Gå til innhold

Nå sender Volkswagen selvkjørende e-Golf ut i virkelig trafikk


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg mener det er en feil tilnærming å ha så mange store klumpete sensorer på taket, man gir seg selv veldig mye slack når man utvikler. Så kommer det en veldig hard reality check når dette skal gjøres til et produkt som ikke ser helt idiotisk ut.

 

Tesla går rett på, og slipper dette ekstra steget.

Under slike tester, så er det mye bedre å ha systemet på taket i en "rack", slik at alt kan byttes bort, vinkles, stilles inn, osv enklere. 

 

Det å produsere en bil med slikt integrert der formålet er å generere erfaring er tull. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke da?

Er nesten enklere å nevne elbiler som ikke har dette, da de fleste har det. 

 

Ta en tur over på TeslaBjørn's YT side, og sjekke testene av de forskjellige bilene der. Majoriteten av dem har en eller annen form for "autosteer". Selv eGolfen har det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Under slike tester, så er det mye bedre å ha systemet på taket i en "rack", slik at alt kan byttes bort, vinkles, stilles inn, osv enklere.

 

Det å produsere en bil med slikt integrert der formålet er å generere erfaring er tull.

Uenig. Du kan generere så mye erfaring du vil med en haug av sensorer som du ikke får likt i produksjon og du vil da få data og en modell som ikke vil samsvare med produksjon. Og de ser også ut til at de har gjort seg veldig avhengige av lidar. Det er som å sitte i rullestol før du lærer å gå.

Se på hvilken approach de langt mer erfarne movileye har, du.

Lenke til kommentar

Uenig. Du kan generere så mye erfaring du vil med en haug av sensorer som du ikke får likt i produksjon og du vil da få data og en modell som ikke vil samsvare med produksjon. Og de ser også ut til at de har gjort seg veldig avhengige av lidar. Det er som å sitte i rullestol før du lærer å gå.

Se på hvilken approach de langt mer erfarne movileye har, du.

Vi får være enige om å være uenige. Hadde jeg skulle bygge et system rundt dette, så hadde jeg garantert brukt ei rack, på lik linje som 99% av de som gjør dette allerede har gjort. 

 

Det er som sagt mye enklere å bruke ei rack for å finne kombinasjonen av sensorer man trenger for systemet man skal bygge. Det å bare "tippe" og kaste alt inn i en bil for så å lage et system tvunget til å bruke de antall kameraer og sensorer disse bilene har i ettertid er som å bake ei kake fra toppen og ned. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nesten enklere å nevne elbiler som ikke har dette, da de fleste har det. 

 

Ta en tur over på TeslaBjørn's YT side, og sjekke testene av de forskjellige bilene der. Majoriteten av dem har en eller annen form for "autosteer". Selv eGolfen har det.

Tja, noen har vel bare alarm. I e-Golf så prøver den å holde fila hvis man først ser ut til å havne utenfor, men det er jo litt sent da er det ikke?

Lenke til kommentar

Det er forskjell på en bil som holder seg selv i aktuell fil, og en bil som kun prøver å justere hvis føreren ikke holder seg i fila.

Hva mener du? eGolf holder seg da fint i fila på motorvei? 

 

Som sagt, sjekk ut TeslaBjørn angående tester på dette. De fleste nyere elbiler har "autosteer" funksjonalitet. Om du trudde Tesla var alene der, så viser du jo hvor farget du er mot kun Tesla. Det kan være greit å lese om andre merker og modeller også, for å holde seg litt oppdatert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke mange ukene siden jeg kjørte en splitter ny Volvo V90 på motorveiene i Nederland. Den klarte helt fint å holde seg i fila uten at jeg måtte styre. Selv når veien svingte. Men den begynte jo å klage på at jeg ikke holdt i rattet etter et minutts tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får være enige om å være uenige. Hadde jeg skulle bygge et system rundt dette, så hadde jeg garantert brukt ei rack, på lik linje som 99% av de som gjør dette allerede har gjort.

Du om det. :)

 

Det er som sagt mye enklere å bruke ei rack for å finne kombinasjonen av sensorer man trenger for systemet man skal bygge. Det å bare "tippe" og kaste alt inn i en bil for så å lage et system tvunget til å bruke de antall kameraer og sensorer disse bilene har i ettertid er som å bake ei kake fra toppen og ned.

Nei det blir feil å si. Det blir som å bygge med ingredienser de bestemte seg for tidlig og begrenset seg til det, mens de andre fortsatt tester med et sirkus av sensorer som ikke vil bli brukt i prod.

Lenke til kommentar

Nei det blir feil å si. Det blir som å bygge med ingredienser de bestemte seg for tidlig og begrenset seg til det, mens de andre fortsatt tester med et sirkus av sensorer som ikke vil bli brukt i prod.

Hæ? Hvorfor tilsier dette at de får begrensninger? Det er jo nettopp det som er hele poenget her, at man først finner ut av hvor mange sensorer man trenger av hver type for det mest optimale innenfor effektivitet og sikkerhet, for så å bygge bilene rundt dette i ettertid. 

 

Om man gjør dette omvendt, som du mener er det beste, så ligger jo begrensningene der fra før av. Har bilen 5 sensorer så står man fast til 5 sensorer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hæ? Hvorfor tilsier dette at de får begrensninger? Det er jo nettopp det som er hele poenget her, at man først finner ut av hvor mange sensorer man trenger av hver type for det mest optimale innenfor effektivitet og sikkerhet, for så å bygge bilene rundt dette i ettertid.

 

Om man gjør dette omvendt, som du mener er det beste, så ligger jo begrensningene der fra før av. Har bilen 5 sensorer så står man fast til 5 sensorer.

Nettopp og da kan man fokusere på å få det til å funke framfor å hoppe fra sensor til sensor og begynne fra scratch for alltid. Mennesket har øyer og jeg mener de holder med de kameraene. Det er ingen menesker som har hoder som spinner rundt over taket :) eller kjenner du noen?

Lenke til kommentar

Nettopp og da kan man fokusere på å få det til å funke framfor å hoppe fra sensor til sensor og begynne fra scratch for alltid. Mennesket har øyer og jeg mener de holder med de kameraene. Det er ingen menesker som har hoder som spinner rundt over taket :) eller kjenner du noen?

Kanskje du skal sette deg inn i hvor begrenset kamera er i forhold til menneskelige øyne? La oss ta ett eksempel, dybdesyn. Vi vil aldri klare selvkjørende biler uten lidar. I tilleg trenger vi vanlig radar, kamera som ser lys utenfor det menneskelige øyet kan, varmefølsomme kamera osv.

 

Musk har lagt en kunstig begrensning på valg av teknologi som gjør at Tesla ikke har en teoretisk mulighet en gang til å nå FSD.

Lenke til kommentar

Kanskje du skal sette deg inn i hvor begrenset kamera er i forhold til menneskelige øyne? La oss ta ett eksempel, dybdesyn. Vi vil aldri klare selvkjørende biler uten lidar. I tilleg trenger vi vanlig radar, kamera som ser lys utenfor det menneskelige øyet kan, varmefølsomme kamera osv.

 

Musk har lagt en kunstig begrensning på valg av teknologi som gjør at Tesla ikke har en teoretisk mulighet en gang til å nå FSD.

Dybdesyn fikser man med to cmos sensorer. Det blir ikke særlig annerledes enn våre øyne. Uten to øyne, så har ikke vi dybdesyn heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp og da kan man fokusere på å få det til å funke framfor å hoppe fra sensor til sensor og begynne fra scratch for alltid. Mennesket har øyer og jeg mener de holder med de kameraene. Det er ingen menesker som har hoder som spinner rundt over taket :) eller kjenner du noen?

Hæ? Nå falt jeg av. 

 

Hvis vi skal lage et nytt "syn" gjennom en computer, så er det jo helt håpløst å modellere dette etter oss mennesker. Vi har relativt dårlige øyne kontra andre dyr der ute. En falk kan blant annet se i rundt 300 bilder i sekundet, mens vi under mye adrenalin klarer rundt 60 - der normalen havner på rundt 25. Samtidig har vi et snevert "field of view" sammenlignet med enkelte dyr som har mye bedre syn enn oss. Ikke glem fokus. Vi bruker ekstremt lang tid på å fokusere kontra andre bedre øyne der ute i dyreverdenen. 

 

Man "hopper" ikke fra sensor til sensor. Man bruker gjerne flere forskjellige sensorer siden hver og en av dem har sine nisjer i hva de klarer å få til på en god måte. Stor forskjell mellom å kun bruke CMOS, Lidar, eller Radar, kontra det å bruke alle sammen samtidig. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje du skal sette deg inn i hvor begrenset kamera er i forhold til menneskelige øyne? La oss ta ett eksempel, dybdesyn. Vi vil aldri klare selvkjørende biler uten lidar. I tilleg trenger vi vanlig radar, kamera som ser lys utenfor det menneskelige øyet kan, varmefølsomme kamera osv.

Vi har hverken radar eller varmesyn bygd inn i øynene :p Kanskje du har sett for mye Predator? :p

 

Dybdesyn regnes fint ut med SfM.

 

Musk har lagt en kunstig begrensning på valg av teknologi som gjør at Tesla ikke har en teoretisk mulighet en gang til å nå FSD.

Nuvel, det får vi se 22. april. Du får ringe til mobileye og si at de også tar feil.

 

Hæ? Nå falt jeg av.

Du får lese en gang til så du henger med da vettu! :p

 

Hvis vi skal lage et nytt "syn" gjennom en computer, så er det jo helt håpløst å modellere dette etter oss mennesker. Vi har relativt dårlige øyne kontra andre dyr der ute. En falk kan blant annet se i rundt 300 bilder i sekundet, mens vi under mye adrenalin klarer rundt 60 - der normalen havner på rundt 25. Samtidig har vi et snevert "field of view" sammenlignet med enkelte dyr som har mye bedre syn enn oss. Ikke glem fokus. Vi bruker ekstremt lang tid på å fokusere kontra andre bedre øyne der ute i dyreverdenen.

Kilde? Tror ikke mennesker ser "frames" som et kamera gjør uansett så en sammenligning er tullete. Og det er hvertfall ikke så lavt som 25. Uansett har bilen kameraer der du har overlapp / synsfelt som tilsvarer hvis du snur hodet.

 

Man "hopper" ikke fra sensor til sensor. Man bruker gjerne flere forskjellige sensorer siden hver og en av dem har sine nisjer i hva de klarer å få til på en god måte. Stor forskjell mellom å kun bruke CMOS, Lidar, eller Radar, kontra det å bruke alle sammen samtidig.

MobilEye valgte også kun kameraer som har vært i gamet i årevis, og som Tesla brukte i AP1. Du får vel joine missi og ringe dem og si at de er heeeelt på villspor :p

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Vi har hverken radar eller varmesyn bygd inn i øynene :p Kanskje du har sett for mye Predator? :pDybdesyn regnes fint ut med SfM. Nuvel, det får vi se 22. april. Du får ringe til mobileye og si at de også tar feil. Du får lese en gang til så du henger med da vettu! :p Kilde? Tror ikke mennesker ser "frames" som et kamera gjør uansett så en sammenligning er tullete. Og det er hvertfall ikke så lavt som 25. Uansett har bilen kameraer der du har overlapp / synsfelt som tilsvarer hvis du snur hodet. MobilEye valgte også kun kameraer som har vært i gamet i årevis, og som Tesla brukte i AP1. Du får vel joine missi og ringe dem og si at de er heeeelt på villspor :p

Øyne:

 

https://illvit.no/mennesket/kroppen/hvor-mange-bilder-kan-oyet-oppfatte-i-sekundet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...