Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Det er nå DIN påstand, og siden den ikke er dokumenter, kan den avvises med samme dokumentasjon. La oss ta dette langsomt, så kan du si ifra hvilket punkt du er uenig i: Du påsto at man har sagt seg enig i EULAen til MS Siden man har sagt seg enig, kan man ikke protestere Det er bare det at å klikke "Aksepter" ikke nødvendigvis det samme som å si seg enig, iallfall når det er tvil om det er juridisk bindende, derfor det ikke åpenbart at man faktisk har sagt seg enig. Den eneste måten man kan ha sagt seg enig i en slik avtale, er hvis det man har gjort regnes som juridisk bindende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Apropos windows oppdateringer. Automatisk Win 10 oppdatering har visstnok gjort TeamViewer ubrukelig for mange (alle?) av support folka våre på jobben i dag. Søtt... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 La oss ta dette langsomt, så kan du si ifra hvilket punkt du er uenig i: Du påsto at man har sagt seg enig i EULAen til MS Siden man har sagt seg enig, kan man ikke protestere Det er bare det at å klikke "Aksepter" ikke nødvendigvis det samme som å si seg enig, iallfall når det er tvil om det er juridisk bindende, derfor det ikke åpenbart at man faktisk har sagt seg enig. Den eneste måten man kan ha sagt seg enig i en slik avtale, er hvis det man har gjort regnes som juridisk bindende. 2. Kudos for å komme med en selvmotsigelse i en og samme setning. Spesielt med tanke på at det står i EULA'en hva du skal gjøre om du ikke er enig. Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Apropos windows oppdateringer. Automatisk Win 10 oppdatering har visstnok gjort TeamViewer ubrukelig for mange (alle?) av support folka våre på jobben i dag. Søtt... Det er vel nettopp slike tilfeller, som gjør at det oppstår ektefølt kjærlighet over Microsoft sitt nye oppdateringsregime ;-) Det er jo langt viktigere å få noen få (unyttige?) nye funksjoner hyppig, enn en løsning som er stabil over tid med kjente og kjære applikasjoner, må vite. Endret 11. april 2019 av seventhwave Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Automatisk Win 10 oppdatering har visstnok gjort TeamViewer ubrukelig for mange (alle?) av support folka våre på jobben i dag. Søtt...Det er vel nettopp slike tilfeller, som gjør at det oppstår ektefølt kjærlighet over Microsoft sitt nye oppdateringsregime ;-) Jepp... men etter dagens stabaser må MS unnskyldes noe her. Det var TeamViewer sentralt som egentlig var årsak til de fleste problemene i formiddag. Servere nede hos dem så folk fikk ikke logga seg på. Windows oppdateringen hadde fjernet en slags "cache" (hvilket den visstnok skal gjøre). Så det gjorde at de uten Win oppdatering fikk "liksom logget seg på" (i TeamViewer) pga. at de enda hadde sin cache fra igår, mens de som hadde hatt Win 10 oppdatering i natt måtte vente til TeamViewer sentralt var oppe på beina igjen. Sånn er det nå med disse skyløsningene, problemer ett eller annet sted der ute rammer alle. Endret 11. april 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Jepp... men etter dagens stabaser må MS unnskyldes noe her. Det var TeamViewer sentralt som egentlig var årsak til de fleste problemene i formiddag. Servere nede hos dem så folk fikk ikke logga seg på. Windows oppdateringen hadde fjernet en slags "cache" (hvilket den visstnok skal gjøre). Så det gjorde at de uten Win oppdatering fikk "liksom logget seg på" (i TeamViewer) pga. at de enda hadde sin cache fra igår, mens de som hadde hatt Win 10 oppdatering i natt måtte vente til TeamViewer sentralt var oppe på beina igjen. Sånn er det nå med disse skyløsningene, problemer ett eller annet sted der ute rammer alle. Ja, rett skal være rett, vi kan ikke laste MS for alt :-) Det virker for øvrig som antagelsen din bekreftes her: https://downdetector.com/status/teamviewer/news/243955-problems-at-teamviewer Er en nyttig side for generelt å kunne sjekke oppetiden på diverse skytjenester. Spesielt for styreledere, som lever i villfarelsen om at skytjenester er en hellig gral (aka null nedetid) https://downdetector.com Endret 11. april 2019 av seventhwave Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Nå vil vel de fleste bedrifter med driftkritiske klienter har en form for løsning med sentralstyring av Windowsoppdateringer iform av en Windows Server med Update Server tjenestene kjørende (WSUS) eller Microsoft System Center. Det er jo ikke sånn at det er helt umulig å styre og kontrollere Windowsoppdateringer i Windows 10, det er bare at lisenser og SKU'er som er myntet på forbrukermarkedet er langt mer låst og tvinger på deg sikkerhetsoppdateringer langt mer aggressivt og det på en påtvungen måte enn hva som var tilfellet i tidligere versjoner, og det av god grunn og til fordel for markedet sånn generelt. Men det er jo på ingen måte umulig, ei heller spesielt vanskelig for det profesjonelle markedet å ta den kontrollen som de selv føler er nødvendig. Nå er det jo også ytterst få Windows 10 oppdateringer som inneholder annet enn retning av programvarefeil og tetting av sikkerhetshull. Alle "Feature Updates", altså oppdateringer til nye versjoner av Windows 10 har vel alle vært oppdateringer som man kan unnlate å installere. Litt usikker på hva som skjer når den versjonen av Windows 10 som du kjører på blir End of Support, da vil jeg vel tro at Microsoft også legger inn Feature Update som en påtvungen oppdatering uten at jeg kan bekrefte det. Endret 11. april 2019 av RamGuy Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 2. Kudos for å komme med en selvmotsigelse i en og samme setning. Spesielt med tanke på at det står i EULA'en hva du skal gjøre om du ikke er enig. Har Windows' EULA vært prøvet for en norsk rett? Pål Jensen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Har Windows' EULA vært prøvet for en norsk rett? Pål Jensen Hvor mange advokater tror du har gått med på å utforme slike EULA'er? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Hvor mange advokater tror du har gått med på å utforme slike EULA'er? Du vil ikke svare på spørsmålet som ble stilt? Da var et enkelt ja-nei-spørsmål Endret 12. april 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Du vil ikke svare på spørsmålet som ble stilt? Da var et enkelt ja-nei-spørsmål Retoriske spørsmål krever ikke svar eller svaret gir seg selv. Spørsmålet som ble stilt, er så selvsigende, at det krever ikke noe svar. Hvorfor i herrens navn skulle man være uenig i noe som man har sagt seg enig i, og er man ikke enig, så står det i EULA'en hva man skal gjøre for å returnere produktet. Men det fordrer jo at man har les EULA'en og forstår det som står der. Forstår man ikke det som er skrevet der, så finnes det beskrivelse i EULA'en om hvordan man skal få hjelp til å forstå det som står der. Men det er jo klart om at vil man ikke forstå, så er det ingen som skal ødelegge retten den personen har til å nekte å forstå. Endret 12. april 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Retoriske spørsmål krever ikke svar eller svaret gir seg selv. Spørsmålet som ble stilt, er så selvsigende, at det krever ikke noe svar. Hvorfor i herrens navn skulle man være uenig i noe som man har sagt seg enig i, og er man ikke enig, så står det i EULA'en hva man skal gjøre for å returnere produktet. Men det fordrer jo at man har les EULA'en og forstår det som står der. Forstår man ikke det som er skrevet der, så finnes det beskrivelse i EULA'en om hvordan man skal få hjelp til å forstå det som står der. Men det er jo klart om at vil man ikke forstå, så er det ingen som skal ødelegge retten den personen har til å nekte å forstå. a Trenger du så mange ord på å skrive "Nei, eulaen har ikke blitt prøvet foran en norsk rett"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) a Trenger du så mange ord på å skrive "Nei, eulaen har ikke blitt prøvet foran en norsk rett"? Det er ikke det jeg skriver, for det er en påstand jeg ikke vet svaret på. Om den er blitt prøvet eller ikke. Den er jo idiotsikker, så det er bare idioter som ville trukket den for retten. Endret 12. april 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Har Windows' EULA vært prøvet for en norsk rett? Pål Jensen Trolig ikke. Jeg kan i hvert fall (dessverre) ikke huske noen slik saker i media. Utfordringen er kostnadene ved å føre en sivilrettslig sak, særlig for enkeltindivider. Så at det ikke er prøvd for norsk rett, betyr ikke at EULA nødvendigvis følger norsk rettspraksis/lovverk. Om jeg ikke husker helt feil, har det derimot i EU vært forsøkt å bestride Windows OEM EULA'en (Windows Tax), med hell. Mener at det var en sak hvor en kjøper først måtte godta medfølgende Windows OEM-lisens, i det øyeblikket han tok i bruk PCen. Etter mye juridisk drakamp, tror jeg han fikk refundert den delen av kjøpesummen, som tilsvarte Windows Tax'en. Fant nå noe om dette under avsnittet License Refund Policy i denne artikkelen: https://en.wikipedia.org/wiki/Bundling_of_Microsoft_Windows Endret 12. april 2019 av seventhwave Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Det er ikke det jeg skriver, for det er en påstand jeg ikke vet svaret på. Om den er blitt prøvet eller ikke. Den er jo idiotsikker, så det er bare idioter som ville trukket den for retten. > Hvor mange advokater tror du har gått med på å utforme slike EULA'er? Sikkert en hel del (amerikanske), men neppe særlig mange norske. Som er typisk for disse EULA'ene. De er stort sett oversatt mer eller mindre direkte fra engelsk. > Den er jo idiotsikker, så det er bare idioter som ville trukket den for retten. Eller mer korrekt, sterk integritet og store ressurser. Det er i praksis David mot Goliat dette... Endret 12. april 2019 av seventhwave Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Heldigvis noen som er i stand til å gi et svar, uten utenomsnakk og flåserier. Takker & bukker. Pål Jensen Hvor mange advokater tror du har gått med på å utforme slike EULA'er? Lenke til kommentar
G Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Noen som er sent ute, eller har det blitt veldig mye bedre enda? Har merket meg at man har bedre kontroll, men for en lat bruker så får en kanskje en brå overraskelse uansett om en ikke følger med og aktivt utsetter oppdateringene? Har ikke testet "la det skure"-metoden enda, fordi jeg simpelthen ikke tør å få de ekle overraskelsene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå