Gå til innhold

Alle nye Volvoer skal være elektriske eller hybride. Slik forbereder de produksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er ambisiøse mål svenskene har satt seg, spesielt siden det fortsatt er lavt salg av elbiler utenfor noen ytterst få land.

Ser ingen sluttdato for fossil produksjon til Volvo, så dette ligner med på et uttalelse for å unngå negativ omtale fra aktivistene i Sverige.

 

 

Innen utgangen av 2025 skal vi ha solgt mer enn en million elbiler og plug-in hybrider,

Det er vel hva fabrikkene i Belgia og Kina har kapasitet til frem til 2025 hvis vi ta tallene fra 2016 til grunne, så burde de klare og produsere sånn ca. 250.000 el-biler i året på de to fabrikkene.

 

Så var ikke mye nevenyttig informasjon og få i denne artikkelen.

Endret av Nautica
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er ambisiøse mål svenskene har satt seg, spesielt siden det fortsatt er lavt salg av elbiler utenfor noen ytterst få land.

Ser ingen sluttdato for fossil produksjon til Volvo, så dette ligner med på et uttalelse for å unngå negativ omtale fra aktivistene i Sverige.
Volvo har slutta å utvikle nye eksosmotorar. Det er berre spørsmål om tid for når dei eksisterande ikkje lenger tilfredsstiller utsleppskrav eller er konkurransedyktige.

 

 

Innen utgangen av 2025 skal vi ha solgt mer enn en million elbiler og plug-in hybrider,

Det er vel hva fabrikkene i Belgia og Kina har kapasitet til frem til 2025 hvis vi ta tallene fra 2016 til grunne, så burde de klare og produsere sånn ca. 250.000 el-biler i året på de to fabrikkene.

 

Så var ikke mye nevenyttig informasjon og få i denne artikkelen.

Tja, om vi legg produksjonen i 2018 til grunn, vil meir enn 1/4 av den totale produksjonen til Volvo fram til og med 2025 vere ladbare bilar. Ikkje eit veldig ambisiøst mål, men bør vere ein vekkjar for dei som trur at moderniseringa av bilbransjen er eit særnorsk fenomen, eller at det globale skiftet til elektriske bilar vil bremse opp.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som det fremgår av artikkelen vil bensin og dieselmotor fortsatt være et viktig, og nødvendig, produkt fra Volvo. Stadig flere biler vil nok ha hybride systemer, men stempelmotoren er selvfølgelig et avgjørende element i hybridbilene. Det er påfallende hvordan man i Norge klarer å skape et inntrykk av at stempelmotoren er på vei ut, mens det gis et annet inntrykk i den internasjonale pressen. Der er man mye tydeligere på at både elektrisk fremdrift og stempelmotor vil finnes i markedet i overskuelig fremtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser ut til at batteripakken her ligger (stablet) på en annen måte enn en flat sak under hele bilen.

Jeg regner med  (forhåpentigvis )at bilfabrikantene legger batteripakken slik at  den lett kan skiftes ut  senere, uten å demontere hele bilen. (?)

Det vanlege er å leggje han slik at han evt må skruast ut frå undersida. Det varierer kor lett det er, men det er veldig sjeldan at ein batteripakke må skiftast.
Lenke til kommentar

Som det fremgår av artikkelen vil bensin og dieselmotor fortsatt være et viktig, og nødvendig, produkt fra Volvo. Stadig flere biler vil nok ha hybride systemer, men stempelmotoren er selvfølgelig et avgjørende element i hybridbilene. Det er påfallende hvordan man i Norge klarer å skape et inntrykk av at stempelmotoren er på vei ut, mens det gis et annet inntrykk i den internasjonale pressen. Der er man mye tydeligere på at både elektrisk fremdrift og stempelmotor vil finnes i markedet i overskuelig fremtid.

 

Et viktig, og nødvendig, produkt i markedet for personbiler? Ja, denne fremtiden er overskuelig.

 

Siden du mener bare i Norge gis inntrykk at stempelmotoren er på vei ut: Audi har for sånn ca 5 år siden skrevet at "om 10 år er også hybridbilen borte". Den dagen man ser at batteridriften er tilstrekkelig så skrur man reguleringsskruen til når det gjelder utslipp og da blir den lille stempelmotoren i hybridbilen ganske krevende og dyr. Noe for spesielt interesserte. Porsche skal om noen år med unntak av 911-modellen kun ha elektrisk fremdrift. 911 blir da for de spesielt interesserte med passende lommebok - og kanskje forbud til å brukes i byene.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Volvo har slutta å utvikle nye eksosmotorar. Det er berre spørsmål om tid for når dei eksisterande ikkje lenger tilfredsstiller utsleppskrav eller er konkurransedyktige.

Har du dokumentasjon på det ?

 

Vet at de snakker om og avvikle diesel, men så sent som i fjor sommer kom de med en nyutviklet 3sylindret bensinmotor for hybridbiler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Volvo har slutta å utvikle nye eksosmotorar. Det er berre spørsmål om tid for når dei eksisterande ikkje lenger tilfredsstiller utsleppskrav eller er konkurransedyktige.

Har du dokumentasjon på det ?

 

Vet at de snakker om og avvikle diesel, men så sent som i fjor sommer kom de med en nyutviklet 3sylindret bensinmotor for hybridbiler.

“This also means we won’t be doing other things. We of course will not be developing completely new generations of combustion engines,” he said about future investment needs.

https://www.reuters.com/article/us-volvocars-geely-electric-idUSKBN19Q0BJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er EU's lovendring til Euro6 som trår i kraft fra 2021.

Det absolutt dyreste på en fossilmotor i dag er renseteknologien, og produsentene prøver å fange et spøkelse i bevegelse. Det er ekstremt dyrt og de vil aldri være i mål fordi målstreken vil flytte seg kontinuerlig. I sum er det mye enklere og billigere og bygge elbiler. Da er man allerede i mål med alle fremtidige utslippskrav og kan planlegge langsiktig. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/01/16/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-council-confirms-agreement-on-stricter-limits/

 

Og for de produsentene som ikke klarer utslippskravene i praksis på veien vil det vanke enorme bøter. Inntil 30 000 Eur. for hver eneste produserte bil (eksemplar) som feiler.

Fra 2021 og mot 2030 begynner fossilbilen å dø i EU. Og det hjelper lite å hoppe og sprette som en ilder i frustrasjon. Lovverket er allerede vedtatt.

https://news.ihsmarkit.com/press-release/automotive/automakers-could-be-fined-more-€14-billion-european-co2-excess-emissions-pr

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I sum er det mye enklere og billigere og bygge elbiler.

Meg bekjent er det ikke enkelt eller billig å bygge elbiler i volum. Selve bilen er enkel og å lage noen hundre tusen eksemplarer er greit nok. Vanskeligheten er i å skalere den totale produksjonen fra en drøy million til flere titalls millioner i året.

Verdens totale kapasitet for å bygge elbiler med dagens teknologi er fundamentalt begrenset. Allerede i dag hvor kun 1-2% av nye biler er elbiler bruker de 15% av all verdens koboltproduksjon. Løser man problemet med kobolt står nikkel for tur. Hvis elbilproduksjonen begynner å butte i råvarebegrensinger går prisen i taket. Hvis råvarer ikke skal bli et problem for elbiler må vi ha fundamentalt annen batteriteknologi eller en oppramping av råvareproduksjon som virker totalt urealistisk, hvis ikke må elbiler forbli et marginalt fenomen i lang tid.

 

Lovverket er allerede vedtatt.

Lover er vedtatt intil andre lover vedtas som erstatter de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I sum er det mye enklere og billigere og bygge elbiler.

Meg bekjent er det ikke enkelt eller billig å bygge elbiler i volum. Selve bilen er enkel og å lage noen hundre tusen eksemplarer er greit nok. Vanskeligheten er i å skalere den totale produksjonen fra en drøy million til flere titalls millioner i året.

Verdens totale kapasitet for å bygge elbiler med dagens teknologi er fundamentalt begrenset. Allerede i dag hvor kun 1-2% av nye biler er elbiler bruker de 15% av all verdens koboltproduksjon. Løser man problemet med kobolt står nikkel for tur.[/nickel]

Verdas nikkelproduksjon er 2,2 millionar tonn i året. Nesten ingenting går til batteriproduksjon. Det er neppe ein flaskehals. Over halvparten av verdas kobolt-produksjon er eit biprodukt av nikkelproduksjon. Prisen på kobolt er berre 1/3 av det han var for eitt år sidan. Ikkje berre har produksjonen stige veldig mykje fortare enn spekulatane trudde – nye batterikjemiar brukar mindre kobolt slik at forbruket stig mindre enn venta.

 

Hvis elbilproduksjonen begynner å butte i råvarebegrensinger går prisen i taket. Hvis råvarer ikke skal bli et problem for elbiler må vi ha fundamentalt annen batteriteknologi eller en oppramping av råvareproduksjon som virker totalt urealistisk, hvis ikke må elbiler forbli et marginalt fenomen i lang tid.

Dette er jo ikkje eit vanskeleg problem å løyse. Det finst haugevis av "batterioppskrifter" med varierande mengder av kvar ingrediens. Vert det lite av ein ingrediens, og prisen på den går opp, får dei som brukar litt andre ingrediensar ein fordel. Marknaden justerer seg.

 

Lovverket er allerede vedtatt.

Lover er vedtatt intil andre lover vedtas som erstatter de.
I dagens klima kjem det neppe lover som tillet høgare utslepp. Då er kraftig prisauke på bilar meir truleg.
Lenke til kommentar

 

I dagens klima kjem det neppe lover som tillet høgare utslepp. Då er kraftig prisauke på bilar meir truleg.

Hvis slike målsetninger viser seg vanskelig å nå er det temmelig sannsynlig at det kommer en utsettelse.

Eg trur ingenting på at dei er vanskelege å nå. I Kina køyrer hundretusenvis av bilar og bussar med Li-FePO4-batteri. Dei inneheld ikkje eit gram kobolt eller nikkel. Samanlikna med utfordringane med å skaffe nok rhodium, platina og palladium då katalysator vart påbode på alle bensinbilar, er dette eit ikkje-problem. 80% av all rhodium-produksjon går til bil-katalysatorar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...