steinjarle Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov Lenke til kommentar
Populært innlegg HQ matters Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. april 2019 Christina Bus respons på dette viser en skremmende liten innsikt i folks bilbruk. Hovedproblemet vil alltid være ladetid, en som er avhengig av å dekke store distanser på kort tid kan rett og slett ikke benytte en elbil slik teknologien er i dag 16 Lenke til kommentar
Populært innlegg ardevd Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. april 2019 Christina Bus respons på dette viser en skremmende liten innsikt i folks bilbruk. Hovedproblemet vil alltid være ladetid, en som er avhengig av å dekke store distanser på kort tid kan rett og slett ikke benytte en elbil slik teknologien er i dag Men hvor mange av oss er avhengig av å regelmessig dekke store distanser på kort tid? Det er nok fortsatt en liten stund før elbilen passer for alle overalt men jeg tror det er mange der ute som sitter med skyggelappene på og nekter å innrømme at elbil ville fungert helt fint for dem. 29 Lenke til kommentar
Populært innlegg Yommt Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. april 2019 Når folk sier 500 elbil kilometer så er det fordi de vet at det er max 200 på vinteren.. 11 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Jeg vil ikke ha elbil uansett fordi de er fulle av konfliktmineraler fra Afrika! https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. april 2019 Når folk sier 500 elbil kilometer så er det fordi de vet at det er max 200 på vinteren.. Nei det er pga de er blitt lurt til å tro det, i realiteten er det ikke slik. 18 Lenke til kommentar
ardevd Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Jeg vil ikke ha elbil uansett fordi de er fulle av konfliktmineraler fra Afrika! https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916 Du tar ikke feil, men tror ikke det er så mye bedre å kjøre rundt og brenne døde dinosaurer mens bilen din spyr ut giftig eksos som skader både det globale og lokale klimaet. :/ 8 Lenke til kommentar
LaKilla Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Når kommer de atomdrevne bilene, sier jeg, så trenger enn ikke bekymre seg for rekkeviddeangsten, eller noen gang å "fylle tanken" igjen : https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/alternative-fuels/nuclear-powered-car.htm https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon https://www.motor1.com/news/72301/atomic-car-revisited-thorium-could-power-a-vehicle-for-100-years/ https://www.dinside.no/motor/med-atomkraft-som-drivstoff/61252622 https://www.dinside.no/motor/den-atomdrevne-bilen/61959615 Ellers tror jeg at mange som fortsatt sverger til dieselbilen tenker som meg, at lademulighetene er ganske få så fort du kommer lenger ut på landet. Jo da, du har nok en eller annen lademulighet enten hjemme med hjemmelading eller en plass hist og der i grissgrnedte strøk, men det føles langt mindre forutsigbart. Dessuten har jeg inntrykk av at rekkeviddetapet er langt større for elbilen om vinteren enn det er for dieselbilen, for et visst rekkeviddetap har du på dieselbiler også. Til slutt - fra et rent personlig ståsted - eksisterer det ikke per i dag en el-pickup som kan erstatte den dieseldrevne isuzu'n jeg har i dag. Av nøyaktig samme grund følger jeg med noe interesse med på hva som skjer i den delen av bilbransjen. Så vil nok den mest miljøbevisste oslo-hesten med skylapper og MDG-tilhengeren skrike meg i protest: "Men for fanken, trenger du pickup da? Kjøp deg en liten snerten Zoe eller deromkring... eller enda bedre, ta sykkelen!". Til det kan en bare svare at: "Ja, jeg må ha en pickup. Det er der mitt behov ligger, sorry mac. Jeg bruker sykkel også, men kan en tråsykkel trekke opptil 3,5 tonn med henger effektivt over opptil flere hundre kilometer? På EN, maks TO dager? Nei, tenkte meg ikke det nei!" Men det er jo mye spennende med både Isuzu, Workhorse og Rivian, så en får nå se https://www.tu.no/artikler/bekreftet-rivians-elektriske-suv-og-pickupkommer-til-norge/452382 https://www.tv2.no/a/10275520/ https://www.atl.nu/entreprenad/isuzu-d-max-kommer-med-eldrift/ https://workhorse.com/pickup/ 5 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Tror det er lurt å vente. Dagens elbiler er ikke så voldsomme her i Norge, da spesielt om vinteren. De tar jo også ekstremt lang tid å lade opp. Om få år er de sikkert langt bedre og mye av dette er løst. Lenke til kommentar
pergh Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Tror det er lurt å vente. Dagens elbiler er ikke så voldsomme her i Norge, da spesielt om vinteren. De tar jo også ekstremt lang tid å lade opp. Om få år er de sikkert langt bedre og mye av dette er løst. Tja, dekker vårt behov ihvertfall, både sommer og vinter. Sist gang jeg var på en 700km tur på vinteren med full oppakkning og unger i elbil, hadde jeg ca 60km/h gjennomsnittshastighet for turen, mot ca 70km/h når jeg kjører alene i diesel-bil. Mvh Per Gunnar Hansø 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg OlaML Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. april 2019 Veldig mange som svarer på den undersøkelsen tror de må kjøre tomt batteriet, og så må de stå på strøm-pumpa og vente på at den skal lade. Hjemmelading dekker det daglige behovet til de aller fleste, 12 timer lading fra kveld til morgen på 16A gir over 250 km rekkevidde. Altså kan du kjøre 250 km hver eneste dag uten noen gang å besøke en hurtiglader. Men du er ikke begrenset til 250 km. Hvis du starter dagen med fullt batteri klarer du 5-600 km med ett ladestopp. Og hvem må ikke ha seg en matbit og et dobesøk i løpet av 8-10 timers kjøring? Elbiler er for de som kan matte. Dieselfundamentalister får kose seg så lenge det varer. Når de endelig bytter kommer de nok å angre i stillhet på at de ikke byttet før. 17 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Når elbiler har 1500 km per lading og lading fra 5% til 95% tar mindre enn fem minutter skal jeg vurdere å kjøpe elbil. 7 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 (endret) Når folk sier 500 elbil kilometer så er det fordi de vet at det er max 200 på vinteren.. 200 km er vel uansett pessimistisk? Uansett er jo ikke akkurat rekkeviddereduksjon om vinteren kun noe som gjelder for elbiler... En gjennomsnittlig bensinbil med 735 km gjennomsnittlig rekkevidde får i følge ditt regnskap 294 km... Endret 7. april 2019 av LostOblivion 3 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 40 mils rekkevidde uansett kjøreforhold hadde vært kurant dersom ladetiden var på 5 minutter. Problemet er den lange ladetiden, så da bør det helst være 60 mil hvis det skal fungere godt som bil nr.1 for min del. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Hva med stv, pickuper. Alle trenger ikke sportsbiler. Er tross alt de som må vise seg som "trenger", gi oss bruksbiler! Superb El hadde jo vært gull! 1 Lenke til kommentar
spots Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Jeg tror problemet er når alle disse proprietære batteriene skal resirkuleres til slutt kommer Norge til å bli av de verste på utslipp av miljøgifter. 1 Lenke til kommentar
spots Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Tenk 400+ kilo batterier per bil. 1 million elbiler gir 400 000 tonn med dritt som ingen vil røre. 2 Lenke til kommentar
Arn H Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Bor i borettslag med 400+ leligheter...og ingen mulighet for lading...nå eller i fremtiden.... og vi er nok ikke de eneste Hvordan de skal løse den floken blir morsomt å se 2 Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 "Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening sier mange nye elbilister blir overrasket når de ser hvor enkelt det er å starte hver dag med fullt batteri," Det hun ikke forstår er att ikke alle kan lade hjemme. Dermed så vil disse trenge en rekkevidde nok til att dem kan lade på lørdag eller søndag. Gjerne i forbindelse med en tur dem vet dem skal bli lenge ett sted hvor det er lade plass...Dette er fult mulig, men da må en jo kunne kjøre trygt hele uken. Selv om det er en januar uke med -20°C Noe som selvsagt ikke skjer så ofte lengre. Men vi bor i Norge og det kan skje... Litt nord for Sinsen skjer jo det litt oftere.Selv vil jeg ha mulighet til å lade hjemme, men det er ikke sikkert relevante el-bil for meg klarer å komme opp bakken vinterstid. Noe som kan by på problemer 2 Lenke til kommentar
ardevd Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Jeg tror problemet er når alle disse proprietære batteriene skal resirkuleres til slutt kommer Norge til å bli av de verste på utslipp av miljøgifter. Ja, et kjempeproblem som ingen har tenkt på. Eller nei, vent litt. Man har visst en plan for slikt 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå