Redaksjonen. Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Fords strategi fra 2011 gir ingen mening i dag. Derfor måtte Ford Focus dø som elbil Lenke til kommentar
Populært innlegg kremt Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. april 2019 ICE produsenter gjør alt som står i sin makt for å forsinke utfasingen av forbrenningsmotoren. Dette inkluderer gassing av aper, systematisk og bevisst svindel og juks samt kartellvirksomhet mellom produsentene. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. april 2019 Focus electric var en pen elbil i sin tid, men utseende er ikke alt. Den manglet hurtiglading fullstendig og normalladingen var bare 3,6 kW. Det sammen med fraværet av bagasjeplass betød alt for store kompromisser selv for de som tok i bruk elbil tidlig. Focus var et misfoster og solgte dårlig helt fra starten av. Det blir for dumt å skylde på at Focusen ga mening i 2011 og ikke nå lengre. Den ga aldri mening. Jeg tror Ford Gimp-et den med vilje. 13 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 ICE produsenter gjør alt som står i sin makt for å forsinke utfasingen av forbrenningsmotoren. Dette inkluderer gassing av aper, systematisk og bevisst svindel og juks samt kartellvirksomhet mellom produsentene. Det stemmer! Og de kommer ikke til å innsé at slaget er tapt før 2025, når nysalg av disse prompebilene blir forbudt i Norge. VAG, BMW, Mercedes, Ford og alle de andre synger allrede på siste verset og kommer til å forsvinne. Akkurat som Kodak. 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Det stemmer! Og de kommer ikke til å innsé at slaget er tapt før 2025, når nysalg av disse prompebilene blir forbudt i Norge. VAG, BMW, Mercedes, Ford og alle de andre synger allrede på siste verset og kommer til å forsvinne. Akkurat som Kodak. Så fordi lille Norge ikke vil ha "prompebilene" til de store tyske (+Ford) i 2025, så dør de som selskap? 5 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Nettopp. At de har vokst seg så store som de har gjort er et mirakel. I følge elbilfantastene her så har de jo knapt IQ nok til å puste selv. Hvordan de har klart å bygge opp verdens største selskaper er totalt uforklarlig. 2 Lenke til kommentar
Yngve LK Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 ICE produsenter gjør alt som står i sin makt for å forsinke utfasingen av forbrenningsmotoren. Dette inkluderer gassing av aper, systematisk og bevisst svindel og juks samt kartellvirksomhet mellom produsentene. Det stemmer! Og de kommer ikke til å innsé at slaget er tapt før 2025, når nysalg av disse prompebilene blir forbudt i Norge. VAG, BMW, Mercedes, Ford og alle de andre synger allrede på siste verset og kommer til å forsvinne. Akkurat som Kodak. No er det vel ikkje mange som er komt lenger enn VAG og BMW med el bil....? 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 No er det vel ikkje mange som er komt lenger enn VAG og BMW med el bil....? Jeg kunne vel nevnt ett selskap, hadde jeg bare husket navnet.... 6 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 No er det vel ikkje mange som er komt lenger enn VAG og BMW med el bil....? Dei heng definitivt etter. Globalt var ingen av dei blant topp 5 i 2018. Reknar vi med ladbare hybridar, var BMW på 5. og VAG på 9. plass. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Jeg kunne vel nevnt ett selskap, hadde jeg bare husket navnet.... BYD. 3 Lenke til kommentar
JM1ORBHF Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Tror nok mange her ikke forstår det Amerikanske behovet. Søstern bor i California og hun kjører 2timer til jobb, så kjører hun litt rundt PÅ jobb, så kjører hun 2timer tilbake igjen. 4 timer tilbake viss det er trafikk. Dette er ikke uvanlig ettersom amerika er et stort land, og få har råd å kjøpe hus tett optil arbeidsplassen. Når det i tillegg ikke er offentlig transport som fungerer så må det bilkjøring til. Mye bilkjøring! Man kan rett og slett ikke sammenligne det amerikanske behovet, med det norske behovet for å kjløre elbil fra Asker til Lysaker. Når hun valgte ny bil ble det en hybrid fra Toyota, en camry til 25k$. Uten elbil incentiver er det fortsatt for dyrt/liten rekkevidde med elektrisk for massene. 5 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det virker som om mange har vanskelig for å forstå at de store bilprodusentene lager de bilene de til enhver tid tror de kan tjene mest penger på. I Norge har vi en høy andel elbilsalg ene og alene pga norske myndigheter har tatt seg råd til kostbare incentiver for elbil. I Kina produseres elbiler såpass rimelig at de med eksisterende incentiver selger relativt bra. Resten av verden har stort sett ikke innført slike incentiver ennå.Globalt hadde rene el-biler og plugin-hybrider til sammen en markedsandel på 2.2% i 2018. Så det er ikke så veldig vanskelig å avgjøre om det er el- eller fossilbiler du har mest sjans til å få salgsvolum på også i 2019. Og det forklarer også at de store produsentene fremdeles fokuserer på å produsere fossilbiler.Enkelte mindre produsenter ser selvfølgelig gode muligheter i de 2.2%, slik som Tesla, Nissan og BYD, og presset fra myndighetene i flere verdensdeler om å begrense utslipp begynner å bli såpass at de store nå begynner å føle at de må være 'med' for ikke å bli straffet. Og så har vi VAG som for alt i verden vil snakke om noe annet enn diesel - av gode grunner, selv om mer enn 99% av produksjonen fremdeles er fossilbiler. At det er mange som kunne ønske at 'alle' produserte gode el-biler er jo så, men de produserer det de tjener penger på i dag, ikke det de skulle ønske de tjente penger på om 5 år... Når det er sagt så ser det vel ut til at Ford er den av de store som i størst grad har ignorert en kommende økning i etterspørsel av elbiler. 1 Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Problemet er at ICE-produsentene nesten utelukkende bare produserer såkalt compliance-modeller. Hadde de faktisk satset og bygget en elbil fra bunnen kunne de ha kommet langt. Men det koster dem penger, det er upløydmark for dem, det er enklest å bare fortsette som før. Dette er grunnen til at Tesla gang på gang gruser de andre bilprodusentene. Tesla startet på nytt uten noen som helt historie å ta vare på. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det virker som om mange har vanskelig for å forstå at de store bilprodusentene lager de bilene de til enhver tid tror de kan tjene mest penger på. I Norge har vi en høy andel elbilsalg ene og alene pga norske myndigheter har tatt seg råd til kostbare incentiver for elbil. I Kina produseres elbiler såpass rimelig at de med eksisterende incentiver selger relativt bra. Resten av verden har stort sett ikke innført slike incentiver ennå.Akkurat slik tenkte Kodak og Nokia òg. Jaja, digitale kamera er i vekst, men dei store voluma er jo i fotografisk film. Jaja, smarttelefonar er visst ein ting, men dei store voluma er jo i vanlege mobiltelefonar med lang batterilevetid. Slik går det an å tenkje, men dei som tenkte slik for lenge tapte. Problemet for Ford og mange andre, er at det er for seint å snu skuta no når salet av eksosbilar globalt er i nedgang. Salet av elbilar veks derimot med 60% i året globalt. Sidan salet av det Ford satsar på er i nedgang, kjem både fortenestemarginar og sal til å synke som ein stein framover. Det er ikkje enkelt å handtere eit teknologiskifte når heile selskapet er i ei krise. Det erfarte både Kodak og Nokia, og det kjem til å gå den same vegen med mange bilprodusentar. 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Akkurat slik tenkte Kodak og Nokia òg. Jaja, digitale kamera er i vekst, men dei store voluma er jo i fotografisk film. Jaja, smarttelefonar er visst ein ting, men dei store voluma er jo i vanlege mobiltelefonar med lang batterilevetid. Slik går det an å tenkje, men dei som tenkte slik for lenge tapte. Problemet for Ford og mange andre, er at det er for seint å snu skuta no når salet av eksosbilar globalt er i nedgang. Salet av elbilar veks derimot med 60% i året globalt. Sidan salet av det Ford satsar på er i nedgang, kjem både fortenestemarginar og sal til å synke som ein stein framover. Det er ikkje enkelt å handtere eit teknologiskifte når heile selskapet er i ei krise. Det erfarte både Kodak og Nokia, og det kjem til å gå den same vegen med mange bilprodusentar. Jeg ser poengene og hvor du vil hen, men det blir veldig til krisemaksimering uansett. Den bestselgende bilen i UK er faktisk Ford Fiesta, som da ikke fins i verken elektrisk eller hybrid. Den har vært bestselgende flere år på rad. Den bestselgende bilen i USA er Ford F150, altså en stor pickup, og da med en stor V6. Bestselgende i Tyskland er Golf, med VW Tiguan på 2. plass. Så du kan vri det hvordan du vil, men de store sitter fortsatt veldig godt. Ja, de må også begynne å tenke fremover, men det er nok ingen krise. Endret 8. april 2019 av Vertical^ 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Så du kan vri det hvordan du vil, men de store sitter fortsatt veldig godt. Ja, de må også begynne å tenke fremover, men det er nok ingen krise. Det er ikke noe magi å lage en elektrisk bil. Elektriske motorer og batteriteknologi får man kjøpt. Sammenligningen fra Nikoa/Kodak til dette er tull. 1 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Akkurat slik tenkte Kodak og Nokia òg. Jaja, digitale kamera er i vekst, men dei store voluma er jo i fotografisk film. Jaja, smarttelefonar er visst ein ting, men dei store voluma er jo i vanlege mobiltelefonar med lang batterilevetid. Slik går det an å tenkje, men dei som tenkte slik for lenge tapte. Problemet for Ford og mange andre, er at det er for seint å snu skuta no når salet av eksosbilar globalt er i nedgang. Salet av elbilar veks derimot med 60% i året globalt. Sidan salet av det Ford satsar på er i nedgang, kjem både fortenestemarginar og sal til å synke som ein stein framover. Det er ikkje enkelt å handtere eit teknologiskifte når heile selskapet er i ei krise. Det erfarte både Kodak og Nokia, og det kjem til å gå den same vegen med mange bilprodusentar. Jeg ser poengene og hvor du vil hen, men det blir veldig til krisemaksimering uansett. Den bestselgende bilen i UK er faktisk Ford Fiesta, som da ikke fins i verken elektrisk eller hybrid. Den har vært bestselgende flere år på rad.Den bestselgende bilen i USA er Ford F150, altså en stor pickup, og da med en stor V6. Bestselgende i Tyskland er Golf, med VW Tiguan på 2. plass. Så du kan vri det hvordan du vil, men de store sitter fortsatt veldig godt. Ja, de må også begynne å tenke fremover, men det er nok ingen krise. Det er sikkert riktig, men et fullstendig bakoverskuende argument. Hele poenget her er jo at den varen som selger mest i dag neppe er den samme som selger mest i morgen og i overimorgen. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Så du kan vri det hvordan du vil, men de store sitter fortsatt veldig godt. Ja, de må også begynne å tenke fremover, men det er nok ingen krise.Det er ikke noe magi å lage en elektrisk bil. Elektriske motorer og batteriteknologi får man kjøpt. Fortell det til Audi. Når folk ikkje får kjøpt e-Tron, fordi Audi ikkje kan skaffe nok batteri, er det ikkje sikkert dei kjøper ein annan Audi. Det er stor sjanse for at dei kjøper ein Tesla i staden. Nettopp slike haldningar er det som får selskap til å gå konkurs. Dei undervurderer kor vanskeleg det er. Kodak gjorde det same. Dei satsa jo veldig på digital fotografi når dei såg kva veg det gjekk, men endte med å tape mykje pengar på satsinga si. Produsentane med meir erfaring produserte betre og billigare. Og fotografisk fil kom ikkje attende til massemarknaden. No må dei konkurrere på pris òg. Opel måtte setje ned priosen på Ampera-E, ein bil dei i utgangspunktet taper pengar på: https://www.dn.no/motor/elbil/opel-norge/opel-ampera-e/kutter-elbilprisen-med-40000-kroner/2-1-583092 For Fiat-Chrysler er det so vanskeleg, at dei betaler hundrevis av millionar Euro til Tesla, medan dei ser salet av eigne modellar falle: https://www.dn.no/samferdsel/tesla/fiat-chrysler/bil/ft-fiat-chrysler-betaler-flere-hundre-millioner-euro-til-tesla-i-et-nytt-samarbeid/2-1-582663 Selskap som starta seriøst med elbilar for ti år sidan tener pengar på dei i dag. Tenk deg at eksosbilprodusentane både må slite med sviktande sal av eksosbilar, og samstundes må slite med underskot medan dei prøver å starte opp med noko nytt. På same tid går elbilprodusentane med overskot, og kan produsere stadig billigare. Dei er dømde til å tape. Sammenligningen fra Nikoa/Kodak til dette er tull.Famous last words. Endret 8. april 2019 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Det er sikkert riktig, men et fullstendig bakoverskuende argument. Hele poenget her er jo at den varen som selger mest i dag neppe er den samme som selger mest i morgen og i overimorgen. Det er riktig det, men regn gjerne opp de store bilprodusentene som ikke allerede har elbiler i produksjon eller har konkrete volummodeller i utvikling med lanseringsdato innen neste år. Så vidt jeg kan skjønne trenger du ikke en gang en hånd for å telle disse på fingrene. ;-) Det store spørsmålet er hvem som treffer på markedsstrategien globalt de neste årene, store biler, små biler, billige biler, premiumbiler, lette biler med kort kjørelengde for bybruk, tunge biler med lang kjørelengde etc... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Elbilfanatikerne har virkelige høye tanker om seg selv. "Jeg er så smart for jeg vet at elbiler er framtiden! Ford, VAG, BMW etc. er dumme, for de fornekter elbiler og skjønner ikke at de vil gå konkurs om kort tid når prompebilene blir upopulære eller forbudt. Blablabla Nokia blablabla Kodak blabla". Lol! Tror de virkelig at de store konsernene ikke har planene klare? De har garantert mange hemmeligheter som de ikke vil verken publikum eller konkurrentene skal vite om. Men én ting har elbilfanatikerne rett i. De vil tviholde på ICE-bilene så lenge de kan da det er her de tjener store penger. Endret 8. april 2019 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå