FrihetensRegn Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Selvfølgelig skal NAV hjelpe folk ut i jobb, det er best for alle involverte. Men for dem som er for syk til å jobbe, så burde de ikke ende opp på SS i store mengder slik det gjøres nå. Da er det noe galt en plass. Og jeg som trodde jobben til NAV er å få folk tilbake i arbeid... Veldig få mennesker har NULL nytteverdi for et samfunn, og ikke evner å yte noe til et samfunn. Jobben til NAV er å få flest personer ut i arbeid, ikke å hjelpe folk over på uføretrygd Endret 8. april 2019 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Arbeidsavklaringspenger (AAP) er bare midlertidig (~4 år). Du bør ha kommet over på annet tiltak/stønad eller fått seg uføretrygd før AAP er over..Edit: Får asylsøkere uføretrygd? Endret 8. april 2019 av PantZman 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) AAP er nå 3 år. Det kan gjøres unntak i en viss tid som jeg tror er ett eller to år. Svært mange av de på AAP ender ikke opp på uføretrygd, men SS. Det burde ikke tatt NAV mer enn ett år å finne ut om en person kan jobbe eller ikke. Er det ikke mulig etter ett år, så bør ufør være neste. Endret 8. april 2019 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Poenget til trådstarter her, er at NAV har gjort en for dårlig jobb i å få de som er syke og på AAP over på uføretrygd, og disse menneskene havner dermed på SS (sosialstønad). Om de søker på uføretrygd må de vente opptil 8 måneder og får ofte avslag. Samtidig får flyktninger som kommer til Norge uføretrygd uten å en gang søke. Hvordan er dette rettferdig? Det er alltid trist når såkalte "bedrevitere" som sjelden har kjent på hvordan det er å "være fattig eller utenfor samfunnet" i Norge heller forsøker å trykke ned de svake som faktisk trenger vår hjelp til å få sine stemmer hørt. Dette må tas opp på politisk nivå asap! Måten vi behandler våre eldre og syke på får meg til å nesten skamme meg over å være Norsk innimellom. Ja vi har et tilnærmet gratis helsevesen og vi får sykepenger, men systemet fungerer virkelig dårlig for de svakeste. Etter min mening bør et samfunn måles etter nettopp disse verdiene. Vet mye om dette da jeg har en mor som har kjempet i systemet i snart 40 år etter en arbeidsulykke. Hun har etter arbeidsulykken aldri hatt fast bopel i mer enn 2-3 år, må alltid snu på krona for å se om hun har råd til mat og får aldri fred og ro i kropp/sjel pga. hvordan systemet diskriminerer våre egne. Uten hjelp fra friske, taleføre og sterke mennesker taper disse ofte kampen for et verdig liv. Jeg blir kvalm hver gang smårike stortingspolitikere skryter av det norske velferdssamfunnet og kaster penger både hit og dit for å hjelpe andre. I min mors tilfelle måtte brev fra meg og advokat til for å bli hørt de gangene de gikk for langt. Vi har vært igjennom denne karusellen mange ganger og har måttet flytte henne til andre kommuner flere ganger. Jeg har hatt en del absurde telefonsamtaler og møter med byråkrater som har forsøkt å få meg til å gå mot min egen mor ved å forsøke å dekke over sin egen inkompetanse med løgn på vegne av min mor. Skammelig. Endret 8. april 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 AAP er nå 3 år. Det kan gjøres unntak i en viss tid som jeg tror er ett eller to år. Svært mange av de på AAP ender ikke opp på uføretrygd, men SS. Det burde ikke tatt NAV mer enn ett år å finne ut om en person kan jobbe eller ikke. Er det ikke mulig etter ett år, så bør ufør være neste. Selv synes jeg ikke en burde bli ufør resten av livet selv om en er uheldig og ikke kan arbeide ett år. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) De aller fleste på AAP blir ikke på mirakuløst vis friske etter ett år på AAP. Som oftest er de personene som bruker opp makstiden sin på AAP så syke at de aldri kommer tilbake i jobb. Dette er noe NAV burde bruke betraktelig mindre tid på å avklare. Om det er akkurat ett år som er nok for avklaring får bestemmes av de folkevalgte, men det bør altså ta mindre tid enn i dag (5 år). Endret 8. april 2019 av FrihetensRegn 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Har man fått livet ødelagt på jobb har man jo yrkesskadeforsikring som skal dekke opp inntektstap. AAP skal man få frem til man skaffer seg en ny jobb. Å blande inn utlendinger er jo ikke sååå relevant, da de antageligvis kom hit på ulike kvoteordninger på humanitært grunnlag. Nå er det en del sykdomstilstander som ikke dekkes av såkalt yrkesskadeforsikring. Disse forsikringene går som regel på veldig spesifike ting som kreft, hjerteinfarkt, slag, fysiske skader osv. Men veldig sjelden på tilstander og sykdommer som er forårsaket av høy stressbelastning og overarbeid over mange år. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg skjønner virkelig ikke hvor dere har det fra at "utlendinger" (det være seg de med flyktningestatus, asylsøkere eller andre) "automatisk" får innvilget uføretrygd. Det er rett og slett helt feil. 4 Lenke til kommentar
accer Skrevet 8. april 2019 Forfatter Del Skrevet 8. april 2019 Beklager hvis jeg er nysgjerrig, men hva slags sykdom er det du har pådratt deg fra arbeidslivet som gjør det umulig for deg å arbeide, samt ikke dekkes av uføretrygd? Jeg har en rygg som ble alvorlig skadet, Tillegg til det så har Me tretthetssyndrom og har fått en en kreftsvulst. Dette er ikke fra jobb men noe NAV ikke godtar til å at jeg eller andre får mer støtte. Å komme ut i jobb så ja kanskje en må prøve å tvinge seg ut i jobb igjen men når sykdommer har tatt overhånd så er det ikke så lett å gå på en jobb. Men min fortvilelse er at dem kan bare kaste folk rett i søpla sånn uten videre. Du står på bar bakke og må klare deg selv uten penger og ikke klare å betale for deg. Hvorfor skal ikke vi Norske få mer rettigheter her i landet en det vi har? Lenke til kommentar
accer Skrevet 8. april 2019 Forfatter Del Skrevet 8. april 2019 Det stemmer at flyktninger som får opphold i Norge har krav på rettigheter som ellers krever 40 års medlemskap i folketrygden, og at rettighetene gjelder med en gang. Det stilles ulike krav for at man skal ha rett til ulike ytelser gjennom folketrygden. For alderspensjon og uførepensjon er det et krav at man har vært medlem av folketrygden i 40 år, altså at man har bodd i Norge i 40 år, for å få full minsteytelse. Flyktninger er unntatt dette kravet, og kan få ytelsen med virkning fra måneden etter at de har fått oppholdstillatelse. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg skjønner virkelig ikke hvor dere har det fra at "utlendinger" (det være seg de med flyktningestatus, asylsøkere eller andre) "automatisk" får innvilget uføretrygd. Det er rett og slett helt feil. Flyktninger og asylsøkere er to helt forskjellige ting. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Flyktninger og asylsøkere er to helt forskjellige ting.Ja, og det er kanskje derfor jeg har skrevet dette som to forskjellige grupper i innlegget? Påstanden stemmer ikke for noen av gruppene. Men du kan jo gjerne prøve å lære meg forskjellen, hvis du tror det er behov for det. Så får vi se om det er noe jeg har misforstått i rettssakene jeg har ført om folks flyktningestatus. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det stemmer at flyktninger som får opphold i Norge har krav på rettigheter som ellers krever 40 års medlemskap i folketrygden, og at rettighetene gjelder med en gang. Det stilles ulike krav for at man skal ha rett til ulike ytelser gjennom folketrygden. For alderspensjon og uførepensjon er det et krav at man har vært medlem av folketrygden i 40 år, altså at man har bodd i Norge i 40 år, for å få full minsteytelse. Flyktninger er unntatt dette kravet, og kan få ytelsen med virkning fra måneden etter at de har fått oppholdstillatelse. Men dette er jo ikke det samme som at man faktisk får uføretrygd. Kravet til uførhet er det samme for flyktninger som for andre. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det stemmer at flyktninger som får opphold i Norge har krav på rettigheter som ellers krever 40 års medlemskap i folketrygden, og at rettighetene gjelder med en gang. Det stilles ulike krav for at man skal ha rett til ulike ytelser gjennom folketrygden. For alderspensjon og uførepensjon er det et krav at man har vært medlem av folketrygden i 40 år, altså at man har bodd i Norge i 40 år, for å få full minsteytelse. Flyktninger er unntatt dette kravet, og kan få ytelsen med virkning fra måneden etter at de har fått oppholdstillatelse. https://www.faktisk.no/faktasjekker/xoy/flyktninger-som-far-opphold-i-norge-har-krav-pa-rettigheter-som-ellers-krever-40-ars-medlemskap-i-fo Det blir litt useriøst når du cherrypicker, og utelater neste avsnitt som lyder: De må likevel, på lik linje med alle andre, oppfylle de andre kravene, som sykdom og høy alder. For å få mer enn minstepensjon (det som nå kalles minste pensjonsnivå), må også flyktninger jobbe og opparbeide seg pensjonsrettigheter.Det er altså snakk om minstepensjon. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det kan godt være du vet det, men for svært mange andre, om jeg tør påstå de aller fleste, så er ikke forskjellen like klar. Aylsøkere har ikke samme rettigheter som flyktninger. Som oftest er rettighetene til asylsøkere begrenset til menneskerettighetskonvensjoner som Norge har signert. Derimot har de med flyktningestatus flere særrettigheter som selv ikke ordinære norske statsborgere har. Disse har regjeringen forsøkt å endre på for å gjøre det mer likt. Se her om du lurer på noe mer: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-97---endringer-av-folketrygdlovens-sarregler-om-uforetrygd-for-flyktninger--forholdet-til-grunnloven--97/id2509051/ Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Om noen finner tall på hvor lang ventetid flyktninger har på søknad om uføretrygd, hvor stor prosentandel flyktninger som får innvilget uføretrygd, hvor mange av de som får uføretrygd som kommernut i jobb, hvor lenge de er på uføretrygd før de kommer i jobb og andre statistikker, så kan vi lettere få innsikt i om flyktninger har lettere vei til uføretrygd enn andre. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Om noen finner tall på hvor lang ventetid flyktninger har på søknad om uføretrygd, hvor stor prosentandel flyktninger som får innvilget uføretrygd, hvor mange av de som får uføretrygd som kommernut i jobb, hvor lenge de er på uføretrygd før de kommer i jobb og andre statistikker, så kan vi lettere få innsikt i om flyktninger har lettere vei til uføretrygd enn andre.Og inntil noen kommer med dette, så får man altså la være å påstå at så er tilfelle. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det kan godt være du vet det, men for svært mange andre, om jeg tør påstå de aller fleste, så er ikke forskjellen like klar. Aylsøkere har ikke samme rettigheter som flyktninger. Som oftest er rettighetene til asylsøkere begrenset til menneskerettighetskonvensjoner som Norge har signert.Jeg er klar over at mange blander sammen disse, hvilket er grunnen til at jeg beskrev dem som forskjellige grupper i innlegget mitt. Men det virker som du blander ganske mye selv. Asylsøkere er dette inntil de blir flyktninger, eller de får asylsøknaden sin avslått. Hvis de får denne avslått, så er de ikke lengre asylsøkere, da er de enten i Norge uten lovlig grunnlag (og det finnes da ikke så vidt meg bekjent noe begrep som alle er enige om å bruke om disse), eller så har de opphold på humanitært grunnlag. Men de er ikke asylsøkere lengre. Forskjellen på en asylsøker og en flyktning er derfor i utgangspunktet bare hvor i prosessen de er. 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 De aller fleste på AAP blir ikke på mirakuløst vis friske etter ett år på AAP. Som oftest er de personene som bruker opp makstiden sin på AAP så syke at de aldri kommer tilbake i jobb. Dette er noe NAV burde bruke betraktelig mindre tid på å avklare. Om det er akkurat ett år som er nok for avklaring får bestemmes av de folkevalgte, men det bør altså ta mindre tid enn i dag (5 år). Det stemmer i noen tilfeller. Minst like ofte er disse som har vært syke ofte friske, eller i det minste friske nok til en viss prosentandel jobb. Samtidig er jobbmarkedet presset, og disse, som da gjerne har store CV-hull og kanskje ikke så mye arbeidserfaring, i praksis uansettelige. Det er ikke det at de ikke kan jobbe, men at ingen arbeidsgiver vil ha dem. NAV gjør det lille de kan eller vil (ofte i form av motivasjonskurs og hjelp med søknadsskriving) i et par år på AAP, før brukeren ender opp for frisk for uføretrygd og for CV-skadet for ansettelse. Da blir det sosialhjelp og fattigdomsfella, som for mange er umulige å komme seg opp av igjen. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Og inntil noen kommer med dette, så får man altså la være å påstå at så er tilfelle. Og jeg tipper slik informasjon aldri kommer til å bli lagt frem. Dermed kan man heller ikke gjøre annet enn å spekulere og anta at flyktninger har ytterligere særbehandlinger i forhold til oss nordmenn. Som en del av integreringsinitiativet er nok flyktninger gitt prioriteringer i flere felt hva angår det offentlige enn oss nordmenn, enten det er etniske nordmenn som må flytte ut fra kommunalboligen fordi "en større familie trenger den mer" (flyktningefamile) eller om det er et større trykk på velferdsetaten fordi man har tatt imot flere flyktninger, noe som gir mer ventetid og flere avslag. Dette er noe politikere vegrer seg å snakke om og som mange ikke tør spørre dem om, da de kan bli oppfattet som rasistisk. Å unngå flere opptøyer og misnøye blant de mer høylydte og voldelige minoritetene er nok temmelig prioritert av de folkevalgte. Endret 8. april 2019 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå