Gå til innhold

Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov


Anbefalte innlegg

Den der var ganske tynn. Er man i et sånt scenario, så har man alltid mulighet til å ringe politi, brannvesen, ambulanse for når det er krise i familien. Setter man bilen på lading hver dag til f.eks. 90%, så er man alltid klar til å kjøre.

 

Men hei, skal ikke si at det ikke er tilfeller hvor elbil ikke passer for en. Det må enhver selv få avgjøre. 

 

Rart hvordan folk tror at batteriet havner automatisk på 0% når man kommer hjem. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vil ikke ha elbil uansett fordi de er fulle av konfliktmineraler fra Afrika!

 

https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916

Du tar ikke feil, men tror ikke det er så mye bedre å kjøre rundt og brenne døde dinosaurer mens bilen din spyr ut giftig eksos som skader både det globale og lokale klimaet. :/

Den dieselen, bensinen og annet av brennstoff, som vi benytter, er destillerte fraksjoner fra råoljen, som anvendes i mye av det vi har, alt fra plastposer til medisinsk utstyr, syntetiske klær osv.

 

Hvor skal vi gjøre av dette ellers?

Lenke til kommentar

Men hva er galt med å ville kjøre en bil som går på bensin? Hvorfor skal man prøve å rasjonalisere det gjennom å prøve å ro i land en sinnsyk teori om at de er mere miljøvennlig? Det er da ikke tilfeldig at politikere vil ha transport over på elektrisk. Innen miljøfotavtrykk taper en bensinbil. Men det betyr da ikke at man ikke kan like dem. Det er da greit det. Det er lov å like forbrenningsmotoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor ikke? må du kjøre 70-150mil uten stopp?

Men klart, blir veldig fint når de batteriene kommer.

Den gangen hvert kvartal jeg legger ut på langtur så ønsker jeg bare ett stopp. Maks to for en kjapp pissepause. Da skal 500-600km tilbakelegges, og jeg skal ha det komfortabelt i kupeen.

 

Dette må en kunne tilby når en kjører på Autobahn også. Da trenger en såpass store batteri.

Lenke til kommentar

Men hva er galt med å ville kjøre en bil som går på bensin? Hvorfor skal man prøve å rasjonalisere det gjennom å prøve å ro i land en sinnsyk teori om at de er mere miljøvennlig? Det er da ikke tilfeldig at politikere vil ha transport over på elektrisk. Innen miljøfotavtrykk taper en bensinbil. Men det betyr da ikke at man ikke kan like dem. Det er da greit det. Det er lov å like forbrenningsmotoren.

Kom og stå en arbeidsdag utenfor kontoret mitt. Og fortell meg etterpå hvor digg det er med bensinbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gangen hvert kvartal jeg legger ut på langtur så ønsker jeg bare ett stopp. Maks to for en kjapp pissepause. Da skal 500-600km tilbakelegges, og jeg skal ha det komfortabelt i kupeen.

 

Dette må en kunne tilby når en kjører på Autobahn også. Da trenger en såpass store batteri.

 

ok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne kjørt elbil, om jeg hadde hatt råd til det. For jeg må ha en bil som kan kjøre både de korte strekkene til og fra jobben, samtidig som jeg må ha muligheten til å haste av sted 1000km sørover. På en enkelt inntekt som er en del lavere enn snittet, uten lademuligheter der jeg bor og uten økonomien til å ha begge deler; så må dieselbilen trumfe.

Lenke til kommentar

 

Christina Bus respons på dette viser en skremmende liten innsikt i folks bilbruk.

Hovedproblemet vil alltid være ladetid, en som er avhengig av å dekke store distanser på kort tid kan rett og slett ikke benytte en elbil slik teknologien er i dag

 

Men hvor mange av oss er avhengig av å regelmessig dekke store distanser på kort tid? Det er nok fortsatt en liten stund før elbilen passer for alle overalt men jeg tror det er mange der ute som sitter med skyggelappene på og nekter å innrømme at elbil ville fungert helt fint for dem.

Når folk kjøper en bil til flere hundre tusen, så vil de gjerne ha mer enn en dårlig erstatning for buss og tog.

Lenke til kommentar

 

Nå viser en undersøkelse fra ADAC (Tysklands svar på NAF) at moderne dieselbiler har ekstremt lave utslipp av nitrogenoksidene NO2 og NO. Det skriver Finansavisen tirsdag.

 

Reell testing på åpen vei viser ifølge ADAC at en Mercedes C220D slapp ut null milligram NOX per kilometer. En BMW 520D slapp ut ett milligram per kilometer. Til sammenligning er EUs gjeldende grense 80 milligram per kilometer.

https://www.nettavisen.no/na24/sjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler---i-positiv-forstand/3423597877.html

Lenke til kommentar

Elbil er jo en ting som er i stor endring nå. Rekkevidden øker jevnt og det er nok også nødvendig får å få med seg de rasjonelle av etternølerne. At noen blåblå fortsatt ikke tror på global oppvarming, eller astmatikere får være deres metale problem.

 

Men det finnes faktisk et virkelig ankepunkt mot elbil. Det er vinterkulde, oppvarming og rekkevidde pga kulde. Det er faktorer som man bør tenke godt gjennom før man kjøper. Selv er jeg ufør og har derfor ikke råd til dyr bil. Kjøpte meg derfor en av Postens brukte el-transportere. De har ca 10 mil rekkevidde, som holder til mitt bruk. Men da kan jeg ikke kjøre masse varmeapparat... ?

 

Så da blir det å kle seg godt på vinterstid. Billig er det hvertfall. Bensinprisen var i dag 17,20kr...

Lenke til kommentar

Christina Bus respons på dette viser en skremmende liten innsikt i folks bilbruk.

Hovedproblemet vil alltid være ladetid, en som er avhengig av å dekke store distanser på kort tid kan rett og slett ikke benytte en elbil slik teknologien er i dag

 

Hvilken type bilbruk tenker du på da? Alle turer under ca 50 mil vil jo gå raskere med en TM3 grunnet 0 stopp på turen. En gjennomsnittsbillist bruker nok mindre tid på lading med en TM3 enn å fylle drivstoff, men noen få unntak finnes selvsagt. Flesteparten vil nok aldri ha behov for hurtiglading i det hele tatt, men klare seg med å bruke noen sekunder i uken på å plugge i en ladekabel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...