jeg kjørte en splitter ny Volvo V90 på motorveiene i Nederland. Den klarte helt fint å holde seg i fila uten at jeg måtte styre. Selv når veien svingte. Men den begynte jo å klage på at jeg ikke holdt i rattet etter et minutts tid... 1 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Vi får være enige om å være uenige. Hadde jeg skulle bygge et system rundt dette, så hadde jeg garantert brukt ei rack, på lik linje som 99% av de som gjør dette allerede har gjort. Du om det. Det er som sagt mye enklere å bruke ei rack for å finne kombinasjonen av sensorer man trenger for systemet man skal bygge. Det å bare "tippe" og kaste alt inn i en bil for så å lage et system tvunget til å bruke de antall kameraer og sensorer disse bilene har i ettertid er som å bake ei kake fra toppen og ned. Nei det blir feil å si. Det blir som å bygge med ingredienser de bestemte seg for tidlig og begrenset seg til det, mens de andre fortsatt tester med et sirkus av sensorer som ikke vil bli brukt i prod. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Nei det blir feil å si. Det blir som å bygge med ingredienser de bestemte seg for tidlig og begrenset seg til det, mens de andre fortsatt tester med et sirkus av sensorer som ikke vil bli brukt i prod. Hæ? Hvorfor tilsier dette at de får begrensninger? Det er jo nettopp det som er hele poenget her, at man først finner ut av hvor mange sensorer man trenger av hver type for det mest optimale innenfor effektivitet og sikkerhet, for så å bygge bilene rundt dette i ettertid. Om man gjør dette omvendt, som du mener er det beste, så ligger jo begrensningene der fra før av. Har bilen 5 sensorer så står man fast til 5 sensorer. 2 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Hæ? Hvorfor tilsier dette at de får begrensninger? Det er jo nettopp det som er hele poenget her, at man først finner ut av hvor mange sensorer man trenger av hver type for det mest optimale innenfor effektivitet og sikkerhet, for så å bygge bilene rundt dette i ettertid. Om man gjør dette omvendt, som du mener er det beste, så ligger jo begrensningene der fra før av. Har bilen 5 sensorer så står man fast til 5 sensorer. Nettopp og da kan man fokusere på å få det til å funke framfor å hoppe fra sensor til sensor og begynne fra scratch for alltid. Mennesket har øyer og jeg mener de holder med de kameraene. Det er ingen menesker som har hoder som spinner rundt over taket eller kjenner du noen? Lenke til kommentar
missi Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Nettopp og da kan man fokusere på å få det til å funke framfor å hoppe fra sensor til sensor og begynne fra scratch for alltid. Mennesket har øyer og jeg mener de holder med de kameraene. Det er ingen menesker som har hoder som spinner rundt over taket eller kjenner du noen? Kanskje du skal sette deg inn i hvor begrenset kamera er i forhold til menneskelige øyne? La oss ta ett eksempel, dybdesyn. Vi vil aldri klare selvkjørende biler uten lidar. I tilleg trenger vi vanlig radar, kamera som ser lys utenfor det menneskelige øyet kan, varmefølsomme kamera osv. Musk har lagt en kunstig begrensning på valg av teknologi som gjør at Tesla ikke har en teoretisk mulighet en gang til å nå FSD. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Kanskje du skal sette deg inn i hvor begrenset kamera er i forhold til menneskelige øyne? La oss ta ett eksempel, dybdesyn. Vi vil aldri klare selvkjørende biler uten lidar. I tilleg trenger vi vanlig radar, kamera som ser lys utenfor det menneskelige øyet kan, varmefølsomme kamera osv. Musk har lagt en kunstig begrensning på valg av teknologi som gjør at Tesla ikke har en teoretisk mulighet en gang til å nå FSD. Dybdesyn fikser man med to cmos sensorer. Det blir ikke særlig annerledes enn våre øyne. Uten to øyne, så har ikke vi dybdesyn heller. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 (endret) Nettopp og da kan man fokusere på å få det til å funke framfor å hoppe fra sensor til sensor og begynne fra scratch for alltid. Mennesket har øyer og jeg mener de holder med de kameraene. Det er ingen menesker som har hoder som spinner rundt over taket eller kjenner du noen? Hæ? Nå falt jeg av. Hvis vi skal lage et nytt "syn" gjennom en computer, så er det jo helt håpløst å modellere dette etter oss mennesker. Vi har relativt dårlige øyne kontra andre dyr der ute. En falk kan blant annet se i rundt 300 bilder i sekundet, mens vi under mye adrenalin klarer rundt 60 - der normalen havner på rundt 25. Samtidig har vi et snevert "field of view" sammenlignet med enkelte dyr som har mye bedre syn enn oss. Ikke glem fokus. Vi bruker ekstremt lang tid på å fokusere kontra andre bedre øyne der ute i dyreverdenen. Man "hopper" ikke fra sensor til sensor. Man bruker gjerne flere forskjellige sensorer siden hver og en av dem har sine nisjer i hva de klarer å få til på en god måte. Stor forskjell mellom å kun bruke CMOS, Lidar, eller Radar, kontra det å bruke alle sammen samtidig. Endret 18. april 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 (endret) Kanskje du skal sette deg inn i hvor begrenset kamera er i forhold til menneskelige øyne? La oss ta ett eksempel, dybdesyn. Vi vil aldri klare selvkjørende biler uten lidar. I tilleg trenger vi vanlig radar, kamera som ser lys utenfor det menneskelige øyet kan, varmefølsomme kamera osv. Vi har hverken radar eller varmesyn bygd inn i øynene Kanskje du har sett for mye Predator? Dybdesyn regnes fint ut med SfM. Musk har lagt en kunstig begrensning på valg av teknologi som gjør at Tesla ikke har en teoretisk mulighet en gang til å nå FSD. Nuvel, det får vi se 22. april. Du får ringe til mobileye og si at de også tar feil. Hæ? Nå falt jeg av. Du får lese en gang til så du henger med da vettu! Hvis vi skal lage et nytt "syn" gjennom en computer, så er det jo helt håpløst å modellere dette etter oss mennesker. Vi har relativt dårlige øyne kontra andre dyr der ute. En falk kan blant annet se i rundt 300 bilder i sekundet, mens vi under mye adrenalin klarer rundt 60 - der normalen havner på rundt 25. Samtidig har vi et snevert "field of view" sammenlignet med enkelte dyr som har mye bedre syn enn oss. Ikke glem fokus. Vi bruker ekstremt lang tid på å fokusere kontra andre bedre øyne der ute i dyreverdenen. Kilde? Tror ikke mennesker ser "frames" som et kamera gjør uansett så en sammenligning er tullete. Og det er hvertfall ikke så lavt som 25. Uansett har bilen kameraer der du har overlapp / synsfelt som tilsvarer hvis du snur hodet. Man "hopper" ikke fra sensor til sensor. Man bruker gjerne flere forskjellige sensorer siden hver og en av dem har sine nisjer i hva de klarer å få til på en god måte. Stor forskjell mellom å kun bruke CMOS, Lidar, eller Radar, kontra det å bruke alle sammen samtidig. MobilEye valgte også kun kameraer som har vært i gamet i årevis, og som Tesla brukte i AP1. Du får vel joine missi og ringe dem og si at de er heeeelt på villspor Endret 20. april 2019 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
missi Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Vi har hverken radar eller varmesyn bygd inn i øynene Kanskje du har sett for mye Predator? :pDybdesyn regnes fint ut med SfM. Nuvel, det får vi se 22. april. Du får ringe til mobileye og si at de også tar feil. Du får lese en gang til så du henger med da vettu! Kilde? Tror ikke mennesker ser "frames" som et kamera gjør uansett så en sammenligning er tullete. Og det er hvertfall ikke så lavt som 25. Uansett har bilen kameraer der du har overlapp / synsfelt som tilsvarer hvis du snur hodet. MobilEye valgte også kun kameraer som har vært i gamet i årevis, og som Tesla brukte i AP1. Du får vel joine missi og ringe dem og si at de er heeeelt på villspor Øyne: https://illvit.no/mennesket/kroppen/hvor-mange-bilder-kan-oyet-oppfatte-i-sekundet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå