Gå til innhold

Elbåtforeningen: Nå er det på tide med goder for elektriske fritidsbåter


Anbefalte innlegg

Glemte du helt båter med to motorer? Det er ikke helt uvanlig det heller og noen av de har opplegg for å ta drivstoff fra hver sin tank..

 

 

Nei jeg gjorde ikke det, men det er jo ikke utbredt å ha egen tank til hver motor. Like lite som det er uvanlig å alltid fylle tankene fra forskjellige pumper. Dermed har de fleste med doble el triple installasjoner redundans på motor, men single point of failure på drivstoff. Dårlig drivstoff med mye vann, eller drivstoff fylt fra et anlegg som akkurat har fått påfyll kan medføre at grums flyter opp og blir med over i båtens drivstofftank. 

 

Svært få privatpersoner har rutiner på dette med redundans på drivstoff. Og så lenge det er single point of failure så hjelper det ikke med dobbelt installasjon eller mer. Tett filter er da alt som skal til før skuta mister fremdrift. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe nå er jo rekkevidde angst løst både til lands og til vanns. Plutselig er vi på 1000 wh/kg ifølge Innolith. 4x mer energi per kilo enn Tesla's 21700 celler. :D

 

Trenger ingen støtteordninger lengre nå :tease:

 

https://www.tu.no/artikler/innoliths-nye-batteri-skal-gi-elbiler-100-mils-rekkevidde/462802

Om nu politikerne skal tá æren for elektrifisering slik dei gjorde da ABS og airbag kom så er det helt nødvendig med fortsatt støtte.

Dette selv om det fort medgår 50 000 i avgifter på ekstraudstyret. Bare spør lobbyisterne, som er afdankede politikere.

 

For noe rør....! Nu mens ungdommen sitter heime å spiller GT4

Kjøp en Politiker Du også, i Norge på tilbud denne uken kunn $ 100 000,-, en rejse med SAS og 2 (bonus) BMI kanapeer.

(Du kan trekke det i fra på skatten)

 

Gi Dei en NY plan !

 

Diesel går ikke lenger, nu er det Sturle S og EV som er tendensen og årets farge er Rød.

Måtte Solguden holde seg rolig med sine solstormer og ozonen skape seg selv.

Omlag forstå Oss, og ikke alle biler blir ferdig parkeret.

Parkeringsvakter er, er fremtiden.

Lenge leve, Hurra..! Hurra.......

Og Halleraker

 

Gi mei intet Mer

Hvor er min Kone

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hehe nå er jo rekkevidde angst løst både til lands og til vanns. Plutselig er vi på 1000 wh/kg ifølge Innolith. 4x mer energi per kilo enn Tesla's 21700 celler. :D

 

Trenger ingen støtteordninger lengre nå  :tease:

 

https://www.tu.no/artikler/innoliths-nye-batteri-skal-gi-elbiler-100-mils-rekkevidde/462802

Bortsett fra at det er en scam. ^^

 

Se på historikken til de som styrer skuta. Når Cappelen var involvert i det gamle firmaet, samt Russiske Oligarcher hopper inn, så er det kanskje lurt å være litt skeptisk. Millioner og milliarder dollar forsvant uten at de kunne gjøre rede for seg hvor pengene gikk når de slo seg konkurs, med noen skarve millioner i gjeld. 

 

Om dette batteriet stemmer, så nærmer man seg energitettheten til TNT. Og dette skal være sikrere enn dagens batterier? Hehe, interessant. ^^  

Lenke til kommentar

Var ment som humor. Mer av det samme vi har hørt i ti år. Sier ikke at det aldri vil skje et kvantesprang i kjemi eller annen teknologi, men da kommer det neppe fra en startup som ikke ennå har klart å bevise teorien i praksis. Når det virkelige kvantespranget blir en nyhetssak så har nok det selskapet solide backinger av tester og demoer av alfa-produksjon for å vise frem herligheten slik at de kan ta ordre. 

Lenke til kommentar
Om dette batteriet stemmer, så nærmer man seg energitettheten til TNT. Og dette skal være sikrere enn dagens batterier? Hehe, interessant. ^^  

Det skal sies at fettet rundt vomma har rundt 10 ganger høyere energitetthet enn TNT, uten å være betraktet som eksplosjonsfarlig av den grunn. Det er en vesentlig forskjell på om energien utløses i form av trykkbølge i løpet av 0,0001 sekunder eller som varme i løpet av noen timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal sies at fettet rundt vomma har rundt 10 ganger høyere energitetthet enn TNT, uten å være betraktet som eksplosjonsfarlig av den grunn. Det er en vesentlig forskjell på om energien utløses i form av trykkbølge i løpet av 0,0001 sekunder eller som varme i løpet av noen timer.

Egenskapene til det optimale batteriet vi søker etter, nærmer seg TNT egenskaper kontra fettet rundt vomma. Så jeg står nok fast ved det jeg sier. Høy ytelse, med høye egenskaper rundt lading, og mer innhold? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden når begynte batterier å omdanne energien sin til trykkbølger?

 

Tiden det tar å avgi energien fra et batteri er over 10 000 000 (=107) ganger tregere enn for TNT.

 

Å si at batterier nærmer seg TNT egenskaper i denne sammenhengen er mildt sagt på bærtur.

 

På den andre siden, hydrogen har en energitetthet ca 30 ganger høyere enn TNT og i riktig blandingsforhold med oksygen, altså knallgass så kan forbrenningshastigheten overstige lydens hastighet, derav navnet knallgass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden når begynte batterier å omdanne energien sin til trykkbølger?

 

Tiden det tar å avgi energien fra et batteri er over 10 000 000 (=107) ganger tregere enn for TNT.

 

Å si at batterier nærmer seg TNT egenskaper i denne sammenhengen er mildt sagt på bærtur.

 

På den andre siden, hydrogen har en energitetthet ca 30 ganger høyere enn TNT og i riktig blandingsforhold med oksygen, altså knallgass så kan forbrenningshastigheten overstige lydens hastighet, derav navnet knallgass.

1. Når har jeg skrevet at batterier skal omdanne energien sin til trykkbølger?

2. Når har jeg sagt at batterier nærmer seg TNT egenskaper? Jeg pratet om energitetthet. 

Lenke til kommentar

Nei jeg gjorde ikke det, men det er jo ikke utbredt å ha egen tank til hver motor. Like lite som det er uvanlig å alltid fylle tankene fra forskjellige pumper. Dermed har de fleste med doble el triple installasjoner redundans på motor, men single point of failure på drivstoff. Dårlig drivstoff med mye vann, eller drivstoff fylt fra et anlegg som akkurat har fått påfyll kan medføre at grums flyter opp og blir med over i båtens drivstofftank.

Blant mine motorbåtvenner er det relativt vanlig å ha dobbeltinstallasjon med separat drivstoffanlegg (dog med mulighet til å koble sammen ved behov)

Sist jeg var med å fylle opp en av disse måtte vi ha tankbil to turer, da ble den ene tanken fylt på første tur og den andre tanken på andre tur. (ja, det var andre båter som også fikk drivstoff samtidig)

Sannsynligheten for at det skjer noe akutt med drivstoffet er uansett svært liten, vannutskiller har vel stort sett alle.

 

Svært få privatpersoner har rutiner på dette med redundans på drivstoff. Og så lenge det er single point of failure så hjelper det ikke med dobbelt installasjon eller mer. Tett filter er da alt som skal til før skuta mister fremdrift.

Klart, seilbåt er det absolutt beste og vil være det også fremover. Min seilbåt har dieselmotor og det skal den fortsette å ha. Neste seilbåt skal også ha forbrenningsmotor fordi elmotor rett og slett gir for mange utfordringer mtp batterikapasitet og lading.

Lenke til kommentar

Tja, er det en dobbelinstallasjon av motorer pleier det og være et dobbelt filtersystem, et filter til hver motor og de filtrene kan du som oftest selv velge konfigurasjonen på ved og vri på noen kraner, om du vil ha begge motorer på et filter eller hver motor på hvert sitt filter.

 

Når det gjelder 2stk drivstofftanker pleier det og være et utligningsrør/slange som justerer nivået så tankene har samme mengde drivstoff grunnet retur av diesel, det røret kan være så lite at det er hensiktsmessig og fylle tankene individuelt.

 

Har vært borti båter som har totalt separerte tanker og begynner du å bruke feil tank vil returdieselen gjøre at den andre tanken renner over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@snylter du har spesielle venner med spesielle vaner. Slikt foregår ikke på den marinaen jeg bruker.

 

Dere bruker kanskje ikke tankbil en gang dere?

Fyller man en kubikk eller mer om gangen er det ofte lønnsomt å bestille tankbil.

 

 

Tror han bor på Svalbard. Det er visstnok mye som foregår der oppe som vi ikke driver med her..

Jeg bor på Svalbard men mine båtvenner er for det meste folk jeg kjenner fra jeg bodde på fastlandet.

Lenke til kommentar

 

Dere bruker kanskje ikke tankbil en gang dere?

Fyller man en kubikk eller mer om gangen er det ofte lønnsomt å bestille tankbil.

 

 

 

Jeg bor på Svalbard men mine båtvenner er for det meste folk jeg kjenner fra jeg bodde på fastlandet.

 

 

Hehe ja det forklarer saken, også snakker vi kanskje ikke 35 fots med akterkabin heller :D

Vi er vel kanskje over på den profesjonelle delen av markdet om vi ikke har kommet helt til å snakke om skip og ikke fritidsfartøy? Klart det er langt viktigere å minimere risiko og etablere rutiner for sikkerhet om man kun ferdes i området nord om 74 grader. Og blant profesjonelle aktører så er nok dette vanlig. 

 

Jeg tar med meg kanna hjem og tanker helst ikke på marinaen engang pga prisen, gjerrig som jeg er. Vel det er nå helst for å unngå at noen stikker av med den. Så det har ennå ikke falt meg inn å ringe etter tankbil når jeg skal på fjorden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...