Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Norsk statsborger og det å være norsk er to vidt forskjellige ting. 

Ja. Det ene er et objektivt kriterium som brukes til å bestemme om noen har tilhørighet til et land og krav på dets goder og beskyttelse, det andre er en subjektiv oppfatning av hva som er norsk "nok" til å få bo her. Du har tydelig en helt annen oppfatning av det enn jeg har, hvorfor skal en av oss ha mer rett enn den andre? Og hvorfor skal noen av oss være dommer over andres rett?

Og du tror vel ikke at arabiske barn kommer til å ha norsk som morsmål. 

Jeg bryr meg ikke om hva de har som morsmål. Det kommer an på moren det. Men jo, jeg tror at hvis de vokser opp i Norge så vil de snakke norsk. Vokser de opp i Syria så vil de ikke det.

Disse barna er arabere...

Hvor har du det fra? Hva er det som gjør dem til arabere? Minst to av dem er født i Norge av en etnisk norsk mor. Andre er født der nede, men har etnisk norsk mor. 

Faren min var FN-soldat i Gaza når jeg var barn. Hvis jeg hadde vokst opp der, ville jeg vært araber? Hvorfor? Tre av mine fettere vokste opp i Ghana. Er de afrikanere?

Er det eventuelt opphavet som avgjør? Kong Harald har dansk far og svensk mor, og vokste opp i USA. Hva er han? Når ble han eventuelt norsk nok?

... og deres kultur er arabisk og deres religion er muslimsk.

Og min religion er ateistisk. Og min kultur? jeg vet ikke helt, men det høres ikke helt ut som om vi to har den samme. Man er ellers ikke født med en kultur, man vokser opp med en kultur. Jo lenger disse barna blir værende i Syria, jo lenger vokser de opp med kulturen der. Jo fortere vi henter dem hjem, jo fortere vokser de opp med kulturen her. 

Og ja, man kan vokse opp her i landet og trives i - og med - norsk kultur, og fortsatt være muslim. De fleste muslimer klarer den helt greit og uten å gå i spagaten. Radikaliseringen rammer tross alt et fåtall.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Norske barn og deres foreldre bør hentes hjem til Norge. Det er det eneste moralsk riktige mener jeg. Hverken den Syriske stat eller det Kurdiske styrtet (som ikke har et land) har et rettsapparat som kan ta seg av dette på en forsvarlig måte.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...