Gå til innhold

Aktivisme mot voldtekt

Anbefalte innlegg

Så du insinuerer att menn er i hovedsak voldtektsovergripere eller?

Det er ett par andre intresante statistikker som indikerer at opp i mot 73% av overgrep mot unge gutter er kvinner (i alderen 20+)

Og det finnes en koreleasjon mellom gutter som har blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn og de som blir serieovergripere i voksen alder, og alltid begår overgrep på det kjønnet som forgrep seg på dem.

Ja, jeg insinere noe . Det jeg advarer imot(insinuerer) er ekstrapolering av dette til hele samfunnet. Mente du p insinuere noe med studien?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du insinuerer att menn er i hovedsak voldtektsovergripere eller?

Det har han i så fall helt rett i.

Les den settningen igjen, sakte, til du får med deg hva som står der. Og når du har forstått hva som står der vil du også forstå hvor dum posten din er.

Ja, jeg insinere noe . Det jeg advarer imot(insinuerer) er ekstrapolering av dette til hele samfunnet. Mente du p insinuere noe med studien?

Å i det hele tatt si att kvinner kan også voldta? Jeg kan ikke kalle det extrapolering, det som kan kalles extrapolering er å konstant lyve om voldtektssstatistikker. Som Amnesty har gjort.

P.S. Kvinner i fengsel er 3 ganger mer utsatt for voldtekt en menn i fengsel (jeg lurer på hvordan dere tolker denne)

Lenke til kommentar

Det har han i så fall helt rett i.

I denne nylig publiserte rapporten fra Kripos om voldtektssituasjonen i Norge kommer det frem at menn utgjorde 97,6 prosent av alle voldtektsanmeldelsene i Norge i 2017.

Og nei, det er selvsagt ikke sånn at kvinner ikke begår voldtekter eller andre seksuelle overgrep. Vi vet at menn har en høyere terskel for å anmelde til politiet enn kvinner. Det kan ha en sammenheng med at det føles ekstra tabubelagt.

Den tradisjonelle oppfatningen av mannsrollen, i samfunnet generelt, gjør at det strider mot mannsrollen å stå frem som en som er utsatt for voldtekt eller andre seksuelle overgrep. Så det er nok noe mørketall her, men hele 97,6 prosent er en enorm overvekt og mørketallene er omtalt i rapporten.

Rapporten til Kripos viser forøvrig også til dette: "59 prosent (24) av kvinnene er registrert som anmeldt i en voldtektssak hvor minst én ytterligere person er anmeldt i samme sak. Den ytterligere anmeldte var i 23 av de 24 tilfellene en mann. Tallene indikerer at i en betydelig andel saker der kvinner anmeldes, så var også en mann involvert i gjerningen."

‘Menn er i hovedsak overgripere’ =/= ‘de fleste overgripere er menn’

• Liker 1
Lenke til kommentar

Les den settningen igjen, sakte, til du får med deg hva som står der. Og når du har forstått hva som står der vil du også forstå hvor dum posten din er.

Burde lest nøyere etter ja. Men posten min har mye nyttig og aktuell informasjon i forhold til trådens tema uansett, så veldig dum var den da ikke. At menn i hovedsak er overgripere har jeg aldri sagt (wtf), men posten min dokumenterer at de aller fleste voldtekter i Norge utføres av menn. 

Lenke til kommentar

Å i det hele tatt si att kvinner kan også voldta? Jeg kan ikke kalle det extrapolering, det som kan kalles extrapolering er å konstant lyve om voldtektssstatistikker. Som Amnesty har gjort.

P.S. Kvinner i fengsel er 3 ganger mer utsatt for voldtekt en menn i fengsel (jeg lurer på hvordan dere tolker denne)

Jeg tolker det som det er, kvinner i fengsel (som representerer en meget liten andel av samfunnet) kanskje voldtar andre kvinner i fengsler mer enn menn voldtar andre menn i fengsler. Det finnes 10 ganger mer menn i fengsler i USA enn kvinner saa disse kvinner er en saerdel av kvinner, saa det blir vanskelig aa si mer enn det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rapporten til Kripos viser forøvrig også til dette: "59 prosent (24) av kvinnene er registrert som anmeldt i en voldtektssak hvor minst én ytterligere person er anmeldt i samme sak. Den ytterligere anmeldte var i 23 av de 24 tilfellene en mann. Tallene indikerer at i en betydelig andel saker der kvinner anmeldes, så var også en mann involvert i gjerningen."

Det betyr ikke att kvinnen ikke hadde noe påvirkningskraft, og jeg vil spekulere i att med en annen mann som overgriper med i bilde er det lettere å anmelde. Som Kripos korrekt påpekte så er det ett ukjent antall mannlige voldtektsoffre her til lands for det følger ett stigma med den merkelappen. Det samme stigmaet gjelder ikke for kvinner/ jenter så det er letter for dem å anmelde en voldtekt, og ikke alltid er de sannferdige over hva som har skjedd heller.

Jeg tolker det som det er, kvinner i fengsel (som representerer en meget liten andel av samfunnet) kanskje voldtar andre kvinner i fengsler mer enn menn voldtar andre menn i fengsler. Det finnes 10 ganger mer menn i fengsler i USA enn kvinner saa disse kvinner er en saerdel av kvinner, saa det blir vanskelig aa si mer enn det.

Vi er på samme side, antallet kvinner i fengsel kan vi diskutere i en annen tråd. Nå kan du tenke på att det er mer vanlig med partnervoldtekt i lesbiske forhold, sammenlignet med heterofile forhold.

Burde lest nøyere etter ja. Men posten min har mye nyttig og aktuell informasjon i forhold til trådens tema uansett, så veldig dum var den da ikke. At menn i hovedsak er overgripere har jeg aldri sagt (wtf), men posten min dokumenterer at de aller fleste voldtekter i Norge utføres av menn. 

Egentlig så var dette ikke en egen tråd, men en post i libtard-tråden hvor jeg lurte på hvorfor Amnesty lyver om voldtektsstatistikk, og det eskalerte til en diskusjon som ble skilt ut til en egen tråd.

Lenke til kommentar

Som sagt burde jeg lest nøyere etter, men om du vil tillegge meg meninger basert på semantikk - vær så god!

Jeg har ikke tillagt deg meninger basert på semantikk. Du har skrevet hva du har skrevet, og så lenge du ikke går tilbake på hva du har skrevet har du deg selv å skylde. Er det vanskelig for deg å innrømme at menn i hovedsak ikke er overgripere?

Lenke til kommentar

Vi er på samme side, antallet kvinner i fengsel kan vi diskutere i en annen tråd. Nå kan du tenke på att det er mer vanlig med partnervoldtekt i lesbiske forhold, sammenlignet med heterofile forhold.

Du ekstrapolerer. Jeg trenger mer enn en undersoekelse om en mega liten andel av kvinner ti aa ai mer. Voldtekt ogsaa har lite aa gjoere med sex, det er vold mer enn sex.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tillagt deg meninger basert på semantikk. Du har skrevet hva du har skrevet, og så lenge du ikke går tilbake på hva du har skrevet har du deg selv å skylde. Er det vanskelig for deg å innrømme at menn i hovedsak ikke er overgripere?

Hø? Som sagt har jeg aldri skrevet dette, og svaret mitt var som sagt også basert på en setning jeg misforstod. Som jeg også har påpekt.

Hva er poenget med å flisespikke på den måten når du skjønner hva jeg mener? Jeg har aldri skrevet at «menn i hovedsak er overgripere», det er det vel ingen oppegående mennesker som mener? Hvorfor skulle jeg mene det?

Det jeg skrev er at overgripere i hovedsak er menn, som både er fakta og som jeg kom med en kilde på fra Kripos.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du ekstrapolerer. Jeg trenger mer enn en undersoekelse om en mega liten andel av kvinner ti aa ai mer. Voldtekt ogsaa har lite aa gjoere med sex, det er vold mer enn sex.

Jeg spekulerer ikke i motiv eller metode, min bekymring ligger hos offeret, og poenget mitt er att det finnes kvinnelige offre av kvinner, og når man har en ideologi som har satt seg sitt mål å demonisere menn og "børste" bort slik en "minoritet" av offer bare fordi dette ikke passer deres perspektiv av hvordan ting fungerer. Det du sier er "disse offerene er så få og så få overgripere så vi bør ikke se på disse", og dette kan resultere som loven in England hvor voldtekt kun kan utføres med penis, og voldtektsoffre av kvinner ikke kan få rettferdighet. Hvor mange av disse finnes gir jeg blanke i.

Lenke til kommentar

Jeg spekulerer ikke i motiv eller metode, min bekymring ligger hos offeret, og poenget mitt er att det finnes kvinnelige offre av kvinner, og når man har en ideologi som har satt seg sitt mål å demonisere menn og "børste" bort slik en "minoritet" av offer bare fordi dette ikke passer deres perspektiv av hvordan ting fungerer. Det du sier er "disse offerene er så få og så få overgripere så vi bør ikke se på disse", og dette kan resultere som loven in England hvor voldtekt kun kan utføres med penis, og voldtektsoffre av kvinner ikke kan få rettferdighet. Hvor mange av disse finnes gir jeg blanke i.

Jeg sier ikke at vi ikke bør «se på disse». Jeg sier at vi ikke kan konkludere noe om hva som skjer utenfor fengslene fra denne undersøkelsen. Det burde studeres nærmere og blant andre grupper enn de som sitter i fengsler slik at vi kan måle hvor stort problemet er og søke løsninger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at vi ikke bør «se på disse». Jeg sier at vi ikke kan konkludere noe om hva som skjer utenfor fengslene fra denne undersøkelsen. Det burde studeres nærmere og blant andre grupper enn de som sitter i fengsler slik at vi kan måle hvor stort problemet er og søke løsninger.

Problemet er stort for de som har blitt utsatt for overgrep, uansett hvem som har gjort det. Rettsvesenet skal fungere på denne måten: Voldteksoffer melder voldtekt til politiet, som etterforsker saken, og hvis påtalemyndighetene finner bevisene i saken tilstrekkelige skal saken i domstolen hvor tiltalte enten frikjennes eller dømmes til fengsel. Vi trenger et kjønnsnøytralt lovverk og en normalisering av at menn kan også være ofre for voldtekt av kvinner.

Lenke til kommentar

Problemet er stort for de som har blitt utsatt for overgrep, uansett hvem som har gjort det. Rettsvesenet skal fungere på denne måten: Voldteksoffer melder voldtekt til politiet, som etterforsker saken, og hvis påtalemyndighetene finner bevisene i saken tilstrekkelige skal saken i domstolen hvor tiltalte enten frikjennes eller dømmes til fengsel. Vi trenger et kjønnsnøytralt lovverk og en normalisering av at menn kan også være ofre for voldtekt av kvinner.

Slik er loven skrevet i Seattle

Woman convicted of breaking into apartment, raping man headed to prison

From a statistical standpoint, yes, it is atypical to have a female aggressor,” Seattle Police Detective Drew Fowler told KOMO News in September. “But we work to hold all people responsible for their actions. The law is specifically written to be gender-equitable and we will charge anybody with a crime that they’re committed.”

https://www.google.com/amp/s/fox4kc.com/2015/05/17/woman-convicted-of-breaking-into-apartment-raping-man-headed-to-prison/amp/

Lenke til kommentar

Slik er loven skrevet i Seattle

Woman convicted of breaking into apartment, raping man headed to prison

From a statistical standpoint, yes, it is atypical to have a female aggressor,” Seattle Police Detective Drew Fowler told KOMO News in September. “But we work to hold all people responsible for their actions. The law is specifically written to be gender-equitable and we will charge anybody with a crime that they’re committed.”

https://www.google.com/amp/s/fox4kc.com/2015/05/17/woman-convicted-of-breaking-into-apartment-raping-man-headed-to-prison/amp/

Dette er bare en referanse til hvorfor det er så få kvinner i fengsel, men:

SEATTLE — A 28-year-old woman who plead guilty to breaking into a Seattle man’s apartment and raping him in his sleep will serve nine months in jail.

According to PIX 11, Chantae Gilman admitted to the crime in a plea deal with prosecutors to downgrade the charges from rape to attempted rape and assault, court documents revealed. Her sentencing is scheduled for June 19.

Intensjonen er sikkert fin, men resultatet er så som så, en mann hadde fått 12 år for ett lignende lovbrudd. Forøvrig så er loven om "female on male rape" ganske ny i USA, 2015 hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Dette er bare en referanse til hvorfor det er så få kvinner i fengsel, men:

Intensjonen er sikkert fin, men resultatet er så som så, en mann hadde fått 12 år for ett lignende lovbrudd. Forøvrig så er loven om "female on male rape" ganske ny i USA, 2015 hvis jeg ikke husker feil.

Alle menn får ikke 12 år,noen får ingen. Hver tilfelle er ubik
Lenke til kommentar

Overflødig svar er overflødig, siden jeg skrev lignende så er det innbrudd og voldtekt.

Hva «en mann» ville fått er umulig å vite, hver situasjon er unik. Hva gjennomsnittlig menn får kan vi måle. Uten å vite mer om hva som egentlig skjedde, hvor troverdige han og hun er og andre bevis så blir det umulig å vite om dette tilfelle er gjennomsnittlig eller ikke. Det ble en plea bargain som betyr ofte at det mangler bevis for lovbruddet
Lenke til kommentar

Hva «en mann» ville fått er umulig å vite, hver situasjon er unik. Hva gjennomsnittlig menn får kan vi måle. Uten å vite mer om hva som egentlig skjedde, hvor troverdige han og hun er og andre bevis så blir det umulig å vite om dette tilfelle er gjennomsnittlig eller ikke. Det ble en plea bargain som betyr ofte at det mangler bevis for lovbruddet

Hvorfor prøver du å komme med ett "rasjonelt" svar, når jeg skrev ned premissene for saken "innbrudd og voldtekt" det som hadde skjedd hvis ikke mannen hadde fått svært streng straff, er godt dokumentert også, det hadde vært store protester, som i mange andre saker som involverer frikjennelse av tiltalte.

Du har helt rett i att vi kan måle "the sentencing gap", men vi kan ikke måle hvor mange som slipper unna tiltale på bakgrunn av sitt kjønn, og med høyest trolighet så er det en jente/ kvinne som slipper unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...