8igby Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 "– Jeg er usikker på om myndighetene forstår hvor stor veksten i ladebehovet kommer til å bli. " Dette er ett av to store problemer, samfunnsmessig. Det vil bli ekstremt dyrt å bygge ut denne infrastrukturen, så å si hele ledningsnettet for kraft må byttes ut og vi må øke produksjonen av elektrisitet drastisk. Problem to er at batterier er no skikkelig graps å lage, og trenger konfliktmaterialer. Elbil er tingen fremover, men ikke batteribil. Hydrogen ser ut som den beste løsningen at the moment, spesielt hvis vi kan komme over den komplett irrasjonelle frykten for atomkraft. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Kjenner kun til BMW i3 som bruker resirkulerte materialer. i3 bruker ikke resirkulerte materialer. Den bruker resirkulerbare materialer. Interiøret består bl.a. av kenaf-fiber. (hamp på norsk?) Lenke til kommentar
Netfrog Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Vet ikke hvor mye effekt batterivarmeren er på man kupevarmeren er på 6KW selv om jeg til nå ikke har sett at den trekker mere en 1,5KW de gangene jeg har vært innom menyen for effektforbruk i bilen. Dersom det er Model S du snakker om så er såvidt jeg vet begge pumpene oppgitt til 6 kW, men det er varmeeffekten som oppgis - ikke forbruket. Varmepumper spytter ut mer varmeeffekt enn man putter inn. Jeg har eksempelvis en Daikin hjemme som er oppgitt til å yte 6,7 kW varmeeffekt, men oppgitt maksimalt strømforbruk er likevel bare 1,61 kW. Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg jobber mye svart så det staten stjeler fra meg tjener jeg uansett inn igjen. Overrasker meg egentlig ikke at folk som jobber mye svart er også lite opplyste om elbiler. De tilhører liksom en gruppe mennesker i samfunnet. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Overrasker meg egentlig ikke at folk som jobber mye svart er også lite opplyste om elbiler. De tilhører liksom en gruppe mennesker i samfunnet. Jeg er overrasket over at flere elbileiere ikke jobber svart, de snyter jo unna alle avgifter og moms fra før :-D Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Rekkevidde er én ting, det andre er hvor tungt det kan trekke. Mange har behov for å kunne trekke vogner over 2 tonn, og det er per i dag kun Tesla Model X som kan tilby dette. 2.5tonn hengervekt, 500km rekkevidde med henger og hurtiglading under 10 minutter så snakker vi et reelt alternativ. Diesel er enn så lenge best, Nei, så godt som ingen har behov for å trekke to tonn. Hvis du daglig pendler til Tromsø fra Oslo så bor du i feil by. Og etter å ha kjørt 500km skal du kaste i deg mat på doen i ti minutter. Det betyr at du er en stor fare i trafikken. Diesel er ikke best på noe. 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Nei, oppvarming. Hvilke modeller er det snakk om her? Mange spør meg om råd om elbil og hadde vert greit å vite det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Dersom det er Model S du snakker om så er såvidt jeg vet begge pumpene oppgitt til 6 kW, men det er varmeeffekten som oppgis - ikke forbruket. Varmepumper spytter ut mer varmeeffekt enn man putter inn. Jeg har eksempelvis en Daikin hjemme som er oppgitt til å yte 6,7 kW varmeeffekt, men oppgitt maksimalt strømforbruk er likevel bare 1,61 kW. Er nok ingen Model S men heller en Nissan E-NV200 Evalia og den har ingen varmepumpe, kun elektrisk varme. Har kun fått testet den i noen få minus og ikke sett etter på forbruket ved kald oppstart så den kan sikkert trekke mere da. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Jeg er overrasket over at flere elbileiere ikke jobber svart, de snyter jo unna alle avgifter og moms fra før :-DEr jo nettop derfor jeg har kjøpt meg elbil, ikke for å jobbe svart men å snyte staten for avgiftskroner. Og som en hyggelig bonus får jeg et billig bilhold med lavt drivstofforbruk og lave service/verkstedkostnader ettersom det er en haug med kostbar mekanikk en elbil mangler. Forsikringen kom seg på halvparten av det den gamle jeg har koster i året og den har jeg ikke engang kasko på. Så om du kan og har lyst er elbil slettes ikke noe dum ting. Jeg planlegger også å bli småskala strømprodusent i tillegg til å ha en batteribank i kjelleren til kjøp og salg av strøm slik at jeg kan utnytte strømprising med differensierte strømpriser. Forskjellen er at alt jeg nevner her er lovlig uten at jeg trenger å være redd for at skattevesnet finner ut av det. Men tilbake til det å jobbe svart, ikke fordi jeg skal moralisere over noen men jeg ser at det straffer seg i det lange løp fordi om du har lite hvite inntekter og store svarte blir det ikke all verden når pansjonen skal gjøres opp når den tid kommer. Da lønner det seg å ha hatt mest mulig hvit inntekt. Å joda jeg vet at man kan spare opp til dette men har så langt ikke sett noen jeg vet om som jobber svart gjøre det enda og sågar må jobbe etter fylte 67 fordi pansjonen ikke strekker til. Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 (endret) Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg jobber mye svart så det staten stjeler fra meg tjener jeg uansett inn igjen.Overrasker meg egentlig ikke at folk som jobber mye svart er også lite opplyste om elbiler. De tilhører liksom en gruppe mennesker i samfunnet. Å jobbe svart er det samme som å være uopplyst ? Men hva med den lille gruppen av rike ? De betaler også mindre skatt enn før, ifølge NA24. Det er jo ikke ulovlig men. Moralsk sett er det vel like forkastelig å jobbe svart, som å motta fordeler basert på ditt etternavn, hvem du kjenner eller hvor mye du tjener ? Jeg syns det er mer moralsk å få utført mindre svartarbeider, enn å f.eks opprette selskaper som skal kreve inn bompenger, leie ut sykepleiere eller motta statsstøtte, fordi summene som regel ikke er like ekstreme i tilfellet med den "uopplyste" håndverkeren, handelen som regel betales med penger som er skattet allerede, og svindelen blir ikke begått med staten som kunde, men mellom vanlige borgere. Det er noe ganske annet å opprette hospits for rusmisbrukere og la dem bo i en rønne, mens man krever felleskapet for 12000 kroner døgnet. Eller å "magisk" bli tildelt kontrakt på bygging av vei og offentlige bygg. Alle disse som driver med slikt, er vel også uopplyste ? Jeg undres på hvor mye staten "taper" på elbil, og om noen har regnet på det ? Det må jo begynne å bli noen kroner, og hvordan skal underskuddet dekkes ? Ved å selge CO2 kvoter ? edit: https://e24.no/privat/skatt/hundre-ganger-mer-i-skattekutt-for-de-rikeste/24318702 edit2: På ti år gikk statens årlige inntekter ned 25 milliarder på bil. Og det er visst kun engangsavgiftene fra 2007 til 2018, ikke bompenger, ferger og veiavgift. Så det er jo en totalt vannvittig sum som deles ut som skattelette til de som har råd til elbil. Det blir vel helst de som jobber mye svart det da Endret 9. april 2019 av Karamell Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Å jobbe svart er det samme som å være uopplyst ? Men hva med den lille gruppen av rike ? De betaler også mindre skatt enn før, ifølge NA24. Det er jo ikke ulovlig men. Moralsk sett er det vel like forkastelig å jobbe svart, som å motta fordeler basert på ditt etternavn, hvem du kjenner eller hvor mye du tjener ? Jeg syns det er mer moralsk å få utført mindre svartarbeider, enn å f.eks opprette selskaper som skal kreve inn bompenger, leie ut sykepleiere eller motta statsstøtte, fordi summene som regel ikke er like ekstreme i tilfellet med den "uopplyste" håndverkeren, handelen som regel betales med penger som er skattet allerede, og svindelen blir ikke begått med staten som kunde, men mellom vanlige borgere. Det er noe ganske annet å opprette hospits for rusmisbrukere og la dem bo i en rønne, mens man krever felleskapet for 12000 kroner døgnet. Eller å "magisk" bli tildelt kontrakt på bygging av vei og offentlige bygg. Alle disse som driver med slikt, er vel også uopplyste ? Jeg undres på hvor mye staten "taper" på elbil, og om noen har regnet på det ? Det må jo begynne å bli noen kroner, og hvordan skal underskuddet dekkes ? Ved å selge CO2 kvoter ? edit: https://e24.no/privat/skatt/hundre-ganger-mer-i-skattekutt-for-de-rikeste/24318702 edit2: På ti år gikk statens årlige inntekter ned 25 milliarder på bil. Og det er visst kun engangsavgiftene fra 2007 til 2018, ikke bompenger, ferger og veiavgift. Så det er jo en totalt vannvittig sum som deles ut som skattelette til de som har råd til elbil. Det blir vel helst de som jobber mye svart det da https://no.m.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann#Retorisk_(og_uformell)_logikk Endret 10. april 2019 av Icenor 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Hvilke modeller er det snakk om her? Mange spør meg om råd om elbil og hadde vert greit å vite det. Model S og X har batterivarmer, Model 3 har ikke men kan kjøre motoren på en måte som øker varme i batteriet. Jeg vet ikke om alle som har, denne artikkelen sier at Zoe, i3 og Leaf har: https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965 Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Jeg bruker uformell logikk og stråmann taktikk. Du sier de som jobber svart er dumme. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Veldig mange som svarer på den undersøkelsen tror de må kjøre tomt batteriet, og så må de stå på strøm-pumpa og vente på at den skal lade. Hjemmelading dekker det daglige behovet til de aller fleste, 12 timer lading fra kveld til morgen på 16A gir over 250 km rekkevidde. Altså kan du kjøre 250 km hver eneste dag uten noen gang å besøke en hurtiglader. Men du er ikke begrenset til 250 km. Hvis du starter dagen med fullt batteri klarer du 5-600 km med ett ladestopp. Og hvem må ikke ha seg en matbit og et dobesøk i løpet av 8-10 timers kjøring? Elbiler er for de som kan matte. Dieselfundamentalister får kose seg så lenge det varer. Når de endelig bytter kommer de nok å angre i stillhet på at de ikke byttet før. spise gjør du mens du kjører og et dobesøk tar 5-10 min max. Elbil er greit til bykjøring , skal du ut av byen så er nok fosilt drivstoff enda kongen. på mandag var jeg tur retur Stavanger- Kristiansand , 7 timer kjøre tid , var vekke i 10 timer, stoppet ingen plasser med tilgang på lader. neste uke skal jeg på fjellet , da skal det kjøres i 4-5 timer og parkers en plass uten mulighet for lading , så er det retur etterpå , jeg har ingen planer om pauser eller stop veken opp eller ned. det er jo ikke hvær dag jeg skal kjøre slike turer men det er ofte nok til at det kreves minst en bil i husholdningen med lang rekkevidde. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Dette argumentet er utdatert og irrelevant med dagens elbiler og utbredte hurtigladernettverk, og viser bare at du ikke har tenkt deg godt nok om. La meg hjelpe deg. I dag kan du kjøre over 500 km når du kjører ut av garasjen om morran. Med gjennomsnittsfarten på norske motorveier tar dette 7 timer. For det første er det ganske vannvidd å pendle syv timer hver vei hver dag, og i så tilfelle er dette ekstremt utenfor normalfordelingen av bilbruk. For det andre sier du at å da stoppe 20 minutter per 7 timer for å lade er et kjempestort problem. I tillegg sparer du godt over tusen kroner i bensin for de 500+ km hver vei du kjører. Nei du, dette må du lengre ut på landsbygda med. Hvilken bil er dette og til hvilken pris ? Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Men du må innom bensinstasjoner må du ikke? Å spise i bil er ok, men kjører du mens du spiser er du en fare i trafikken Endret 10. april 2019 av Limbeck Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 spise gjør du mens du kjører og et dobesøk tar 5-10 min max. Å spise mens du kjører bil er ulovlig. Om ikke du har et automatisert foringssystem som gjør at du kan spise mens du holder begge henda på rattet? 10min på en hurtiglader gir faktisk endel km til og med på 120kW lader. Nå kommer det både 250kW og 350kW i tillegg, så da er jo hele debatten død, det kan fort være at du ikke rekker å spise mens du lader en gang Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 10min på en hurtiglader gir faktisk endel km til og med på 120kW lader. Nå kommer det både 250kW og 350kW i tillegg, så da er jo hele debatten død, det kan fort være at du ikke rekker å spise mens du lader en gang Bortsett fra at mange biler ikke er i nærheten av å kunne lade med maks hastighet. Så selv om vi har biler i fremtiden som kan lades med 350kw hastighet, så er det jo kjipt når bilparken inneholder biler som ikke er i nærheten engang, som vil skape kø. Nissan Leaf 24kWh : 45kW opp til 25% batterikapasitet. 30kW ved 60%. BMW i3: 45kW opp til 63%. 18kW ved 80%. Ampera-e: 46kW opp til 53%. Så steppevis ned til under 20 litt over 80%. https://insideevs.com/fast-charging-curves-popular-electric-cars/ Men, det er jo greit å alltids kunne prate i "best-case-scenarioer". Men synd de sjeldent inntreffer. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Man kan lage best-case for fossilbiler også, og tydeligvis så kjører jo *alle* over 500km daglig.. Kom igjen a, elbiler er fremdeles i sin spede begynnelse. Hvordan tror du det ser ut om 5-10-15-20 år? Jeg skal vedde venstre nøtt på at dette ikke kommer til å være et tema en gang, om ikke mange årene EDIT: og det er fremdeles ulovlig å spise mens man kjører bil. Man kan på lange turer fint ha en stopp på 30min i løpet av turen, mange i fossilbiler gjør jo det i dag. Det er en grunn til at det finnes så mange gatekjøkken og kaféer langs veiene rundtom i Norge, de var der FØR elbilen kom Endret 10. april 2019 av bshagen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Man kan lage best-case for fossilbiler også, og tydeligvis så kjører jo *alle* over 500km daglig.. Kom igjen a, elbiler er fremdeles i sin spede begynnelse. Hvordan tror du det ser ut om 5-10-15-20 år? Jeg skal vedde venstre nøtt på at dette ikke kommer til å være et tema en gang, om ikke mange årene Ladeproblematikken går opp, ikke ned. Hva tilsier at denne vil være borte om 5-10-20 år? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå