Gå til innhold

Elbåtforeningen: Nå er det på tide med goder for elektriske fritidsbåter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff..

 

 

Det gir så lite mening å gi goder for en teknologi som ikke er klar ennå. Elektrisk innenfor fritidsbåter er helt håpløst. 

Såfremt du ikke skal gi argumenter for at "gjennomsnittlig ferdsel på vannet er 10km".... eller lignende. 

 

Putt heller pengene mot firmaer som jobber for å forbedre elektrisk fremkommelighet. La fremtidig teknologi selge fordi teknologien faktisk er bedre enn nåværende teknologi. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Batterier har store kapitalkostnader (de er en dyr investering) , men samtidig lave driftskostnader. Det lønner seg derfor først å investere i helektrisk fremdrift for det vi bruker mye. Det er derfor lenge til vi trenger å ofre elbåt en tanke. Bruk heller subsidene på elbil hvor vi får igjen mer utslippskutt for kronene.

Endret av Wisd0m
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Det begynte med at faren hennes elektrifiserte familiens gamle tresjekte for ti år siden. Det førte til at hyttenaboen bestilte elektrifisering av sin, og så ballet det på seg.

At man tusler rundt i indre Oslofjorden med en snekke et par timer i godvær tilsier ikke at alle båter kan elektrifiseres med de samme kriteriene.

Og gi subsidier til dette er bare tull, allerede i dag er antall langturer med større fritidsbåter på nedgang siden drivstoffet har blitt dyrt, de kjører kortere distanser før de finner en ankringsplass for natten/helgen.

Man ser foreksempel sjeldnere store hurtiggående fritidsbåter kjøre opp mot maksfart på transportetapper nedover svenskekysten, de ligger i fartsområder som er mest økonomiske.

 

På sikt vil nok fritidsbruken av båt tilpasse seg teknologier og privat økonomi.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mva fritak på innkjøp og montering av elmotor, batteri og evt. hydrogenutstyr til båt, ja takk. Retrofit markedet, spesielt på seilbåter bør absolutt være tilstede.

Dieselstanken i småbåthavner er til tider uutholdelig, og slikt bør på sikt forbys innenfor saktefartgrensa fra land. Fossilt drivstoff kan nok ikke utelukkes helt, men hybridløsninger vil gjøre det mulig å skåne nærmiljøet. De som trenger å kjøre diesel må da vente til de er ute i rom sjø med å fyre igang.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Uff..

 

 

(...) Det gir så lite mening å gi goder for en teknologi som ikke er klar ennå. (...)

 

Høres mistenkelig mye ut som Catch 22; kan ikke bruke umoden teknologi, vil ikke utvikle moden teknologi.

Jeg ser poenget ditt og er ikke uenig, men teknologi kommer ikke av seg selv, man må igjennom en del ... mindre gode, løsninger før man ender opp med noe bra. Så vi må nok både på denne elfronten og andre teste ut ting parallelt, og ikke vente på en enkelt løsning - i så fall kommer vi ingen vei.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En artikkel mer i SE og HØR stil enn det vi forventer i TU.

En ting er hva vi skulle ønske oss, og noe annet er hva som er realistisk.

En skal ikke bruke så lang tid med matematikk, så finner en ut at elektrisk fremdrift i småbåter er for spesielt interesserte.

En bil bruker i snitt 2 kWh/mil, og en sliter med rekkeviddeangst.

Jeg mener å ha en god turbåt, med 120 HK motor og marsjfart 16 knop.

Vekt er en vesentlig faktor for å få god fart med fritidsbåt på sjøen, og batterier veier mye.

Med et batteri på 50 kWh kunne jeg med min båt tatt turen til en holme som lå ca 15 min fra båtplassen.

Med større vekt i båten blir det mindre fart, og kanskje bare 10 min er realistisk.

Med andre ord ville bare de aller nærmeste holmene rundt båtplassen være aktuelle turmål, noe som indikerer at elektrisk drift for småbåter er nærmest å betrakte som "Luftslott".

Jeg savner denne type betraktninger i et blad som TU.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan det virkelig være riktig at klimagassutslipp fra fritidsbåter er 57% høyere enn fra alle landets fiskebåter? Det er nesten ikke til å tro. Bør noen dobbeltsjekke om SSB er på jordet her? Fiskeflåten er ute hele året, med tungt maskineri og svært lite effektive skrog pga. pussigheter i regelverk om max lengde (f.eks. ved 35-fot).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Brukstiden på fritidsbåter er lav. Derfor gir det ikke mening.

Bilmotorer arbeider nesten alltid langt fra optimum last. Båtmotorer opererer mye nærmere optimalt arbeidspunkt og har derfor bedre total virkningsgrad. Derfor gir det mer menining å elektrifisere biler, motorsykler, ferger etc enn fritidsbåter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukstiden på fritidsbåter er lav. Derfor gir det ikke mening.

Brukstida er ofte låg fordi drivstoffet er dyrt. Det ligg mange store fritidsbåtar rundt omkring som eigarane ikkje har råd til å bruke. Elektrifisering kjem av seg sjølv, fordi folk då får råd til å bruke båtane sine.

 

Marknaden er stor. Det er 1 million fritidsbåtar i Noreg.  Drivstoff er den desidert største utgifta for motorbåtar.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En artikkel mer i SE og HØR stil enn det vi forventer i TU.

En ting er hva vi skulle ønske oss, og noe annet er hva som er realistisk.

En skal ikke bruke så lang tid med matematikk, så finner en ut at elektrisk fremdrift i småbåter er for spesielt interesserte.

En bil bruker i snitt 2 kWh/mil, og en sliter med rekkeviddeangst.

Jeg mener å ha en god turbåt, med 120 HK motor og marsjfart 16 knop.

Vekt er en vesentlig faktor for å få god fart med fritidsbåt på sjøen, og batterier veier mye.

Med et batteri på 50 kWh kunne jeg med min båt tatt turen til en holme som lå ca 15 min fra båtplassen.

Med større vekt i båten blir det mindre fart, og kanskje bare 10 min er realistisk.

Med andre ord ville bare de aller nærmeste holmene rundt båtplassen være aktuelle turmål, noe som indikerer at elektrisk drift for småbåter er nærmest å betrakte som "Luftslott".

Jeg savner denne type betraktninger i et blad som TU.

 

Et nyansert bilde er ønskelig, ja. Dagens cabin/daycruisere er neppe aktuelt for helelektrisk drift på batteri. Men seilbåter med mye lavere effektbehov, og mindre følsomhet for vekt(batterier i kjølen) er absolutt kandidater. En dieseldrevet generator kan fungere som backup, og plasseres hvorsomhelst på båten. Det samme gjelder forsåvidt brenselcelle for hydrogen. Å bytte ut det stinkende pengeslurpende dieseldroget med en elmotor og brenselcelle, kan absolutt ha noe for seg, også i førstnevnte båtkategori.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener trippelhybrid er en mye bedre løsning for mange typer fritidsbåter

 

1. Diesel/bensin-motor for hovedframdrift: Lang rekkevidde, enkel tanking etc. Motor og tank dimensjoneres for høy hastighet, lengre turer og god margin. Skroget optimeres for diesel/bensin-drift.

 

2. Elmotor for kjøring i havner og dorging: Eksosfri og støyfri saktekjøring. Batteri og motor dimensjoneres for 5 kn i 15-30 minutter. Lades av generator i hovedmotoren eller solceller.

 

3. Et lite seil for generell nød-framdrift og styring hvis hovedmotoren svikter. Kan også brukes for kosetur der målet er å bruke tid.

 

Alle framdriftsmetodene må i størst mulig grad være uavhengig slik at de virker selv om de to andre svikter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...