Dovreekspressen Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 En 80 liters dieseltank og et gjennomsnittlig forbruk på 0.55 L/mil utgjør ca 1500 km rekkevidde. Når elbiler kan gi samme rekkevidde i minus 20 grader skal jeg vurdere en. Hvilken veistrekning er det du skal kjøre, og på hvilket tidspunkt? 150 mil i -20 tror jeg du skal slite med å finne eksempler på. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 (endret) 500km holder for meg, omtrent 220km hver vei til hytten + litt margin å gå på Lenge siden jeg har kjørt lengre Var en tur til Drammen for mange år siden, men på det strekket så er det mange hurtigladere Edit: Modell Y frister, men blir tidligst i 2022.. Endret 7. april 2019 av Dubious 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Hvilken veistrekning er det du skal kjøre, og på hvilket tidspunkt? 150 mil i -20 tror jeg du skal slite med å finne eksempler på. Skal ikke kjøre så langt, men er bedre å fylle en gang i mnd enn å lade hver dag. Og skal jeg fra Bergen til Oslo og tilbake på samme dag, noe jeg gjør et par ganger i året, tar jeg bare én pause hver vei. Og nei, jeg følger nesten aldri fartsgrensen. Om vinteren har elbiler også ekstra lav rekkevidde og ekstra lang ladetid, så å kjøre lange strekninger som feks Bergen Tromsø eller Sverige er håpløst. For ikke å snakke om all plassen en diesel stasjonsvogn har i forhold til mange av elbilene. Når kan jeg kjøpe en brukt elbil til 90 000 som kan erstatte den ti år gamle dieselbilen min med samme plass og rekkevidde? Om 20 år? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Hva med den her: "Når det koster 25,- pr liter diesel, og snittprisen per bompassering er 75,- kr, da skal jeg vurdere å kjøpe meg elbil." Også kan du få lov å justere de beløpene akkurat slik du vil selv. Da flagger jeg ut for da har Norge blitt en bananrepublikk Uten innblanding fra den norske staten koster dieselen ca 5 kr literen. Bompenger trenger vi ikke, vi kan bygge veier slik de gjør i Tyskland. Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Er ikke bra nok enda. Pluss at alle el.biler er for minimalistiske, papp seter og papp interiør er forbeholdt plebs. Lenke til kommentar
Robort Kristensen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg tolker disse tallene på en tredje måte, nemlig at svært mange har svært lite pragmatisk tankegang rundt transport. Behold den gamle dieselen med hengerfeste til det den kan best, og kjøp en liten snerten elbil til all småkjøringen. Egentlig ganske elimentert. Lenke til kommentar
ardevd Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Er ikke bra nok enda. Pluss at alle el.biler er for minimalistiske, papp seter og papp interiør er forbeholdt plebs. Mye pappinteriør i Jaguar I-Pace eller Audi E-Tron ja... Dette kan du mye om skjønner jeg. 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Jeg tolker disse tallene på en tredje måte, nemlig at svært mange har svært lite pragmatisk tankegang rundt transport. Behold den gamle dieselen med hengerfeste til det den kan best, og kjøp en liten snerten elbil til all småkjøringen. Egentlig ganske elimentert. Mange har kun plass til en bil 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Er ikke bra nok enda. Pluss at alle el.biler er for minimalistiske, papp seter og papp interiør er forbeholdt plebs.Vi har da mange elmuligheter i penisforlenger segmentet. Så forresten en E-Tron i helga. Det ser litt ut til at de vil skjule at det er en elbil. En massiv grill i front.... som brukes til hva? Endret 8. april 2019 av Limbeck 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Bor i borettslag med 400+ leligheter...og ingen mulighet for lading...nå eller i fremtiden.... og vi er nok ikke de eneste Hvordan de skal løse den floken blir morsomt å se så en artikkel om at Energiplan tilbyr løsninger til borettslag av den størrelsen der de tar all installasjon, app og drift mot påslag på 30 øre/Kwh: https://blogg.energiplan.com/case-karihaugen-borettslags-nye-ladere-startet-en-elbiltrend Men hvor selektive de er på prosjekter og/eller hvor samarbeidsvillige Styret i borettslaget er - se det er et annet tema. Mange gode løsninger som strander på hvordan Styret er. Tipset eget Styre om dette ifjor. Styret skulle uavhengig av dette komme opp med løsningsforslag for elbillading i Oktober som var. Ca November kom istedet beskjed om at all lading måtte opphøre umiddelbart! - (dvs de få som hadde egen lader) pga brannfare osv. Så for egen del kan jeg bare drite i å kjøpe elbil. Lenke til kommentar
ardevd Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Vi har da mange elmuligheter i penisforlenger segmentet. Så forresten en E-Tron i helga. Det ser litt ut til at de vil skjule at det er en elbil. En massiv grill i front.... som brukes til hva? Brand identity! Ian Callum hos Jaguar forklarte hvordan det var viktig for dem at I-Pace fortsatt så ut som en Jaguar selv om den var elektrisk. Grillen er såpass viktig del av den visuelle profilen til mange av de etablerte bilprodusentene så den kunne ikke bare fjernes. Callum innrømmer at dette går på bekostning av litt aerodynamikk men at de mener de har funnet en fin balanse. Det samme gjelder nok både Audi og Mercedes. Endret 8. april 2019 av ardevd 2 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Har selv diesel-bil, men om jeg ikke trengte bilen til hytten kunne jeg fint byttet ut med en elbil. Trenger bare litt plass bak og alt hadde være greit Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Brand identity! Ian Callum hos Jaguar forklarte hvordan det var viktig for dem at I-Pace fortsatt så ut som en Jaguar selv om den var elektrisk. Grillen er såpass viktig del av den visuelle profilen til mange av de etablerte bilprodusentene så den kunne ikke bare fjernes. Callum innrømmer at dette går på bekostning av litt aerodynamikk men at de mener de har funnet en fin balanse. Det samme gjelder nok både Audi og Mercedes. Dette er en av grunnene til at jeg elsker orginale Leaf. Det er ikke noe sånn "vi skammer oss over å lage en elbil" tull Endret 8. april 2019 av Limbeck 1 Lenke til kommentar
Tommy Lind Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 el bil med 50 mil i rekkevidden tilsvarer ca 38mil i retaliate. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Egentlig burde man heller sett på hva nybilkjøpere mener. De fleste bilistene i Norge kjøper bruktbiler, og da er det lett å skjønne at elbil ikke er veldig aktuelt. Dagens utvalg er ganske begrenset. Når man da ikke har mulighet til å kjøpe seg en elbil som passer til sine behov, så undersøker man heller ikke hvor mye rekkevidde man faktisk trenger, og tenker heller noe ala "høyt henger de, og sure er de". Men det er nybilkjøperne som avgjør hvilke bruktbiler som vil være tilgengelige om noen år. Etter hvert vil da mer attraktive elbiler spre seg nedover i systemet. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Helt i mål er vi ikke før vi får 300kWt batteripakker som ikke veier mer og tr mer plass enn dagens 100kWt batteripakker.Enig. Dagens batterier er bare bra nok for 95-99% av markedet. 5 Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Så kun når elbilen har lengre rekkevidde enn Diesel og Bensinbiler og går minst like raskt å lade som å fylle drivstoff vil du vurdere elbil? Høres ut som en veldig rasjonell vurdering.Nei, det er det mange dieselbiler har i dag. En 80 liters dieseltank og et gjennomsnittlig forbruk på 0.55 L/mil utgjør ca 1500 km rekkevidde. Når elbiler kan gi samme rekkevidde i minus 20 grader skal jeg vurdere en. Nå er det vel så godt som ingen dieselbiler som har 0.55 i snittforbruk som har 80 liters drivstofftank, og ingen av de som har 0.55 i snittforbruk klarer dette i -20. 4 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Når elbiler har 1500 km per lading og lading fra 5% til 95% tar mindre enn fem minutter skal jeg vurdere å kjøpe elbil. Så du har ingen bil i dag da? For det finnes vel ingen bil som kan dekke ditt behov 3 Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Så kun når elbilen har lengre rekkevidde enn Diesel og Bensinbiler og går minst like raskt å lade som å fylle drivstoff vil du vurdere elbil? Høres ut som en veldig rasjonell vurdering.Nei, det er det mange dieselbiler har i dag. En 80 liters dieseltank og et gjennomsnittlig forbruk på 0.55 L/mil utgjør ca 1500 km rekkevidde. Når elbiler kan gi samme rekkevidde i minus 20 grader skal jeg vurdere en. Helt greit det. Og i mellomtiden skal vi blød deg i avgifter slik at du i praksis betaler avgiftene for 5 elbileiere. Lenke til kommentar
MsSupporter Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 Kanskje spørsmålet er feil stilt? "Vil du ha en bil som er nesten vedlikeholdsfri og som det koster 1/4 del å kjøre?" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå