G Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Var vel en annen debattant her i tråden som nevnte dette med at flere småtiltak er noe dødfødt opplegg fra NAV i den perioden du behøver mest oppmuntring, helst litt aktivitet for "ikke å størkne til sinns" Min oppsummering av hvordan det nok føles å henge i venting mellom to tiltak. Oi, det kan jo nesten virke som om at NAV er en Windows-metafor (henge i venting). Man kan jo begynne å lure på hva hensikt det har å redusere kontaktflaten med klientene sine. Riktignok så har nok internett en grei funksjon på noe av effektiviseringen, men man får også færre anledninger til å stille opp som et aktivt individ å vise ansiktet. Jaja, nå kan det jo godt hende de fortsetter å gi mulighet til å komme i kontakt med bedrifter en gang ukentlig, noe mitt lokale NAV-kontor ihvertfall hadde gående. Det å vise ansiktet er jo alfa og omega i en jobbansettelsesprosess, og noe man til en viss grad kan påvirke litt selv. Selv om mange bedrifter nok kan ha effektive road blocks som at legg igjen CV, og da får du inntil videre kun møtt en resepsjonist naturligvis. Men det skader jo ikke å forsøke denne strategien, da resepsjonisten nok har oversikt på om det snart kommer behov for ansettelser. At du får levert fra deg noe papirer kan jo i "verste fall" lede til noe det også Det er veldig naturlig å havne passiv som NAV-klient, selvtillitten vokser ikke akkurat av å gå å henge sånn. Her bør en kanskje se seg ut en bedrift en synes er interessant selv, og bare klemme inn erfaringene sine på papir. Det "verste som kan skje" er jo at en gubbe eller dame har tid til 10 minutters prat med deg, og vipps så er du kanskje innenfor. Kanskje de har en enkel begynnerstilling i noe du ikke hadde forutsett men som de anser deg brukbar til. Klarer du å snu at du har fått f.eks. 2 audienser hos bedrifter den måneden på 10 minutter hver, så burde det være selvtillitsbyggende, om det likevel ikke er det, så bør du få deg kognitiv terapi for å få snudd negativt tankegods. Et positivt ansikt gir også et bedre førsteinntrykk av deg. Tenk om du har gått 3 år som passiv pengemottaker, også møter du opp som et sjeleløst ansikt i samme prosess. Du kan jo tenke selv hvordan det tar seg ut. På fritiden må du også få aktivisert deg så du kommer i kontakt med flere mennesker enn du gjør i dag. Det kan jo tenkes at er nettverksbyggende, men det viktigste her er vel det med omformingen av deg som individ. Burer man seg inne hjemme så fører det gjerne ikke så mye godt med seg. Men at NAV som også skal presentere deg for den kontaktflaten de sitter på, da heller skal velge å ikke bli kjent med deg er jo veldig betenkelig. Du kan jo flytte til et ursamfunn, da blir du nok poteten som er brukendes til det meste, bare for som en skarp kontrast til det byråkratvelde NAV-prosesser er. Endret 11. april 2019 av G Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Jeg kommer fortsatt til å tenke om folk som uttrykker seg, han fikk "mercedes gratis fordi han var utlending" som om de er rasister, eller at de har et meget snevert syn på verdenen rundt seg. Eller at de selv muligens står i en vanskelig situasjon og synes noen får hjelp for lett. Det er mange muligheter der og jeg er åpen for alle scenario. Nå var det jo jeg selv som dro inn "mercedesen" i debatten da som eksempel på hvordan folk kan komme til å tenke. Det kan nesten virke som om den "mercedesen" har blitt en urban legend blant folk som tenker at utlendinger får alt sydd opp under armene. Kanskje jeg skal begynne å ordlegge meg enklere selv om det. Slik: "Fikk han en mercedes eller kr 700 til å dekke for månedskort på buss?" Jeg liker å tro at jeg gjennom mange år har vært innom de fleste samfunnslag. Men kan aldri huske å ha hørt noen si "han fikk mercedes gratis fordi han var utlending". Personen må jo ha vært realt drita eller ikke klart å fullføre grunnskolen. En annen mulighet er at det virker litt oppkonstruert for å forsvare egne tanker om at vedkommende som snakker om faktiske tilfeller som nevnt må være rasist. Ser man på det utenfra kan det også virke å bære preg av et litt sneversynt verdensbilde hvor man benekter det som faktisk foregår. Men at det går mer enn 700,- (per måned) ut i de tilfellene er vel rimelig klart nå Tror egentlig ikke vi skal være så redd for hva folk kan komme til å tenke når de får fakta presentert fremfor "påpyntet og sminket informasjon for media". Det som der i mot er uhensiktsmessig er å forsøke å dysse ned og skjule forskjellsbehandling. Den virkelige faren er desinformasjon og eneste måten man hindrer det på er åpenhet rundt hvilke ordninger som tilbys hvem. EDIT Hvis jeg noen gang skulle treffe på noen som faktisk sier "han fikk mercedes gratis fordi han var utlending" så vil jeg heller synes synd på vedkommende og tenke at han/hun muligens vokste opp i et hjem som ikke hadde et særlig godt syn på sine medmennesker. Endret 11. april 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 4 år? Syns det høres greit ut jeg. 4 år med arbeidsavklaringspenger ligger litt i kortene. Avklaring om man kan arbeide. Har man gått på det i mange år og legene ikke klarer å sette en diagnose på at man overhodet ikke uten tvil kan bidra med noe som helst til samfunnet resten av livet får man si som Atle Antonsen: ta deg sammen Selv fikk jeg papirer på at jeg var ufør det året jeg fylte 38. Uføretidspunktet ble satt til året jeg fylte 21. I alle disse årene fløy jeg mellom legekontor, sykehus, yrkesrettet attføring, rehabiliteringspenger, AAP, enkelte kortvarige arbeidsforhold og sosialstønad. Økonomisk sett var det for det meste sosialstønad som gjaldt. Det er noe med dette. I alle disse årene så mener du jeg var en som bare kunne ta meg sammen? Vet du kanskje ikke mente det bokstavelig men faktisk så er det mange som tenker slik. Jeg var samme personen uavhengig av hvilken stønad jeg hadde, eller om jeg var en kort tur ut i arbeidslivet. Når var det jeg egentlig skulle tatt meg sammen? Kun når maks grensen på AAP var nådd? Burde vel være det samme kriteriet som gjaldt uansett om jeg var en uke i arbeid eller siste uken på AAP? Hvilken fordel, både for klienten og for NAV, er det en slik holdning egentlig har? Når det kommer til det økonomiske, uansett om det har vært sosialstønad, AAP, uføretrygd eller enn hva det måtte være jeg har mottatt så har jeg vært takknemlig. Kunne valgt å være bitter på litt av vært, men har heller valgt å se det på den positive siden, at jeg var/er så heldig at jeg får støtte. Høre på hva som går på folkemunne, uten å vite at det er tilfelle eller hva årsaken måtte være har aldri vært min sak å finne ut av. En ting har jeg lært og det er at det som kommer frem stort sett bare tull&tøys. De aller fleste på AAP blir ikke på mirakuløst vis friske etter ett år på AAP. Som oftest er de personene som bruker opp makstiden sin på AAP så syke at de aldri kommer tilbake i jobb. Dette er noe NAV burde bruke betraktelig mindre tid på å avklare. Om det er akkurat ett år som er nok for avklaring får bestemmes av de folkevalgte, men det bør altså ta mindre tid enn i dag (5 år). Så lenge det ikke er noe annet alternativ enn AAP --> uføretrygd så blir jeg nødt til å være uenig med deg her, helt til det kommer opp ett alternativ som ikke sender en direkte på uføretrygd. Som du sier blir en kanskje ikke mirakuløst frisk etter ett år på AAP, men mener ikke løsningen er å sende de rett over på uføretrygd hvor NAV totalt har gitt en opp, slik det er i dag. Selv om en ikke er i stand til å komme seg ut i fast arbeid, så er det utrolig mange som er i stand til å arbeide, men som faktisk kan trenge hjelp til dette, men blir møtt av en stor vegg hos NAV. Nå er det jo også slik at en del av disse faktisk kommer seg ut i fast arbeid. Hvilken fordel mener du det vil gi å kutte ned avklaringstiden til ett år? En annen ting jeg synes NAV må begynne med er å bruke de ressursene de sitter på. Er det forefalne arbeid i kommunen f.eks og de har ett lass av mennesker som sitter der og mottar ytelser uten å gjøre nadda og egentlig er interessert i å ta i ett tak.. Bruk disse? Arbeidsgivere tar jo ikke i disse med ei pølseklype en gang.. Noe som er helt klart er at systemet er meget klar for en del endringer men hva en skal gjøre for å få det best mulig tror jeg er en veldig stor kabal å løse. Anonymous poster hash: f4947...b13 Anonymous poster hash: f4947...b13 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå