Gå til innhold

AAP tar slutt sitter folk uten penger.

Anbefalte innlegg

Det stemmer i noen tilfeller. Minst like ofte er disse som har vært syke ofte friske, eller i det minste friske nok til en viss prosentandel jobb. Samtidig er jobbmarkedet presset, og disse, som da gjerne har store CV-hull og kanskje ikke så mye arbeidserfaring, i praksis uansettelige. Det er ikke det at de ikke kan jobbe, men at ingen arbeidsgiver vil ha dem.

NAV gjør det lille de kan eller vil (ofte i form av motivasjonskurs og hjelp med søknadsskriving) i et par år på AAP, før brukeren ender opp for frisk for uføretrygd og for CV-skadet for ansettelse. Da blir det sosialhjelp og fattigdomsfella, som for mange er umulige å komme seg opp av igjen.

Det er nok mange som detter mellom to stoler ja. Mange som også har blitt påvist å ha fått nedsatt arbeidsevnen med mer enn 50% av flere sakkyndige blir også avslått av NAV, da de (NAV) også har sine egne sakkyndige som feks leger, som kan støtte opp om deres sak. Dermed blir det ofte flere år med søknad, klage og trygderett før man får det man har rett på. Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at mange blander sammen disse, hvilket er grunnen til at jeg beskrev dem som forskjellige grupper i innlegget mitt. Men det virker som du blander ganske mye selv.

Asylsøkere er dette inntil de blir flyktninger, eller de får asylsøknaden sin avslått. Hvis de får denne avslått, så er de ikke lengre asylsøkere, da er de enten i Norge uten lovlig grunnlag (og det finnes da ikke så vidt meg bekjent noe begrep som alle er enige om å bruke om disse), eller så har de opphold på humanitært grunnlag. Men de er ikke asylsøkere lengre.

Forskjellen på en asylsøker og en flyktning er derfor i utgangspunktet bare hvor i prosessen de er.

Dette er bare delvis korrekt da ikke alle flyktninger er asylsøkere først. De kan dermed ikke være i en slik prosess.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg tipper slik informasjon aldri kommer til å bli lagt frem. Dermed kan man heller ikke gjøre annet enn å spekulere og anta at flyktninger har ytterligere særbehandlinger i forhold til oss nordmenn. Som en del av integreringsinitiativet er nok flyktninger gitt prioriteringer i flere felt hva angår det offentlige enn oss nordmenn, enten det er etniske nordmenn som må flytte ut fra kommunalboligen fordi "en større familie trenger den mer" (flyktningefamile) eller om det er et større trykk på velferdsetaten fordi man har tatt imot flere flyktninger, noe som gir mer ventetid og flere avslag. Dette er noe politikere vegrer seg å snakke om og som mange ikke tør spørre dem om, da de kan bli oppfattet som rasistisk. Å unngå flere opptøyer og misnøye blant de mer høylydte og voldelige minoritetene er nok temmelig prioritert av de folkevalgte.

Det finnes altså ikke regler som gjør disse ytelsene enklere tilgjengelig for flyktninger (men kun en regel om størrelsen på ytelsen, og da en regel som enhver person oppfyller bare ved å eksistere i Norge). Siden dette er strengt regelstyrte ytelser, er det liten grunn til å tro at det forskjellsbehandles uten at det faktisk dokumenteres.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er å kalle rasistisk mot det norske folk.

Når nav avslutter AAP og du får ikke mer penger fra dem, en har jo regninger å betale og en må jo handle mat så en kan leve. 

Når en ser hvor mye penger utlendinger som ikke har løftet en finger får utbetalt, så er det umoralsk fra Nav å gjøre sånt, utlendinger får jo det dem vil også mer en oss dem får jo dobbelte fri husleie. Noe som en nordmann kan bare drømme om.

Når det er sakt så lurer jeg på hva dem tenker med å ta fra folk penger som har betalt skatt og jobbet i mange år. Dermed blir syk og når det går noen år så mister vi alt vi har å eier på grunn av dem stopper utbetalinger.

Er det ikke så at Nav burde bli anmeldt for svikt på det norske folk. Burde kanskje bli opprør rundt dette.

Er jo et helvete når folk blir tvunget til miste alt en eier å har og skal sulte og ikke klare å betale regningene sine lenger.? 

Dette er en trend og en utvikling som har pågått i andre vestlige land i lang tid - altså nedbygging av det tradisjonelle velferdssamfunnet mer rettet hvor et samfunn hvor man forventes å klare seg selv uten å få hjelp fra staten. Man kan like det eller ikke(det er garantert et par liberalister her inne som elsker utviklingen), men det er slik trenden nå er og Norge er ikke det verste tilfellet - her har utviklingen faktisk gått saktere enn i andre europeiske land. Men velferdstaten slik vi har den i dag ble opprettet på 1950-tallet da arbeidsløsheten var minimal, vi var et industrisamfunn og det var i all hovedsak arbeid til alle. Siden den gang har automatiseringen og den økonomiske utviklingen i verden gjort det som skulle vært tilgjengelig arbeidskraft overflødig. Og med det blir velferdstaten enormt dyr og det forteas kutt som rammer de svakeste brutalt og nådeløst. Og utviklingen kommer til å fortsette. Selv om Arbeiderpartiet protesterer nå som de er i opposisjon(når man er i opposisjon loves det alltid gull og grønne skoger)så vil de neppe reversere denne utviklingen når de selv har kommet til makten igjen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Lenge leve stigmatisering og generalisering!  :w00t:

For å svare litt mer seriøst; enten har du vel rett på uføretrygd, eller så er du vurdert frisk nok til å gå tilbake i jobb (og evt. få dagpenger mens du søker arbeid aktivt).

Man får ikke dagpenger når man har vært utenfor arbeidslivet i flere år. Dessuten er det tidsbegrenset, akkurat som AAP, skjønt det er mer tidsbegrenset - max to år.

Lenke til kommentar

Asylsøkere burde hatt samme ordning som de som er på AAP, der de avklares ut mot arbeidslivet. Hvorfor får asylsøkere spesialbehandling og uføretrygd med en gang de kommer til Norge? Dette er en av mange grunnene til at de som kommer til Norge på asyl ikke integreres og ikke kommer ut i jobb, for de har allerede fått uføretrygd, noe som gir dem en mye høyere levestandard enn de hadde før. Med andre ord ser de ingen grunn til å begynne å jobbe.

De som er på AAP er ofte for syke til å jobbe, men dette er ikke noe NAV skjønner før det er for seint. Derfor faller svært mange av de som er på AAP over på sosialstønad eller uføretrygd istedenfor jobb. Hele AAP ordningen bør enten skrotes eller reformeres, og det bør være likt for nordmenn og flyktninger.

Har du noen dekning for påstanden om at asylsøkere automatisk får uføretrygd med en gang de kommer til Norge? Den påstanden stiller jeg meg meget tvilende til.

Lenke til kommentar

Dette er en trend og en utvikling som har pågått i andre vestlige land i lang tid - altså nedbygging av det tradisjonelle velferdssamfunnet mer rettet hvor et samfunn hvor man forventes å klare seg selv uten å få hjelp fra staten. Man kan like det eller ikke(det er garantert et par liberalister her inne som elsker utviklingen), men det er slik trenden nå er og Norge er ikke det verste tilfellet - her har utviklingen faktisk gått saktere enn i andre europeiske land. Men velferdstaten slik vi har den i dag ble opprettet på 1950-tallet da arbeidsløsheten var minimal, vi var et industrisamfunn og det var i all hovedsak arbeid til alle. Siden den gang har automatiseringen og den økonomiske utviklingen i verden gjort det som skulle vært tilgjengelig arbeidskraft overflødig. Og med det blir velferdstaten enormt dyr og det forteas kutt som rammer de svakeste brutalt og nådeløst. Og utviklingen kommer til å fortsette. Selv om Arbeiderpartiet protesterer nå som de er i opposisjon(når man er i opposisjon loves det alltid gull og grønne skoger)så vil de neppe reversere denne utviklingen når de selv har kommet til makten igjen.

Det er nok riktig dette kommer til å bli være. Men det burde ikke være sånn i Norge vi er et så lite land at dem som er nede burde ikke bli kastet enda lenger ned en det dem er.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig dette kommer til å bli være. Men det burde ikke være sånn i Norge vi er et så lite land at dem som er nede burde ikke bli kastet enda lenger ned en det dem er.

Nei, men det at ting ikke burde være slik betyr ikke at det ikke er slik - desverre. Jungelens lov styrer politiske beslutninger mer enn de som fatter disse vil tørre å innrømme.

Lenke til kommentar

:thumbup:

Det er alltid trist når såkalte "bedrevitere" som sjelden har kjent på hvordan det er å "være fattig eller utenfor samfunnet" i Norge heller forsøker å trykke ned de svake som faktisk trenger vår hjelp til å få sine stemmer hørt.

Dette må tas opp på politisk nivå asap!

Måten vi behandler våre eldre og syke på får meg til å nesten skamme meg over å være Norsk innimellom. Ja vi har et tilnærmet gratis helsevesen og vi får sykepenger, men systemet fungerer virkelig dårlig for de svakeste. Etter min mening bør et samfunn måles etter nettopp disse verdiene.

Vet mye om dette da jeg har en mor som har kjempet i systemet i snart 40 år etter en arbeidsulykke. Hun har etter arbeidsulykken aldri hatt fast bopel i mer enn 2-3 år, må alltid snu på krona for å se om hun har råd til mat og får aldri fred og ro i kropp/sjel pga. hvordan systemet diskriminerer våre egne. Uten hjelp fra friske, taleføre og sterke mennesker taper disse ofte kampen for et verdig liv. Jeg blir kvalm hver gang smårike stortingspolitikere skryter av det norske velferdssamfunnet og kaster penger både hit og dit for å hjelpe andre.

I min mors tilfelle måtte brev fra meg og advokat til for å bli hørt de gangene de gikk for langt. Vi har vært igjennom denne karusellen mange ganger og har måttet flytte henne til andre kommuner flere ganger.

Jeg har hatt en del absurde telefonsamtaler og møter med byråkrater som har forsøkt å få meg til å gå mot min egen mor ved å forsøke å dekke over sin egen inkompetanse med løgn på vegne av min mor. Skammelig.

Dette er bra skrevet. Det verste er jo at dem stopper utbetalingen uten noe form får at dem hjelper deg. Du sitt der og skal betale dine regninger å pengene uteblir fra konto, så kommer panikken hvordan skal du klare å betale for deg forfallsdatoen går ut og du sitt der uten penger. Dette er ikke greit for aldri verden. Når du prater med dem så vet dem ikke selv hva dem skal gjøre, dem har heller ikke noe gode råd å komme med. Du blir rammet så hardt at du blir sykere bare å tenke ut hvordan du skal få betalt alt du har og hvordan du skal få kjøpt mat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har han ikke.

De fleste forstår at det er for sent å kjøpe brannforsikring når huset har begynt å brenne. Nettopp slik er logikken i alle forsikringsordninger - man deler på risikoen på forhånd.

Slik er logikken i Folketrygden også. Alle betaler en andel av lønnen i trygdeavgift, og normalen er at man tjener opp rettigheter gjennom å yte til fellesskapet. Hvor mye man får i uføretrygd eller alderspensjon, avhenger av opptjente rettigheter.

Alle er garantert en minstepensjon, som består av en grunnpensjon og et særtillegg. Eneste kravet at du har bodd minst 40 år i voksen alder i Norge (trygdetid).

Unntaket er flyktninger:

• «En flyktning (..) som er medlem i trygden, får full grunnpensjon uten hensyn til bestemmelsene om trygdetid».
  • «En flyktning (..) som er medlem i trygden, får fullt særtillegg uten hensyn til bestemmelsene om trygdetid».

Disse unntakene i Folketrygdloven gjør det mulig å komme til Norge som asylsøker, og få en snarvei til alderspensjon resten av livet. Grunnpensjon.

Mange nordmenn får sin pensjon avkortet: - Det er et vilkår for rett til grunnpensjon at vedkommende har minst tre års trygdetid. Full grunnpensjon ytes til den som har minst 40 års trygdetid. Dersom trygdetiden er kortere, blir grunnpensjonen tilsvarende mindre, heter det i loven.

Andre får sine pensjonsrettigheter redusert av andre grunner. Pensjonistektepar som har bodd i Norge i hele sitt liv, har hvert år fått kuttet trygden sin med 13.500 kroner hver for at Folketrygden skal spare penger.

Flyktninger har en snarvei. I likhet med alle andre som skal bo i Norge mer enn ett år, blir de automatisk medlem i folketrygden. Og de slipper avkorting: - En flyktning (..) som er medlem i trygden, får full grunnpensjon uten bestemmelse om trygdetid, heter det i loven.

Så hvorfor skal vi ha mindre rettigheter 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Flyktninger har en snarvei. I likhet med alle andre som skal bo i Norge mer enn ett år, blir de automatisk medlem i folketrygden. Og de slipper avkorting: - En flyktning (..) som er medlem i trygden, får full grunnpensjon uten bestemmelse om trygdetid, heter det i loven.

Men de får de samme avkortningene som alle andre med unntak av kravet om 40 års opptjening? Eller kan du dokumentere at de slipper andre avkortninger også?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opptjeningstid for pensjons/trygdepoeng er overhodet ikke det samme som at man får innvilget trygd med en gang man kommer til Norge. Det betyr at de allerede har rett til en bestemt opptjent pensjon/trygd den dagen det vil bli aktuelt, altså størreslen på stønaden. Men for å få trygd må man selvsagt søke og vurderes som alle andre, og alderspensjon får man ikke før man er 67 år. Men jeg synes ikke det er riktig at nyankomne skal få full pensjonsopptjening i det øybelikket de ankommer Norge, men det er en annen diskusjon. Du påstår at de får uføretrygd med en gang de kommer til Norge og det er feil.

Lenke til kommentar

At en som blir norsk statsborger øyeblikkelig kvalifiserer til minstepensjon er i tråd med systemet. Men for at vi skal ha råd til å betale pensjon må også flest mulig jobbe.

Å fylle landet med folk som ikke kan jobbe eller forsørge seg selv gir null mening. I tillegg har vi store mørketall på de som mottar trygdeytelser eller SS men samtidig jobber svart og ikke bidrar til systemet de utnytter. 

Nå blir man heldigvis ikke norsk statsborger med en gang man ankommer men det tar minimum 5 år via eks. ekteskap ol. 

Dessverre finnes det nordmenn som tar i mot bestikkelser på 50-100.000,- for "arrangert ekteskap" som fører til statsborgerskap. Denne virksomheten kan lett avdekkes ved å se på hvor mange som gifter seg med utenlandske statsborgere og skiller seg etter 5 år.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det som er det største problemet her er jo at NAV. Ikke informere at du mister pengene og når du trur at alt er i gjorden og venter på lønna så kommer den ikke. Du sitter igjen uten penger uten å betale for deg. Du får brev en mmd etter du har mistet pengene. Dette mener jeg må være i strid med norsk lov. Og når en ser hvor lett for dem nye som kommer inn så kan en lure på om NAV staten er rasister mot det  norske folk. Er det så at vi som har bod her helle livet og betalt skatter og avgifter helle livet og blir rammet av sykdom ikke skal ha noe å si lenger, dette er for meg uforståelig. Det norske folk blir kasta langt nedi dypet og forlatt.

Lenke til kommentar

Lønn er noe man får for arbeid man utfører. Trygd eller SS i dette tilfellet (ikke ment stigmatiserende). Men ja, helt enig i at man omgås for lett med andres livssituasjon og økonomi.

AAP er lønn for mange når dem ikke har noe annen inntekt. Men er enig i at lønn er fra en arbeidsgiver 

Lenke til kommentar

Har du noen dekning for påstanden om at asylsøkere automatisk får uføretrygd med en gang de kommer til Norge? Den påstanden stiller jeg meg meget tvilende til.

Jeg mente flyktninger, ikke asylsøkere. Har du noen dekning for påstanden om at de ikke får uføretrygd når de kommer til Norge?

Lenke til kommentar

Ingen får innvilget noe slikt som uføretrygd uten å en gang søke. Da tror jeg ikke du vet hva uføretrygd er for noe.

Jeg vet hva uføretrygd er og at vi nordmenn må søke. Men du har tydeligvis ikke fått med deg at det er annerledes regler og dermed også prosedyrer for flyktninger.

Når flyktninger kommer til Norge og er analfabeter i eget språk så vil de naturligvis ikke kunne fylle ut en søknad til noe som helst, eller kunne gjøre mye annet selv. De får altså umiddelbart hjelp til å få det de trenger, altså økonomisk hjelp, i tillegg til alt det andre som tolk, bolig, mat, klær etc. Hvordan prosessen rundt uføretrygd for flyktninger er, er annerledes enn for oss nordmenn. De får særbehandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...