chrhans03 Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Hei, lurer på om hvordan ktm crosser/enduro det er lov å kjøre på veien. Den må kunne registreres som a2. gjerne legge igjen en link fra ktm nettsiden om hvilken sykkel som er lov. Eller hvordan eller hva man må gjøre for å få den lovlig. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Disse har vært levert godkjent for vei: Freeride E-XC Freeride 250F Freeride 350F EXC-F modellene (med betydelig redusert effekt) diverse EXC modeller Jeg har sikkert glemt noen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Er ikke alle EXC i utganspunktet registrerbare? Og SX er rene crossere? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 (endret) Generelt vil jeg si at modeller som ikke allerede er registrert eller har gjeldende typegodkjenning (dvs euro 4 fram til nyttår) ikke er registrerbart. Ja, jeg har forstått det slik at EXC modellene blir levert med typegodkjenning (med redusert effekt). SX modeller har ikke typegodkjenning og er derfor ikke registrerbare. Dersom man får tak i en euro 3 modell eller tidligere som ikke allerede er registrert så er det tvilsomt at det lar seg gjøre å registrere den nå. Det vil sannsynligvis også gjelde euro 4 modeller etter nyttår. Edit: Skrivefeil Endret 6. april 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
chrhans03 Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 Hva er euro 3 og euro 4? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Hva er euro 3 og euro 4? Det er utslippskrav på motorene. Du får jo 690 SMC som A2 blant annet: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137489324 Lenke til kommentar
chrhans03 Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 Hva må gjøres med denne for å kunne kjøre den på veien? https://www.finn.no/133298607 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Hva må gjøres med denne for å kunne kjøre den på veien? https://www.finn.no/133298607 Den tror jeg faktisk er lovlig på vei? Firetakt, Euro 4-motor. Fra det jeg kan lese har denne bare 20 hester da, så er ikke noe fartsmonster. Du får sende dem en melding på Finn og høre hva som må gjøres Lenke til kommentar
chrhans03 Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 Kan den kjøres med a2 lappen? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Send de en melding på Finn og hør Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Hva må gjøres med denne for å kunne kjøre den på veien? https://www.finn.no/133298607 Kan den kjøres med a2 lappen? Prisen gjelder for uregistrert motorsykkel. Registrert versjon kan kjøres med førerkort A2. Jeg klarer ikke å se hva som er så attraktivt med å kjøre en motorsykkel med off-road dekk, 15kW, 5,5 liters tank og 15 timers serviceintervall. Er det et poeng her jeg går glipp av? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Jeg klarer ikke å se hva som er så attraktivt med å kjøre en motorsykkel med off-road dekk, 15kW, 5,5 liters tank og 15 timers serviceintervall. Er det et poeng her jeg går glipp av? De er ganske lette og morsomme å kjøre. Spesielt hvis man har litt terreng. Men på vanlig vei og langkjøring er de helt forferdelige. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 KTM 250, 300, 350, 450, og 500 er de vanligste crosserne som er registrert. Som regel registreres de som mellomtung, men svært sjeldent blir de regga som tungsykler. I tillegg får du kjøpt SMC 690 som kan registreres som A2 med 48hk. Eller som tungsykkel med fulleffekt. Jeg klarer ikke å se hva som er så attraktivt med å kjøre en motorsykkel med off-road dekk, 15kW, 5,5 liters tank og 15 timers serviceintervall. Er det et poeng her jeg går glipp av? Tar du ut svineriet som struper motoren og hiver på supermotofelger så er det sex på hjul. Selvfølgelig så mangler denne 250'en noen kubikk før den skal være gøy. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) KTM 250, 300, 350, 450, og 500 er de vanligste crosserne som er registrert. Som regel registreres de som mellomtung, men svært sjeldent blir de regga som tungsykler. Jeg regner med at du her mener EXC og EXCF modeller. Disse er strupet til 16hk(!). Blir det omtrent som å kjøre en lett motorsykkel dersom man kjører en EXCF500 med 16 hk eller fungerer strupingen slik at akseleresjon er vesentlig bedre opp til en viss hastighet? I tillegg får du kjøpt SMC 690 som kan registreres som A2 med 48hk. En 690 SMC/SMCR (også enduro/enduro r) må ha mindre enn 48hk for at det skal være lov til å kjøre den med førerkort A2. Dette pga. krav i førerretten med førerkort A2 om maksimalt 0.2kW/per kilo egenvekt ("våtvekt" som oppgitt i vognkortet). Tar du ut svineriet som struper motoren og hiver på supermotofelger så er det sex på hjul. Ja selvfølgelig, det skjønner jeg, men hvordan er det med mulige konsekvenser av dette? -mulig forelegg for å kjøre motorsykkel hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for (5500 kroner) -mulig forelegg for å kjøre motorsykkel som man ikke har førerkort til å kjøre (kjører tung motorsykkel, men har bare førerkort A2, 8000-9500 kroner) -kjører uten reell forsikring -regress fra forsikringsselskapet på potensialt mange millioner kroner dersom man skader noen Endret 11. april 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Jeg regner med at du her mener EXC og EXCF modeller. Disse er strupet til 16hk(!). Blir det omtrent som å kjøre en lett motorsykkel dersom man kjører en EXCF500 med 16 hk eller fungerer strupingen slik at akseleresjon er vesentlig bedre opp til en viss hastighet? Betegnelser blir flisespikkeri. Men dagens modeller kalles for EXC (2t), EXC TPI (2t u/ forgasser), eller EXC-F (firetakt). Nå vet jeg ikke om disse med datasprut er strupet på ecu. Men det har vært vanlig å dyse ned, sette stoppe på gasshendel, og sette i luftstruping både i innsug og eksos. Da er syklene ikke gode for serlig mye. En 690 SMC/SMCR (også enduro/enduro r) må ha mindre enn 48hk for at det skal være lov til å kjøre den med førerkort A2. Dette pga. krav i førerretten med førerkort A2 om maksimalt 0.2kW/per kilo egenvekt ("våtvekt" som oppgitt i vognkortet). Igjen, flisespikkeri. De registreres med rundt 40-45hk. Men det tror jeg er mer moderne plombering som bare kutter toppfarten. Men ikke siter meg på det. Ja selvfølgelig, det skjønner jeg, men hvordan er det med mulige konsekvenser av dette? -mulig forelegg for å kjøre motorsykkel hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for (5500 kroner) -mulig forelegg for å kjøre motorsykkel som man ikke har førerkort til å kjøre (kjører tung motorsykkel, men har bare førerkort A2, 8000-9500 kroner) -kjører uten reell forsikring -regress fra forsikringsselskapet på potensialt mange millioner kroner dersom man skader noen Det får bli opp til hver enkelt å vurdere. Jeg personlig holder meg unna, mye på grunn av noen av disse punktene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå