Dubious Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 NAV behandler folk som jojoer og kaster de mellom forskjellige firmaer som skal hjelpe en i arbeid Jeg var på AAP i mange år og gjennom flere tiltak En/noen av de tiltakene var samtaler med "spesialister" som skal hjelpe en å komme tilbake i arbeid, men tiltakene varer bare i 14 dager, før man blir sendt til neste firma som gjør akkurat samme jobben, men da begynner man på nytt igjen. På slutten av de 14 dagene så gjorde jeg fremskritt, som ble nullstilt når tiden gikk ut Deretter søkte jeg om 50% ufør og fikk avslag fordi jeg hadde jobbet for mye, NAV trakk fra ferie og da kom jeg så vidt over 50% 1 år senere fikk jeg innvilget 100% ufør Hadde jeg fått 50% ufør, så hadde jeg jobbet minst 50% i dag 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Jeg vil føle null meningsfullhet å bli tvunget til å gjøre en jobb jeg sannsynligvis misliker, fordi staten har planlagt min jobb og lønn. Hva om du hadde et interessefelt med ca 10-15 typer jobber, og staten kunne tilby 20-30 forskjellige arbeidsplasser i byen du bodde i? Og du ikke måtte låse deg til én av dem for resten av livet ditt, sånn som det oftest virker i dag (men du kunne gjort det hvis du ville)? Og alt annet var dekket av borgerlønn? Og alt du tjente over borgerlønn, etter skatt, beholdt du? Jeg tror mange ville blitt mindre syke av en slik ordning. Fått mer innsikt og sett på jobb som noe mer interessant, lærerikt, sosialt og nettopp meningsfylt, enn noe man gjør for å betale gjeld på 3 000 000. Endret 10. april 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Hva om du hadde et interessefelt med ca 10-15 typer jobber, og staten kunne tilby 20-30 forskjellige arbeidsplasser i byen du bodde i? Og du ikke måtte låse deg til én av dem for resten av livet ditt, sånn som det oftest virker i dag (men du kunne gjort det hvis du ville)? Og alt annet var dekket av borgerlønn? Og alt du tjente over borgerlønn, etter skatt, beholdt du? Jeg tror mange ville blitt mindre syke av en slik ordning. Fått mer innsikt og sett på jobb som noe mer interessant, lærerikt, sosialt og nettopp meningsfylt, enn noe man gjør for å betale gjeld på 3 000 000. Da velger alle de beste jobbene og ingen vil gjøre de verre jobbene. For at det skal fungere må det være få alternativer og lav borgerlønn. Da vil folk dra ut og jobbe for å tjene mer, men de fleste kommer ikke til å nyte jobben de har blitt delegert. Personlig vil jeg forlate ditt drømmeland om jeg ikke blir skutt på grensen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Jeg hadde drømmejobben, men NAV gjorde meg sykere Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Hvilke folk er det som går via NAV for å få jobb? Mann dere opp og søk på jobb selv, det blir for lett å skylde på NAV, da det er en kjerringbedrift som skriver ut jobbsøknader og sender det i posten når de har tid utenfor heldagsmøtene med kake og kaffe. Endret 10. april 2019 av fwj__ Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Hvilke folk er det som går via NAV for å få jobb? Mann dere opp og søk på jobb selv, det blir for lett å skylde på NAV, da det er en kjerringbedrift som skriver ut jobbsøknader og sender det i posten når de har tid utenfor heldagsmøtene med kake og kaffe. Det er ingen som gjør det. NAV formidler ikke jobb, de betaler ut trygd og stønader, og sender tidvis folk på kurs (det er gjerne et krav for å få økonomisk hjelp). De som mottar disse tjenestene søker jobb selv; det eneste NAV og deres underleverandører bidrar med er kritikk av CV og/eller søknad. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 NAV formidler jobb noen plasser, men det er ikke mye å velge mellom og som regel er en ikke kvalifisert for noen av de (Stort sett sykepleiere etc.) Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 @Dubious: Så det du forteller oss er at du har vært 100 % "før" tidligere, så 50 % "før", og at NAV så har gitt 100 % ufør? Egentlig så ønsker du å være i jobb eller aktivitet, men det har ikke lagt seg til rett slik? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 @Dubious: Så det du forteller oss er at du har vært 100 % "før" tidligere, så 50 % "før", og at NAV så har gitt 100 % ufør? Egentlig så ønsker du å være i jobb eller aktivitet, men det har ikke lagt seg til rett slik? Noe i den duren ja Ingen eller svært få som vil ha noen som ikke kan jobbe hver dag eller hele dager hver dag Jobber som tilkallingsvikar hos familiebedriften og det var der jeg kunne ha jobbet 50%, men ble sykere av å være en kasteball i NAV De kunne ha spart masse penger ved å gi meg 50% ufør istede for å være på AAP i mange år, kanskje hadde jeg vært 100% i enkelte måneder.. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Noe i den duren ja Ingen eller svært få som vil ha noen som ikke kan jobbe hver dag eller hele dager hver dag Jobber som tilkallingsvikar hos familiebedriften og det var der jeg kunne ha jobbet 50%, men ble sykere av å være en kasteball i NAV De kunne ha spart masse penger ved å gi meg 50% ufør istede for å være på AAP i mange år, kanskje hadde jeg vært 100% i enkelte måneder.. Men du kan jo faktisk jobbe 50% nå, om det er helsemessig forsvarlig og noe du ønsker. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Da velger alle de beste jobbene og ingen vil gjøre de verre jobbene. For at det skal fungere må det være få alternativer og lav borgerlønn. Da vil folk dra ut og jobbe for å tjene mer, men de fleste kommer ikke til å nyte jobben de har blitt delegert. Personlig vil jeg forlate ditt drømmeland om jeg ikke blir skutt på grensen. Jeg tror mange -ville- gjort de verre jobbene, ut av interesse, solidaritet, og enkelhet. Hvis du mener "verre" jobb inkluderer fysisk krevende jobber, så er svaret så enkelt som at man trenger ikke jobbe helsa av seg, siden flere kan jobbe litt mindre, og tempoet ikke er så høyt, fordi det er konkurranse og presset marked. Mye sunnere for alle. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Jeg tror mange -ville- gjort de verre jobbene, ut av interesse, solidaritet, og enkelhet. Hvis du mener "verre" jobb inkluderer fysisk krevende jobber, så er svaret så enkelt som at man trenger ikke jobbe helsa av seg, siden flere kan jobbe litt mindre, og tempoet ikke er så høyt, fordi det er konkurranse og presset marked. Mye sunnere for alle. Vil du personlig velge å tømme og rengjøre utetoaletter istedenfor å gjøre det du er interessert i? Hvis ikke, hvorfor forventer du at andre vil? Hvem tror du kommer til å velge en slik jobb og hvorfor? Man kan selvfølgelig redusere tempoet kraftig, sånn at folk velger slike jobber fordi de krever nesten ingen arbeid, men da faller også effektiviteten og våre velferdstjenester. Og for at dette skal fungere må populære jobber ikke ha lavt tempo, eller så velger man fortsatt de populære jobbene. Men hva er det som hindrer noen i å ta en populær jobb og ikke arbeide i høyt nok tempo? Og hva med utlendinger? Skal de som blir gift med nordmenn få borgerlønn og frivilig valg av jobb. Hva med asylsøkere og arbeidsinnvandre fra EU? Endret 11. april 2019 av Camlon Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Jeg kan gjerne tømme utedo og vaske de med høytrykkspyler, sånn som det gjøres i dag.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Jeg kan gjerne tømme utedo og vaske de med høytrykkspyler, sånn som det gjøres i dag.. Helt gratis? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Jeg kan gjerne tømme utedo og vaske de med høytrykkspyler, sånn som det gjøres i dag.. Spørsmålet er ikke om du kan gjøre det, men om du vil velge en slik jobb om du kan velge mellom 15 ulike jobber. Ikke bare må du forholde deg til vond lukt og ha på deg drakt, men det er også en jobb som blir svært kjedelig i lengden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Spørsmålet er ikke om du kan gjøre det, men om du vil velge en slik jobb om du kan velge mellom 15 ulike jobber. Ikke bare må du forholde deg til vond lukt og ha på deg drakt, men det er også en jobb som blir svært kjedelig i lengden. Får en like mye betalt for alle jobbene? Hva er de andre jobbene..? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Får en like mye betalt for alle jobbene? Hva er de andre jobbene..? Det må egentlig Taurean avklare. Men det må ihvertfall være interesante jobber, fordi ellers så gir ikke argumentet hans mening. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Får en like mye betalt for alle jobbene? Hva er de andre jobbene..? Opplegget er vel at du får betalt uansett om du jobber eller ikke og skal du ha ekstra betalt må du finne noe som betaler veldig godt før staten trekker under 100% i skatt av alt over borgerlønna.. Så, hva foretrekker du, ligge på stranda å drikke pils mot betaling eller spyle utetoaletter for samme betaling? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Så, hva foretrekker du, ligge på stranda å drikke pils mot betaling eller spyle utetoaletter for samme betaling? Ingen som vil spyle toaletter uten ekstra betaling.. Uansett så er det nok enormt mange som vil jobbe svart med et slikt system Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå