Gå til innhold

Aktivisme mot voldtekt

Anbefalte innlegg

Så.

Om du ikke husker kvelden før og du hadde sex med en mann, så var det sannsynligvis frivillig?

Om du ikke husker kvelden før vet du ikke om det var frivillig. Jeg skulle tro den forskjellen var åpenbar. 

Med andre ord kan en ikke ta for gitt at alle de som opplever at de en gang har blitt voldtatt faktisk har det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg la merke til saker som denne for noen år siden som fikk meg til å tenke litt: 

Prøver som er tatt av berusede kvinner ved et voldtektsmottak, viser at de i snitt hadde en promille på 1,9 da voldtekten skjedde. Det er nok til å sette en ung jente helt ute av spill.

https://www.nrk.no/norge/mange-voldtatte-har-skyhoy-promille-1.11109133

Med andre ord virker det å være veldig mange som var veldig beruset når det skjedde, og det er naturlig å anta at en del igjen ikke egentlig helt husker hva som skjedde, slik det snakkes om i artikkelen. Kanskje var det faktisk en voldtekt, eller kanskje var det to drita fulle mennesker som hadde sex. 

Så ser en samtidig at flertallet av anmeldte voldtekter er fest og/eller sårbarhets relaterte:

Den vanligste voldtekten foregår på fest.

https://www.aftenposten.no/norge/i/yj4R/Etterforskning-av-voldtekt-i-tall

Det virker dermed naturlig å anta at de som drikke seg fulle, har frivillig sex og deretter ikke husker det men i ettertid opplever seg voldtatt bidrar til å dra disse tallene opp, og jeg tar nok derfor statistikker som de postet tidligere med en viss klype salt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Husker jeg la merke til saker som denne for noen år siden som fikk meg til å tenke litt: 

Med andre ord virker det å være veldig mange som var veldig beruset når det skjedde, og det er naturlig å anta at en del igjen ikke egentlig helt husker hva som skjedde, slik det snakkes om i artikkelen. Kanskje var det faktisk en voldtekt, eller kanskje var det to drita fulle mennesker som hadde sex.

Og ut fra et hav med muligheter, så valgte du den mest beleilige.

Et annet alternativ er at jenter som har sex i fylla generelt mener at de IKKE har blitt utsatt for voldtekt, selv om de ikke husker om det var frivillig, og selv om de er ganske sikre på at de ble utnyttet og voldatt -- slik at tallene på voldtekt faktisk er for lave.

Merk også at statistikken din er for de ~10% som faktisk er så sikre i sin sak at de tar steget og anmelder -- mens 90% av jenter som mener seg utsatt for voldtekt etterlates så usikre, eller har så lite tro på å bli trodd, eller ønsker å unngå ytterligere stigmatisering, at de ikke går til anmeldelse.

På toppen av det kommer jentene som har blitt voldtatt, men som ikke regner det som voldtekt;

Partnervoldtekter og sex mellom mennesker i forskjellig utvikling, eller sex mellom mennesker i ujevne maktforhold.

I en undersøkelse med over 5000 kvinner viser statistikk fra USA at over 60% av jenter som faktisk har blitt voldtatt lar være å regne det de ble utsatt for som voldtekt;

De ville svart "Nei" på om de har blitt voldtatt -- mens de har blitt utsatt for handlinger som kvalifiserer til voldtekt.

Og mens det hadde vært beleilig å bare si at de ikke ble voldtatt, så viser det hele problemet med situasjonen:

10% anmelder, 1% av gjerningsmenn dømmes.

Alle andre coping-mekanismer enn å oppnå straff og rettferdighet er bedre enn å forsøke å oppnå rettferdighet, deriblant fornektelse,å klandre seg selv, eller selvhat.

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1524838015576391

I statistikken på 9% så er ikke sex i beruset tilstand eller seksuelle overgrep i beruset tilstand automatisk regnet som voldtekt -- kun jenter som eksplisitt svarer "Ja" på at de ble voldtatt har kommet med i statistikken.

Dermed er statistikken fra USA på 13% sannsynligvis nærmere sannheten for Norge også.

Videre er jenter i forhold med voldelige partnere også utsatt for overvåkning, sjalusi og kontrollerende atferd i så stor grad at det er sannsynlig at de vegrer seg for å delta i spørreundersøkelser som tar 15 minutter i betydelig større grad.

Det virker dermed naturlig å anta at de som drikke seg fulle, har frivillig sex og deretter ikke husker det men i ettertid opplever seg voldtatt bidrar til å dra disse tallene opp, og jeg tar nok derfor statistikker som de postet tidligere med en viss klype salt.

Ja eller så er det motsatt. Statistikk viser at under 10% av jentene anmelder, og at over 60% av jenter som blir voldtatt ikke engang regner det som voldtekt.

Samtidig så voldtas de fleste av partner eller bekjente.

Har du noen statistikk som viser at jenter er overdrevet hysteriske og antar at de har blitt voldtatt når de aldri har opplevd noe som kvalifiserer til voldtekt..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før vi fortsetter diskusjonen må du erkjenne att falske voldektsannklager eksisterer og att dette er ikke en kjent verdi. En bevist verdi er ikke det samme som en kjent verdi bare for å være ultra-klar i utrykket mitt.

Har du noen statistikk som viser at jenter er overdrevet hysteriske og antar at de har blitt voldtatt når de aldri har opplevd noe som kvalifiserer til voldtekt..?

Ikke jenter, feminister. Jeg kan tildels tenke meg at dette er deres våte drøm når man ser hvor opptatt de er av voldtekt. Hvis jeg skal trekke den helt ut så skal jeg sitere en feminist som sa att all sex mellom mann og kvinne var voldtekt, men også den andre veien hvor en annen feminist sa att voldtekt ikke eksisterete og det var bare dårlig sex. Dette er begge sitat fra feminister.

Jeg skal svare ordentlig på posten din hvis du kan erkjenne det første jeg skrev.

Endret av DjSlayer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

snip

Før jeg svarer på resten må du nesten redegjøre for dette: Var det det innlegget og denne tråden du pekte på da du påstod at

Du trenger ikke å se lengre enn en tråd opp eller ned for å se mennesker som oppriktig mener at jenter som blir voldtatt i fylla fortjener det og ikke fortjener å bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Det virker dermed naturlig å anta at de som drikke seg fulle, har frivillig sex og deretter ikke husker det men i ettertid opplever seg voldtatt bidrar til å dra disse tallene opp

Hvorfor antar du at det er naturlig -- og ikke stikk motsatt -- at fyll gjør jenter enda mer usikre på seg selv, og lar være å rapportere voldtekter i uforholdsmessig stor grad i forhold til overgrepene de blir utsatt for, når vi vet at det er modus operandi for kvinner å selv ta skylden for overgrep de blir utsatt for og å ikke anmelde eller tro at det de ble utsatt for er voldtekt, når de blir utsatt for dette?

---

Og for den andre part, tar gutter mer eller mindre hensyn når de er fulle?

Jeg har utelukkende blitt utsatt for vold av barn og fulle menn.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Hvorfor antar du at det er naturlig -- og ikke stikk motsatt -- at fyll gjør jenter enda mer usikre på seg selv, og lar være å rapportere voldtekter i uforholdsmessig stor grad i forhold til overgrepene de blir utsatt for, når vi vet at det er modus operandi for kvinner å selv ta skylden for overgrep de blir utsatt for og å ikke anmelde eller tro at det de ble utsatt for er voldtekt, når de blir utsatt for dette?

---

Og for den andre part, tar gutter mer eller mindre hensyn når de er fulle?

Jeg har utelukkende blitt utsatt for vold av barn og fulle menn.

Som sagt, jeg skal svare deg på alt dette så fort du underbygger de særdeles grove påstandene du har kommet med. Hvorfor nekter du å stå for det du skriver? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med andre ord innrømmer du at det er denne tråden og mine innlegg du peker på når du hevder noen her inne mener at "jenter som blir voldtatt i fylla fortjener det"? 

Hvorfor nekter andre for å stå for hva de impliserer?

Igjen, vær nå i det minste kar nok til å stå for beskyldningene dine. Hvem er "andre"? Er det meg? Jeg har aldri noensinne skrevet noe i nærheten av at jenter som blir voldtatt i fylla fortjener det, og om du leser noe slikt ut av det jeg skriver leser du virkelig mine innlegg med mye vond vilje og fantasi, og veldig sviktende leseforståelse. 

Om svært mange jenter som mener de ble utsatt for voldtekt tar feil om hva som skjedde... Så mange at man kan tvile på offentlige trygghetsundersøkelser... Så er det vel egentlig disse jentene sin egen feil?

Bare nei  :nei: 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jo.

Vi vet at jenter går langt i å benekte å ha blitt voldtatt.

Pappa var bare full, han mente det ikke, og det var ikke voldtekt, det var bare en kjedelig misforståelse.

Bestevennen fra barndommen voldtok ikke venninnen sin, han bare trengte intimitet så grusomt, og de er venner fremdeles, selv om hun nå er redd for å være alene med ham.

De tre guttene voldtok ikke jenten som drakk med dem, hun gikk med på det; hun sa ikke nei, og det er ikke voldtekt å bruke gruppepress, uten vold eller trusler, til å oppnå sex med en jente som ikke vil.

Første gang noen populære gutter har invitert deg på fest, og du er redd for å gå tilbake til å være upopulær, så du går ut av kroppen, distanserer deg, responderer knapt på hva folk sier, og lar dem gjøre hva de vil.

Men så, etterpå, føles kroppen fremmed, som noen andre sin, skitten, ekkel, og du er sint. Men du klandrer ikke dem, selv om du er livredd hver av dem når du ser dem, og vil spy når de forteller andre hva *du* har *gjort*.

... Og ingen av dem ville svart at de hadde blitt voldtatt på trygghetsundersøkelser. Uønsket seksuell kontakt i ruspåvirket tilstand, kanskje.

Omlag 60% av jenter tenker slik om opplevelsene sine - som enhver objektiv tilskuer ville regnet som voldtekt.

Det skal mye til for at de erkjenner å ha blitt voldtatt. Enda mer til for å faktisk anmelde.

Og så impliseres det at nok jenter bare tror at de har blitt voldtatt til at man bare kan anta at de 9.4% som mener seg voldtatt, som i realiteten er en underrapportering, kan tas med en klype salt.

60% av ofre benekter at det som hendte mot dem er voldtekt.

Omtrent 60% (ref trygghetsundersøkelsen) av de som voldtas av partneren sin er utsatt for sjalusi og kontroll, som gjør dem mindre tilbøyelig til å svare på spørreundersøkelser som tar lang tid om de fremdeles bor med gjerningspersonen.

"Hvem snakket du med?"

"Loggen din sier du snakket med disse i 15 minutter. Hvem var det?"

"Sett på høytaler, jeg vil høre hva du svarer."

...

Personlig mener jeg at mennesker som gjør noe de angrer på stort sett fortjener resultatet av egne handlinger; play stupid games, win stupid prizes.

Men de er ikke ansvarlige for hva andre gjør mot dem uten deres eksplisitte samtykke.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo.

Vi vet at jenter går langt i å benekte å ha blitt voldtatt.

Pappa var bare full, han mente det ikke, og det var ikke voldtekt, det var bare en kjedelig misforståelse.

Bestevennen fra barndommen voldtok ikke venninnen sin, han bare trengte intimitet så grusomt, og de er venner fremdeles, selv om hun nå er redd for å være alene med ham.

De tre guttene voldtok ikke jenten som drakk med dem, hun gikk med på det; hun sa ikke nei, og det er ikke voldtekt å bruke gruppepress, uten vold eller trusler, til å oppnå sex med en jente som ikke vil.

Første gang noen populære gutter har invitert deg på fest, og du er redd for å gå tilbake til å være upopulær, så du går ut av kroppen, distanserer deg, responderer knapt på hva folk sier, og lar dem gjøre hva de vil.

Men så, etterpå, føles kroppen fremmed, som noen andre sin, skitten, ekkel, og du er sint. Men du klandrer ikke dem, selv om du er livredd hver av dem når du ser dem, og vil spy når de forteller andre hva *du* har *gjort*.

... Og ingen av dem ville svart at de hadde blitt voldtatt på trygghetsundersøkelser. Uønsket seksuell kontakt i ruspåvirket tilstand, kanskje.

Omlag 60% av jenter tenker slik om opplevelsene sine - som enhver objektiv tilskuer ville regnet som voldtekt.

Det skal mye til for at de erkjenner å ha blitt voldtatt. Enda mer til for å faktisk anmelde.

Og så impliseres det at nok jenter bare tror at de har blitt voldtatt til at man bare kan anta at de 9.4% som mener seg voldtatt, som i realiteten er en underrapportering, kan tas med en klype salt.

60% av ofre benekter at det som hendte mot dem er voldtekt.

Omtrent 60% (ref trygghetsundersøkelsen) av de som voldtas av partneren sin er utsatt for sjalusi og kontroll, som gjør dem mindre tilbøyelig til å svare på spørreundersøkelser som tar lang tid om de fremdeles bor med gjerningspersonen.

"Hvem snakket du med?"

"Loggen din sier du snakket med disse i 15 minutter. Hvem var det?"

"Sett på høytaler, jeg vil høre hva du svarer."

...

Personlig mener jeg at mennesker som gjør noe de angrer på stort sett fortjener resultatet av egne handlinger; play stupid games, win stupid prizes.

Men de er ikke ansvarlige for hva andre gjør mot dem uten deres eksplisitte samtykke.

Her prøver du bare å skifte tema. Hvorfor er du så desperat etter å slippe å stå for de grove beskyldningene dine. Hvorfor underbygger du dem ikke?

Du påstår tilsynelatende at jeg og/eller andre her mener at "jenter som blir voldtatt i fylla fortjener det". Da bør du ha ryggrad til å stå for og argumentere for den påstanden, eller innrømme at du dreit deg ut. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Før vi fortsetter diskusjonen må du erkjenne att falske voldektsannklager eksisterer og att dette er ikke en kjent verdi. En bevist verdi er ikke det samme som en kjent verdi bare for å være ultra-klar i utrykket mitt.

Jeg kan svare på dette, gi en logisk forklaring så og si, men først må du erkjenne eksistensen av falske voldektsanklager som beskrevet i posten over. Samt også enten be om unskylding for dine annklager om att noen i denne tråden har sagt noe i linje med at fulle jenter fortjener å bli voldtatt eller linke direkte til utsagnet.

"Objektiv tillskuer" yea right, ett eller annet burde få det til å ringe en bjelle for deg når 60% benekter att det de opplevde ikke var en voldtekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er jeg litt forvirret, og uten videre forklaring kan jeg ikke utale meg om dette, for sex uten samtykke er voldtekt for min del og jeg regner med att viktige poenger er utelatt med vilje.

Hvor ser du manglende samtykke på denne lista?

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Dette med samtykke til sex åpner for en rekke problemstillinger. 

For det første, hva er et samtykke? Lederen av Amnesty uttalte i Dagbladet at et samtykke i utgangspunktet skal være muntlig. Man kan også ha regler som ved enkelte universiteter i USA, om at en person som er påvirket av alkohol eller andre substanser ikke under noen omstendighet kan gi samtykke.

For det andre, et samtykke kan alltid trekkes tilbake når som helst. Det betyr i prinsippet at dersom noen først samtykker muntlig, og man har sex, kan vedkommende når som helst trekke tilbake samtykket både muntlig og ikke-muntlig. Du kan komme i en situasjon hvor du begår voldtekt fordi du burde forstått at vedkommende hadde tatt tilbake samtykket sitt.

Og det er flere problemer knyttet til dette. Hele dating-kulturen vår er basert på at menn tar initiativ, og menn skal skape den seksuelle stemningen og være pådrivere for at jenta skal åpne seg seksuelt. Akkurat på dette punktet er det ingenting som heter likestilling. Og det å være en uredd mann som "tar det han vil ha" er sett på som en attraktiv egenskap i denne kulturen.

Etter at prevensjon ble vanlig for jenter, har man ikke lenger en automatisk noen kobling mellom sex og eksklusive kjæresteforhold/ekteskap. Når kvinner ikke lenger blir gravide ved seksuell omgang, er det ingenting som hindrer dem i promiskuøs adferd, slik det var tidligere. Dette betyr blant annet at mye av den sexen som skjer nå vil være lite gjennomtenkt, og mange vil oppleve å angre eller føle seg "brukt" i ettertid. 

Amnesty har uttalt at de mener hvordan samtykke skal forstås, skal utvikles gjennom domstolspraksis. Etter min mening er det fullstendig galskap ikke å ha krystallklare retningslinjer for når noe som er så vanlig plutselig kan gå over til å bli en av de mest alvorlige forbrytelsene man kan begå. Mye av den kommunikasjonen rundt sex, flørting og kjærlighet er subtil og underforstått. Forståelsen av denne kommunikasjonen er noe som blir til gjennom prøving og feiling.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, jeg vil bare presisere at jeg definerer ikke samtykke restriktivt til verbalt utrykk også handling er under hva jeg kaller samtykke.

Da må du huske at en tilbakekallelse av samtykke også kan være ikke-verbal, så om du ikke forstår 100% av ikke-verbal kommunikasjon under sex risikerer du å bli voldtektsmann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...