Gå til innhold

Mindre og mer effektiv: Denne elbilmotoren skal ligge inne i hjulet


Anbefalte innlegg

All denne bekymringen for uavfjæret masse er meg en gåte all denn stund utviklingen har gått

mot større hjul.

Bredere felger, større diameter på felg og hjul, lavprofildekk med hardere egenfjæring. Større bremseskiver og dertil calippere.

Kanskje andre ting er oppgradert også, og større. For å passe inn.

Dette for bedre kjøreegenskaper på iallefall pene veier, ubehagelig på sporete og dårligere å ellers forde det er tøft å se på. Til og med på SUVer. Hadde vært interresant å vist vekta på dette

Så kommer en navmotor, og med det et slags slankehysteri, og bekymring for uavfjæret masse.

En godt konstruert løsning med med komponenter som "deler masse" hadde det kanskje ikke vært umulig dette. Noe av motorer, bremser,

felg som delte kropp og funksjon annerledes enn vi er vant til å se

i tradisjonelle løsninger.

Har ikke vert helt vektløst det tradisjonelle systemet heller

Er ikke bare dekk og felg som veier,den som har skrudd bil vet at det er mye stål innenfor

som også veier, ikke minst på driv hjul da kommer en ende på drivakslingen også som må bevege seg, meg drivledd og tilbehør.

Bremse deler veier også.

Skulle ikke forundre om det meste

av de 32 kg er i bevegelse allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All denne bekymringen for uavfjæret masse er meg en gåte all denn stund utviklingen har gått

mot større hjul.

Bredere felger, større diameter på felg og hjul, lavprofildekk med hardere egenfjæring. Større bremseskiver og dertil calippere.

Kanskje andre ting er oppgradert også, og større. For å passe inn.

Dette for bedre kjøreegenskaper på iallefall pene veier, ubehagelig på sporete og dårligere å ellers forde det er tøft å se på. Til og med på SUVer. Hadde vært interresant å vist vekta på dette

Så kommer en navmotor, og med det et slags slankehysteri, og bekymring for uavfjæret masse.

En godt konstruert løsning med med komponenter som "deler masse" hadde det kanskje ikke vært umulig dette. Noe av motorer, bremser,

felg som delte kropp og funksjon annerledes enn vi er vant til å se

i tradisjonelle løsninger.

Har ikke vert helt vektløst det tradisjonelle systemet heller

Er ikke bare dekk og felg som veier,den som har skrudd bil vet at det er mye stål innenfor

som også veier, ikke minst på driv hjul da kommer en ende på drivakslingen også som må bevege seg, meg drivledd og tilbehør.

Bremse deler veier også.

Skulle ikke forundre om det meste

av de 32 kg er i bevegelse allerede.

Ahhh.... Nydlig argumentering

Lenke til kommentar

All denne bekymringen for uavfjæret masse er meg en gåte all denn stund utviklingen har gått

mot større hjul.

Bredere felger, større diameter på felg og hjul, lavprofildekk med hardere egenfjæring. Større bremseskiver og dertil calippere.

Kanskje andre ting er oppgradert også, og større. For å passe inn.

Dette for bedre kjøreegenskaper på iallefall pene veier, ubehagelig på sporete og dårligere å ellers forde det er tøft å se på. Til og med på SUVer. Hadde vært interresant å vist vekta på dette

Så kommer en navmotor, og med det et slags slankehysteri, og bekymring for uavfjæret masse.

En godt konstruert løsning med med komponenter som "deler masse" hadde det kanskje ikke vært umulig dette. Noe av motorer, bremser,

felg som delte kropp og funksjon annerledes enn vi er vant til å se

i tradisjonelle løsninger.

Har ikke vert helt vektløst det tradisjonelle systemet heller

Er ikke bare dekk og felg som veier,den som har skrudd bil vet at det er mye stål innenfor

som også veier, ikke minst på driv hjul da kommer en ende på drivakslingen også som må bevege seg, meg drivledd og tilbehør.

Bremse deler veier også.

Skulle ikke forundre om det meste

av de 32 kg er i bevegelse allerede.

 

 

Mote og hype er ikke alltid det samme som bra.

Brede felger og to ruller isolasjonstape til dekk har vært mote lenge, og produsentene selger det som moteslaver vil ha.

Men det er ikke bra, rent teknisk.

Det det kan være "bra" for, er subjektive verdier som utseende. Noen synes kanskje det ser fint ut.

 

Rent teknisk, så er hjuldimemsjoner et kompsomiss mellom luftmotstand, rullemotstand, veigrep, kjøling av dekk, bremseskive og bremseklosser.

Å påberope seg et fasitvsar på hva som er "best", er både veldig enkelt, og veldig vanskelig samtidig.

Det er veldig vanskelig å føre noen bevis eller utregninger for hvilke dekksimensjoner som er best.

Men det er veldig enkelt å se på hvilke dekk de har, de som yter best. Og de har gjerne valgt dimensjoner basert på tiår med erfaring.

 

Svaret er: 190/50-R17 på drivende aksling(Personlig foretrekker jeg 190/55-R17, men vognkortet sier 190/50-R17...).  Og 120/70-R17 på rullende aksling.

Enda en ting å ta med i betraktningen, er hvilke dimensjoner du får tak i "street legal racing slicks".

Det er et smalt marked, og du får ikke tak i den type dekk i hvilken dimensjon som helst.

Det i seg selv setter en sterk praktisk begrensning for hvilke hjuldimensjoner som vil yte best.

Det må nødvendigvis være en hjuldimensjon der du får tak i racingdekk, typegodkjent for gatebruk.

Gjett om du får, til 190/55-R17 :)

 

Du vil selvsagt finne masse såkalt "høy ytelse" kjøretøy som har feil dekkdimensjon.

Felles for dem alle er at de yter dårligere enn kjøretøy som har denne dekkdimensjonen.

 

Forutsetningen for svaret er:

*Så lett kjøretøy som mulig, som utelukkende gir positive egenskaper.

*Vekt/effekt forhold i det øverste sjiktet av hva som gir mening med tanke på tilgjengelig friksjon (med tørr asfalt som underlag).

*Driftsforhold innenfor et regime hvor det er realistisk å forvente høy ytelse (tørr asfalt, hastighet 0-300++ km/t, lufttemperatur 10C-30C, intermittent akselerasjon opp til 1,3G)

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...