Dovreekspressen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Hvilken elbil gjør 500 km med motorveihastighet? Tesla Roadster 2, når den kommer. Uansett ikke så interessant for Norge. Finner ikke 50 mil sammenhengende motorvei her, med mindre en kjører fram og tilbake samme strekning. Finner vel strengt tatt ikke 50 mil motorvei til sammen. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Det er vel den versjonen med 22KW/H batteripakke?Det er det som er så synd...Det er den som først ble solgt som 400km NEDC, justert til 300km WLTP nå om jeg ikke tar feil.Så som tidligere sagt, kaldt vær, kjøre raskere enn 80km/t osv som mange har nevnt, gjør kjørelengden vesentlig kortere. Det er helt komisk å lese el-elskere sin klokkeklare tro på dagens elbiler. Det er for mye upraktisk, spesielt i vinterlandet Norge. Poenget er at de gangene man kjører langt, så vil jeg ikke ha på jakka i bilen, jeg vil ikke måtte tenke på hvordan jeg kjører mest økonomisk og når jeg har 2 trøtte kids i baksetet som skriker og griner, så er jeg i alle fall ikke keen på å stå 1 time i ladekø for å komme meg hjem. Endret 8. april 2019 av The Jackal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Tesla Roadster 2, når den kommer. Uansett ikke så interessant for Norge. Finner ikke 50 mil sammenhengende motorvei her, med mindre en kjører fram og tilbake samme strekning. Finner vel strengt tatt ikke 50 mil motorvei til sammen. OK, men Roadster ligger i prissjiktet 200k dollar. Ikke akkurat en bil for den gjengse nordmann. I tillegg finnes den ikke... Endret 8. april 2019 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Er det "500km med motorveifart" som er kravet ditt, så handler du elbil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Er det "500km med motorveifart" som er kravet ditt, så handler du elbil? Jeg skal forhåpentligvis aldri handle en bil igjen i mitt liv. Men dette var den opprinnelige påstanden som jeg fant overraskende: Dette argumentet er utdatert og irrelevant med dagens elbiler og utbredte hurtigladernettverk, og viser bare at du ikke har tenkt deg godt nok om. La meg hjelpe deg. I dag kan du kjøre over 500 km når du kjører ut av garasjen om morran. Med gjennomsnittsfarten på norske motorveier tar dette 7 timer. For det første er det ganske vannvidd å pendle syv timer hver vei hver dag, og i så tilfelle er dette ekstremt utenfor normalfordelingen av bilbruk. For det andre sier du at å da stoppe 20 minutter per 7 timer for å lade er et kjempestort problem. I tillegg sparer du godt over tusen kroner i bensin for de 500+ km hver vei du kjører. Nei du, dette må du lengre ut på landsbygda med. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Ok. Skjønner. Men likevel, 50 mil er i overkant av det som er vanlig uten at man tar en kjapp pause for å handle en kaffe og late vannet, syns du ikke? Da kan man jo like gjerne ta den pause på en SuperCharger, så har du jo på 10-15 min dekket inn mer enn totalt 500km Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Ok. Skjønner. Men likevel, 50 mil er i overkant av det som er vanlig uten at man tar en kjapp pause for å handle en kaffe og late vannet, syns du ikke? Da kan man jo like gjerne ta den pause på en SuperCharger, så har du jo på 10-15 min dekket inn mer enn totalt 500km Spiller ingen rolle hva jeg synes. Er det ikke hold i påstanden bør den ikke fremstilles. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Ok. Så hva er konklusjonen din da? Er rekkevidden på elbiler, de som har lang rekkevidde, god nok for de fleste? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Jeg har kjørt diesel i mange år, og uten tillegsvarmer er det ikke mulig å varme opp kupeen dersom det er kaldere enn ca -15. En Tesla blir like varm på 2 minutt som en dieselbil blir på ca 20 min ved -15 grader. Igjen, jeg snakker ikke om kupeen. Jeg snakker om batteriet og drivverket. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 (endret) OK, men Roadster ligger i prissjiktet 200k dollar. Ikke akkurat en bil for den gjengse nordmann. I tillegg finnes den ikke...Model 3 bør kunne klare 500 km ved motorveihastighet (~120 km/t) på en god dag. Altså tørt, lite vind, 20-30C, flatt, mm. Samme med Model S 100D. 2020 Roadster bør klare over 1000 km på en god dag, og 500 km uansett kjøreforhold. Endret 9. april 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Mye pappinteriør i Jaguar I-Pace eller Audi E-Tron ja... Dette kan du mye om skjønner jeg. Her skal det være politisk korrekt. De fleste el.biler er innredet med "papp" & annet resirkulert matriale. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Her skal det være politisk korrekt. De fleste el.biler er innredet med "papp" & annet resirkulert matriale.Kjenner kun til BMW i3 som bruker resirkulerte materialer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Model 3 bør kunne klare 500 km ved motorveihastighet (~120 km/t) på en god dag. Altså tørt, lite vind, 20-30C, flatt, mm. Samme med Model S 100D. 2020 Roadster bør klare over 1000 km på en god dag, og 500 km uansett kjøreforhold. OK, da er vi oppe i nesten 1. (med gode forhold og helst medvind). Virker ikke akkurat som at denne myten er knust. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Igjen, jeg snakker ikke om kupeen. Jeg snakker om batteriet og drivverket. Batteriet har jo og elektrisk oppvarming og blir raskt varmt. Og hvilket drivverk tenker du på? Ingen girkasse eller meterlange akslinger på elbiler. Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Tror nok Christina Bus informasjonsgrunnlag er noe bedre enn de fleste på dette forumet. De har tross alt kartlagt transportmønstre og rekkeviddebehov i årevis. Hadde vært kjekt å samle google informasjonen til alle i slike undersøkelser for å se hvor langt de faktisk kjører hver dag. Jeg snakker selvfølgelig ikke om langdistanse yrkessjåfører her som åpenbart trenger andre løsninger, men jobb-pendlere. Har vanskelig for å se at de fleste pendler lenger enn 20-30 mil hver vei til jobb? Da må de bruke MYE tid i bilen. Jeg tipper 95% av alle som har svart de trenger mer enn 500km kraftig overvurderer sitt eget transportbehov. Dette har vi sett mange ganger før. Er nok helt andre grunner til de svarer som de gjør i slike undersøkelser 3 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 (endret) Jeg tror de som vil ha 500km rekkevidde ikke vil kjøre elbil, men vil prøve å rasjonalisere det. Som om å ville kjøre diselbil er noe galt. Endret 9. april 2019 av Limbeck Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Batteriet har jo og elektrisk oppvarming og blir raskt varmt. Og hvilket drivverk tenker du på? Ingen girkasse eller meterlange akslinger på elbiler. Ikke alle elbiler har aktiv oppvarming av batteriet. Det er først og fremst batteriet og ladeenheten som sliter i kulden. Batteriet sliter med å gi god rekkevidde på vinteren og ladeenheten sliter med å ta imot maks ladehastighet på hurtigladestasjonene. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Ikke alle elbiler har aktiv oppvarming av batteriet. Det er først og fremst batteriet og ladeenheten som sliter i kulden. Batteriet sliter med å gi god rekkevidde på vinteren og ladeenheten sliter med å ta imot maks ladehastighet på hurtigladestasjonene. Du snakker om aktiv kjøling du nå 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 (endret) Ikke alle elbiler har aktiv oppvarming av batteriet. Det er først og fremst batteriet og ladeenheten som sliter i kulden. Batteriet sliter med å gi god rekkevidde på vinteren og ladeenheten sliter med å ta imot maks ladehastighet på hurtigladestasjonene.Men kulde er ikke ett problem på diesel? Holder til i Nord-Norge hvor det gjerne er -30 til tider. Er det under -20 kan jeg bare glemme å starte min egen dieselbil. Og sist jeg kjørte traktoren i kulda så frøs dieselen i dieselfilteret mens jeg kjørte og det var ett mareritt å få tint å lufta hele drivstoffsystemet igjen. Hvorpå folk med elbil (hovedsakelig Tesla) har 23 varmegrader i kupeen sin i det dem går ut i bilen uansett utetemperatur. At motoren bare har 200hk istede for 600hk er en liten ulempe ja men jeg får aldri nok varme på min dieselmotor for å kunne gi full gass der heller uansett.. Endret 9. april 2019 av Complexity Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Du snakker om aktiv kjøling du nå Nei, oppvarming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå