ardevd Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Hei. Er i ferd med å selge bilen min på Finn.no. Nå er det to interessenter som virker som de kommer til å ville ha den. Jeg blir litt usikker på hvordan jeg forholder meg til det. Arrangerer jeg budrunde eller kjører jeg bare førstemann til mølla? Hva er ryddig måte å gjøre dette på? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Personlig har jeg bare informert alle involverte om at det finnes X andre som er interesserte. Underveise videreformidler jeg bud jeg får med en svarfrist, og gir budgiver beskjed om at de andre får Y timer på å svare før h*n evt. får aksept på budet sitt. Ta screenshot av eventuelle bud som dokumentasjon til andre interessenter om de ber om det. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Den ryddige måten er å la første som tar kontakt rimelig tid til å komme og se på bilen og eventuelt kjøpe den. Hvis bilen din er riktig priset, hvorfor i all verden skal kjøpere vurdere å gi mer enn oppgitt pris? Hva hindrer dem fra å finne tilsvarende bil på finn? Det "normale" er jo at man pruter litt på bilkjøp, selv om selger sier at det er flere interesserte. Jeg tenker alltid at "jeg er her nå og har penger", mens andre interesserte er personer som kanskje er interessert i bilen. Sjansen for at man kontakter flere selgere når man er på bruktbiljakt er stor. Lenke til kommentar
ardevd Skrevet 8. april 2019 Forfatter Del Skrevet 8. april 2019 Personlig har jeg bare informert alle involverte om at det finnes X andre som er interesserte. Underveise videreformidler jeg bud jeg får med en svarfrist, og gir budgiver beskjed om at de andre får Y timer på å svare før h*n evt. får aksept på budet sitt. Ta screenshot av eventuelle bud som dokumentasjon til andre interessenter om de ber om det. Takk for tips. Så hvis interessent A sier "jeg tar bilen" så går jeg til interessent B og melder at det har kommet et bud på bilen, du har nå x antall timer på å komme med et høyere bud? Hvis det kommer et bud gjentar jeg prosessen. Virker ryddig. Godt tips med screenshots. Lenke til kommentar
ardevd Skrevet 8. april 2019 Forfatter Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Den ryddige måten er å la første som tar kontakt rimelig tid til å komme og se på bilen og eventuelt kjøpe den. Hvis bilen din er riktig priset, hvorfor i all verden skal kjøpere vurdere å gi mer enn oppgitt pris? Hva hindrer dem fra å finne tilsvarende bil på finn? Det "normale" er jo at man pruter litt på bilkjøp, selv om selger sier at det er flere interesserte. Jeg tenker alltid at "jeg er her nå og har penger", mens andre interesserte er personer som kanskje er interessert i bilen. Sjansen for at man kontakter flere selgere når man er på bruktbiljakt er stor. Ja dette var min tilnærming i utgangspunktet også. Hvis jeg feks avtaler visning på bilen med en interessent på Onsdag og så plutselig dukker det opp en ny interessent på Tirsdag som vil komme og se på bilen med en gang og bestemmer deg for å kjøpe den. Hva sier jeg da til førstnevnte interessent? Han blir kanskje skuffet og kanskje var han villig til å gi mer for akkurat den bilen. Jeg fikk ihvertfall en ildsint interessent på nakken sist gang jeg solgte bil nettopp på grunn av en sånn situasjon. Hvis jeg kjører din stil risikerer jeg jo å miste kjøpere hvis jeg avslår alle interessenter som tar kontakt i tidsrommet mellom interesse og visning/kjøp med en annen interessent. Endret 8. april 2019 av ardevd Lenke til kommentar
liehen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg har solgt en del egne biler og biler for kolleger. I utgangspunktet vil jeg si at den som kommer og betaler først får bilen, men dersom de interesserte har gitt et bud under din prisantydning ville jeg informert den andre om dette og høre om vedkommende vil by høyere. Fort gjort å sitte der uten noen kjøper om man skal være grei og vente til førstemann som ringte har tid til å se på bilen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Du må sjonglere, men være direkte og ærlig. Det spiller ikke så mye rolle om du får 99 000 eller 100 000, men å finne en ærlig kjøper og få solgt bilen innen rimelig tid er viktigst av alt. Du bør være ærlig om frister, hvis noen sier de vil kjøpe bilen innen en viss tid, si 4 timer, og byr en pris som er litt mer enn rimelig, bør du bestemme deg raskt om det vil lønne seg for deg å takke ja til det eller ikke. Samtidig har jeg opplevd -mange- (dog for en del år siden, da jeg handlet en del) som har skrevet at de vil kjøpe, og når tiden er kommet for å avtale sted og gjøre handelen, har det blitt stille og aldri hørt noe mer. Så du bør sjekke ut kjøperen og spørre om litt personlig informasjon, navn, adresse, tlfnr. Facebook-profil kan være fint å vite. Hvis du får flere titalls kjøpere, burde du endre teksten i artikkelen og skrive at du får veldig mange tilbud, og at du kanskje ikke rekker å svare alle. Du kan skrive det gående budet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Den første som kommer med riktig sum får bilen i min verden.. Jeg avtaler aldri visning dagen etter men sier at de kan ringe meg og sjekke om jeg fortsatt har den. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Hvis annonsen inneholder noe om bud (høystbydende over... ) eller auksjon så er det greit å holde en liten budrunde. Hvis annonsen kun inneholder en pris og førstemann sier at han kjøper bilen uten forbehold, så er det den som får kjøpe den i min bok. Begynner du da med en budrunde hadde jeg som mulig kjøper bare blitt irritert og hoppet til neste annonse (med forbehold om at bilen ikke er veldig attraktiv og at du egentlig burde satt høyere pris i utgangspunktet...) Hvis det er en pris i annonsen men den/de som ringer først vil prute den ned eller tar forbehold så får du si at du avventer om noen vil gi prisen du har satt først uten forbehold, eller at det ikke er aktuelt å selge lavere enn prisen du har satt. 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Har alltid praktisert førstemann til mølla, og gir tilbud om å kontakte andre interessenter hvis de ønsker om det ikke skulle bli noe salg. Å drive med budrunder og masse kjas frem og tilbake hadde jeg personlig i hvert fall ikke giddet å være med på, har du annonsert til en angitt pris så må du være forberedt på å selge den til denne prisen eller lavere med litt pruting. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg kan legge til at jeg mange ganger gjort gode kjøp fordi jeg har vært først ute.. En gang kjørte jeg fra Oslo til Røros midt på natta for å kjøpe en bil, jeg fikk den fordi jeg var en halvtime tidligere enn nestemann (han kom etter at vi hadde gjort handelen, ble visst litt snurt..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå