Gå til innhold

AAP tar slutt sitter folk uten penger.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men de må ikke gjennom AAP slik som nordmenn må. De får uføretrygd måneden etter at de kommer til Norge mens nordmenn må på AAP i fem år før de må vente 8 måneder på en søknad om uføretrygd som de ofte får avslag på til tross for at de er uføre.

Nei. Dette er ikke riktig. Som vanlig bare lyver du, helt uten dokumentasjon. Det er ingen særregler for flyktninger når det gjelder vilkårene for å bli tilkjent verken alders- eller uførepensjon. Reglene for å få uføretrygd uten forutgående avklaring er de samme for flyktninger som for andre. Det skal mye til, men for enkelte diagnoser er det helt vanlig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også betenkelig at flyktninger får lov å kvalifisere seg for uføretrygd uten å gå igjennom en årelang kvalifiseringsrunde eller avklaringsrunde slik nordmenn må. Mens NAV må ha fem år på å avklare om nordmenn er syke nok til å jobbe eller ei, får flyktninger søke uføretrygd når de kommer her.

Det ville vært betenkelig ja, om det var sant. Men som det aller meste andre du skriver her så er det jo blank løgn.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du dokumentasjon på at det ikke er slik?

Folketrygdloven § 12-5. Der er det ikke noe unntak fra flyktninger. I motsetning til i § 12-2 og § 12-13 som har unntak for flyktninger for henholdsvis forutgående medlemskap i trygden og total lengde på medlemskap i trygden.

Og du kan dokumentere at det er løgn?

Ja, rett over her.

Jeg har allerede linket til at flyktninger får forskjellsbehandling to ganger. Mens nordmenn må på årelang AAP, slipper flyktninger det.

Men du har ikke linket til at flyktninger får den forskjellsbehandlingen du sier de får. Skjønner du ikke forskjellen? Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan dokumentere at påstandene er falske?

Å dokumentere fraværet av noe er i prinsippet umulig, men som Hr Brun påpeker, så finner vi ingen slike regler i relevant lov.

Med mindre du har noe mer enn løse påstander, så er konklusjonen at du tar feil.

Lenke til kommentar

Man blir litt sliten av myter som gjentas igjen og igjen og ikke ser ut til å dø. Etniske nordmenn og innvandrere behandles etter det samme regelverket i Folketrygdloven. De eneste som har en fordel er de som får godkjent flyktningstatus og dermed får automatisk 40 års trygdetid, men det kvalifiserer allikevel ikke til mer enn minsteytelser og de aller fleste voksne nordmenn har 40 års trygdetid uansett med mindre de har bodd mye i utlandet. Unge uføre får også automatisk 40 års trygdetid.

Hvis man ikke liker kutt i velferd så får man slutte å stemme på høyresiden og engasjere seg politisk. Det ligger i kortene med en høyreregjering at det blir kutt i offentlige utgifter for å finansiere skattelettelser; det er derfor mange bemidlede stemmer på dem. Fienden er her ikke trygdede innvandrere, som er i samme båt som trygdede nordmenn. Ingen etniske nordmenn kommer til å få mer i trygd ved at innvandrere får mindre; det blir bare dårligere for begge parter. Det eneste som kommer til å øke trygden er å stemme på partier som har det på programmet og er villige til å innføre skatteøkninger for å finansiere det.

Jeg er rimelig sikker på at det er noen sitter på pengesekken sin et sted og smiler fra øre til øre over at fattige nordmenn og fattige innvandrere går i strupen på hverandre på denne måten.

Selvfølgelig. Det er en gammel taktikk med å sette de fattige opp mot hverandre i stedet for mot de som faktisk holder dem nede. Ideer om rase og religion er perfekte virkemidler.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget til trådstarter her, er at NAV har gjort en for dårlig jobb i å få de som er syke og på AAP over på uføretrygd, og disse menneskene havner dermed på SS (sosialstønad). Om de søker på uføretrygd må de vente opptil 8 måneder og får ofte avslag.

Samtidig får flyktninger som kommer til Norge uføretrygd uten å en gang søke. Hvordan er dette rettferdig?

Uføretrygd er ikke noe man får, det er behovsprøvd basert på lyter, skader og ymse andre kriterier.

AAP har tidsbegrensning ved seg.

Sosialstønad er jo noe alle som sliter kan få dersom de har en tilhørighet til Norge, men nå er det vel snakk om mer og mer krav om å yte noe tilbake. Sosialstønad er ikke enkelt. Du må rapportere all økonomisk flyt i livet ditt. Sparemidler må brukes opp før du får innvilget sosialstønad, og nå skal du ikke få drive dank hjemme heller. Det må jo være bedre å få seg en ordentlig jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg for en god del år (Gro æreaen) siden stod på amøbler I Oslo med min mor for å kjøpe den billigste sofaen de hadde til henne, da min mor fikk minimal stønad til et et slikt møbel, så ble vi forbigått av et asiatisk par som kom med en fullmakt/tilnærmet "blankosjekk" om å kjøpe akkurat hvilke møbler de ville. De hadde fått godkjent alt av møbler man trenger til en 3-roms leilighet i Oslo. Bla. Sofa, seksjon, seng, hvitvarer etc. noe de proklamerte høylytt slik at vi enkelt hørte hva slags stønad de fikk. De var veldig glad for dette og trodde min mor også fikk den samme hjelpen siden hun også var der med en fullmakt til å kjøpe sofa til 1500,-.

De viftet lappen i ansiktet på han vi snakket med, pekte på den dyreste skinnsofaen de hadde i butikken og kjøpte den. Selv da kostet den tilnærmet 20.000,-. Selgeren sa "bare vent litt straks tilbake".

Det jeg da tenkte i mitt stille sinn var "Jeg er ingen rasist men det virker som om Staten Norge prøver å få meg til å bli det...".

Det samme skjedde når jeg skulle ta førerkort noen år i forkant. Jeg måtte jobbe 2 uker av gangen ved siden av videregående skole for å få nok penger til overs (i tillegg til hybel, strøm, mat, klær og annet nødvendig) til å ta 1 kjøretime. Det tok meg veldig lang tid å ta førerkort pga. dette. En av gangene jeg spurte om jeg kunne få en pakke med kjøretimer og betale senere (og fikk nei selvsagt) så kom en asiater med en fullmakt som betalte alt som var nødvendig for at vedkommende skulle få førerkort bestått. Han fortalte også at han hadde fått dekket bil av den norske stat. Jeg hadde ikke råd til bil før 10 år senere. Jeg har også levd sparsommelig helt siden tenårene og gikk veldig sjelden på byen og jobbet stort sett alle kvelder.

Begge tilfeller var under AP regjering. Nå har jeg hatt mange slike opplevelser på vegne av min mor men disse 2 husker jeg som det var i går da jeg husker veldig godt hvilke følelser som kokte i meg da. Jeg oppførte meg respektfult og hyggelig mot de det gjaldt men hadde helt andre tanker ift. hvordan den norske stat diskriminerer sine egne.

Det verste er at norske politikere fortsatt har skylapper på dette.

Jeg har lagt det bak meg for mange år siden men min mor sliter fortsatt med denne forskjellsbehandlingen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dokumentasjonen din sier ikke det du påstår. Prøv igjen.

Det nytter ikke å argumentere. Han nekter å ta til seg forskjellen på opptjente pensjonspoeng og det å få tildelt en trygd. Han forståår ikke at det er to vidt forskjellige ting.

Hvor har du det fra at flykninger har rett til uføretrygd innen en måned etter ankomst? Jeg kan ikke se at detner nevnt i kilden din?

Jeg kan ikke se det står nevnt noe sted der at flykninger har rett på uføretrygd på andre premisser enn alle andre? Det eneste unntaket, som nevt før, er at de automatisk får godkjent 40 års botid i Norge?

Det står ikke et eneste sted i kilden hans og det er overhodet ikke slik i NAVs regelverk på noen som helst måte.

La oss gå til den mest troverdige kilen av dem alle - NAV selv:
https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-1

Hvem kan få uføretrygd?
For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

• Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade.

Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent.

Står ikke et eneste sted whatsoever at flyktninger får det en måned etter ankomst til Norge. Dessutene er det INGEN som får uføretrygd slengt etter seg en måned etter ankomst. Det er en langvarig prosess som KREVER flere år med utprøving og arbeidsavklaring, samt utredning hos leger, møter med NAV, second opinions fra NAVs egne leger og søknadene selv brukes det mange måneder på å behandle. FF har ikke peiling på hva han skriver om.

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
Lenke til kommentar

Jeg har allerede linket til at flyktninger får forskjellsbehandling to ganger. Mens nordmenn må på årelang AAP, slipper flyktninger det.

Har du dokumentasjon og kilder på at flyktninger slipper kravet om arbeidsutprøving? Vis meg kilder, ikke kom med svadasvaret "har du bevis for at det ikke er slik"? Når du svarer at det er slik fordi DU tror det da er vi over i universet for konspirasjonsteorier. Påstander må backes opp med FAKTA og KILDER, ikke hva du TROR.

Det stilles ulike krav for at man skal ha rett til ulike ytelser gjennom folketrygden. For alderspensjon og uførepensjon er det et krav at man har vært medlem av folketrygden i 40 år, altså at man har bodd i Norge i 40 år, for å få full minsteytelse. Flyktninger er unntatt dette kravet, og kan få ytelsen med virkning fra måneden etter at de har fått oppholdstillatelse.

Sitert Faktisk.no, om de har rett. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xoy/flyktninger-som-far-opphold-i-norge-har-krav-pa-rettigheter-som-ellers-krever-40-ars-medlemskap-i-fo

Flyktninger slipper kraveet om OPPTJENTE pensjonspoeng, men det er NOE HELT ANNET enn å få tildelt trygd og pensjon på sekundet. Det handler utelukkende om hvor mye man har krav på DEN DAGEN man EVENTUELT får trygd eller pensjon. O kun det. PERIOD!

Dette er jo bare løgn. Den eneste forskjellen du har dokumentert så lang er en forskjell i hvordan deler av størrelsen på ytelsen avgjøres. Det er ikke annerledes prosedyrer. Det du beskrives løses ved at de får bistand av tolk.

Nei, dette er pisspreik og du har allerede fått beskjed om det gjentatte ganger. Hvis de øvrige vilkårene er oppfylt så regnes størrelsen på ytelsen ut annerledes, ved at de får full grunnytelse. Men de må fortsatt være uføre.

Har folk bestemt seg for å være ignorante er det så godt som umulig å overbevise dem. Nå har vi en tidligere NAV-ansatt her på forumet, som er moderator på Jussforumet tror jeg. Håper han kan komme inn og forklare i klartekst at dette er tull; påstanden om at NAV står klare med en fet uføretrygd til flyktninger med en gang de er i Norge. For slik er det ikke, har det aldri vært og kommer heller aldri til å bli i Norge. Heldigvis.

Har du dokumentasjon på at flyktninger som kommer til Norge ikke får innvilget uføretrygd når de søker på det?

Jeg gjentar hva jeg skrev til deg; bevisbyrden på at det er slik ligger på deg. Det var din påstand. Å slenge ut en påstand om noe er slikt fordi man TROR DET er i landskapet for konspirasjonsteorier. Vis oss solid DOKUMENTASJON på at de FÅR slengt uføretrygd etter seg etter en måned i Norge. Og slutt å link til hva vi allerede vet om dette med opptjente pensjonspoeng. Jeg har også opptjente pensjonspoeng men det betyr ikke at NAV vil gi meg en trygd i dag eller i morgen eller neste måned eller for den saks skyld neste år på grunn av det. Det handler kun om hva jeg vil FÅ når og HVIS den dagen eventuelt kommer.

Og du kan dokumentere at det er løgn?

Og når skal du dokumentere at det IKKE er løgn. Løse påstander fra deg ville ikke holdt i retten noe sted i verden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Er i en strevsom og slitsom situasjon selv nå, og nå har AAP gått ut. I møtet mellom lege og nav, var nav veileder ekstremt glad for at jeg har spart penger selv, og at de slipper å hjelpe meg når støtten går ut. Skal sitere akkurat det hun sa: "Åhh så bra at vi slipper å hjelpe deg"

Blir man bedre av sånt? Nå kommer jeg til å leve på sparebluss og ikke bruke noe penger i det hele tatt. Ser absolutt ikke lyst ut for min situasjon. Det er dette man jobber for i mange år. Sosialstønad neste når jeg får brukt opp alle mine hardt sparte penger. Om jeg ikke blir mer syk av situasjonen så vet ikke jeg...

Anonymous poster hash: f65a4...971
  • Liker 2
Lenke til kommentar

melig helt siden tenårene og gikk veldig sjelden på byen og jobbet stort sett alle kvelder.

Begge tilfeller var under AP regjering. Nå har jeg hatt mange slike opplevelser på vegne av min mor men disse 2 husker jeg som det var i går da jeg husker veldig godt hvilke følelser som kokte i meg da. Jeg oppførte meg respektfult og hyggelig mot de det gjaldt men hadde helt andre tanker ift. hvordan den norske stat diskriminerer sine egne.

Det verste er at norske politikere fortsatt har skylapper på dette.

Jeg har lagt det bak meg for mange år siden men min mor sliter fortsatt med denne forskjellsbehandlingen.

Jeg trodde ikke folk fikk tilgang til bil uten at de har noen alvorlige fysiske funksjonshemninger, som hindrer dem bevegelsesfrihet. Må si at jeg har hørt "de får gratis Mercedes"-retorikken fra rasister før. Men kjenner du foranledningen for at han asiaten fikk bil av staten?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i en strevsom og slitsom situasjon selv nå, og nå har AAP gått ut. I møtet mellom lege og nav, var nav veileder ekstremt glad for at jeg har spart penger selv, og at de slipper å hjelpe meg når støtten går ut. Skal sitere akkurat det hun sa: "Åhh så bra at vi slipper å hjelpe deg"

Blir man bedre av sånt? Nå kommer jeg til å leve på sparebluss og ikke bruke noe penger i det hele tatt. Ser absolutt ikke lyst ut for min situasjon. Det er dette man jobber for i mange år. Sosialstønad neste når jeg får brukt opp alle mine hardt sparte penger. Om jeg ikke blir mer syk av situasjonen så vet ikke jeg...

Anonymous poster hash: f65a4...971

Det er selvsagt vondt å være kommet til det punktet du står ved. Det sagt, så burde det vel fungere slik at enten så forlenger de på AAP fordi de ser at de kan få deg over i et nytt tiltak. Men det er vel blitt strengere på håndteringen av AAP-saker etterhvert? Eller så sendes du ut i uføret om å måtte gå på sosialstønad fordi de ikke finner noen gode medisinske forklaringer på hvorfor du skal ha spesiell tilrettelegginger, deltidsufør, fulltidsufør.. I det tilfelle så må du stå på hardt selv for å komme ut av det uføret som sosialstønad er. En hver type jobb en stund kan muligens få deg tilbake i et spor som leder til noe annet.

Det går an selv å oppsøke arbeidsgivere og få NAV til å dekke deler av lønnen en periode slik at det er lettere for å ta deg inn som arbeidstaker i et tiltak. Om du ikke fungerer i ordinært arbeidsliv så kan du jo melde interesse for å få deg en fadderordning i arbeidslivet også. NAV er nøkkelen.

Dette er ikke myntet spesiellt på deg, fordi jeg kjenner deg absolutt ikke. Men det er vel sånn systemet fungerer da.

Det er godt mulig du bør ha tett oppfølging av fastlege slik at dere kan finne ut hva situasjonen er, i det tilfelle at fastlegen kan få til noe dialog med f.eks. NAV. Bytte fastlege går også an.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei snakket med NAV nå og dem mener dem har gjort mye feil under dette,dem har heller ikke fulgt opp saken etter mine ønsker og purringer. Nå er det så at dem ikke skulle ha stoppet pengene så lenge jeg hva registrert. Men det har dem gjort uten jeg har fått vidre beskjed på forhånd 

Ventetiden på behandlingen av en klage, hva er den for tiden, 8 mnd.?  :wee:

Nei hva skal du finne på, melde deg inn i fremmedlegionen, prostituere deg, bli kriminell og fengslet så du får mat, husly, rulleblad og en slant lommepenger til tobakk?

Jeg hadde løpt til legen i morgen og fått hjelp var jeg deg. Søk om det du kan fra sosialstønad, møt opp på suppestasjoner hos menigheter. Gå rundt med åpne søknader til arbeidsgivere som kan tenkes å tilby enkle jobber som ikke krever for store kvalifikasjoner. Du har ihvertfall ikke råd til å sitte å vente lengre, det gir deg bare flere griller i hodet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke folk fikk tilgang til bil uten at de har noen alvorlige fysiske funksjonshemninger, som hindrer dem bevegelsesfrihet. Må si at jeg har hørt "de får gratis Mercedes"-retorikken fra rasister før. Men kjenner du foranledningen for at han asiaten fikk bil av staten?

Ja det var selvsagt ingen mercedes, det høres ut som noe fra ens egen fantasi. Det var en forholdsvis enkel blå liten sak som hvistnok kostet litt over 100.000 den gang ny. Han hadde ingen funksjonshemninger annet enn å være ny statsborger.

Foranledningen? Fordi det var et initativ den gang at det ville være enklere å få jobb om man hadde førerkort og bil.

Hvorvidt han var flyktning eller asylsøker sjekket jeg ikke (i noen av tilfellene). Loggikken på at det ikke skulle gjelde oss andre var full av huller kan man si.

Og at du har hørt "gratis mercedes retorikk fra racister før" må jeg bare le av. Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Ikke er jeg rasist og det skjedde på min kjøreskole. Selv kontordama bak pulten ble litt brydd når jeg spurte hva det var for en ordning. Hun svarte klart og tydelig at dette var noe de gjorde utelukkende for nye landsmenn med oppgitt årsak.

Men at mange bedrevitere synser og tror uten å vite er helt klart og det har stigmatisert debatten i mange år. Mange andres virkelighet fornektes stadig av de som ikke har levd i den selv og ikke ser det som kostes under teppet av politikerne.

Å forsøke å sette rasiststempel på folk som reagerer på forskjellsbehandling trodde jeg var noen man utviklet seg forbi på tidlig 2000-tallet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...