Gå til innhold

AAP tar slutt sitter folk uten penger.

Anbefalte innlegg

Men det som er det største problemet her er jo at NAV. Ikke informere at du mister pengene og når du trur at alt er i gjorden og venter på lønna så kommer den ikke. Du sitter igjen uten penger uten å betale for deg. Du får brev en mmd etter du har mistet pengene. Dette mener jeg må være i strid med norsk lov. Og når en ser hvor lett for dem nye som kommer inn så kan en lure på om NAV staten er rasister mot det norske folk. Er det så at vi som har bod her helle livet og betalt skatter og avgifter helle livet og blir rammet av sykdom ikke skal ha noe å si lenger, dette er for meg uforståelig. Det norske folk blir kasta langt nedi dypet og forlatt.

Nordmenn er ofte naive og godtroende. Det er derfor de gir bort over halve lønna i skatter og avgifter og tror at forsikringsordningen til staten er så mye bedre enn en privat forsikringsordning. En mann kan jobbe 40 år i Norge og når han blir for syk til å jobbe, så er det ingenting for han å hente ut av folketrygda. Mens en flyktning som kommer rekende på ei fjøl får i både pose og sekk.

https://resett.no/2018/06/04/jeg-har-gitt-opp-nav-har-vunnet/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet hva uføretrygd er og at vi nordmenn må søke. Men du har tydeligvis ikke fått med deg at det er annerledes regler og dermed også prosedyrer for flyktninger.

Jeg spør igjen: har du noen kilder på at flyktninger får tildelt uføretrygd i det øyeblikket de ankommer Norge? The evidence is on you. Det var din påstand å dette er noe du må dokumentere.

Lenke til kommentar

Jeg spør igjen: har du noen kilder på at flyktninger får tildelt uføretrygd i det øyeblikket de ankommer Norge? The evidence is on you. Det var din påstand å dette er noe du må dokumentere.

Les tråden så ville du visst dette:

"De får full minsteytelse uavhengig av hvor lang trygdetid de har i Norge."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-97---endringer-av-folketrygdlovens-sarregler-om-uforetrygd-for-flyktninger--forholdet-til-grunnloven--97/id2509051/

Med andre ord har flyktninger som kommer til Norge rett på å få uføretrygd innen en måned etter at de ankommer Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-97---endringer-av-folketrygdlovens-sarregler-om-uforetrygd-for-flyktninger--forholdet-til-grunnloven--97/id2509051/

Med andre ord har flyktninger som kommer til Norge rett på å få uføretrygd innen en måned etter at de ankommer Norge.

Hvor har du det fra at flykninger har rett til uføretrygd innen en måned etter ankomst? Jeg kan ikke se at detner nevnt i kilden din?

Jeg kan ikke se det står nevnt noe sted der at flykninger har rett på uføretrygd på andre premisser enn alle andre? Det eneste unntaket, som nevt før, er at de automatisk får godkjent 40 års botid i Norge?

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at flykninger har rett til uføretrygd innen en måned etter ankomst? Jeg kan ikke se at detner nevnt i kilden din?

Jeg kan ikke se det står nevnt noe sted der at flykninger har rett på uføretrygd på andre premisser enn alle andre? Det eneste unntaket, som nevt før, er at de automatisk får godkjent 40 års botid i Norge?

Det stilles ulike krav for at man skal ha rett til ulike ytelser gjennom folketrygden. For alderspensjon og uførepensjon er det et krav at man har vært medlem av folketrygden i 40 år, altså at man har bodd i Norge i 40 år, for å få full minsteytelse. Flyktninger er unntatt dette kravet, og kan få ytelsen med virkning fra måneden etter at de har fått oppholdstillatelse.

Sitert Faktisk.no, om de har rett. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xoy/flyktninger-som-far-opphold-i-norge-har-krav-pa-rettigheter-som-ellers-krever-40-ars-medlemskap-i-fo

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ganske logisk at flyktninger er unntatt kravet om botid og opptjeningstid, da alder er høyst vilkårlig for en flyktning som ankommer Norge. Skulle man hatt absoluttkrav til 40 år uavhengig av andre forhold ville en 50 år gammel flyktning hatt en noe vanskelig kneik å komme over i det nye landet. 

Nordmenn generelt har ikke det problemet siden de er født her og har 9 år obligatorisk skole og krav om ytterligere skolegang på videregående og eventuelt høyskole/universitet etterpå. Og alt det er gratis. 

Men til en annen sak: NAV slutter vel ikke en vilkårlig dag med utbetalinger? Man er vel innvilget en eller annen form for økonomisk ytelse i en gitt tid (f.eks inntil perioden mai 2019-mai 2020)? Så at utbetalingene opphører bør vel egentlig ikke komme som en overraskelse? 

Aldri prøvd det før, så har null erfaring eller peiling. 

Lenke til kommentar

Det er jo ganske logisk at flyktninger er unntatt kravet om botid og opptjeningstid, da alder er høyst vilkårlig for en flyktning som ankommer Norge. Skulle man hatt absoluttkrav til 40 år uavhengig av andre forhold ville en 50 år gammel flyktning hatt en noe vanskelig kneik å komme over i det nye landet. 

Nordmenn generelt har ikke det problemet siden de er født her og har 9 år obligatorisk skole og krav om ytterligere skolegang på videregående og eventuelt høyskole/universitet etterpå. Og alt det er gratis. 

Men til en annen sak: NAV slutter vel ikke en vilkårlig dag med utbetalinger? Man er vel innvilget en eller annen form for økonomisk ytelse i en gitt tid (f.eks inntil perioden mai 2019-mai 2020)? Så at utbetalingene opphører bør vel egentlig ikke komme som en overraskelse? 

Aldri prøvd det før, så har null erfaring eller peiling. 

Jeg fikk opphør uten varsel og trude alt hva i gjorden,fikk aldri beskjed om det en gang sitter nå uten penger uten å klare å betale for meg. Da jeg pratet med dem for to mmd siden så hva alt i gjorden og det skulle ikke vare grunn til beksjymring hva plutselig skjer jo dem stopper alt.

Fikk brevet etter dem har stoppet pengene og viste ikke noe om dette før jeg fikk beskjed i går. 

Og du sitter å venter på pengene skal komme på konto og dem uteblir så får enda mer å tenke på dette er ikke måten å gjøre det på.

Retten du har til arbeidsavklaringspenger opphører fra og med 25. mars 2019

For å få arbeidsavklaringspenger igjen må du først fremme et nytt krav om det. Du må som hovedregel vente 52 uker før du kan få et nytt vedtak om arbeidsavklaringspenger, se folketrygdloven § 11-31 (karensperiode). Det er gjort et unntak for de tilfellene hvor det foreligger en alvorlig sykdom eller skade, slik at man kan få et nytt vedtak om arbeidsavklaringspenger uten å måtte vente 52 uker. Du må ta kontakt med NAV dersom du har spørsmål til dette eller tror at det kan være aktuelt for deg. Vi gjør oppmerksom på at selv om folketrygdloven § 11-12 nå sier at du kan få arbeidsavklaringspenger i 3 år, så har du hatt vedtak etter tidligere kapittel 11 i folketrygdloven, og har derfor hatt rett på arbeidsavklaringspenger i inntil 4 år, jf. tidligere § 11-10.

Endret av accer
Lenke til kommentar

Jeg vet hva uføretrygd er og at vi nordmenn må søke. Men du har tydeligvis ikke fått med deg at det er annerledes regler og dermed også prosedyrer for flyktninger.

Når flyktninger kommer til Norge og er analfabeter i eget språk så vil de naturligvis ikke kunne fylle ut en søknad til noe som helst, eller kunne gjøre mye annet selv. De får altså umiddelbart hjelp til å få det de trenger, altså økonomisk hjelp, i tillegg til alt det andre som tolk, bolig, mat, klær etc. Hvordan prosessen rundt uføretrygd for flyktninger er, er annerledes enn for oss nordmenn. De får særbehandling.

Dette er jo bare løgn. Den eneste forskjellen du har dokumentert så lang er en forskjell i hvordan deler av størrelsen på ytelsen avgjøres. Det er ikke annerledes prosedyrer. Det du beskrives løses ved at de får bistand av tolk.

Nei, dette er pisspreik og du har allerede fått beskjed om det gjentatte ganger. Hvis de øvrige vilkårene er oppfylt så regnes størrelsen på ytelsen ut annerledes, ved at de får full grunnytelse. Men de må fortsatt være uføre. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare løgn. Den eneste forskjellen du har dokumentert så lang er en forskjell i hvordan deler av størrelsen på ytelsen avgjøres. Det er ikke annerledes prosedyrer. Det du beskrives løses ved at de får bistand av tolk.

Nei, dette er pisspreik og du har allerede fått beskjed om det gjentatte ganger. Hvis de øvrige vilkårene er oppfylt så regnes størrelsen på ytelsen ut annerledes, ved at de får full grunnytelse. Men de må fortsatt være uføre.

Nei snakket med NAV nå og dem mener dem har gjort mye feil under dette,dem har heller ikke fulgt opp saken etter mine ønsker og purringer. Nå er det så at dem ikke skulle ha stoppet pengene så lenge jeg hva registrert. Men det har dem gjort uten jeg har fått vidre beskjed på forhånd 

Lenke til kommentar

Nei snakket med NAV nå og dem mener dem har gjort mye feil under dette,dem har heller ikke fulgt opp saken etter mine ønsker og purringer. Nå er det så at dem ikke skulle ha stoppet pengene så lenge jeg hva registrert. Men det har dem gjort uten jeg har fått vidre beskjed på forhånd

Mitt svar er ikke til deg.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stilles ulike krav for at man skal ha rett til ulike ytelser gjennom folketrygden. For alderspensjon og uførepensjon er det et krav at man har vært medlem av folketrygden i 40 år, altså at man har bodd i Norge i 40 år, for å få full minsteytelse. Flyktninger er unntatt dette kravet, og kan få ytelsen med virkning fra måneden etter at de har fått oppholdstillatelse.

Sitert Faktisk.no, om de har rett. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xoy/flyktninger-som-far-opphold-i-norge-har-krav-pa-rettigheter-som-ellers-krever-40-ars-medlemskap-i-fo

Og hvordan får du dette til å bety at de automatisk har rett til uføretryg en måned etter ankomst?

Du forstår at de må være uføre for å få uføretrygd?

Du forstår at de må være pensjonister for å få alderspensjon?

Du forstår at det eneste unntaket de har er fra kravet om 40 års botid?

Endret av nirolo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt svar er ikke til deg.

Beklager da  :)

Asylsøkere får max pensjoner uten å ha løftet en finger ... Det er ca 50 000 mer enn minstepensjonister som har slitt hele livet for å bygge landet vårt.

Flyktninger, men altså ikke asylsøkere, har enkelte fordeler i folketrygden sammenlignet med andre grupper. Kjelland oppsummerer de to viktigste fordelene slik:For det første gjelder det ikke noe krav om at man må ha vært medlem i folketrygden en viss minstetid før man har rett til en ytelse. Normalt er kravet tre år for dem som ikke er flyktninger 

For det andre skal det ved beregningen av ytelsene til flyktninger ikke skje noen reduksjon av ytelsen selv om de har mindre enn full trygdetid (40 år). For en person som ikke er flyktning og har vært medlem i folketrygden i eksempelvis 20 år, skal pensjonen utgjøre 20/40 av full pensjon. For flyktninger skal det ikke skje en slik reduksjon. Hadde vedkommende i eksemplet vært flyktning, ville han eller hun fått full ytelse (40/40).

Hvorfor fortrenge dette. Er bevist flere ganger at nordmenn er ned prioritert i NAV ytelser. 

Lenke til kommentar

Og hvordan får du dette til å bety at de automatisk har rett til uføretryg en måned etter ankomst?

Du forstår at de må være uføre for å få uføretrygd?

Du forstår at de må være pensjonister for å få alderspensjon?

Du forstår at det eneste unntaket de har er fra kravet om 40 års botid?

Har du dokumentasjon på at flyktninger som kommer til Norge ikke får innvilget uføretrygd når de søker på det?

Lenke til kommentar

Nei, dette er pisspreik og du har allerede fått beskjed om det gjentatte ganger. Hvis de øvrige vilkårene er oppfylt så regnes størrelsen på ytelsen ut annerledes, ved at de får full grunnytelse. Men de må fortsatt være uføre.

Men de må ikke gjennom AAP slik som nordmenn må. De får uføretrygd måneden etter at de kommer til Norge mens nordmenn må på AAP i fem år før de må vente 8 måneder på en søknad om uføretrygd som de ofte får avslag på til tross for at de er uføre. Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Har du dokumentasjon på at flyktninger som kommer til Norge ikke får innvilget uføretrygd når de søker på det?

Dokumentasjon på påstandene dine må du komme med selv. Du er ikke i stand til å vise til at det finnes noen slik regel, til tross for flere oppfordringer.

Dersom du ikke kan vise at det finnes en slik spesialregel for flyktninger er det eneste logiske å annta at den ikke finnes.

Konklusjonen er da at dine påstander er tull inntil du kan dokumentere de.

Lenke til kommentar

Det er også betenkelig at flyktninger får lov å kvalifisere seg for uføretrygd uten å gå igjennom en årelang kvalifiseringsrunde eller avklaringsrunde slik nordmenn må. Mens NAV må ha fem år på å avklare om nordmenn er syke nok til å jobbe eller ei, får flyktninger søke uføretrygd når de kommer her.

Lenke til kommentar

Det er også betenkelig at flyktninger får lov å kvalifisere seg for uføretrygd uten å gå igjennom en årelang kvalifiseringsrunde eller avklaringsrunde slik nordmenn må. Mens NAV må ha fem år på å avklare om nordmenn er syke nok til å jobbe eller ei, får flyktninger søke uføretrygd når de kommer her.

Nok en påstand uten dokumentasjon. Har du noen kilder eller bare finner du på ting?

Lenke til kommentar

Dokumentasjon på påstandene dine må du komme med selv. Du er ikke i stand til å vise til at det finnes noen slik regel, til tross for flere oppfordringer.

Dersom du ikke kan vise at det finnes en slik spesialregel for flyktninger er det eneste logiske å annta at den ikke finnes.

Konklusjonen er da at dine påstander er tull inntil du kan dokumentere de.

Jeg har allerede linket til at flyktninger får forskjellsbehandling to ganger. Mens nordmenn må på årelang AAP, slipper flyktninger det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...