Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Familien vil gi bort pengene. De har også en klar oppfordring.Gutten (13) som avslørte grov sikkerhetssvikt i Bergen får solid støtte [Ekstra] Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Fredag beklaget politet påstanden om at handlingene hans har skadet kommunens omdømme overfor NRK, men de står fast på inndragningen av utstyret. Huh – har politiet beklaget/dementert påstanden rundt omdømme-tap? Det hadde jeg faktisk ikke fått med meg. Veldig bra dersom de har gått tilbake på dette. Det er jo ingen tvil om at Bergen kommune har fått seg en kraftig stripe i lakken – men det var da for faen ikke gutten som skapte denne ripen! Det klarte kommunen å gjøre helt selv! De ble varslet, men tok ikke gutten seriøst. De gadd ikke lytte. De gadd ikke undersøke. De gjorde nix nada med varselet. Gutten prøvde å si ifra flere ganger – men ble hverken trodd eller hørt. Noen voksne må skjerpe seg. Vi skal lytte til barn. Vi kan ha mangt og mye å lære av de! --- Et lite sidespor: vet vi hvem i politiet som fikk idéen om å spille omdømme-kortet? Eller var det kommunen selv som argumenterte for dette, kanskje? Uansett; noen trenger intern opplæring! Denne saken har feilet på flere steder – og nye feil bare gjentar og gjentar seg. Så utrolig flaut! Som innbygger i Bergen, skammer jeg meg på både kommunen og politiet vegne. Det er flaut å se hvordan varslere blir behandlet. 7 Lenke til kommentar
Joar Guttormsen Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Politiets klare melding til datakyndige ungdommer: rettsstaten er en vits. 5 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 (endret) Politiets klare melding til datakyndige ungdommer: rettsstaten er en vits.... samt bruk TOR, PGP, VPNs, Truecrypt, Signal, etc Endret 9. april 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Byrådsleder Harald Schjelderup (bildet) ba i bystyret onsdag 13-åringen som er straffet for datainnbrudd i Bergen kommune, om unnskyldning. - Jeg ønsker at mine første ord offentlig om denne saken skal være disse: Bergen kommune vil komme med en uforbeholden unnskyldning til gutten og hans familie, sa Schjelderup. Huh - det virker som i alle fall én i byrådet har litt fornuft? Schjeldrup mener kommunen har gjort feil i denne saken, og har videre gitt en unnskyldning til både gutten og hans familie. Bravo! Artikkel: https://www.bt.no/direkte/politikk-og-samfunn/pinned/129171 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Nja, da gjenstår det at Påtalemyndigheten ... samt politikerne som har orientert samme, går ut med unnskyldninger. Det at personer som IKKE har gjort noe galt går ut med unnskyldninger på vegne av andre som faktisk har gjort noe galt er vel litt irrelevant, eller? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Gode nyheter: med tid og stunder har kommunen tatt til fornuft, og trukket tilbake hele anmeldelsen. Woho! Kilde: https://www.ba.no/nyheter/bergen-kommune/datakriminalitet/bergen-dropper-anmeldelse-av-13-aring-som-avslorte-datasvikt/s/5-8-1075266 Sitat: «– Når vi nå kjenner saken i sin helhet og har fulgt den i nesten et år, har vi kommet fram til at det er rett å trekke politianmeldelsen, sier kommunaldirektør Trine Samuelsberg» Morsomt (eller; egentlig tragisk) at det tok kommunen ca et år å sette seg grundig nok inn i saken. IT-kompetansen er tydelig lav, og varslere innen sikkerhet, settes ikke akkurat stor pris på ... Vi trenger varslere. Vi gjør alle feil, og trenger å bli gjort oppmerksom på dette - før feilen utnyttes til uærlige/ødeleggende forhold. Håper kommunen evner å lytte neste gang. Og kanskje det er på tide at godt voksne tar barn på alvor?! 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Kult, så da er det fritt frem for å bryte seg inn statlige datasystemer, utgi seg for å være myndighetspersoner gjennom epost, og stjele data, premien er økonomisk støtte fra private selskaper og beklagelser fra de man har stålet fra. Jeg forventer at alle fremtidige innbruddstyver i den norske stats datasystemer får samme behandling ! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå