AfterGlow Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Nå skal Microsoft gi deg mer kontroll over oppdateringene i Windows 10 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 De har ennå ikke skjønt greia. Det må jo være opp til hver enkelt bruker om de vil ha en oppdatering eller ikke. Spesielt med det oppdateringsrullebladet som Micro$oft har. 2 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 "Feature Updates" er vel valgfrie? Hvertfall så lenge versjonen du kjører på fremdeles er supportert? Det er vel sikkerhetsoppdateringer som ikke er valgfrie og kan nå utsettes opptil 35 dager. Så ræva som folk flest er når det kommer til vedlikehold så er det jo bare fornuftig at sikkerhetsoppdateringer forblir påtvunget for de fleste brukere. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 De har ennå ikke skjønt greia. Det må jo være opp til hver enkelt bruker om de vil ha en oppdatering eller ikke. Spesielt med det oppdateringsrullebladet som Micro$oft har. Det er de færreste som har kompetanse til å vurdere *innholdet* i oppdateringene Microsoft kommer med. Når det gjelder å vurdere *tidspunktet* oppdateringene skal installeres, så er det motsatt. Der er det folk flest som vet bedre enn Microsoft. At vi nå kan utsette patcher noen dager er helt klart et fremskritt, med forbehold om hvordan det er implementert. Det er bare noen dager til vi får se resultatet 4 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det er fortsatt skit. Ikke godt nok. Falsk kontroll. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 De har ennå ikke skjønt greia. Det må jo være opp til hver enkelt bruker om de vil ha en oppdatering eller ikke. Spesielt med det oppdateringsrullebladet som Micro$oft har. Nei det er det ikke. En sammenligning med oppdateringer til operativsystem med oljeskift på en bil. Ingen som lager biler ønsker at motorene skjærer seg, fordi eierne ikke skifter olje. Da ville deres biler fremstått som elendige. På samme måten ønsker ikke Microsoft at deres operativsystem skal fremstå. Aller minst med tanke på sikkerhet. Alternativet for å ikke motta oppdateringer, er å ikke være på nettet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det er fortsatt skit. Ikke godt nok. Falsk kontroll.Vi får se hvordan det blir. Viktig for meg er at Windows ikke restarter før jeg trykker 'ok'. Jeg har opplevd at Windows restartet kun *timer* etter at patchene har blitt sluppet og det hører ikke noe sted hjemme. 35 dager burde holde for de aller fleste, trenger du mer enn det har du hele tiden hatt muligheten til å sette opp AD med WSUS/GPO/SCCM.. 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 De har ennå ikke skjønt greia. Det må jo være opp til hver enkelt bruker om de vil ha en oppdatering eller ikke. Spesielt med det oppdateringsrullebladet som Micro$oft har.Nei det er det ikke. En sammenligning med oppdateringer til operativsystem med oljeskift på en bil. Ingen som lager biler ønsker at motorene skjærer seg, fordi eierne ikke skifter olje. Da ville deres biler fremstått som elendige. På samme måten ønsker ikke Microsoft at deres operativsystem skal fremstå. Aller minst med tanke på sikkerhet. Alternativet for å ikke motta oppdateringer, er å ikke være på nettet. Da må en skille sikkerhetsoppdateringer fra alt mulig annet. Hvis en først skal bruke biler som sammenligningsgrunnlag, kan mange oppdateringer heller sammenlignes med å vaske bilen eller støvsuge praktvognen innvendig. Det er ingen sikkerhetsrisiko å utsette bilvasken en dag eller to så lenge en kan se ut av vinduene og bilskiltene er godt synlige. Pål Jensen 4 Lenke til kommentar
seventhwave Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) De har ennå ikke skjønt greia. Det må jo være opp til hver enkelt bruker om de vil ha en oppdatering eller ikke. Spesielt med det oppdateringsrullebladet som Micro$oft har.Nei det er det ikke. En sammenligning med oppdateringer til operativsystem med oljeskift på en bil. Ingen som lager biler ønsker at motorene skjærer seg, fordi eierne ikke skifter olje. Da ville deres biler fremstått som elendige. På samme måten ønsker ikke Microsoft at deres operativsystem skal fremstå. Aller minst med tanke på sikkerhet. Alternativet for å ikke motta oppdateringer, er å ikke være på nettet. Uansett hva bilprodusenten, du, eller i dette tilfellet Microsoft måtte mene: Dette må være en situasjon du som (bil)eier har 100% råderett og kontroll over. Det kan gjerne komme et lite varsel i dashboardet, som forsiktig minner deg på at et oljeskift er nødvendig. Så kan du velge å overse dette varselet akkurat så lenge du vil. Tenk om det skulle vært slik at du for 35 dager siden fikk beskjed om at oljeskift var på tide, og du nøyaktig 35 dager senere haster avgårde til Gardermoen, for å rekke et fly. Den flyturen ble det ikke noe av, fordi bilen da automatisk svinger av til nærmeste verksted for å bytte olje. Det skal ikke være nødvendig å inneha kunnskap om hvordan man deaktiverer en service og endrer innstillinger i registry/GPO, for å få kontroll på en slik situasjon. Senest nå i helgen så jeg i en restaurant at et par POS-terminaler hadde gått i bluescreen etter en sikkerhetsoppdatering, som MS hadde tvunget igjennom. Endret 8. april 2019 av seventhwave 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Uansett hva bilprodusenten, du, eller i dette tilfellet Microsoft måtte mene: Dette må være en situasjon du som (bil)eier har 100% råderett og kontroll over. Jeg er enig i dette prinsippet. Utfordringen er at VesleMjuk har i mange år unlatt å gjøre noe for å bedre oppbygning av Windows, hvilket fører til at det ikke skal spesielt mye til før omstart blir et krav når noe må endres. Hadde systemet oftere latt seg oppdatere uten krav til omstart ville utfordringen vært langt mindre. F.eks. kunne oppdateringer lettere kjørt i bakgrunnen, uten å påvirke brukeres arbeid i vesentlig grad. Så VesleMjuk har konstrert noe som krever "oljesift" en gang i måneden, istedenfor en gang i året. De vil neppe få alle brukere fornøyde uansett hvor mye de pynter på den måten "oljeskiftet" skal utføres på. Endret 8. april 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Da må en skille sikkerhetsoppdateringer fra alt mulig annet. Hvis en først skal bruke biler som sammenligningsgrunnlag, kan mange oppdateringer heller sammenlignes med å vaske bilen eller støvsuge praktvognen innvendig. Det er ingen sikkerhetsrisiko å utsette bilvasken en dag eller to så lenge en kan se ut av vinduene og bilskiltene er godt synlige. Pål Jensen Det å ikke vaske bilen vil aldri ført til noe havari, slikt som det å ikke skifte olje vil føre til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Uansett hva bilprodusenten, du, eller i dette tilfellet Microsoft måtte mene: Dette må være en situasjon du som (bil)eier har 100% råderett og kontroll over. Det kan gjerne komme et lite varsel i dashboardet, som forsiktig minner deg på at et oljeskift er nødvendig. Så kan du velge å overse dette varselet akkurat så lenge du vil. Tenk om det skulle vært slik at du for 35 dager siden fikk beskjed om at oljeskift var på tide, og du nøyaktig 35 dager senere haster avgårde til Gardermoen, for å rekke et fly. Den flyturen ble det ikke noe av, fordi bilen da automatisk svinger av til nærmeste verksted for å bytte olje. Det skal ikke være nødvendig å inneha kunnskap om hvordan man deaktiverer en service og endrer innstillinger i registry/GPO, for å få kontroll på en slik situasjon. Senest nå i helgen så jeg i en restaurant at et par POS-terminaler hadde gått i bluescreen etter en sikkerhetsoppdatering, som MS hadde tvunget igjennom. Bilprodusenten kan gjøre det slikt at du får en svært redusert ytelse, om du ikke vedlikeholder bilen. De gjør det ikke i dag, men de kan gjøre det om de vil. Grunnen til at de ikke gjør det, er at de aller fleste skifter olje ved varsel. Hadde bare alle som bruker datamaskin vært lik oppfyllende, så hadde Microsoft ikke behøvd å hatt slikt et regime. Microsoft skulle gjort det slik at tilgang til Internett forsvant, om personen ikke oppdaterte maskinene. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 HVis de bare kunne fikse Defender oppdateringene. Feiler hver ENESTE gang hos meg. Hjelper ikke med reinstallasjon av Windows heller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 HVis de bare kunne fikse Defender oppdateringene. Feiler hver ENESTE gang hos meg. Hjelper ikke med reinstallasjon av Windows heller. Ikke noe i veien med defenderoppdateringer. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Tenk om det skulle vært slik at du for 35 dager siden fikk beskjed om at oljeskift var på tide, og du nøyaktig 35 dager senere haster avgårde til Gardermoen, for å rekke et fly. Den flyturen ble det ikke noe av, fordi bilen da automatisk svinger av til nærmeste verksted for å bytte olje. Det kan bli lite fly tur om enten du eller forrige eier ignorerte olje lampa så lenge at motoren ikke tålte mer. Personlig har jeg aldri hatt problemer med windows update. Jeg har stilt inn min til å skulle innstallere updates mens jeg er på jobb, men da er pcen avslått så jeg kan omgå restarter i mange måneder om jeg vil, dere får sette maskina til å innstallere updates når dere vet dere bruker maskina så dere kan avbryte den, problem løst. Endret 8. april 2019 av meg0709 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Jeg kjenner personlig forskere som har fått ødelagt forsøk som ble overvåket av en Windows-maskin, fordi Windows fant ut at en oppdatering var på sin plass midt i løpet. Da var det bare å begynne på nytt igjen. Det har også hendt at operasjoner på sykehus etc har blitt avlyst/utsatt pga Windows-maskiner plutselig forlangte en oppdatering. Når det gjelder sikkerhetsoppdateringer så er jeg enig i at de er viktige, men når det er MITT produkt må det likevel være opp til MEG om jeg ønsker å oppdatere - og i så tilfelle når - eller ikke. Og jeg må ha mulighet til å velge bort diverse programmer eller deler av OSet dersom jeg ikke ønsker dem, uten at Ms på død og liv skal reinstallere faenskapen ved hver eneste større oppdatering. 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Kunne jo vært interessant å vite hvorfor de mener at detskal være sånn, men jeg har avinstallert en del første gangen jeg la inn w10, men jeg har aldri fått noe reinstallert når store updates har kommet som 1809 osv, aldri skjedd, lurer på hvordan enkelte har det sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Jeg kjenner personlig forskere som har fått ødelagt forsøk som ble overvåket av en Windows-maskin, fordi Windows fant ut at en oppdatering var på sin plass midt i løpet. Da var det bare å begynne på nytt igjen. Det har også hendt at operasjoner på sykehus etc har blitt avlyst/utsatt pga Windows-maskiner plutselig forlangte en oppdatering. Når det gjelder sikkerhetsoppdateringer så er jeg enig i at de er viktige, men når det er MITT produkt må det likevel være opp til MEG om jeg ønsker å oppdatere - og i så tilfelle når - eller ikke. Og jeg må ha mulighet til å velge bort diverse programmer eller deler av OSet dersom jeg ikke ønsker dem, uten at Ms på død og liv skal reinstallere faenskapen ved hver eneste større oppdatering. Det er ikke ditt produkt. Du eier ikke Windows, men du har kjøpt en lisens for å få lovt til å bruke det på din datamaskin. Denne lisene har du akseptert ved å trykke ok på EULA, når du installerte OS'et eller når du startet op maskinen for første gang og OS'et var ferdig installert fra leverandør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Det er ikke ditt produkt. Du eier ikke Windows, men du har kjøpt en lisens for å få lovt til å bruke det på din datamaskin. Denne lisene har du akseptert ved å trykke ok på EULA, når du installerte OS'et eller når du startet op maskinen for første gang og OS'et var ferdig installert fra leverandør. Du forstår dette er et ugyldig argument? Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Det er ikke ditt produkt. Du eier ikke Windows, men du har kjøpt en lisens for å få lovt til å bruke det på din datamaskin. Denne lisene har du akseptert ved å trykke ok på EULA, når du installerte OS'et eller når du startet op maskinen for første gang og OS'et var ferdig installert fra leverandør. Javel. Jeg bygget min PC selv jeg. Og installerte så Windows (som jeg har kjøpt!) fra en USB-pinne jeg fikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå